IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : 12 jaar oud en naar de universiteit . Is dat goed? Vorige pagina | Volgende pagina
0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-05-2004 23:13 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:11 schreef Babylon het volgende:
En dan nog wat..

Op de uni moet je ook veel groepsopdrachten doen lijkt me. Oke, ligt er natuurlijk wel een beetje aan welke studie, maar het komt overal wel op de een of andere manier terug lijkt me.

Ik denk niet dat een 12 jarige erg veel inbreng zal hebben in zo'n groep 'volwassenen'.


Informatica sowiezo wel ja, ik doe het zelf.
En idd, leeftijdsbariere is wel groot


"This one is older than shit, heavier than time!"


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 03-05-2004 23:14 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 3 mei 2004 22:57 schreef altx het volgende:
Kom ik nog even op een praktisch bezwaar: Je kan wel op je 12e aan de universiteit beginnen, maar: Stel je gaat rechten doen. Is een 4-jarige studie. Ben je op je 16e afgestudeerd. En dan? 16 jaar is wel erg jong voor een advocaat of rechter...

(Extreem) Hoogbegaafden blijven over het algemeen op zoek naar intellectuele uitdagingen..Dus komt dan de volgende studie...



altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-05-2004 23:15 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:14 schreef Myth of Fury het volgende:
(Extreem) Hoogbegaafden blijven over het algemeen op zoek naar intellectuele uitdagingen..Dus komt dan de volgende studie...


De werkelijke uitdaging blijven ze echter uit de weg gaan, namelijk het ontwikkelen van enige sociale vaardigheden...

(sorry, ik draaf een beetje door... )


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Babylon
De enige echte
Usericon van Babylon
Posted 03-05-2004 23:17 by Babylon Wijzig reactieProfiel van BabylonQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:12 schreef Snaack het volgende:
Waarom niet?

Ten eerste omdat je als 18 jarige nou eenmaal niet zo snel iets aanneemt van een 12 jarige. Totdat ze door hebben dat ze het wel kan zoals Morningrise al zei.

Maar niet te vergeten dat ze minder sociale vaardigheden heeft omdat ze veel minder met leeftijdsgenoten om gaat en ik denk niet dat ze geestelijk al 6 jaar ouder is.. En sociale vaardigheden heb je bij groepsopdrachten toch echt wel nodig.


zo kan ie wel weer


Morningrise
Usericon van Morningrise
Posted 03-05-2004 23:17 by Morningrise Wijzig reactieProfiel van MorningriseQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:15 schreef altx het volgende:
De werkelijke uitdaging blijven ze echter uit de weg gaan, namelijk het ontwikkelen van enige sociale vaardigheden...

(sorry, ik draaf een beetje door... )


Uhm...trek jij ook niet liever met mensen op die op een zelfde niveau qua intelligentie zitten als jij. Of in ieder geval, die zich met dezelfde dingen bezig houden?


Waag eens een dansje!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 03-05-2004 23:19 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 22:05 schreef altx het volgende:
Ergens in uitblinken is alleen maar leuk als het niet ten koste gaat van andere toch belangrijke dingen. In mijn ogen ben je pas een uitblinker als je op beide terreinen meer dan voldoende scoort.

Leuk, leuk, waarom moet het opeens leuk zijn?
Trouwens, je zegt het zelf al... in JOUW ogen.

Het gaat niet om 'jouw ogen' -- het gaat om het terrein waarin zo iemand zal uitblinken. Nogmaals, wat maakt het uit als het een hork zal zijn, een toponderzoeker is nog altijd een toponderzoeker en daar hebben we er te weinig van. Hork of geen hork. Je gaat me toch niet vertellen dat je een horkende toponderzoeker NIET vindt uitblinken in toponderzoek, of wel soms?

quote:
Geen enkele werkgever zal haar later willen hebben vanwege haar gebrek aan sociale vaardigheden.

a. dat weet je niet
b. je weet ook niet hoe haar sociale vaardigheden zich zullen ontwikkelen
c. elke hork kan AIO en daarna onderzoeker worden (mits begiftigd met enig IQ)

quote:
Verder snap ik die aversie jegens "normaal" en "gemiddeld" niet. Ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad. Ik kreeg zelf - toen ik in de brugklas zat - het aanbod om het jaar af te maken in de 2e, maar ik heb beleefd geweigerd, omdat ik mijn "normale", "gemiddelde" () bestaan wel best vond en ik er geen zin in had om zo'n weliswaar intelligent, maar contactgestoord individu te worden. Niet helemaal vergelijkbaar misschien, maar toch...

Sorry, maar het gaat niet over jou. Het gaat hier over een persoon die in potentie wel VIJF studies kan voltooien en meer jaren aan onderzoek kan wijden dan wie van ons ook.
Afgezien van het feit dat het helemaal niet zeker is dat het meisje in kwestie contactgestood wordt, is het ook nog zo dat haar prioriteiten waarschijnlijk anders liggen dan de jouwe. Waarschijnlijk wil ze dit -- jij wilde iets anders. Is dat zo raar?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-05-2004 23:20 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 22:56 schreef 0Tolerence het volgende:
Het is niet echt toegevoegde waarde aan de discussie lijkt me..
het gaat over studie+ leeftijd, dus op welk punt is het niet relevant?
Volgens mij moet je even aan je piemel gaan trekken ofzo.


Babylon
De enige echte
Usericon van Babylon
Posted 03-05-2004 23:21 by Babylon Wijzig reactieProfiel van BabylonQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:20 schreef ghoulliette het volgende:
Volgens mij moet je even aan je piemel gaan trekken ofzo.

Kijk, dát is pas relevant


zo kan ie wel weer


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-05-2004 23:21 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:20 schreef ghoulliette het volgende:
het gaat over studie+ leeftijd, dus op welk punt is het niet relevant?
Volgens mij moet je even aan je piemel gaan trekken ofzo.


Moest jij niet nu je hoofd in de plee stoppen ofzo


"This one is older than shit, heavier than time!"


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 03-05-2004 23:22 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 3 mei 2004 23:02 schreef Babylon het volgende:
Volgens mij heb je aan een beetje sociale vaardigheden later meer dan nóg drie universitaire diploma's..
Maar is dat wel zo?

Mensen met dergelijke intelligentie zullen ook een vriendenkring opbouwen die het niet uren heeft over 'de voetbalwedstrijd van afgelopen week' of 'welk biermerk het beste is'.

Eerder zullen ze het hebben over hoe het toch mogelijk is dat velen in een bar uren over zo'n 'triviale' zaken kunnen lullen



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-05-2004 23:23 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:17 schreef Babylon het volgende:
Ten eerste omdat je als 18 jarige nou eenmaal niet zo snel iets aanneemt van een 12 jarige. Totdat ze door hebben dat ze het wel kan zoals Morningrise al zei.


Correctie: van een 'normale' 12 jarige.

Elke student met ook maar een greintje realiteitsbesef zal inzien dat die 12 jarige daar niet voor niets zit en dat het heel bijzonder is om met zo iemand te kunnen samenwerken.

quote:
Maar niet te vergeten dat ze minder sociale vaardigheden heeft omdat ze veel minder met leeftijdsgenoten om gaat en ik denk niet dat ze geestelijk al 6 jaar ouder is.. En sociale vaardigheden heb je bij groepsopdrachten toch echt wel nodig.


Ik heb anders ook genoeg studenten op 'normale' leeftijd meegemaakt die totaal geen sociale vaardigheden hadden..

Ik vraag me trouwens wel af of hoogbegaafden in Nederland extra begeleiding krijgen op een uni, bijv. aanvullende opdrachten e.d. om het intellect te blijven stimuleren..


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-05-2004 23:25 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:17 schreef Morningrise het volgende:
Uhm...trek jij ook niet liever met mensen op die op een zelfde niveau qua intelligentie zitten als jij. Of in ieder geval, die zich met dezelfde dingen bezig houden?


Ja, bij voorkeur trek ik op met mensen die zich met dezelfde dingen bezighouden als ik, maar:

* In mijn vriendengroep zitten een aantal mensen die volledig van mij verschillen, ofwel qua intelligentie ofwel qua interesses, en met wie ik toch prima overweg kan.

* Verder houdt het begrip intelligentie voor mij alleen maar in hoe goed iemand kan leren op school, maar dat is voor mij nooit een reden geweest om wel of niet met iemand om te gaan. Een maat van me heeft met moeite het LBO (zo heette dat toen nog) gedaan, maar lekker boeiend zeg...

* Verder zul je later op je werk sowieso met allerlei mensen om moeten gaan die hele andere interesses hebben dan jij, dus wen er maar alvast aan, zou ik zeggen...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 03-05-2004 23:28 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:23 schreef Snaack het volgende:
Correctie: van een 'normale' 12 jarige.

Elke student met ook maar een greintje realiteitsbesef zal inzien dat die 12 jarige daar niet voor niets zit en dat het heel bijzonder is om met zo iemand te kunnen samenwerken.

Inderdaad, volgens mij komt dat ook wel goed met de samenwerking, ik denk niet dat het een probleem is.
Ik denk eigenlijk dat een hoop kritiek voortkomt uit verkapte afgunst .

quote:
Ik vraag me trouwens wel af of hoogbegaafden in Nederland extra begeleiding krijgen op een uni, bijv. aanvullende opdrachten e.d. om het intellect te blijven stimuleren..

Bij mijn weten helemaal niets. Er is natuurlijk wel een studentenpsych e.d. maar die is er voor mensen met (studie)problemen en niet voor mensen die hoogbegaafd zijn.

Dit zou ook niet nodig moeten zijn, aangezien in de academia van je verwacht wordt dat je vrij zelfstandig je kennis vergaart en dat je dus mondig genoeg bent om naar de docent toe te stappen met lastige vragen, voor extra discussie/opgaven etc. En je kunt natuurlijk altijd een studie erbij gaan doen...


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 03-05-2004 23:29 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 3 mei 2004 23:15 schreef altx het volgende:
De werkelijke uitdaging blijven ze echter uit de weg gaan, namelijk het ontwikkelen van enige sociale vaardigheden...

(sorry, ik draaf een beetje door... )

Zoals ik al zei:
quote:
Maar iemand 'gedwongen' met leeftijdsgenootjes laten omgaan zodat die persoon sociale vaardigheden opdoet, werkt -denk ik- niet.

Ik vermoed dat het juist extra rampzalig zou zijn voor de ontwikkeling van haar sociale vaardigheden. Ze zou door haar intellect immers hoe dan ook op een andere golflengte blijven zitten dan de leeftijdsgenoten. Gevolg: sociaal isolement.

Met 'ouderen' (met niet te laag denknivo) kan ze op heel wat vlakken echter wel communiceren. Wat dan weer goed is voor haar sociale ontwikkeling.



Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 03-05-2004 23:35 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 3 mei 2004 23:23 schreef Snaack het volgende:Elke student met ook maar een greintje realiteitsbesef zal inzien dat die 12 jarige daar niet voor niets zit en dat het heel bijzonder is om met zo iemand te kunnen samenwerken.

Inderdaa!!!
Als je als groep aan een opdracht werkt, en zij kan (door haar intelligentie) de oplossingen aandragen, zal de rest daar alleen maar happy mee zijn.

Mogelijk gevolg: zodra men merkt dat zij hun sneller vooruit helpt, zullen ze haar daarbij betrekken. En hierbij ontwikkelt zij dus vanzelf 'sociale vaardigheden'



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-05-2004 23:37 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht



0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-05-2004 23:41 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:35 schreef Myth of Fury het volgende:
Inderdaa!!!
Als je als groep aan een opdracht werkt, en zij kan (door haar intelligentie) de oplossingen aandragen, zal de rest daar alleen maar happy mee zijn.

Mogelijk gevolg: zodra men merkt dat zij hun sneller vooruit helpt, zullen ze haar daarbij betrekken. En hierbij ontwikkelt zij dus vanzelf 'sociale vaardigheden'


Euh right, ik denk dat je alleen maar meelifters krijgt. Zij maakt het en de rest zit thuis tv te kijken.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 03-05-2004 23:43 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Ik denk dat we het besluit gewoon aan het meisje zelf moeten overlaten.. Het is toch haar leven?


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-05-2004 23:44 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:19 schreef M. het volgende:
Leuk, leuk, waarom moet het opeens leuk zijn?
Trouwens, je zegt het zelf al... in JOUW ogen.

Het gaat niet om 'jouw ogen' -- het gaat om het terrein waarin zo iemand zal uitblinken. Nogmaals, wat maakt het uit als het een hork zal zijn, een toponderzoeker is nog altijd een toponderzoeker en daar hebben we er te weinig van. Hork of geen hork. Je gaat me toch niet vertellen dat je een horkende toponderzoeker NIET vindt uitblinken in toponderzoek, of wel soms?


Ja, een paar jaar misschien. En daarna hoogstwaarschijnlijk op kosten van de belastingbetaler in een inrichting terechtkomen...

quote:
Op 3 mei 2004 23:19 schreef M. het volgende:
a. dat weet je niet
b. je weet ook niet hoe haar sociale vaardigheden zich zullen ontwikkelen
c. elke hork kan AIO en daarna onderzoeker worden (mits begiftigd met enig IQ)



a. Dat weet ik wel. Sociale vaardigheden wordt gewoon heel veel waarde aan gehecht.
b. Sociale vaardigheden ontwikkelen gaat niet vanzelf.
c. Als ze daar gelukkig mee wordt, heeft ze mijn zegen...

quote:
Op 3 mei 2004 23:19 schreef M. het volgende:
Sorry, maar het gaat niet over jou. Het gaat hier over een persoon die in potentie wel VIJF studies kan voltooien en meer jaren aan onderzoek kan wijden dan wie van ons ook.
Afgezien van het feit dat het helemaal niet zeker is dat het meisje in kwestie contactgestood wordt, is het ook nog zo dat haar prioriteiten waarschijnlijk anders liggen dan de jouwe. Waarschijnlijk wil ze dit -- jij wilde iets anders. Is dat zo raar?


Mijn prioriteiten lagen inderdaad heel ergens anders. Mij hadden ze misschien ook naar de universiteit laten gaan als ik het vriendelijk gevraagd had (je kan me geloven of niet, I don't care actually), maar ik heb dat hele "kijk eens hoe slim ik ben"-gedoe altijd al overgewaardeerd gevonden (ok, ik maak me er nu dan wel een beetje schuldig aan, maar goed... ).


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-05-2004 23:44 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:41 schreef 0Tolerence het volgende:
Euh right, ik denk dat je alleen maar meelifters krijgt. Zij maakt het en de rest zit thuis tv te kijken.


Waarom zou je dan gaan studeren zeg

Direct van de uni aftrappen zulk tuig!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-05-2004 23:46 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

AltX: het gaat hier over UITZONDERLIJK getalenteerde mensen, niet over gewone mensen die een paar jaar eerder naar de uni mogen of die een klas of 2 op de middelbare school over mogen slaan..

De top-wetenschappers van morgen zeg maar...


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-05-2004 23:52 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:46 schreef Snaack het volgende:
AltX: het gaat hier over UITZONDERLIJK getalenteerde mensen, niet over gewone mensen die een paar jaar eerder naar de uni mogen of die een klas of 2 op de middelbare school over mogen slaan..

De top-wetenschappers van morgen zeg maar...


Wie zegt dat ik daar niet de potentie voor had?

Ja, jullie, maar een aantal van mijn leraren van vroeger zou je toch op andere gedachten kunnen brengen. Die zullen nu wel teleurgesteld zijn dat ik er "zo weinig" mee gedaan heb...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 03-05-2004 23:54 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Nou, we zijn maar wat blij dat je in plaats daarvan aan je sociale vaardigheden hebt gewerkt, hoor.




Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-05-2004 23:58 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht



Jammer dat dat ook niet echt gelukt is


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-05-2004 23:59 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 mei 2004 23:54 schreef M. het volgende:
Nou, we zijn maar wat blij dat je in plaats daarvan aan je sociale vaardigheden hebt gewerkt, hoor.





Je denkt toch niet echt dat ik me er druk over ga maken of jullie me wel of niet geloven?

Ik wilde alleen even aantonen dat jullie met dat "het gaat hier niet over jou" niet voor de volle 100% gelijk hadden...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen