IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Toekomst!? Niet Zonder Geboortebeperking... Vorige pagina | Volgende pagina
G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 17-04-2012 12:13 by G.I.R.L. Wijzig reactieProfiel van G.I.R.L.Quote dit berichthttp://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

quote:
Op 17 april 2012 12:12 schreef bastianus het volgende:
Moeder natuur regelt het straks allemaal zelf.
Doet "ze" nu al en heeft "ze" altijd al gedaan.
Ergens vind ik het rustgevend.


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-04-2012 12:14 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 12:12 schreef bastianus het volgende:
Moeder natuur regelt het straks allemaal zelf. Ik denk dat de mens een constructiefout in het brein heeft, die veroorzaakt dat men alleen op korte termijn kan denken en bij lange termijnschade niet in kan grijpen. Logisch ook, je bepaalt niet alles zelf. Ik heb b.v. twee kinderen, oerstom, je kunt nog beter je hele leven in een SUV rijden qua milieuschade. Maar goed, de natuur en je levensloop hebben ook wat te zeggen in het geheel.

Ik denk dat de mens ten opzichte van welk dier dan ook veel verder in de lange termijn kan denken

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 17-04-2012 12:15]


I wish I was a butterfly


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 17-04-2012 12:25 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

quote:
Op 17 april 2012 12:12 schreef bastianus het volgende:
Moeder natuur regelt het straks allemaal zelf. Ik denk dat de mens een constructiefout in het brein heeft, die veroorzaakt dat men alleen op korte termijn kan denken en bij lange termijnschade niet in kan grijpen. Logisch ook, je bepaalt niet alles zelf. Ik heb b.v. twee kinderen, oerstom, je kunt nog beter je hele leven in een SUV rijden qua milieuschade. Maar goed, de natuur en je levensloop hebben ook wat te zeggen in het geheel.


Excuses excuses.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 17-04-2012 12:48 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Als men aan geboortebeperking doet waarom dan niet aan vergrijzingsbeperking?
Er zijn genoeg (hoog)bejaarden die van hun eigen bestaan niet afweten maar toch in leven worden gehouden.

Die kinderen kunnen grof gezegd nog iets bij gaan dragen aan de samenleving. Die oudjes hebben, ook grof gezegd, hun tijd gehad.

Slechts een hersenspinsel hoor...

[Dit bericht is gewijzigd door Forever After op 17-04-2012 12:50]


 


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-04-2012 12:54 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 12:48 schreef Forever After het volgende:
Als men aan geboortebeperking doet waarom dan niet aan vergrijzingsbeperking?
Er zijn genoeg (hoog)bejaarden die van hun eigen bestaan niet afweten maar toch in leven worden gehouden.

Die kinderen kunnen grof gezegd nog iets bij gaan dragen aan de samenleving. Die oudjes hebben, ook grof gezegd, hun tijd gehad.

Slechts een hersenspinsel hoor...

Minder effectieve 'maatregel'. Die oudjes gebruiken niet zoveel grondstoffen meer over die paar jaar, ten opzichte van jonkies die nog 70+ jaar moeten


I wish I was a butterfly


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-04-2012 12:59 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Maar .. wordt vergrijzing niet eerder een groter probleem in Europa dan de bevolkingsgroei?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-04-2012 13:02 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 12:59 schreef Jenje het volgende:
Maar .. wordt vergrijzing niet eerder een groter probleem in Europa dan de bevolkingsgroei?

Zou kunnen, ja.

Maar het gaat hier niet alleen om (West)-Europa.


I wish I was a butterfly


SQT
Usericon van SQT
Posted 17-04-2012 13:05 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

@FA: Dat is natuurlijk geen alternatief om op een duurzame minder mensen te krijgen: die ouderen leven al, terwijl die kinderen nog verwekt moeten worden. Wil je een lange termijn effect, dan zul je er dus voor moeten zorgen dat die kinderen er niet komen. Daarbij gaan die ouderen toch allemaal binnen een afzienbare tijd dood, terwijl die kinderen nog een heel leven gaan leiden. Dat is een verschil van - zeg - zestig jaar per persoon.
Daarnaast is er natuurlijk ook nogal een ethisch verschil tussen het doden van ouderen en het niet verwekken van kinderen.

[Dit bericht is gewijzigd door SQT op 17-04-2012 13:05]


Mortis Rex
Feed Me A Stray Cat
Usericon van Mortis Rex
Posted 17-04-2012 13:21 by Mortis Rex Wijzig reactieProfiel van Mortis RexQuote dit berichthttp://www.bloody-disgusting.com

De film "How To Get Rid Of The Others" sluit mooi aan bij dit topic:

"A satirical drama revealing the consequences of the Danish government's "New Copenhagen Criteria", a new policy aiming at securing the nation's survival. Citizens who fail to meet the criteria - those who have received more from society than what they have contributed - are eliminated"

http://www.imdb.com/title/tt0478365/


Het Leven Gaat Door, Tenzij Het Ophoudt...


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-04-2012 15:03 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 12:14 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik denk dat de mens ten opzichte van welk dier dan ook veel verder in de lange termijn kan denken
Ja ok, wisenose. Maar wat ik bedoel, is dat mensen niet in staat zijn om in te grijpen in hun kortzichtige, vernielzuchtige gedrag. Ook al overzien ze veel meer de gevolgen tot op zekere hoogte.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


jeroen83
Usericon van jeroen83
Posted 17-04-2012 15:26 by jeroen83 Wijzig reactieProfiel van jeroen83Quote dit bericht

Ik denk dat wereldwijd onderwijs voor meisjes/vrouwen een beter middel is om overbevolking te bestrijden dan geboortebeperking.


Never have so many sacrificed so much for so few


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-04-2012 15:39 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 15:03 schreef bastianus het volgende:
Ja ok, wisenose. Maar wat ik bedoel, is dat mensen niet in staat zijn om in te grijpen in hun kortzichtige, vernielzuchtige gedrag. Ook al overzien ze veel meer de gevolgen tot op zekere hoogte.

Ja, preces, we voorzien het prima maar tot actie overgaan is lastig. Het is -denk ik- meer een probleem dat veel van de verkeerde dingen die gebeuren erg ver van onze belevingswereld staan. Vrijwel elke consument vindt het niet tof dat er dieren mishandeld worden en zou willen dat dat stop, maar eten er geen gram vlees minder om / schakelen over naar vriendelijk geproduceerd vlees. Daarnaast hebben wij veel 'beslissingsruimte' ook ver van ons afgelegd in niet-menselijke constructen. Wederom, een consument kan wel vinden dat iets niet meer kan, maar een bedrijf moet dat uitvoeren.


I wish I was a butterfly


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 17-04-2012 15:45 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

quote:
Op 17 april 2012 15:03 schreef bastianus het volgende:
Ja ok, wisenose. Maar wat ik bedoel, is dat mensen niet in staat zijn om in te grijpen in hun kortzichtige, vernielzuchtige gedrag. Ook al overzien ze veel meer de gevolgen tot op zekere hoogte.


'Zolang het goed gaat, gaat het goed.'

Het probleem van de lange termijn is, dat deze op z'n vroegst pas overmorgen begint. En dat geldt iedere dag opnieuw.
Het is net als: 'Ik ben bezig met beginnen met sporten.' Dan kom je er dus nooit aan toe.

Geboortebeperking gaat niet lukken zonder het drinkwater te vergiftigen
Een flinke oorlog ruimt potentiele vaders op. Genocide maakt stambomen winterklaar.

Maar of dat nu een manier is om de toekomst te 'redden'?



rotor
Usericon van rotor
Posted 17-04-2012 16:05 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

Toekomstscenarios:
A. Doomsday, nucleaire oorlog, etc.
B. Duurzame balans, geboortebeperking, etc.
C. Technologische revoluties op het gebied van woonruimte (op zee? in de ruimte?), voedsel (schimmels? plankton? kassen boven op daken?), energie (aardwarmte? zon? fusie?) en op "vlakken" die we ons nu nog niet voor kunnen stellen (cf. digitale revolutie).

Ik weet het niet, jullie evenmin, maar op lange termijn geloof ik dat C de trend is en er voor meer mensen plek is dan we nu voor kunnen stellen... A en B zullen op middenlange termijn voor de nodige vertraging zorgen.


Zoep
Usericon van Zoep
Posted 17-04-2012 16:07 by Zoep Wijzig reactieProfiel van ZoepQuote dit bericht

Ik geloof dat het grootste probleem van de ruimteinname door mensen niet de woonruimte zelf is, maar de enorme oppervlakken die nodig zijn om al zijn hobby's te bevredigen.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 17-04-2012 16:14 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Hebben we in de toekomst toch geen tijd meer voor.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 17-04-2012 16:22 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Qua voeding vermoed ik dat er een tijd gaat komen waarin normaal voedsel onbetaalbaar gaat worden tenzij je het zelf kunt produceren. Ik denk dat een theoretische oplossing hiervoor het consumeren van preparaten kan zijn die precies bevatten wat een specifiek persoon aan voedingsstoffen nodig is en daarnaast een chemische reactie teweegbrengt waardoor je geen hongergevoel meer hebt. Lekker is anders maar in theorie is het stukken goedkoper en efficiënter. Ik zou zoiets wel willen proberen door het langzaam in te voeren.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Zoep
Usericon van Zoep
Posted 17-04-2012 16:27 by Zoep Wijzig reactieProfiel van ZoepQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 16:22 schreef Onweerwolf het volgende:
Qua voeding vermoed ik dat er een tijd gaat komen waarin normaal voedsel onbetaalbaar gaat worden tenzij je het zelf kunt produceren. Ik denk dat een theoretische oplossing hiervoor het consumeren van preparaten kan zijn die precies bevatten wat een specifiek persoon aan voedingsstoffen nodig is en daarnaast een chemische reactie teweegbrengt waardoor je geen hongergevoel meer hebt. Lekker is anders maar in theorie is het stukken goedkoper en efficiënter. Ik zou zoiets wel willen proberen door het langzaam in te voeren.

Onbetaalbaar, of niet langer voor kunstmatig laag gehouden prijzen? Enkele tientallen jaren terug at men echt niet zoveel vlees als nu schijnt het. Men at natuurlijk wel, maar die enorme overdaad en weggooimentaliteit was er niet zo.

Als het met voedsel goedkomt, (over 40 jaar zijn we met 9 miljard mensen) moeten we denk ik massaal met beleid landbouw bedrijven, want in feite is er voor basale voedselproductie niet waanzinnig veel grond nodig. Aangezien mensen, helemaal als er winst in het spel is, nooit gezamenlijk ineens gedeeld benul krijgen, zal het misschien uitlopen op een crisis. Maar misschien is dat ook nog wel te overleven aangezien de EU een beleid heeft dat er altijd Europees verbouwd voedsel moet zijn om voor die basale dingen niet afhankelijk te zijn van Zuid-Amerika oid. Maar dan heb je het nog enkel over de Europese mensen.

[Dit bericht is gewijzigd door Zoep op 17-04-2012 16:28]


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 17-04-2012 19:13 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

@AG en SQT
Die ouderen leven inderdaad al, maar een groot deel van hun wordt wel in leven gehouden om het in leven te houden en niet omdat het nog een toegevoegde waarde heeft.

Er zijn genoeg oudjes die van het bestaan van hun (klein)kinderen laat staan hun eigen bestaan nog afweten. Zij hebben enkel nog zorg nodig die dan waarschijnlijk beter gegeven kan worden aan mensen die nog wel enige zinnige levensvatbaarheid hebben. En wat is de toegevoegde waarde van het in leven houden van voor de (klein)kinderen als het oudje in kwestie toch niet meer van hun bestaan afweet?

En wat voor zin heeft het om een ernstig zieke die continue verrekt van de pijn met ladingen medicatie en/of dmv wat apparatuur het leven een paar weken of hooguit een paar maanden te verlengen? Alleen voor het 'plezier' van de nabestaanden? Als die aan zo'n lijdend iemand al plezier kunnen beleven?

Buiten dat als de mensen steeds ouder worden en al dan niet in de trend van bovengenoemde voor Jan Doedel in leven worden gehouden zullen er ook mensen moeten zijn om voor hun te zorgen dus wat nieuwe aanwas is ook niet overbodig lijkt me.

Beetje vreemd dat als het om mensen gaat er altijd speciale regeltjes gelden. Zieke dieren worden het eerst gevangen door roofdieren, maar als het om mensen gaat moet men puur op ethische grond ten koste van alles iemand zo lang mogelijk in leven houden ongeacht of de zieke en/of oude persoon er zelf beter van wordt.

Uiteraard moeten we niet gaan 'ruimen' bij een griepje en hoeft men er bij een gezonde tachtiger ook de stekker niet uit te trekken, maar misschien zou men toch eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.

Maar zoals gezegd, het is slechts een hersenspinsel.



 


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-04-2012 19:27 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Insecten eten lijkt me ook wel een behoorlijke oplossing voor het voedingsprobleem. En het is lekker.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 17-04-2012 19:29 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Maar geen bijen.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 17-04-2012 19:30 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 19:27 schreef bastianus het volgende:
Insecten eten lijkt me ook wel een behoorlijke oplossing voor het voedingsprobleem. En het is lekker.


Ik zie het eigenlijk nooit in de supermarkt liggen.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 17-04-2012 19:31 by G.I.R.L. Wijzig reactieProfiel van G.I.R.L.Quote dit berichthttp://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

quote:
Op 17 april 2012 16:22 schreef Onweerwolf het volgende:
Ik denk dat een theoretische oplossing hiervoor het consumeren van preparaten kan zijn die precies bevatten wat een specifiek persoon aan voedingsstoffen nodig is en daarnaast een chemische reactie teweegbrengt waardoor je geen hongergevoel meer hebt. Lekker is anders maar in theorie is het stukken goedkoper en efficiënter. Ik zou zoiets wel willen proberen door het langzaam in te voeren.
Doet me denken aan Soylent Green.


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-04-2012 19:31 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 19:13 schreef Forever After het volgende:
@AG en SQT
Die ouderen leven inderdaad al, maar een groot deel van hun wordt wel in leven gehouden om het in leven te houden en niet omdat het nog een toegevoegde waarde heeft.

Er zijn genoeg oudjes die van het bestaan van hun (klein)kinderen laat staan hun eigen bestaan nog afweten. Zij hebben enkel nog zorg nodig die dan waarschijnlijk beter gegeven kan worden aan mensen die nog wel enige zinnige levensvatbaarheid hebben. En wat is de toegevoegde waarde van het in leven houden van voor de (klein)kinderen als het oudje in kwestie toch niet meer van hun bestaan afweet?

En wat voor zin heeft het om een ernstig zieke die continue verrekt van de pijn met ladingen medicatie en/of dmv wat apparatuur het leven een paar weken of hooguit een paar maanden te verlengen? Alleen voor het 'plezier' van de nabestaanden? Als die aan zo'n lijdend iemand al plezier kunnen beleven?

Buiten dat als de mensen steeds ouder worden en al dan niet in de trend van bovengenoemde voor Jan Doedel in leven worden gehouden zullen er ook mensen moeten zijn om voor hun te zorgen dus wat nieuwe aanwas is ook niet overbodig lijkt me.

Beetje vreemd dat als het om mensen gaat er altijd speciale regeltjes gelden. Zieke dieren worden het eerst gevangen door roofdieren, maar als het om mensen gaat moet men puur op ethische grond ten koste van alles iemand zo lang mogelijk in leven houden ongeacht of de zieke en/of oude persoon er zelf beter van wordt.

Uiteraard moeten we niet gaan 'ruimen' bij een griepje en hoeft men er bij een gezonde tachtiger ook de stekker niet uit te trekken, maar misschien zou men toch eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.

Maar zoals gezegd, het is slechts een hersenspinsel.



In het geval van mensen die geen prettig/waardig leven meer hebben zou ik graag zien dat die ervoor kiezen ermee op te houden of dat er ingegrepen wordt (beiden onder strikte voorwaarden). Dat kan in NL wel, maar in de rest van de wereld niet zoveel.

Maar goed, nogmaals, dit is echt amper relevant voor het hier geschetste probleem (i.e. is vele malen minder effectief dan geboortebeperking).
quote:
Op 17 april 2012 16:05 schreef rotor het volgende:
Toekomstscenarios:
A. Doomsday, nucleaire oorlog, etc.
B. Duurzame balans, geboortebeperking, etc.
C. Technologische revoluties op het gebied van woonruimte (op zee? in de ruimte?), voedsel (schimmels? plankton? kassen boven op daken?), energie (aardwarmte? zon? fusie?) en op "vlakken" die we ons nu nog niet voor kunnen stellen (cf. digitale revolutie).

Ik weet het niet, jullie evenmin, maar op lange termijn geloof ik dat C de trend is en er voor meer mensen plek is dan we nu voor kunnen stellen... A en B zullen op middenlange termijn voor de nodige vertraging zorgen.

Ik speculeer ook dat we het wel redden, en dat het een tijdje best naar gaat worden.

Wat betreft C: denk je dat woonruimte (wereldwijd) een groot probleem is? Volgens gebruiken we veel meer ruimte* voor de productie van voedsel en energie en de vervuiling die daarbij gepaard gaat (10-20 keer zoveel?) en groeit dat sneller. Nou ja, als we dan ergens anders gaan wonen hebben we in ieder geval weer wat meer ruimte voor die dingen

*naast allerlei andere voedselproductiegerelateerde problemen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 17-04-2012 19:46]


I wish I was a butterfly


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 17-04-2012 19:33 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2012 19:31 schreef G.I.R.L. het volgende:
Doet me denken aan Soylent Green.


Ik heb geen principiële bezwaren tegen kannibalisme.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen