|
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Je geeft het zelf aan. Het verschil zit hem in het onderwerp. In de tweede geval is dat 'je neus' en dat is dus in derde persoon en krijgt daarom een t. In de eerste geval is 'jij' het onderwerp en in de tweede persoon vervalt dus de -t in een vragende zin. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: Dan moet het 'geüpdatet' zijn toch? [Dit bericht is gewijzigd door Helvete op 15-10-2007 3:35] |
|
quote: Googelen, ja.. |
|
quote: Ah ja, anders strookt het natuurlijk niet met het Nederlands |
|
Goochelen |
|
quote: Googelen ja, wat is daar mis mee? |
|
Even "AltaVista-en" bekt niet zo lekker, hé? "Jullie stemmen Pechtold!!" |
|
Even een kwartiertje bangbros'en [Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 15-10-2007 14:04] |
|
quote: Ach, dat valt nog te overzien toch? In het Fins onderscheidt men "googlausta", "googlata", "googlettaa", "googlailulla", en "googletusta"... om over de verbuidingen maar niet te spreken. Information is not knowledge is not wisdom is not truth |
|
De figuur of het figuur? VanDale vindt er het volgende van: fi·guur (het, de ~, figuren) 1 lichaamsvorm, gestalte => lichaamsbouw, postuur 2 voorstelling van een persoon, vooral een beeldje 3 illustratie 4 geheel van getekende lijnen of vlakken 5 [pej.] persoon 6 personage 7 geheel van bewegingen van een dans 8 groep van tonen om een hoofdtoon of tussen twee hoofdtonen geplaatst I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
quote: in het Pools is het: guglowac, wyguglowac, na guglu/na guglach, zaguglowac. En dan komen inderdaad de verbuigingen: Ik: gugluje jij: guglujesz hij: gugluje En de aspect-orientatie van het Pools (in het Fins heb je dat dacht ik ook): Terwijl ik aan het googlen was, vond ik.... vertaald in het Pools: Guglujac, znalazlem.... Bovendien is men nog niet uit of je de Poolse verbastering met de 'u' moet gebruiken of dat je het met 'oo' zou moeten schrijven. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
*Kuch* quote: I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
Het kan dus beide. Wat fijn om te weten! Verrassend triviaal |
|
quote: Ik snap het ook wel, maar ik heb het zo lang verkeerd gedaan dat ik er echt op moet letten, want als ik dat niet doe schrijf ik het automatisch verkeerd. Mijn Nederlands is trouwens wel geweldig in vergelijking met mijn projectgenoten momenteel, Jezus zeg. Studeer je Communicatiesystemen, heb je een projectgenote die zegt dat we elkaar aan het begin van het project nog helemaal niet "konden". Altijd fijn als je stukken van anderen op spelling moet controleren. Nederlanders hebben sowieso vaak moeite met d's en t's, het gaat Surinamers en Arubanen over het algemeen een stuk beter af. Die zijn vaak juist weer slecht in andere dingen op taalgebied. |
|
quote: Het is een vraag, is het de figuur of het figuur. I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
Maar Marianne, achter vragen hoort toch altijd een vraagteken te staan? |
|
quote: het figuur in enkelvoud?? Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! |
|
quote: Verrassend triviaal |
|
quote: Denk je? :p quote: Weet ik niet. De figuur klinkt toch ook wel? quote: Voor de -blijkbaar afwezige- taalpuristen: De figuur of het figuur? [Dit bericht is gewijzigd door Nix op 24-10-2007 20:30] I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
Ligt aan de context. 'Het' figuur als het refereert aan een persoon (e.g. een onbetrouwbaar figuur in een steegje = het; mijn figuur is niet meer wat het geweest is = het) en 'de' figuur als het refereert aan een grafiek of schema of zoiets (in de figuur op pagina 5 is haarlengte uitgezet tegen muziekvoorkeur = de). She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. |
|
quote: Blijkbaar zijn beide goed. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: En wat zou het zijn als 'figuur' op een mensfiguur slaat (sterk geabstraheerd weliswaar) in een schilderij? [Dit bericht is gewijzigd door Nix op 24-10-2007 20:32] I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
Dat antwoordde ik ook al, maar goed. Ik denk dat Mark 's benadering het dichtst in de buurt komt. [Dit bericht is gewijzigd door Ohneschwanz op 24-10-2007 20:35] Verrassend triviaal |
|
quote: Het figuur. Je kunt natuurlijk ook gewoon altijd 'een' figuur zeggen, zolang je maar geen bijvoeglijk naamwoord erbij gaat knallen. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. |
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |