|
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 | ||||
Auteur: |
|
|
quote:even offtopic:12 tonen stelsel is toch van Schönberg? |
|
quote: Sorry, maar Cryptopsy vind ik nu niet bepaald een denderend voorbeeld. Dat zijn gewoon veel riffs en tempowisselingen, maar weinig nieuws onder de zon. Het heerst onmeunig hard, dat zeker... maar experimenteel/ontoegankelijk? Nee. [Dit bericht is gewijzigd door M. op 11-05-2004 22:08] Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
quote:Dan adviseer ik je om echt beter te luisteren. Bijvoorbeeld bij het nummer Voice of unreason wordt er polyritmiek gebruikt en septiem akkoorden gebruikt. Dat gaat al in de richting van "orthodox". |
|
quote: je bedoeld ONorthodox ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Je moet niet intelligent proberen over te komen..... Maar ik vrees dat ik Dwaal gelijk moet geven. Cryptopsy is wel vet maar zeker niet 'ontoegankelijk' Ook wat de vorige reacties betreft: ik vind ontoegankelijkheid en complexiteit echt geen aanverwante begrippen. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote:dat bedoelde ik. *kuch* |
|
quote:12-delig.. Niet het 12 tonen stelsel dus. F*ck hippies |
|
Waarom kijken mensen als ze het over ontoegankelijk hebben naar de technische skills? Neem een Khanate, niet echt technisch boeiend, maar niet een band waar iedereen zich in kan vinden. |
|
quote: INderdaad. Complex KAN ontoegankelijk zijn maar hoeft het niet zijn en omgekeerd. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote:Poeh poeh Chelman. Verder: voor het top40 publiek heeft ontoegankelijkheid en complexiteit wel een verband: het is tering herrie. |
|
quote: Onzin, als er iets ontoegankelijk is dat is het cryptopsy wel. Er zijn legio metal fans die er niet doorheen komen. Buiten dat zijn de songstructuren vrij onorthodox ( ) En het is bovendien erg technisch. Dus wat dat betreft gaan ontoegankelijkheid en techniek wel samen "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
quote: Voor het Top 40 publiek. En wie zijn dat precies?!?! En complexiteit altijd tering herrie? Rachmaninov of Chopin is complex maar wordt doorgaans niet als teringherrie gezien. quote: Sorry maar ik vind Cryptopsy vrij makkelijk behapbaar. Ja het is technisch best knap, ja het is niet orthodox...maar ontoegankelijk of moeilijk? Nee. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote:Is hetzelfde... |
|
quote: ik ben dan wel eengrote n00b maar wat wordt er precies emt technische muziek bedoeld ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Heb m'n Cryptopsy cd's na 4 keer luisteren weggedaan. Klinkt zo snel ontzettend saai. Men pretenteerd enorm 'technisch' te zijn, maar 't is zo ontzettend makkelijk te doorgronden. |
|
quote: Waarschijnlijk voor jouw getrainde oren niet nee, maar ik kan me herinneren een tijd terug dat ik er moeilijk doorheen kwam. Het is sowiezo lastig bepalen nu waar moeilijk doorheen te komen is, omdat je er helemaal in zit. "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
quote: En toen werd je wakker "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
quote: Je verwart de termen twaalftonenstelsel en dodecafonie oftwel twaalftonenleer. Schönberg was inderdaad één van de grondleggers van dit laatste, een compositieleer waarin wordt gesteld dat een toon pas aan bod mag komen als de andere elf al zijn gebruikt. Het "twaalftonenstelsel" an sich is gewoon de octaafindeling in 12 noten, dit is de basis van zowat alle "moderne" "westerse" muziek, en de meeste muziekinstrumenten zijn ontworpen om die indeling te volgen. Een simpel voorbeeld van een majeurtoonladder is natuurlijk do re me fa sol la si. Dit zijn de witte toetsen op een piano. Zoals je weet zijn er ook zwarte, maar niet tussen elke twee witte (niet tussen si en do of tussen mi en fa). Speel je die zwarte toetsen wél, dan kom je aan 12 tonen in een octaaf. In gitaristentaal geeft dit : CDEFGAB voor de toonladder van c majeur, speel je de tussenliggende tonen erbij dan heb je de C C# D D# E F F# G G# A A# B en vervolgens terug C. (# staat voor "kruis") Vergelijk : dikste open snaar is een E. De twaalfde fret (met de twee stippen als markering) is terug een E, maar dan een octaaf hoger. Interessant : de afstand van de brug tot de kam van je gitaar exact delen door 2 geeft deze positie (12de fret) aan. Deel dat stuk nog eens door 2 en je zit op de 24ste fret. Dit toont gelijk aan dat oktaven en frequentie gerelateerd zijn : de grondtoon van C4 heeft een dubbel zo hoge frequentie als C3, bv. De 12 stappen in een oktaaf zijn echter niet "exact" mathematish verdeeld, maar da's wat veel om hierop verder in te gaan zonder in saaie wiskunde te vervallen, maar het is bv. ook de reden waarom een gefret instrument als een gitaar nooit voor de volle 100% toonzuiver kan zijn, zelfs niet na aanpassing van de intonatie. De "fout" is echter marginaal. |
|
quote: Wat weet jij nou van top-40 publiek, en wat doet die hele top-40 eigenlijk in dit topic. Dat is geen consideratie. 0Tolerence: I'm with Chelman on this one. Cryptopsy is een vette band en maken erg complexe muziek, maar het is WEL makkelijk behapbaar. Dat volgens jou 'veel' metalheads er niet doorheen komen, zegt meer over die metalheads dan over Cryptopsy. Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
Ach dit loopt uit op subjectief gezwanz, waar ik zelf ook aan deelneem. Hoe kan je objectief meten wat de ontoegankelijkheid inhoudt en voor welk publiek? "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
quote:Rachmaninov en Chopin is top40 klassiek.(ja, klinkt belachelijk) Is inderdaad complex, maar een persoon die niet met klassiek is geconfronteerd vind het priegelwerk. En meestal wordt dat geredeneerd naar herrie. Want het past niet in hun straatje. |
|
Neurosis vind ik niet al te snel te vatten muziek. Het zit niet in elkaar door complexiteit, maar meer door een soort minimalisme. Op zich zijn de afzonderlijke partijen tamelijk simpel, maar gecombineerd wordt het toch aardig complex. Ook de afwisseling in sferen maakt het tamelijk uniek, en niet al te toegankelijk. |
|
@ 0tolerance: Dat kan inderdaad niet. Wat je wel vast kan stellen is welke criteria men voor zichzelf hanteert om dat te 'meten'. Voor de meesten tot nu toe blijkt het voornamelijk om de complexiteit te gaan. Dwaal, RedNucleus, Mutilator (denk ik) en ik hanteren iets andere 'crietria'. ...let op ' ' gebruik. HEt zijn geen vast meetbare criteria. [Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 11-05-2004 22:46] KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: Ik wil hier nog even aan toevoegen dat de begrippen "niet kunnen behappen" en "gewoon niet mooi vinden" ondertussen aardig door elkaar worden gehaald. Ik kan persoonlijk Cryptopsy best behappen. Ik zal er misschien zelfs nog wel eens een cd'tje van aanschaffen, maar echt bijzonder vind ik het nou ook weer niet. Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |