IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : toeval of lot? Volgende pagina
Lady Aphrodite
Usericon van Lady Aphrodite
Posted 23-01-2002 2:40 by Lady Aphrodite Wijzig reactieProfiel van Lady AphroditeQuote dit berichthttp://www.aphrodite-.cu2.nl

geloof jij in toeval of in lot?
ik geloof dat nix toeval is, als ik een persoon ontmoet is dat voor mij dus geen toeval maar lot.
en wat vinden jullie ervan?


The wages of sin is DEATH. The gift of God is eternal LIFE.


linknl
MONEY talks BULLSHIT walks
Usericon van linknl
Posted 23-01-2002 2:54 by linknl Wijzig reactieProfiel van linknlQuote dit bericht

ik geloof in niets
toeval, lot als het gebeurt gebeurt het en kan het niet meer omgekeerd worden


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 23-01-2002 6:37 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Als ik een lot koop en ik win iets, dan is dat zuiver toeval als ik dan ook nog meteen een toeval krijg!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 23-01-2002 8:31]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 23-01-2002 8:32 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2002 2:40 schreef Lady Aphrodite het volgende:
geloof jij in toeval of in lot?
ik geloof dat nix toeval is, als ik een persoon ontmoet is dat voor mij dus geen toeval maar lot.
en wat vinden jullie ervan?
Is in grote lijnen ook mijn idee....ik denk dat je zelf invloed hebt op je 'lot' door keuzes die je maakt...


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 23-01-2002 8:50 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

Ja inderdaad, dat 'denk' je. Maar wat als iedere keuze die je vandaag maakt al van bij je geboorte vastlag?


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 23-01-2002 9:00 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2002 8:50 schreef Davy het volgende:
Ja inderdaad, dat 'denk' je. Maar wat als iedere keuze die je vandaag maakt al van bij je geboorte vastlag?
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik denk dat je zelf invloed hebt op je toekomst, door de keuzes die je maakt...


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


Elfenvorst
Usericon van Elfenvorst
Posted 23-01-2002 9:53 by Elfenvorst Wijzig reactieProfiel van ElfenvorstQuote dit bericht

Of je er in gelooft of niet is niet belangrijk. Hoe het ook zit, je kunt het toch niet weten en hoogstens wat wilde speculaties erop loslaten.


Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 23-01-2002 10:00 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

Maar als die keuzes geen echte keuzes zijn? Als alles wat rond jou gebeurt vastligt door het lot ben jij misschien ook wel op de een of andere manier voorbestemd om die bepaalde keuze op dat bepaald moment te maken...als je een beetje begrijpt wat ik bedoel? Je mag misschien wel het gevoel hebben dat je echt keuzes maakt, en die keuzes zijn misschien wel echt van jouw, maar je bent zelf een deel van het lot, gedachten en keuzes inbegrepen.


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 23-01-2002 10:20 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Ik geloof in het lot,maar denk ook dat je dat een btje kunt beinvloeden door keuzes die je maakt.Ik geloof wel dat de groote lijnen vanaf je geboorte vast staan.


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Lady Aphrodite
Usericon van Lady Aphrodite
Posted 23-01-2002 12:28 by Lady Aphrodite Wijzig reactieProfiel van Lady AphroditeQuote dit berichthttp://www.aphrodite-.cu2.nl

quote:
Op 23 januari 2002 10:20 schreef Vampie het volgende:
Ik geloof in het lot,maar denk ook dat je dat een btje kunt beinvloeden door keuzes die je maakt.Ik geloof wel dat de groote lijnen vanaf je geboorte vast staan.

mee eens!


The wages of sin is DEATH. The gift of God is eternal LIFE.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-01-2002 12:32 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Volgens mij geloven alleen vrouwen in lot (serieus, ik ben nog geen enkele kerel tegengekomen die erin gelooft... en wel versch. vrouwen).

Leven is een triomf van de entropie, en van chaos.


Der Lexus
Usericon van Der Lexus
Posted 23-01-2002 12:36 by Der Lexus Wijzig reactieProfiel van Der LexusQuote dit bericht

Je doet iets (wat dan ook, als reactie op iets (wat dan ook). Elke oorzaak heeft weer een andere oorzaak (tot in het oneindige) en als je een keuze maakt, word die keuze door iets bepaald. Tsja, wil dat zeggen dat er geen keuzes zijn dan ? Mischien wel, maar mischien is het hele idee van vrijheid wel "Stom" (om maar eens een volwassen term te gebruiken)

Weer eens over Spinoza zeuren; vrijheid is het vervullen van je noodzakelijkheid..
Zie je leven als een trein dat over een spoor heen dendert, dan is het algemene idee over vrijheid dat je dat uit je locomotiefje springt en over de rails gaat lopen, terwijl het er meer mee te maken heeft dat je dóór kunt rijden, naar je doel toe en dat je niet op "zijsporen" terecht komt.


Therefore, there are patterns, everywhere in nature


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 23-01-2002 12:40 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2002 12:32 schreef Dwaallicht het volgende:
Volgens mij geloven alleen vrouwen in lot (serieus, ik ben nog geen enkele kerel tegengekomen die erin gelooft... en wel versch. vrouwen).

Leven is een triomf van de entropie, en van chaos.




Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 23-01-2002 12:46 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2002 10:20 schreef Vampie het volgende:
Ik geloof in het lot,maar denk ook dat je dat een btje kunt beinvloeden door keuzes die je maakt.Ik geloof wel dat de groote lijnen vanaf je geboorte vast staan.


Volgens mij is ofwel alles toeval, ofwel alles lot. Geen tussenweg. (Ik zou wel willen uitleggen waarom het zo is maar ik moet naar m'n examen...)


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 23-01-2002 12:53 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Kan iemand mij even uitleggen wat toeval precies is?

In mijn huidige standpunt zou ik zeggen dat alles lot is. Dingen, lot, staan vast, tenzij je weet dat ze gaan gebeuren (in welk geval je ze kan veranderen). Maar aangezien in de toekomst kijken etc. onmogelijk is kan je dus niets veranderen.

Wat ik met toeval moet weet ik niet. Leg mij eens uit?



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-01-2002 12:58 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2002 12:53 schreef Vargen666 het volgende:
In mijn huidige standpunt zou ik zeggen dat alles lot is. Dingen, lot, staan vast, tenzij je weet dat ze gaan gebeuren (in welk geval je ze kan veranderen). Maar aangezien in de toekomst kijken etc. onmogelijk is kan je dus niets veranderen.


Heu... je kan toch ook best iets veranderen terwijl je je er niet bewust van bent?

En ook: dat je geen invloed op iets kunt hebben, wil nog niet zeggen dat het dan maar meteen lot is.

quote:
Wat ik met toeval moet weet ik niet. Leg mij eens uit?


Tja, toeval, dat is, ja, dat is het hem nou juist he. Je weet niet wat er gaat gebeuren; er kan van alles gebeuren. Keuzes kan je maken, in zekere mate kan je dingen in je leven bepalen, maar verder is het leven een draaikolk. Ook met dingen als een 'partner voor het leven' of zo... toeval. Ik zou er misschien best blij mee zijn (misschien, want je weet nooit he) en mezelf 'gelukkig' prijzen... in beide zinnen van het woord.

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 23-01-2002 12:59]


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 23-01-2002 14:24 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

quote:
Op 23 januari 2002 12:58 schreef Dwaallicht het volgende:
Heu... je kan toch ook best iets veranderen terwijl je je er niet bewust van bent?

En ook: dat je geen invloed op iets kunt hebben, wil nog niet zeggen dat het dan maar meteen lot is.



Tja, toeval, dat is, ja, dat is het hem nou juist he. Je weet niet wat er gaat gebeuren; er kan van alles gebeuren. Keuzes kan je maken, in zekere mate kan je dingen in je leven bepalen, maar verder is het leven een draaikolk. Ook met dingen als een 'partner voor het leven' of zo... toeval. Ik zou er misschien best blij mee zijn (misschien, want je weet nooit he) en mezelf 'gelukkig' prijzen... in beide zinnen van het woord.
Het ligt er dus maar net aan hoe je dingen bekijkt. In jouw voorbeeld "een partner voor het leven" zou je ook het lot kunnen zien.



0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 23-01-2002 14:33 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

zoiets als lot, voorbestemt etc.
Geloof ik niet in, zo makkelijk is het niet te verklaren. Het is gewoon toeval, als je dat woord wil gebruiken!


"This one is older than shit, heavier than time!"


SQT
Usericon van SQT
Posted 23-01-2002 15:10 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

Dit is net zoiets als 'wat doen we hier nou eigenlijk?'
wat doen we hier op deze wereld, en stel dat er zoiets als lotsbestemming is, waarvoor dan? Zijn wij met reden op deze wereld gemikt dan?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-01-2002 15:15 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2002 14:24 schreef Vargen666 het volgende:
Het ligt er dus maar net aan hoe je dingen bekijkt. In jouw voorbeeld "een partner voor het leven" zou je ook het lot kunnen zien.


Je kunt toch alleen maar over dat soort dingen speculeren, want wij weten niks. Ik weiger te geloven in lot of voorbestemming; als het al zou bestaan, dan zou ik mij eraan proberen te ontworstelen.
Op dezelfde manier weiger ik het bestaan van god te erkennen; zou hij al bestaan, dan zou ik hem de oorlog verklaren en hem proberen te doden.

Dit alles... omdat ik een nihilistische inslag heb. Er zijn geen absolute zaken; zo ze er al zijn, dan is hun dood het bewijs dat ze er niet zijn.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 23-01-2002 15:23 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Ik geloof ook niet in LOT.. .. ..

ALLES wat mensen doen heeft uiteindelijk gevolgen, soms kleine en soms zeer grote.. omdat dit een enorm complex gebeuren is noemt men dit maar gewoon TOEVAL.

Ik denk dus NIET dat alles vaststaat..


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 23-01-2002 15:26 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

quote:
Op 23 januari 2002 15:15 schreef Dwaallicht het volgende:
Je kunt toch alleen maar over dat soort dingen speculeren, want wij weten niks. Ik weiger te geloven in lot of voorbestemming; als het al zou bestaan, dan zou ik mij eraan proberen te ontworstelen.
Op dezelfde manier weiger ik het bestaan van god te erkennen; zou hij al bestaan, dan zou ik hem de oorlog verklaren en hem proberen te doden.
Logisch, niemand wil gecontroleerd worden. Maar inderdaad, we weten niets en kunnen hier dus alleen over speculeren.

Maar in ieder geval:

LOT = CONTROLE
TOEVAL = CHAOS



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-01-2002 15:28 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik denk ook dat veel mensen 'geloven' in lot omdat ze niet kunnen leven met het idee dat alles chaos is... als je in lot gelooft, dan valt alles op de een of andere manier voor ze op z'n plaats en voelen ze zich... veiliger of zo. Ik begrijp dat niet.


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 23-01-2002 15:30 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Ik voel me absoluut niet veiliger bij het idee van een lot. Het is juist beangstigend. Maar toch denk ik dat alles geen toeval is. Of, misschien toch wel. Het ligt er dus aan hoe je het bekijkt. Misschien is lot en toeval wel precies hetzelfde.



lord of darkness
death means just life
Usericon van lord of darkness
Posted 23-01-2002 16:32 by lord of darkness Wijzig reactieProfiel van lord of darknessQuote dit berichthttp://www.derdecompagnie.nl

ik geloof niet zo in de hele lot gebeuren en ookal bestaat er zoiets als het lot dan bepaal je hem volgens mij toch zelf door alle keuzes die je maakt en het is toch iets waar je makkelijk verlies op af kunt schuiven door te zeggen van " het lot heeft bepaald dat hij moest sterven " bij bv zelfmoord dat vind ik gewoon flauwekul hij heeft toch zelf er voor gekozen om dan zelfmoord te plegen maar ja dit is mijn mening hierover


defende nos in proelio


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 23-01-2002 21:56 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Ik geloof ook in toeval, niet in lot. Ik geloof ook niet in het mogelijk zijn van "voorspellingen", zoals mensen met tarot of pendelen of zo proberen te vinden.

Ik vraag me af hoe zoiets als een "lot" dan vastgelegd ligt, en waarom? En door wie? En het zou dus ook in dat "lot" staan dat je momenteel nadenkt over lot/toeval. Alle keuzes die je maakt. En al die mensen (en dieren?) die dan een bijrolletje hebben in JOUW lot. Is een lot iets menselijks of heeft een dier dat ook (heeft het überhaupt zin voor zo'n dier om een lot te hebben?).


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen