IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : De chador in Nederland . Vorige pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-01-2003 12:51 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2003 12:48 schreef Chantalie het volgende:
Maar is een kruisje dragen in de meeste gevallen dan geen uiting van een geloof?

Ja, natuurlijk is het dat, wat is je punt? Ik hoef het toch niet met elke voorbijganger die een kruis draagt over geloof te hebben? Ik ben toch zeker geen dogmatische christen die iedereen wil 'bekeren', maar dan andersom? Ik vind het christendom verwerpelijk, obsceen en onmenselijk, ja, natuurlijk. Dat belemmert mij toch verder niet in het normaal functioneren in het sociale verkeer?




antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 08-01-2003 13:01 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

Ik loop graag in een rok en hoofddoekjes vindt ik ook wel kunnen (sommige zijn echt cool!)

Het grote probleem wat iedreen over het hoofd lijkt te zien, is dat vrouwen die een chador dragen veel meer klachten aan de luchtwegen hebben (astma, bronchitis, verkoudheid) dit komt omdat er te weinig ventilatie mogelijk is door de chador heen.
Op grond van die bevindingen vindt ik het dan ook vreemd dat het nog steeds gedragen wordt.
(is er dwang van de man?)
Ik denk dat je het niet eens hoeft te verbieden, geen vrouw zal er vrijwillig mee lopen lijkt mij.
Je kunt beter energie steken in het actief ondersteunen van emancipatie bij groepen waar het nodig is.


why would you listen to me?


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 08-01-2003 13:04 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2003 12:51 schreef Dwaallicht het volgende:
Ja, natuurlijk is het dat, wat is je punt? Ik hoef het toch niet met elke voorbijganger die een kruis draagt over geloof te hebben? Ik ben toch zeker geen dogmatische christen die iedereen wil 'bekeren', maar dan andersom? Ik vind het christendom verwerpelijk, obsceen en onmenselijk, ja, natuurlijk. Dat belemmert mij toch verder niet in het normaal functioneren in het sociale verkeer?






Ik probeerde te zeggen dat als je 't een wilt verbieden, het ander ook moet verbieden maar daar lijk jij me redelijk fair in.

En dat over die mensen in je omgeving: dat was niet echt serieus bedoelt.

Excuses als 't er een btje lullig uitkwam of als ik je beledigt hebt ofzo.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 08-01-2003 19:58 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2003 20:18 schreef Snaack het volgende:
Sinds wanneer is metalkledij een conservatief-religieuze uiting dan?


Dus als je een chador draagt omdat je het mooi vind, en dus niet vanuit de religie, mag dat dan?

Let wel: het verbod heeft niks met de religie te maken!

vandaar mijn (welisware extreme) overstap naar andere vormen van kledij. En stel dat het CDA in de regering komt? die vinden duivelskoppen vast erg storend (en ook een uiting van religie, antichristelijk, mogelijk).


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 08-01-2003 20:31 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2003 21:58 schreef Iskariot het volgende:
Waarom zou je geen hakenkruizen mogen dragen en wel zo'n lap stof om je harses binden? Ik zie er geen verschil in hoor.


Een zwart hakenkruis in een witte cirkel (rode achtergrond) is een duidelijke associatie met nazisme uit de jaren '30/'40 en is volgens mij bij wet verboden. Maar ik gebruikte het slechts als voorbeeld om aan te geven dat je in het openbaar bijna alles gewoon mag dragen.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 09-01-2003 23:13 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Verbod op chador zit er niet in
(Van onze politieke redactie)

DEN HAAG - Verschillende politieke partijen steunen de aanpak van de Amsterdamse ROC-directrice Ankie Verlaan, die wil optreden tegen het dragen van een allesverhullende chador door scholieren. Maar een verbod gaat GroenLinks en CDA te ver. Wethouder Rob Oudkerk is ook tegen het dragen van de chador op school en wil gaan praten met de 'meiden'.


CDA-Kamerlid Mirjam Sterk stelt zich in eerste instantie voorzichtig op. ''Als er een functioneel tegenargument is, is het op zich begrijpelijk dat een directrice dat voorstelt. Maar verbieden gaat wel heel erg ver.'' Ze vraagt zich af of de school de chador kan verbieden. En als dat als consequentie heeft dat de meisjes van school gaan, dan heeft het volgens Sterk een averechts effect. ''Ze raken dan nog meer geïsoleerd.''

Ze vindt wel dat het dragen van een chador of burqa de integratie belemmert. ''Het is onwenselijk, het is niet zoals we gewend zijn.''

Ook PvdA-wethouder Rob Oudkerk heeft zich tegen het dragen van de chador op school gekeerd. ''Ik ga hier toch ook niet met een bivakmuts op zitten. Dan zeg jij ook: doe dat ding af,'' zei hij zaterdagavond in Nova. Ook PvdA-senator Erik Jurgens verwees in een stuk in de Volkskrant naar het wettelijk verbod op het dragen van maskers.

Oudkerk gaat de meisjes uitnodigen om over de kwestie te praten. Sterk vindt dat een goed initiatief. Maar de vergelijking van Oudkerk met een bivakmuts, gaat haar te ver, omdat het dragen van het kledingsstuk daarmee in een crimineel daglicht wordt gesteld.

Ze vraagt zich af waarom de meisjes er toe zijn gekomen de chador te gaan dragen. ''Is het een reactie op iets wat op school is gebeurd, of in de maatschappij?'' Voor een goede beoordeling van de kwestie is het volgens haar nodig dat te weten. Ook organisaties van moslims zouden bij de gesprekken betrokken moeten worden, vindt Sterk. Ook in de islamitische wereld is dergelijke kledij omstreden, weet ze.

GroenLinks-Kamerlid Naïma Azough staat achter het ingrijpen van directrice Ankie Verlaan. ''Ik kan me er best iets bij voorstellen dat voor een beroep als kleuterleidster een gezichtssluier onhandig is. In het privé-leven à la, maar niet op school als je daarmee niet kan functioneren. Maar het is belangrijk om eerst met die meisjes te praten en niet plotseling met een verbod te komen.'' Voor anderen, die geen chador dragen, moet er duidelijkheid komen, vindt Azough. ''Zo'n sluier is een hele heftige keuze. Ik heb begrepen dat die meisjes daar zelf voor kiezen. Je moet ze dan ook als volwassen burgers behandelen, niet als slachtoffers van hun ouders of hun milieu.''

Als de ouders wel druk uitoefenen, moet de schooldirectie ook met hen gaan praten, meent Azough. ''Dat gebeurt vaak weer niet.''

uit het parool.nl

Niet echt een duidelijk artikel, maar er is wel wat uit te halen.



1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 11-01-2003 17:21 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

In de eerste plaats ben ik geneigd te zeggen, "men moet zelf weten wat men draagt" (ik weet maar al te goed hoe het is als mensen je botweg op kleding of uiterlijk beoordelen).
Maar als ik dan zie wat zo'n chador inhoud, ben ik geneigd ze zeggen dat ze wel verboden/ ontmoedigd moeten worden. Ten eerste vanwege de communicatie. Via lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen wordt veel meer gecommuniceerd dan mensen vaak denken. Het dragen van een chador betekent dus dat een groot deel van de intermenselijke communicatie met die vrouwen onduidelijk is. In een functie als bijvoorbeeld kleuterjuf is een chador disfunctioneel. Maar ook komt het als onderdrukkend over,het laat maar weinig bewegingsvrijheid en voor de gezondheid is het ook niet bevordelijk.

Echter de chador heeft ook positieve kanten. Als je je dag niet hebt, als je er niet uitziet of als je anoniem over straat wil gaan biedt zo'n chador natuurlijk wel een uitkomst



skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 11-01-2003 17:25 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

hoe moet je trouwens eten en drinken door dat ding...?


Suck my piss


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 11-01-2003 17:29 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 17:21 schreef 1i1ith het volgende:
In de eerste plaats ben ik geneigd te zeggen, "men moet zelf weten wat men draagt" (ik weet maar al te goed hoe het is als mensen je botweg op kleding of uiterlijk beoordelen).
Maar als ik dan zie wat zo'n chador inhoud, ben ik geneigd ze zeggen dat ze wel verboden/ ontmoedigd moeten worden. Ten eerste vanwege de communicatie. Via lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen wordt veel meer gecommuniceerd dan mensen vaak denken. Het dragen van een chador betekent dus dat een groot deel van de intermenselijke communicatie met die vrouwen onduidelijk is. In een functie als bijvoorbeeld kleuterjuf is een chador disfunctioneel. Maar ook komt het als onderdrukkend over,het laat maar weinig bewegingsvrijheid en voor de gezondheid is het ook niet bevordelijk.

Echter de chador heeft ook positieve kanten. Als je je dag niet hebt, als je er niet uitziet of als je anoniem over straat wil gaan biedt zo'n chador natuurlijk wel een uitkomst

Lijkt me ECHT lache als een meisjesband optreedt met allen een chador op!!

Ik zie al de verontwardigde vrouwen op TV met dat ding aan hun verontwaardiging uiten terwijl tegelijkertijd niemand hun non-verbale ongenoegen kan oppikken. Zijn ze't snel(ler) afgeleerd!


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 11-01-2003 17:36 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 17:25 schreef skullfuck het volgende:
hoe moet je trouwens eten en drinken door dat ding...?


Ik denk dat ze alleen thuis eten en dan dat ding even af doen. Volgens mij hoeven ze die chador niet te dragen als ze alleen met hun man (en kinderen) is.



Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen