IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Psychologische vraagstukken Vorige pagina | Volgende pagina
Zenial
Usericon van Zenial
Posted 07-04-2005 13:22 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

Grappig trouwens dat niemand (behalve S_S even) hier begint over intelligentie, of zelfbewustzijn. Veel van de argumenten die hier genoemd worden waarom muggen doden niet erg is, gaan ook op voor sommige mensen (lelijk, irritant, etc). Toch maken we irritante lelijke mensen niet zomaar dood.
Honden, net als mensen, hebben duidelijk een soort intelligentie. Ze kunnen leren, spelen, met mensen communiceren en hebben een eigen persoonlijkheid. Van muggen is dit nog nooit aangetoond, voor zover wij weten handelen die puur op instinct. Het doodslaan van een mug is daarom eigenlijk net zo erg als een plant uit de grond trekken of een apparaat stukmaken.


Zenial


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 07-04-2005 13:38 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

Ook heb ik het idee altijd dat bij dieren geldt hoe groter hoe zieliger en bij mensen juist net andersom.
Een paard die dood gaat is zieliger dan een kat, een kat zieliger dan een muis, een muis zieliger dan een mug.

Maar dit is meer gevoelsmatig hoor. Als je er te lang over nadenkt zijn er wel erg veel uitzonderingen



Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 07-04-2005 14:18 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

Ik denk dat we meer empathie bij voelen bij diersoorten die in evolutionair opzicht 'dichter' bij ons staan. En hoe meer empathie we voor een dier voelen, des te zieliger vinden we het doden ervan.


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2005 17:13 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

dat bedoelde ik dus ook.
en dat slaat ook weer op de post van zenial omdat dichter bij ons in de evolutie staan betekend dat ze een hoger bewustzijn hebben.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 08-04-2005 10:44 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 7 april 2005 14:18 schreef El Chulo het volgende:
diersoorten die in evolutionair opzicht 'dichter' bij ons staan.

Zoogdieren dus? Of hoe wil je dit definieren?


Zenial


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 08-04-2005 12:21 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 18 maart 2005 0:43 schreef Snaack het volgende:
Toevallig zeg, toen ik door stokoude topics op ZM zat te snuffelen kwam exact dezelfde vraag in mij op!



Dat doet me denken aan twee mensen(Asperger en iemand waarvan ik even de naam ben vergeten) die tegelijkertijd over dezelfde stoornis onderzoek deden en het allebei autisme noemden.

Trouwens, wat vinden jullie van deze stelling:
"Als het rechtssysteem wegvalt zien we de mens zoals hij werkelijk is."


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 08-04-2005 12:26 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

Dan krijg je 2 grote groepen denk ik:

1. de lui die zo hard mogelijk proberen een soort van orde te handhaven.

2. mensen die altijd al misbruikende, egoistische klootzakken met weinig medeleven waren, maar dit nu niet meer hoeven te onderdrukken.

(lichtelijk overdreven, maar het idee is duidelijk, lijkt me)


Bruce Banner


invictis
Usericon van invictis
Posted 08-04-2005 12:27 by invictis Wijzig reactieProfiel van invictisQuote dit bericht

quote:
Op 8 april 2005 12:21 schreef BARABAS het volgende:
Dat doet me denken aan twee mensen(Asperger en iemand waarvan ik even de naam ben vergeten) die tegelijkertijd over dezelfde stoornis onderzoek deden en het allebei autisme noemden.

Trouwens, wat vinden jullie van deze stelling:
"Als het rechtssysteem wegvalt zien we de mens zoals hij werkelijk is."



nou met rechtssysteem zie je het ook wel


Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-04-2005 19:49 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 8 april 2005 12:21 schreef BARABAS het volgende:
Dat doet me denken aan twee mensen(Asperger en iemand waarvan ik even de naam ben vergeten) die tegelijkertijd over dezelfde stoornis onderzoek deden en het allebei autisme noemden.

Trouwens, wat vinden jullie van deze stelling:
"Als het rechtssysteem wegvalt zien we de mens zoals hij werkelijk is."

Misschien is het instellen van een rechtssysteem wel onderdeel van hoe een mens werkelijk is.

Verkeerde vraagstelling dus...


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 08-04-2005 23:27 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 8 april 2005 12:21 schreef BARABAS het volgende:
Dat doet me denken aan twee mensen(Asperger en iemand waarvan ik even de naam ben vergeten) die tegelijkertijd over dezelfde stoornis onderzoek deden en het allebei autisme noemden.


Kanner..bedoel je. en dat terwijl het onderzoek van Kanner vooraanstaander (toendertijd) was en je vergeet die!


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Brujo
demonische agricultuur, sectarische monocultuur
Usericon van Brujo
Posted 09-04-2005 14:24 by Brujo Wijzig reactieProfiel van BrujoQuote dit bericht

Wel erg makkelijk psychologisch vraagstuk, dinges, ehh, Sjaan. Even een wat anders bedenken... een olifant en een kam..nee, het verschil in een waardeoordeel over de resultaten van een verlicht despoot en een corrupt democratisch systeem.


Als iedereen nou precies doet wat ik wil, dan hebben ze aan mij een hele makkelijke


PHeMoX
Somewhere up there..
Usericon van PHeMoX
Posted 09-04-2005 22:15 by PHeMoX Wijzig reactieProfiel van PHeMoXQuote dit berichthttp://www.freewebs.com/phemox/index.htm

quote:
Op 7 april 2005 8:35 schreef ElitE het volgende:
waarschijnlijk
het kan ook zijn dat hij is geschrokken omdat hij moeilijker loopt ofzoiets.
iig kan ik me bij die beestjes wel voorstellen dat ze minder bewust zijn over de pijn.


Eeeuuh, tuurlijk.... Waarom zou een insect minder bewust pijn voelen? Dat is net zoiets als de 'wir haben es nicht gewusst'- houding jeeezzz. Dus zolang het niet schreeuwt van de pijn, voelt het ook niets? Btw pijn kun je zien als een ongelovelijke electrische opdonder (en als je been eraf ligt, ben je daar ook als insect wel van bewust) , en dit vindt voor zover ik weet bij praktisch elk levend wezen plaats...


Another Day, Another Way ....


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 10-04-2005 1:13 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

ze hebben ook geen centraal zenuwstelsel, dus er wordt aangenomen dat ze ook niets voelen. ik betwijfel het ook wel.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 10-04-2005 6:08 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 8 april 2005 23:27 schreef Cadaveria het volgende:
Kanner..bedoel je. en dat terwijl het onderzoek van Kanner vooraanstaander (toendertijd) was en je vergeet die!
Ja, wees blij dat ik het weet dat ze tegelijkertijd over hetzelfde onderzoek deden en het ook hetzelfde noemden


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


theo!
Hammertime
Usericon van theo!
Posted 13-04-2005 23:52 by theo! Wijzig reactieProfiel van theo!Quote dit berichthttp://www.signoflife.nl

ik weet niet of het al genoemd is, maar over het doodslaan van een mug: is dat idd niet iets instinctiefs/preventiefs? kbdoel, je weet dat zo'n beest je kan gaan steken en met het doodslaan van een mug voorkom je dat iig die mug je steekt....je houdt dan nog wel de vraag over waarom je net zo makkelijk een mier dood trapt, of een vlieg doodslaat...nou trap ik zelf toch behoorlijk weinig mieren dood, maar vliegen mag ik toch graag pletten, wat opzich ook weer weinig nut heeft, want andere vliegen leren er toch niet van....nja, zo kan ik nog wel eff doorgaan ...doen we maar niet


signature


slome
Usericon van slome
Posted 19-04-2005 19:48 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

Ok, volgende punt (Dat van die mug en hond is wel genoeg behandeld, komt toch niets uit die discussie):

Piepschuim... Waarom krijgen sommige mensen zo ongeveer braakneigingen wanneer ze (bijvoorbeeld) het gepiep van piepschuim moeten aanhoren? Je kent dat gevoel wel wat je krijgt als je een relatief glad oppervlak langs piepschuim laat gaan, dat is gewoon tenenkrommend!!

Weet iemand een mogelijk oorzaak op het feit dat sommige mensen zo heftig reageren op een onschuldig geluidje? (Mocht het piepschuim-voorbeeld je niet bekend voorkomen, dan mag je van mijn part ook wel het 'nagels over het schoolbord' geluid als voorbeeld gebruiken)


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 19-04-2005 19:49 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

"Waarom?"


slome
Usericon van slome
Posted 19-04-2005 19:56 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 19 april 2005 19:49 schreef Schaep het volgende:
"Waarom?"


Ja, dat vraag ik net


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-04-2005 20:00 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 april 2005 19:48 schreef slome het volgende:
Ok, volgende punt (Dat van die mug en hond is wel genoeg behandeld, komt toch niets uit die discussie):

Piepschuim... Waarom krijgen sommige mensen zo ongeveer braakneigingen wanneer ze (bijvoorbeeld) het gepiep van piepschuim moeten aanhoren? Je kent dat gevoel wel wat je krijgt als je een relatief glad oppervlak langs piepschuim laat gaan, dat is gewoon tenenkrommend!!

Weet iemand een mogelijk oorzaak op het feit dat sommige mensen zo heftig reageren op een onschuldig geluidje? (Mocht het piepschuim-voorbeeld je niet bekend voorkomen, dan mag je van mijn part ook wel het 'nagels over het schoolbord' geluid als voorbeeld gebruiken)


Dat is een fysiologische reactie en geen psychologische.

Next.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


slome
Usericon van slome
Posted 19-04-2005 20:07 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

Goed. Maar dat geeft nog steeds geen antwoord op mijn 'waarom?'. Of zijn fysiologische reacties te offtopic voor je?


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 19-04-2005 20:13 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

quote:
Op 19 april 2005 20:00 schreef Chelman het volgende:
Dat is een fysiologische reactie en geen psychologische.

Next.


Als het puur een fysiologische reactie was, zou iedereen er last van hebben. Dus weldegelijk een groot stuk psychologie!



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-04-2005 20:54 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 april 2005 20:13 schreef 1i1ith het volgende:
Als het puur een fysiologische reactie was, zou iedereen er last van hebben. Dus weldegelijk een groot stuk psychologie!


Nee. Want bij lange na niet iedereen ondervindt dezelfde fysiologische reacties. De een reageert meer op warmte of koud of vocht. De een wordt misselijk in de auto en de ander niet.


De reactie op het geluid van piepschuim of nagels op een schoolbord is niet iets wat aangeleerd is. Je kan er echter wel degelijk mee leren omgaan...conditioneren...net als dat je je pijngrens kan oprekken. Dat is echter fysiologie en geen psychologie.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 19-04-2005 20:58 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Nou, dan heb ik ook nog een! Waarom mag ik geen kopieen van c.d's maken....Het is toch mijn eigendom en daarmee mag je toch zeker wel doen wat je zelf wilt


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


slome
Usericon van slome
Posted 19-04-2005 21:11 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 19 april 2005 20:58 schreef BARABAS het volgende:
Nou, dan heb ik ook nog een! Waarom mag ik geen kopieen van c.d's maken....Het is toch mijn eigendom en daarmee mag je toch zeker wel doen wat je zelf wilt



Ehm, volgens mij mocht het wel als je je eigen cd's zou branden om ze bijvoorbeeld voor je autoradio te gebruiken (In een auto is de kans groter dat je cd's gejat worden of kapot gaan)

Dit, trouwens, weet ik niet zeker. Ik heb het ooit eens gehoord dus spijker me er niet op vast!


PHeMoX
Somewhere up there..
Usericon van PHeMoX
Posted 19-04-2005 21:20 by PHeMoX Wijzig reactieProfiel van PHeMoXQuote dit berichthttp://www.freewebs.com/phemox/index.htm

quote:
Op 19 april 2005 21:11 schreef slome het volgende:
Ehm, volgens mij mocht het wel als je je eigen cd's zou branden om ze bijvoorbeeld voor je autoradio te gebruiken (In een auto is de kans groter dat je cd's gejat worden of kapot gaan)

Dit, trouwens, weet ik niet zeker. Ik heb het ooit eens gehoord dus spijker me er niet op vast!


Ja dit klopt wel, maar er zit wel een beperking op hoeveel kopieen je mag maken, ik geloof zelfs maar één back-up cd...


Another Day, Another Way ....


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen