IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Racisme Vorige pagina | Volgende pagina
WMP
Usericon van WMP
Posted 11-10-2013 22:45 by WMP Profiel van WMP

Een groot deel van die reacties daar zijn niet eens racistisch. Zeggen dat zwarte Pieten zwart zijn omdat ze door de schoorsteen komen niet omdat het negers zijn, is niet racistisch. Dat stukje op Joop is al net zo sterk als die pedante neger bij Pauw en Witteman (dat is ook al racistisch!) die er allerlei onzinnige argumenten bij haalde om zijn punt maar proberen te maken.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 11-10-2013 23:17 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel



Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 11-10-2013 23:24 by bastianus Profiel van bastianus

Mensen moeten zich niet zo gekwetst voelen, de traditie van zwarte Piet komt vast wel uit het koloniale verleden voort, maar er is niemand die dat nog achter hem zoekt. En voor zover ik weet, zijn er nu nog wel slaven, maar die zijn net zo goed zwart als blank als gekleurd, alleen heten ze nu bijstandsgerechtigden die voor een uitkering verplicht post moeten sorteren, of mensen die voortdurend met korte contracten aan het lijntje worden gehouden. Dus om je nu, als gekleurde medemens, gediscrimineerd te voelen door een traditie, is volgens mij je eigen keuze. Net zoals mensen met joodse roots zich nu nog steeds slachtoffer van de holocaust menen te moeten voelen. Lijkt me sterk als je na 1945 bent geboren.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 11-10-2013 23:40 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Toch een raar fenomeeen, die Don Quichot die tegen de Zwarte Piet-traditie wil strijden. Zijn irritante media-presence werkt volgens mij eerder contra-productief.

Écht racisme zie je in Nederland toch ook zelden? Ik ken in ieder geval geen weldenkend mens dat oprecht van mening is dat iemand van een ander ras dan het zijne per definitie minderwaardig zou zijn. Dat neemt niet weg dat er (ook bij weldenkende mensen)veel vooroordelen tegen bepaalde bevolkingsgroepen zijn, maar dat is eerder xenofobie dan racisme.



Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 11-10-2013 23:43 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 11 oktober 2013 23:24 schreef bastianus het volgende:
Mensen moeten zich niet zo gekwetst voelen, de traditie van zwarte Piet komt vast wel uit het koloniale verleden voort, maar er is niemand die dat nog achter hem zoekt. En voor zover ik weet, zijn er nu nog wel slaven, maar die zijn net zo goed zwart als blank als gekleurd, alleen heten ze nu bijstandsgerechtigden die voor een uitkering verplicht post moeten sorteren, of mensen die voortdurend met korte contracten aan het lijntje worden gehouden. Dus om je nu, als gekleurde medemens, gediscrimineerd te voelen door een traditie, is volgens mij je eigen keuze. Net zoals mensen met joodse roots zich nu nog steeds slachtoffer van de holocaust menen te moeten voelen. Lijkt me sterk als je na 1945 bent geboren.


Niemand? Moet je een keer vragen aan buitenlanders wat ze van onze blackface traditie vinden. Niet voor niets is de Sinterklaas optocht sinds 1960 in Canada niet meer voorgekomen (zie ook http://www.theguardian.com/world/2012/dec/05/black-pete-race-netherlands ).

Maar uiteraard gaat het ook over de manier waarop de discussie wordt gevoerd. Zwarte Piet moet perse er blijven uitzien zoals hij nu is. Maar waarom? Traditie? Geen origineel deel van het Sinterklaas feest, maar geïntroduceerd mid 19de eeuw. En al was het 'authentiek' - genoeg tradities die wel zijn afgeschaft. Het heeft iets aparts, dat hardnekkig vasthouden eraan - en uit veel reacties blijkt uiteraard ook dat het niet simpelweg om Sinterklaas gaat, maar om 'onze tradities'. En als 'een neger' daar kritiek op heeft, oei oei, dat kunnen we uiteraard niet hebben. Simpelweg iemand die zeurt en z'n bek moet houden.

Maar er zijn ook 'zwarten' die geen problemen hebben met Zwarte Piet, en 'blanken' die dat wel hebben. Je redenering gaat niet op voor beide zaken - en maar goed ook. Want mening voor of tegen Zwarte Piet zijn is niet iets wat 'ras-eigen' is.

Overigens - off topic wat mij betreft - heeft psychisch trauma van ouders effect op hun kinderen, zelfs wanneer deze na de traumatische gebeurtenis zijn geboren - is ook specifiek met de Holocaust onderzocht. Je hoeft zeker niet voor 1945 te zijn
geboren om onder de Holocaust te hebben geleden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transgenerational_trauma

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 11-10-2013 23:54]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 11-10-2013 23:44 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

Is xenofobie geen vorm van racisme? Ik ken veel mensen die het gevoel hebben dat een ander ras minderwaardig is, maar dan spreek ik voornamelijk over verzuurde oudere mensen.

En mensen uit de, mijn excuses, 'marginalere' omgeving.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 11-10-2013 23:52 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Misschien wel, maar met xenofobie bedoel ik eigenlijk meer een 'fobie voor andere culturen'. Dat een bepaaklde cultuur in de praktijk vaak rasgebonden zal zijn is zeker waar, natuurlijk.

Wat ik in de praktijk al meerdere malen heb zien gebeuren, is dat mensen met de vorm van xenofobie die ik bedoel, door hun werk min of meer gedwongen worden om met iemand 'van die andere cultuur' samen te werken. Dat gaat eigenlijk altijd prima en is er van onheuse bejegening geen sprake omdat je elkaar in die situatie als persoon beoordeelt en niet als vertegenwoordiger van een cultuur. Nog opmerkelijker is dat het originele vooroordeel tegen de cultuur vaak wél in stand blijft...



nark
Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....
Usericon van nark
Posted 13-10-2013 14:13 by nark Profiel van nark





Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 16-10-2013 18:52 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

De discussie over zwarte piet heeft iig deze satire opgeleverd:

http://www.groenbrothers.com/nl/nederlands-zwarte-piet/


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 16-10-2013 19:38 by faalhaas Profiel van faalhaas

Dat filmpje


... hoe de hazen lopen ...


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-10-2013 23:35 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



signature


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 13-11-2013 11:44 by PandroidJack Profiel van PandroidJack

(van de VRT-site, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/ODN_131113_RacistIsDeelsZwart)

Zelfverklaarde blanke racist heeft zelf Afrikaanse roots

(Auteur: Frederik Defossez)



Het levensdoel van de 62-jarige Craig Cobb is simpel. Hij wil in de Amerikaanse staat North Dakota een dorp bouwen waarin alleen maar zuivere blanken mogen wonen. Jammer genoeg voor hem zal hij dan zelf niet welkom zijn. Uit een DNA-test - bekendgemaakt tijdens een talkshow en in zijn aanwezigheid - blijkt hij immers voor 14 procent Afrikaans te zijn.

De resultaten van de test werden voorgelezen door de Britse talkshowhost Trisha Goddard. Zij was het die Cobb vertelde dat hij "slechts" 86 procent Europese genen heeft en voor 14 procent afstamt van Sub-Saharisch Afrika. Voor de man die ooit zei dat "racisme zijn godsdienst is", kwam de boodschap aan als een donderslag bij heldere hemel.

"Lieveling, je hebt een beetje zwart in jou", steekt de presentatrice nog wat extra zout in de wonde. Tot hilariteit van het publiek voegt ze er nog "Daar sta je dan, bro" aan toe. De opmerkelijke beelden kwamen bij Daily Mail terecht. Volgende week wordt de volledige aflevering getoond op de Amerikaanse zender NBC.








The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 14-11-2013 8:23 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Wat een stunt. Boontje loontje.


When your people matter, menstrual health matters


MetalWesley
Usericon van MetalWesley
Posted 15-11-2013 11:34 by MetalWesley Profiel van MetalWesley

op zich niks mis met turken en zwarten maar als ze stelen of vervelend zijn mogen ze het land uit van mij .


Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 15-11-2013 11:35 by Lijdend Voorwerp Profiel van Lijdend Voorwerp

quote:
Op 15 november 2013 11:34 schreef MetalWesley het volgende:
op zich niks mis met turken en zwarten maar als ze stelen of vervelend zijn mogen ze het land uit van mij .
Hoi Victor.


Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.


MetalWesley
Usericon van MetalWesley
Posted 15-11-2013 11:37 by MetalWesley Profiel van MetalWesley

quote:
Op 15 november 2013 11:35 schreef Lijdend Voorwerp het volgende:
Hoi Victor.




sorry wesley is de naam


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-11-2013 11:54 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 15 november 2013 11:34 schreef MetalWesley het volgende:
op zich niks mis met turken en zwarten maar als ze stelen of vervelend zijn mogen ze het land uit van mij .




Ga zelf het land uit tokkie.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


MetalWesley
Usericon van MetalWesley
Posted 15-11-2013 11:55 by MetalWesley Profiel van MetalWesley

quote:
Op 15 november 2013 11:54 schreef Onweerwolf het volgende:


Ga zelf het land uit tokkie.


bekkie aap


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-11-2013 11:57 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

Oh wacht, hoi Ment0l.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 15-11-2013 11:57 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Dus buine pieten mogen wel blijven?


When your people matter, menstrual health matters


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 15-11-2013 14:08 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

Lol werd die Craig ff gedished


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 20-11-2013 18:12 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/



The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


nark
Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....
Usericon van nark
Posted 22-11-2013 10:15 by nark Profiel van nark





racisme of satire , ik vind het geniaal...



Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 19-12-2013 23:58 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



noem je hond eens nigger


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-12-2013 22:55 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos




hehe, dabedoelik


signature


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen