IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 28 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Auteur:
Topic : Opname technieken, microfoons e.d. [deel 5] Vorige pagina | Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-05-2017 14:42 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2017 19:03 schreef Lampje het volgende:
Oh Nico, ik zat even te denken :
Zodra je studio klaar is, dan mag je mijn 500 rack met pre amps wel uittesten, dan kan je kijken wat jou het beste bevalt. Ik heb er momenteel 3x SSL 9k pre amps in, 1x TAC MP1 en 1x MP3, en de genoemde CAPI's.




Wij gaan t.z.t. even contact hebben met elkaar kerel.



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 20-05-2017 0:03 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht



lampje


Vonn.Esch
Usericon van Vonn.Esch
Posted 20-05-2017 13:40 by Vonn.Esch Wijzig reactieProfiel van Vonn.EschQuote dit bericht

Op dit moment qua opnames van oefensessies voor het gemak met Bias Amp Desktop aan de slag. Gaaaaaaf spul!

[Dit bericht is gewijzigd door Vonn.Esch op 20-05-2017 13:40]


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-05-2017 18:42 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Zoals beloofd wat foto's van onze nieuwe ruimte:



Mijn uitzicht:



Beetje een rommeltje, we zijn de studio in geweest afgelopen weekend en ik was toen ik de foto's aan het maken was mijn vellen aan het vervangen.

Wat pica's uit de studio (Split Second Sound in Amsterdam )




Hoera voor een compleet in het belachelijke gemiked kit! Ik geloof dat we uiteindelijk 24 kanalen hebben gebruikt hahahaha.



Bas voor de aardigheid ook door een 5150 + Bogner cab heengetrokken. Wat een sound

In een weekend tijd 12 tracks drums + bas op band geramd. Nu de nobele taak de komende tijd alle gitaar- en zangpartijen te gaan tracken, te editten en te mixen. Ik kom deze zomer niet buiten vrees ik :D



[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 22-05-2017 18:44]


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-05-2017 21:47 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ziet er netjes uit Snaack.


When your people matter, menstrual health matters


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 22-05-2017 21:55 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Gaaf, ja. En het ruikt lekker nieuw, waarschijnlijk.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-05-2017 22:01 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Naar nieuw tapijt in plaats van naar verschraald bier, oud zweet en zware shag. Prettig.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 22-05-2017 22:04 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

quote:
Op 22 mei 2017 22:01 schreef Snaack het volgende:
verschraald bier, oud zweet en zware shag



LOL! Je las mijn gedachten!




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-05-2017 22:10 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 22 mei 2017 22:04 schreef F.Jacobse het volgende:
LOL! Je las mijn gedachten!





De geur waar ik toch zo'n 20 jaar in gerepeteerd heb

Gelukkig stinken de meeste podia nog wel naar zeik, junkfood, kots en goedkoop bier. Ik zou bijna sentimenteel worden.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 22-05-2017 22:14 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Dat is alweer 12 jaar geleden hier, als ik me niet vergis iets met dismember en nog wat en 013.

Ik mis het echt niet.

Maar ik snap dat velen het te gek vinden.

edit. sorry voor het offtopic geleuter mijnerzijds!




[Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 22-05-2017 22:15]


"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 23-05-2017 12:21 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Lookin'good!

Ik ben erg blij met mijn nieuwe mic. aanschaf: AKG P-220. Grootmembraam. Awesome. Ik heb door dit ding ook weer de kracht van de sm-57 ontdekt. Die is zoveel minder kritisch en klinkt eigenlijk altijd wel goed haha. Deze ook wel, maar plaatsing is exponentieel belangrijker geworden.



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 23-05-2017 20:08 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

AKG : die maken best een hoop mooie mics.

@ Snaack : Looking good !

@ Wim : Dat optreden kan ik me ook nog wel herinneren !

En, wat betreft die geur van die specifieke oefenruimte : Ik heb nog een hardware case die ik toen ook had. Eens per jaar doe ik de deksel even open, en dan wordt ik weer herinnerd aan die mooie tijd !




lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-05-2017 1:06 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Vandaag maar weer eens verder aan het werk gegaan met de inrichting en sound treatment van de mixroom. Eindelijk een goede oplossing gevonden als QRD diffusers, mbt de beperkte ruimte. Morgen de QRD's iets verder afmaken, en dan even naar de Ikea voor wat extra verlichting, nog een aantal meters basstraps plaatsen, en dan..... vind ik de inrichting wel klaar !

Dan rest verder natuurlijk nog wel wat finetuning aan de apparatuur, maar goed, da's niet zo heel belangrijk (ik kan immers ook volledig in de DAW werken- de outboard is geen must).

Over equipment gesproken : Ik kwam net een heel goed artikel tegen over audiotransformators.

http://diyrecordingequipment.us2.list-manage.com/track/click?u=2f800560a746f3beece65cc9e&id=0b68a1b30b&e=d12260d1a1

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik audiotransformatoren in de meeste gevallen overrated vind, maar ja, dat ben ik dan weer. (Bijvoorbeeld Jensen en Lundahl vind ik allebei helemaal niet zo lekker klinken). Maar, dat heb ik ook bij studio buizen apparatuur. Ik prefereer dan toch germanium transistor techniek, of kwalitatief goed uitgedachte solid state circuits.

Ik verzand weer teveel in de techniek, sorry !

Even een heads up voor de DAW gebruikers : Waves heeft momenteel een enorme aanbiedings actie. Je kan nu veel dure plugins voor zeer weinig kopen. Ik had nog maar enkele plugins op mijn "wannahave" lijstje staan, en eentje ervan heb ik nu dus maar gekocht omdat hij nu 49 dollar ipv 349 dollar was. En ik zag een hoop andere plugins te koop voor een habbekrats die ik al eerder had gekocht en veel gebruik.


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 26-05-2017 9:03 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ai ik wou dat over die Waves aanbiedingen niet had gepost. Lul. Bedankt. Lul.



When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-05-2017 9:19 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Oh, sorry Fusion, het was niet mijn bedoeling om je het gat te laten zien weer je je geld in kan dumpen !!!


Ik had er misschien even bij moeten zeggen dat je sowieso goed na moet gaan of je bepaalde plugins nodig hebt. Zo heb ikzelf ladingen plugins die ik nooit gebruik. Zonde, want het kost allemaal gewoon geld.

Dus : denk bij iedere aanschaf :
-ga ik het gebruiken, en
-heb ik het werkelijk nodig ?
-En bij plugins niet onbelangrijk : Laat jezelf niet verleiden door wat je ziet ! Het is werkelijk bizar, maar, ik durf te wedden dat de meeste mensen de plugin beoordelen op de GUI.


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 26-05-2017 9:38 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ja paaaaaaaaaaa.

Oké, even lekker lullen over opname technieken, microfoons e.d.

Ik gebruik eigenlijk al mijn plugins wel. Ik gebruik

* de standaard set van Cubase. Voornamelijk EQ, reverb, delay, maximizer, (multiband of gewone) compressor, limiter, etc. De 'core' effects zeg maar.

* een hele lading freeware (ik heb er echt heel veel tijd ingestoken om via reviews tot goede te komen, ze te testen en te behouden). Een klein aantal als aanvulling in de 'core' categorie, maar voornamelijk speciaaltjes in de glitch department, paar extreem goede gratis VSTi synths etc (sytnh1 is echt fenomenaal).

* en paar betaalde. Eigenlijk alleen maar instrumenten (Superior Drummer, Massive, FM8 etc)

Maar ik vraag me wel eens af of de core effects, die ik dus ook voor mijn metal mixes gebruik, van Cubase wel afdoende zijn. Ik ben totaal niet tevreden over mijn mixes. Zou zomaar aan mijn (gebrek aan) skills (en gebrek aan tijd om eraan te werken) kunnen liggen, maar aan de andere kant gebruiken de meeste producers, ook de goede zolderkamer helden, volgens mij niet de Cubase standaard plugins, maar ook dingen als Wave C, L serie etc. Dus misschien geeft dat wel een goede boost aan mijn mixing. Vanochtend even bij Waves gescrollt, en dat zijn fijne aanbiedingen zeg!

Mensen hier die van Waves tips hebben inzake, EQ, compressie/limiting/maximizing, mastering etc?

Ook zou ik wel eens iZotope willen tsjekken. Ik doe niet aan gecrackte software (ik breek ook niet in andermans huis in), dus tips over 2e hands of aanbiedingen zijn altijd welkom!

[Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 26-05-2017 9:39]


When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-05-2017 12:22 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Ik gebruik ook geen gekraakte software op mijn muziek PC.
Ik zou eigenlijk even de muziekPC op moeten starten om je een compleet overzicht te kunnen geven van wat ik goed bruikbare plugins vind, en wat niet, maar, toch even in grote lijnen :


De standaard plugins van Cubase zijn echt niet zo verkeerd hoor. Qua klank merkte ik echter wel dat bepaalde oudere Cubase plugins beter klinken/makkelijker werken. Met name de oudere multibandcompressor vind ik veel beter. Deze heb ik dus ook juist geinstalleerd staan, en deze gebruik ik ook heel erg veel. De huidige mbc heb ik dus niet geinstalleerd staan (dwz, deze heb ik uitgevinkt staan in de pluginlijst).

veelgebruikte EQ plugins :
Meestal gebruik ik de standaard channel EQ van Cubase (6.5 trouwens) . Voor opschoning en correctie is deze gewoon goed !
Voor wat "mojo" gebruik ik vaak de Waves Neve plugin (V-EQ 4 heet die geloof ik), UAD Pultec (Hi boost band op 5-8 kHz, Q op breed). Maar wil ik het echt goed hebben, dan moet ik toch een kanaal van mijn mengtafel gebruiken.
Een tweetal vrienden van me die zweren bij de EQ van Soundtoys. Fabfilter heet die dacht ik. Heb ik niet, dus ik weet het niet.
Ik heb trouwens ook nog de Duende SSL channelstrip, gebruik ik ook af en toe. Klinkt zeker goed, maar is wel aan de dure kant. Ik weet niet of ik die opnieuw zou kopen, om het maar zo te zeggen. De Waves Renaissance EQ is trouwens ook erg goed. Klinkt niet zo digitaal.

Plug In compressors :
In the box EQ emulatie haalt tegenwoordig vaak het niveau van dure outboard equalisers , maar bij compressie is dat toch anders. Ik heb veel compressorplugins... En de meeste vind ik niet veel aan, of zelfs gewoon degradatie van het geluid. De compressors die géén hardware nabootsen vind ik over het algemeen beter en bruikbaarder dan de emulaties. Maar goed, de IMHO goede compressieplugins :
Waves :
L2 is een musthave (je benoemt mastering, dan is dit een zeer goede aanschaf- let wel, je kan mixen ook om zeep helpen hiermee). L3 heb ik zojuist aangeschaft, dat is de multiband versie van de L2.
-Vocalrider en Bassrider.
-Renaissance Bass
Nomad Factories Cosmos vind ik superfijn voor drums. Met een Exciter die goed klinkt (wat eigenlijk nooit het geval is). De limiter heeft ook uitstekende "bus-glue" capaciteiten voor drums. Iets dat de "holier than the grail"buscompressor emulaties dus NIET hebben ! En deze plugin is zeer goedkoop !
-SSL Duende Channel compressor. Perfect voor gating. Werkt net zo goed als het origineel. Als compressor klinkt hij trouwens niet hetzelfde, maar goed- je kan niet alles hebben denk ik dan.

Reverb plugins : eigenlijk vind ik het allemaal niet zo fantastisch vergeleken met middenklasse hardware (Zoals Lexicon MPX1, LXP15, etc).
Sommige zijn echter wel okee, soms gebruik ik er meerdere om tot een geluid te komen. Om een voorbeeld te geven, voor de zang heb ik een channelpreset gemaakt met daarin een oldschool gratis Bionic tapedelay plugin, NF blueverb, een vocalrider, en een UAD LA2a in de chain, in een specifieke volgorde die ik niet zo uit mijn hoofd weet, maar, tesamen klinkt het goed.
UAD dreamverb en trueverb zijn prima verbs. Waves Renaissance verb en de IR-1 vind ik ook goed bruikbaar. De Steinberg verbs.... Mja, wel okee. De UAD Lexicon 224 is trouwens erg gaaf, maar te duur voor een one trick Pony. Ik heb onlangs ook een UAD AKG verb ding gekocht, leuk, maar ik had dat geld beter aan iets anders uit kunnen geven.

Wat ik ook zeer leuke én bruikbare plugins vindt, zijn BX ShredSpread (MS algorithme voor de stereospreiding), UAD Tape emulator (de goedkoopste klinkt beter dan de duurdere UAD varianten als je juist op zoek bent naar dat typische tapegeluid).

En, dat besef ik me nu eigenlijk pas : Ik heb een lading Slate plugins, klinken erg goed, maar ik gebruik ze eigenlijk nooit.....

Eigenlijk, moraal van het verhaal.... wat betreft de huidige aanbieding van Waves :Ik denk dat als je de Waves L2 (of L3) en de IR-1 aanschaft, dat je dan genoeg plugins hebt om te kunnen doen wat je wilt. Misschien dat de nieuwe F6 floating EQ ook nog wel een goede aanvulling is.
En dan kan je later misschien nog eens de Nomad Factories Cosmos checken voor de drumbus


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 26-05-2017 12:50 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Hela! Hola! Thanks voor je uitgebreide advies. Ja ik zat al aan de L3 te denken hehe. Maar de IR is wellicht ook een goed idee. Dank!


When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-05-2017 23:10 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Tja... ik heb de sprong toch maar gedaan, de korting bij Waves is nu zo extreem, het zal zonde zijn als ik het zou laten liggen, dus.... Ik heb nu toch maar de laatste voor mij interessante plugins van Waves aangeschaft. Wat anders 859 USD gekost zou hebben, kostte nu 126 USD...
-IR-1 (ik had eerder al de IR Live),
-API 2500 masterbuscompressor
-API 560 channel EQ
-en de nieuwe F6 dynamic eq

Klaar. Ik hoef geen plugins van Waves meer aan te schaffen, al zal ik binnen een jaar waarschijnlijk toch wel eens de hele boel moeten upgraden naar de huidige versie.

Er staat nog één plugin op de wishlist : De Lexicon Native PCM reverb bundle. Maar die kost 600 dollar, da's me erg gortig. Maar, als die klinken zoals ik verwacht, dan zal het elke cent waard zijn.


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 27-05-2017 9:13 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ik ben nkg op zoek naar iZotope en naar hun Ozone en VocalSynth plug-ins. Die laatste is overigens als prima te doen qua prijs. Op zich ook niet super nodig want heb wel andere autotuners en vocoders, maar volgens mij is ie kwalitatief goed, combineert aantal zaken ineen en heeft wat funky glitchy shizzle.

Ozone is wel een musthave maar duur (de volledige versie).


When your people matter, menstrual health matters


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 30-05-2017 11:31 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik heb het hele waves pakket, maar ik heb er uiteraard nog niet voor betaald (I can't). Toch gebruik ik vooral:
- de graphic eq van Logic zelf op elke track.
- Tokyo Dawn Labs Kotelnikov (vaak genoemd als de beste freeware compressor ever. Super transparant)
- Valhalla Plate als reverb. Gekocht voor 50. Super.
- En nu af en toe de J37 mastertape emulatie
Verder hou ik me met name in. Less is more. De L2 moet ik me misschien eens in verdiepen. Wat gaat dit voor verschil opleveren t.o.v. compressor + normalize?
Ik maak me vooral zorgen over het onbewust verkrachten van de dynamiek. Soms is iets niet direct hoorbaar maar wel 'voelbaar' in het eindproduct.

weet iemand een goeie youtubetorial over de L2?



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-06-2017 16:23 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik ben aan het anticiperen op het afmixen van ons album straks. (als ik klaar ben met opnames en niet te vergeten 40 sporen * 12 tracks editten.. aaaargh)

Ik heb net een berg plugs gekocht. Slate Trigger 2 (enorm fan van Slate Drums en het werkt ook met GetGood drums!)

Ik heb verder een subscription op de Slate Everything bundle genomen. Schijnt ontzettend goed te zijn en voor 15 dollar per maand erg, erg netjes geprijsd. (bij een jaar abo). Het is nu aan het downloaden, ik ga daar vanavond lekker mee pielen.

Ik ben verder heel erg aan het twijfelen of ik toch de 500 euro uit zal geven aan een legale versie van Cubase. Ik zit nog op een illegale SX5 uit 2009.

Ik ga dit ook nog kopen: http://www.redwirez.com/bigbox.jsp Mooi spul

Gitaar gaan we semi-digitaal recorden en daarna door een digitale kast trekken. Binnenkort even experimenteren wat het beste werkt. We hebben iig deze unit die over de PA absurd vet klinkt:

http://www.palmer-germany.com/mi/en/PDI-03-JB-Joe-Bonamassa-Signature-Model-Guitar-Speaker-Simulator-DI-PDI03JB.htm

Maar wellicht kleurt hij te veel om er nog iets mee te kunnen in een opname.

Iemand nog tips voor plugs om ITB te kunnen (re)ampen? PodFarm? Amplitube?

Ik zou eigenlijk het liefst droog opnemen en in de studio reampen door een paar dikke tops (Rectumfryer, JCM900, Powerball) maar dat is leuk voor een volgende keer.

Nog geen idee hoe ik zang ga tracken deze keer, btw. Vorige keer een zangbooth geïmproviseerd en met een OK mic (Rode instapmodel) en brakke pre opgenomen. Heel veel editwerk aan gehad. Er is geen budget het in een studio te gaan doen helaas.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 03-06-2017 17:22 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

40 sporen? Dude, met alles respect, je speelt toch party hardrock, geen post-moderne Mr Bungie soundscapes?


When your people matter, menstrual health matters


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-06-2017 18:16 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2017 17:22 schreef Fusion het volgende:
40 sporen? Dude, met alles respect, je speelt toch party hardrock, geen post-moderne Mr Bungie soundscapes?


Gij ongelofelijke n00b Getuige jouw reactie heb jij nog nooit een serieuze audio-productie gedaan want dan had je wel beter geweten.

Alleen de drums zijn al 24 kanalen. Bas zijn 3 kanalen.
Gitaar wordt doubletracked. Slag, leads, solo's en clean apart. Deze keer alles digitaal, dus dat scheelt weer in de kanalen, maar dat worden er vermoedelijk een stuk of 10.

Als ik analoog opneem gebruik ik per partij gerust 4 kanalen, want verschillende mics, verschillende posities, DI, bla. Dat levert dan dus 40 kanalen op.

Zang gebruik ik voor 1 lijn minimaal 2 kanalen omdat ik meestal om de zin opneem. Dan kun je partijen mooi in elkaar over laten vloeien. Soms gebruik ik ook meerdere mics voor 1 partij.

Achtergrondzang niet te vergeten. Zijn ook zeker wel 4 kanalen.

Dus dit zijn al 24 + 3 + 10 + 2 + 4 = 43 kanalen aan bron audio wat allemaal geëdit moet worden.

Het is niet ongebruikelijk dat ik tijdens de mix tegen de 100 kanalen aanzit. Er komen immers nog een zooi bussen bij. Groep bussen, effect bussen.

Gelukkig hoef ik bij het afwerken van de mix vrijwel alleen maar met automation op de groep bussen te werken. De audio tracks kan ik verbergen.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 03-06-2017 18:17]


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 03-06-2017 21:16 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Nou ja, het is tegenwoordig zeker in de metal ook best normaal om maar met 1 spoor voor bas te werken, een spoortje of 12 voor drums, 2 per gitaar, en dat zijn gewoon moddervette producties. Maar dank voor je uitleg. Ben benieuwd naar t resultaat.


When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 28 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen