quote:
Op 23 september 2010 22:09 schreef ElitE het volgende:
Ik stop regelmatig vele stoffen in mn mik alles door elkaar, doordeweeks en in het weekend, op school en bij vrienden. Echter komt het zelden in conflict met mijn wensen des levens, natuurlijk heb ik weleens dat ik in de collegebanken wat minder helder ben door een katerig gevoel maar het belemmerd niet mn studie voortgang en verneukt niet mn sociale leven.
Internet doet dat wel bij mij, als het aanstaat raak ik al snel verzeilt in allerlei internet discussies op verschillende fora, maar ook op wikipedia klik ik me hevig in de rondte. Ik merk dat ik al snel ietsjes te lang achter internet zit, en juist op momenten dat ik me moe en chaotisch voel neem ik vaak niet de zelfdiscipline om even wat anders te doen. Vandaar dat het mn ritme verneukt, want als ik instort van moeheid, weet ik nog wel een paar klikjes te leveren.
Zo verneukt het mn studie doordat ik soms wat moet opzoeken en weer verzeilt raak in allerlei andere interessante onderwerpen behalve hetgene wat ik moest opzoeken.
Internet heeft natuurlijk ook zn nuttige kant(drugs toch ook) maar met een erg ruime definitie van verslaving zou ik mezelf er wel onder rekenen omdat ik er wel degelijk last van ondervind. Uiteindelijk zit ik meer uren te internetten dan ik zou willen. En het gooit mn ritme overhoop, ik eet soms te laat/te weinig en mn lichaam wordt er ook niet beter op. (3 uur stilzitten op de bank kan geen kwaad maar 3 uur internetten geeft je lichaam vrijwel altijd een verkeerde houding).
En ik heb altijd wel een beetje ADD achtige concentratie probroblemen, met internet wordt het alleen enorm uitvergroot en verdwijnen de voordelen van ADD al snel.
En ik durf te beweren dat IEDEREEN van dit forum er min of meer last van heeft als die 24/7 makkelijke toegang heeft tot internet (mensen zonder leven en zonder interesses uitgesloten).
Zelfdiscipline heb niet zo heel veel problemen mee als ik echt wat moet doen, maar zodra er nog niet veel druk achter de ketel zit of ik gewoon een dagje vrij ben dan neem ik die zelfdiscipline niet zo gauw.
Daarom heb ik vandaag maar mn modem op een tijdklok gezet en in een stalen kluisje gezet. De sleutel geef ik aan de buren.
Goed dat je dit zo eerlijk weet te omschrijven, en nog beter dat je het probleem ook direct aanpakt door middel van dat tijdslot. Het lijkt me best wel lastig om toe te geven dat het internet voor jou iets is als een verslaving, en hoewel ik dit verder niet weet zal het me ook niets verbazen als het een van de wat meer onderschatte verslavingen is die er zijn.
Ik ken het zelf wel een beetje, alleen neem ik als ik het zat ben soms even een 'computerpauze' van een aantal dagen / weken. Dat bevalt eigenlijk wel, hoewel ik vind dat ik dat vaker zou moeten doen. Bovendien is het zo dat ik het helemaal niet als een belemmering ervaar als ik op een plek ben waar ik geen toegang heb tot internet. Ook als ik in het buitenland ben check ik misschien een keer in de zoveel dagen even mijn mail, maar dat is het wel. Ook is het niet echt iets waar sociale dingen onder te lijden hebben, ik zal bijvoorbeeld slechts bij hoge uitzondering afspraken afzeggen omdat ik liever wat achter het PC'tje hang, dat is meer iets voor als ik sowieso al te moe ben om iets te ondernemen.
Het is mij mij eigenlijk veel subtieler. Op tijden dat ik thuis zit (dat is min of meer de enige plek waar ik toegang heb tot internet, een mobieltje met internetverbinding hoef ik niet) en éigenlijk even wat anders zou moeten doen (studiegerelateerde shit) merk ik dat ik toch vaak zoiets heb van 'oja, eerst maar even kijken wat er op nieuwssites / Facebook / ZM o.i.d. aan de hand is', en dat soort bezoekjes duren eigenlijk altijd wat langer dan zou moeten. Nu zullen de meeste mensen dat wel kennen, maar ik heb vooral de laatste drie, vier weken een beetje het idee dat het bij mij iets te erg aan de hand is, om die reden vind ik het op een bepaalde manier ook wel geinig dat je uitgerekend nu zo'n topic maakt, omdat het tot op zekere hoogte wel herkenbaar is. Hoe dan ook, dit soort shit komt en gaat bij mij in vlagen, dus voorlopig maak ik me niet zo druk en kijk ik het nog wel even aan, hoewel ik nu dus in een periode zit dat ik mezelf eigenlijk wat vaker een schop onder mijn hol moet geven. Ter info, ik zit dit te typen met een artikeltje voor mijn neus, toch weer een kwartiertje zitten verprutsen achter de PC in plaats van me bezig te houden met de studie, hehe.
Veel succes ermee in elk geval, ik hoop voor je dat het een praktische en succesvolle oplossing blijkt te zijn voor je probleem.