|
Dit topic is 16 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | ||||
Auteur: |
|
|
Sowieso, als we de term NSBM gaan analyseren en concretiseren, het niet meer zien als een zeer abstract plakkaat voor bands die neigen richting een bepaalde ideologie, maar als een concrete norm waaraan getoetst moet worden, kunnen we ons ernstig afvragen of NSBM überhaupt wel bestaat; immers, kent iemand een band die daadwerkelijk nationaal-SOCIALISTISCH gedachtegoed in haar teksten uitdraagt en ook nog black metal maakt? Ik in ieder geval niet. Vaak blijft het bij latent/abstract antisemitisme, soms iets concreter, vaak niet, nationalisme/liefde voor een hypothetisch pan-Germaans of -Europees gedachtegoed/volk/ras en soms zijn de teksten racistisch, maar met name die socialistische dimensie ontbreekt vaak. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
Ik vind de review voornamelijk elitair geblaas die gepaard gaat met een ernstig hoog gehalte aan 'ik neem de muziek veel te serieus'. Maar dat is Peste Noire ook, eigenlijk, van wat ik er tot nu toe over weet. Eens La Siecle en die nieuwe plaat beluisteren. Is deze band eigenlijk NSBM? Of gewoon extreem Frans-nationalistisch? I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew |
|
quote: Ik vind het een prachtige diepgaande review, die veel punten aanhaalt die 'verborgen' zitten in PN en dat is gaaf. Ben het er niet heel erg mee eens, maar toch quote: Verbitterd, gestoord, hou het daar maar op Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
Ik heb ooit gelezen dat PN volgens Famine geen NSBM kon zijn omdat het een Frankrijk-lievende bands is 'de nazi's' stoute dingen jegens Frankrijk gedaan hebben. Geen idee of hij dit punt inmiddels heeft herzien, maar dit is natuurlijk OWW-iaanse argumentatie van lik m'n vestje. Naar mijn mening is PN ongeveer net zo NSBM als dat de meeste NSBM-bands dat zijn; als je de term gaat ontleden, de teksten leest en er nog eens nuchter over nadenkt dus niet zo heel erg nationaal socialistisch. Voor zover ik er nu zicht op heb is PN een Frans-nationalistische band met, iig in het verleden, het bekende Franse antisemitistische randje. [Dit bericht is gewijzigd door Kvelgeest op 09-07-2013 12:31] If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote: Feit blijft dat, als je de teksten van Peste Noire niet begrijpt, een groot deel van de muziek je zal ontgaan. Pak er maar eens een Nederlands- dan wel Engelstalige recensie van L'Ordure op na en er is een dikke kans dat het tweede nummer van het album wordt besproken in een licht van (willekeurige) muzikale experimentatiedrang. Terwijl het nummer één grote parodie op de urbancultuur is. Het luisteren naar Peste Noire zonder de teksten te begrijpen is als het horen van een grap zonder de clou te verstaan. Let wel dat PN in dit opzicht een uitzondering is, aangezien de band erg tekstueel is ingesteld t.o.v. andere BM-projecten. quote: L'Ordure is een album waarop de moderne wereld belachelijk wordt gemaakt; daaropvolgend roept één van de nummers op het nieuwe album op tot een terugkeer naar een middeleeuws feodaal systeem. Weliswaar met een knipoog heeft de band 2 versies gemaakt van het nieuwe album: een dure versie voor "de werkende elite" en een goedkope versie voor "sociale parasieten". Dat maatschappijkritiek niet gelijkstaat aan elitarisme, is vrij duidelijk. Maar door bepaalde passages uit teksten en interviews is het vrij duidelijk dat PN elitaire trekken heeft. In het laatste interview zegt Famine zelfs dat het element wat hem tegenstaat bij het nationaalsocialisme, het "völkische" is. |
|
quote: Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen. |
|
Kolder die analyses. Gewoon leuke muziek. De rest is bijzaak. When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself. |
|
quote: Niet "kolder", maar voel je vrij om het werk van een ander in een haaromdraai af te schrijven als "gewoon leuke muziek". Voel je vooral ook vrij om "content" te betitelen als "bijzaak" en trek daar anders ook nog maar een halve liter bij open. |
|
quote: En het klakkeloos door elkaar gooien van 'willekeurige' invloeden kan geen experiment zijn? Daarbij zie ik dat nummer als heel wat meer dan een 'parodie'. quote: Zonder tekst kon ik er prima een clou uithalen. Het kennen van de teksten heeft er weinig aan veranderd. quote: Famine is een nar, niet anders. Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote:Ad Hominem. Ban. Edit: nvm, het is een butt buddy. Peste Noire is intens kut. Volgens mij 10 plays in 3 jaar. [Dit bericht is gewijzigd door Lijdend Voorwerp op 10-07-2013 9:22] Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen. |
|
quote: Tuurlijk voel ik me vrij. Ik heb die plaatjes allemaal in de kast staan, heb er dus voor betaald, luister het regelmatig en mag er dus van vinden wat ik wil. Da's nu net het leuke aan muziek verzamelen. Ja, het roept dingen op, sfeer, gevoel... En er is een boodschap nog wel. Ongetwijfeld erg interessant voor de meerwaardezoeker (er is NIKS meer, dus hou op met zoeken denk ik dan). Het blijft muziek en muziek is entertainment. Hoogstens. When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself. |
|
quote: Snap niet zo goed waar je heen wil hiermee. Het roept sfeer/gevoel op, en er zit een boodschap in. Die boodschap is interessant voor de meerwaardezoeker, maar jij vindt dat die meerwaarde er helemaal niet is. Omdat het muziek is, en muziek is niet meer dan entertainment. Maar waar komt die 'omdat' vandaan? Entertainment kan dus geen boodschap uitdragen? Of het is zinloos om die boodschap te achterhalen, omdat die boodschap niks voorstelt? Anyway, vind ik een raar standpunt. Ik ben het met je eens dat het niet *hoeft* (vrije keuze, je weet), maar elke vorm van entertainment (hoe plat ook) kan uitlokken tot nadenken (en doet dat eigenlijk altijd automatisch) en je daarmee 'dwingen' je eigen standpunten e.d. nog eens tegen het licht te houden. Zeker een band als Peste Noire. Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote: Dat dus. Goeie muziek behoeft geen boodschap. Bach had er ook al een hekel aan. Een libretto is een noodzakelijk kwaad (Bach is bijvoorbeeld na enige tijd christelijke libretto's gaan schrijven omdat hij anders als ketter werd afgedaan, kun je nagaan). When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself. |
|
quote: Dan kijken wij dus fundamenteel anders tegen muziek aan. Jij hebt geen boodschap aan mijn recensie, ik heb geen boodschap aan recensies van maximaal 3 alinea's waarin mij wordt verteld wat ik zelf kan weten als ik even naar YouTube ga. Even goede vrienden. quote: Het punt is dat het niet klakkeloos is: er zit een gedachte achter. En die gedachte is veel recensenten geheel ontgaan. Een nar of niet (en ik denk dat hij dat niet is; althans niet in de mate waarin hem dat wordt toegedicht), het ging om de vraag of Peste Noire elitaristisch was en dat is het overduidelijk wel. |
|
quote: When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself. |
|
quote: Hoeft niet, mag én kan wel. Als het goede muziek is hééft het ook een boodschap, gevoel en sfeer zijn ook informatie quote: Dat kan. Maar dat maakt zo'n recensie niet onwaar. quote: Een nar die commentaar levert op het volk, maar zelf niet tot de elite kan behoren. Vanuit zijn waanzin ziet hij wat er mis is, maar door zijn waanzin kan hij het zelf niet beter. Zoiets Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote:Dus omdat sommigen dat nummer niet kunnen waarderen, wat volgens jou voortkomt omdat ze het project niet snappen, wat weer komt omdat ze de teksten niet hebben gelezen, kan 'je' (men) Peste Noire niet (correct(?)) waarderen zonder de teksten te lezen? Als het conceptuele, tekstuele aspect van een album dermate met de muziek verweven zit dat het de muziek beïnvloed, zoals jij beweert over "L'Ordure ...", dan wil ik er best mee instemmen dat voor de (meest) gepaste houding ten opzichte van dat album kennis van de teksten nodig is. Het is echter niet zo dat de muziek zonder die kennis "helemaal nergens op slaat". Persoonlijk waardeer ik "L'Ordure ..." (muzikaal) zonder me verdiept te hebben in de teksten. Je kan het album "L'Ordure ..." beschouwen als een multidisciplinair kunstwerk, maar de muzikale dimensie is heel goed te isoleren van de conceptuele (mede omdat ze het gebruik van verschillende, onafhankelijke zintuigen vergen), en dan blijft er bij "L'Ordure ..." gewoon sterke muziek over. Zelf heb ik "Cochon ..." altijd gewaardeerd als gewoon weer een gaaf Peste Noire-nummer met een verrassende, maar in de compositie/muziek niet-misstaande twist. Nu ik weet dat hier een bepaalde gedachte achter zit (ik ga er namelijk maar even van uit dat jij gelijk hebt in wat je stelt over "L'Ordure ..."); nu ik weet dat er een bepaald en welk idee achter die 'twist' zit, ga ik het nummer wellicht zelfs minder, alhoewel waarschijnlijk wel gepaster, waarderen, omdat het moment gepland en gekunsteld en niet natuurlijk gegroeid is, terwijl ik het idee erachter er niet eens in hoor. quote:En dat terwijl hij op mij overkomt als een zeer volks mannetje. Een tokkie, wellicht. Als we bij "L'Ordure ..." even voorbijgaan aan de muziek en de teksten, maar kijken naar het artwork, dan zie ik daar wel iets in terug van die maatschappijkritiek (die gorilla's bijvoorbeeld), maar niets elitairs. Ik zie volkse en Franse symboliek, platte 'grappen' die stoelen op de Franse (vols)cultuur en hooliganisme, terwijl als je elitair wilt zijn de Franse cultuur, geschiedenis, filosofie en kunst je heel veel opties bieden. quote:Onzin. Dat jij Peste Noire eendimensionaal en slechts muzikaal wil beoordelen is best; jouw keuze. Als het echter aantoonbaar is dat een album meer dimensies heeft dan slechts de plat muzikale, is het kolder om te stellen dat analyses van dat album die verder gaan dan slechts die platte muzikale, kolder zijn. Een "Maranatha" is ook gepaster te waarderen wanneer je je verdiept in de teksten, het concept en de symboliek; dit omdat het concept, het doel en de boodschap van het album meer zijn dan slechts de (goede) muziek. "Infestissumam" als album is ook meer dan slechts de muziek gezien bij ieder nummer een visuele representatie geleverd is. Stellen dat het album de muziek is en niets meer dan die muziek, is een erg enge en arme benadering van dat album. Dat Degtyarov wat (te(?)) ver gaat in het stellen van consequenties van een "L'Ordure ..." niet interdisciplinair benaderen, betekent nog niet dat hij totale poeppraat. [Dit bericht is gewijzigd door Kvelgeest op 10-07-2013 11:19] If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote: Informatie is mij niet gelijk aan een boodschap of hebben we het over iets anders. Ik vind het op zich cool dat Ballade cuntre lo Anemi Francor klintk als een sublieme combinatie van punk, black, medieval,... en dat er een vunzig sfeertje ontstaat. Maar wat is daar de boodschap en wat heb ik er aan? Als je daar boodschappen in gaat zien, ruikt dat toch meteen naar idolatrie (vind ik dan). When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself. |
|
quote: Op zijn minst heeft het dan de boodschap dat jij blij wordt van vunzigheid en misschien wel dat de bedenker wil laten zien dat vunzigheid mooi ís, verder weet ik het niet, dat wordt op dit kennisniveau nogal snel abstract. Waarom is het onderscheiden van een boodschap idolatrie? Wat een rare uitspraak. Alsof je een politiek program leest en daardoor automatisch die standpunten aanbidt. edit: sowieso een rare uitspraak als je m'n vorige post goed gelezen had [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 10-07-2013 11:28] Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
Dus om de band Peste Noir goed te mogen vinden moet ik eerst zorgen voor een gedegen kennis van de Franse taal? Wat een onzin zeg. Dat jullie überhaupt de tijd vinden om je daar druk over te maken, nogal lastig als je per week minimaal vijf nieuwe albums hoort. wouter023 |
|
quote: Degtyarov misschien, al denk ik niet dat hij dat zo ziet. Hij (zij?) claimt dat om het albums als geheel op waarde te kunnen schatten je de teksten moet begrijpen, dat is weer wat anders dan dat je het album niet goed kán vinden zonder de teksten te begrijpen. quote: Hoho, net of ik elk album zo analyseer Die PN is gewoon een interessant studie-object, en ik heb ondertussen ook al een jaar of 2 gehad om deze meta-analyse te doen Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote: Vind je dat zelf niet allemaal vergezocht. Ik stel me die vragen niet en als ik ze al zou stellen: wat schiet ik daarmee op? quote: Het zien van boodschappen die er (misschien) niet zijn of die nul komma niks opbrengen, zie ik wel als een symptoom van idolatrie. When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself. |
|
quote: Nee, dat vind ik niet vergezocht. Jij maakt duidelijk de keuze om altijd alleen het gevoel over je heen te laten komen en niet te onderzoeken waarom dat gevoel er is en wat dat betekent etc. Prima, zelf weten. Doe ik meestal ook niet zo bewust, overigens. Dat betekent echter niet dat dat wél doen zinloos of betekenisloos is, of dat je er niets mee op zou schieten. quote: Hoezo zou die boodschap er niet zijn? Als ik dat er uithaal is die er toch? Het is misschien niet wat de maker bedoeld heeft, maar ja. En wat 'moet' een boodschap precies opbrengen? Als je dat overigens als idolatrie ziet, weet je niet wat idolatrie is. Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote:Heb je de topic/discussie überhaupt wel gelezen dan wel begrepen? quote:Hoe moet je volgens jou dan een werk waarderen, benaderen, er iets over zeggen, als je er niet zelf over mag reflecteren? If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
Dit topic is 16 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |