Hallo, welkom in het gietijzeren lijkenhuis.
Ik zat laatst die metaldocumentaire, Metalhead: A Headbangers' Journey te kijken (aanrader trouwens, erg leuk). Die docu noemt even kort de toestanden in het Noorwegen van de jaren '90.
Dit gecombineerd met de "toestanden" rond o.a. Elsrock en het bidden voor Waldrock enzo, deed mij wat mijmeren over de zgn. controversialiteit van ons favoriete muziekgenre. Een mooie ingang hiervoor is natuurlijk de hoeveelheid dood en verderf die in naam der metal gezaaid is de afgelopen decennia.
Ik zou het dus wel eens allemaal op een rijtje willen zetten. Iedereen die meer "metaldoden" weet, is welkom om ze hier neer te zetten. Het idee is wel een beetje dat het gaat om metal-gerelateerde dodelijke ongevallen/moorden.
Als dit topic een beetje loopt, kunnen we er misschien één grote (? zal wel meevallen hoop ik
) database van maken.
Hier een voorzetje, vnl. met behulp van informatie uit "Lords of Chaos" en recent nieuws:
Dead (Per Yngve Ohlin) (Zweeds)
Band ten tijde van overlijden: Mayhem.
Datum overlijden: 8 april 1991.
Bereikte leeftijd: 22.
Doodsoorzaak: geweerschot tegen het hoofd.
Reden: mij onbekend.
Euronymous (Øystein Aarseth) (Noors)
Band ten tijde van overlijden: Mayhem.
Datum overlijden: 10 augustus 1993.
Bereikte leeftijd: 25.
Doodsoorzaak: door messteken om het leven gebracht door C. Vikernes.
Reden: onduidelijk, waarschijnlijk een geld- of ego-kwestie.
Josef Ben Maddour (Algerijns)
Band ten tijde van overlijden: geen.
Datum overlijden: juli 1997.
Bereikte leeftijd: mij onbekend.
Doodsoorzaak: schot tegen het achterhoofd.
Reden: de man was homosexueel en immigrant, maar of dat de echte reden is? Het blijft gissen...
Jon Nödtveidt (Zweeds)
Band ten tijde van overlijden: Dissection.
Datum overlijden: 16 augustus 2006.
Bereikte leeftijd: 31.
Doodsoorzaak: geweerschot tegen het hoofd.
Reden: uit overtuiging (Nödtveidt was lid van de MLO, de "Misanthropic Luciferian Order") zelfmoord gepleegd.
Het slachtoffer van Faust (Bård G. Eithun) (verm. Noors)
Band ten tijde van overlijden: mij onbekend.
Datum overlijden: zomer 1992.
Bereikte leeftijd: mij onbekend.
Doodsoorzaak: messteken.
Reden: mij onbekend. Ongelukkig toeval? Het slachtoffer was homosexueel.
Sandro Beyer (Duits)
Band ten tijde van overlijden: mij onbekend.
Datum overlijden: 29 april 1993.
Bereikte leeftijd: 15.
Doodsoorzaak: gewurgd met een snoer/touw.
Reden: de hoofddader was (latere) neo-nazi Hendrik Möbus. De reden voor de moord is mij niet geheel duidelijk. Als reden is volgens mij aangevoerd dat Sandro de band en/of zijn germaanse ras niet serieus genoeg nam. Een korte google-zoektocht wijst in ieder geval in die richting, maar dat is natuurlijk geen harde informatie.
Ik ben benieuwd naar meer!
[Dit bericht is gewijzigd door M. op 07-09-2006 20:38]