IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : II - Livets Ändhållplats [Shining (Swe) topic] Vorige pagina | Volgende pagina
caron
Jay Vleugels
Usericon van caron
Posted 22-01-2015 11:45 by caron Wijzig reactieProfiel van caronQuote dit bericht

Automutilerende meisjes met borderline, kvarforth heeft dat goed gezien.


En nu gaan we vegen


Mythics
Usericon van Mythics
Posted 22-01-2015 12:11 by Mythics Wijzig reactieProfiel van MythicsQuote dit bericht

quote:
Op 22 januari 2015 9:33 schreef caron het volgende:
Silencer blijft de pionier van een genre in een tijd dat het genre nog niet bestond en eigenlijk niet te definiëren valt tot dit genre omdat het muzikaal niet beantwoordt aan het genre.

Edoch, zo ziekelijk, klinisch gestoord en desolaat als Death Pierce In Me vind je ze nergens nie meer.

Kunnen al die suicidal BM's nog één puntje aan zuigen en een beschuitje van eten.


Ik denk dat Silencer vooral de negatieve variant(en) van het subgenre gestimuleerd heeft. Voorafgaand aan deze band hadden we natuurlijk al Forgotten Woods en Abyssic Hate, waarbij dit vooral geïnspireerd leek te zijn op de meer gedeprimeerde kanten van Burzum's werk uit die periode. Ik krijg daar vooral het idee bij dat er een minder persoonlijke kijk van het negatieve meespeelt, maar meer een soort (algemene) wanhoop jegens de wereld op zichzelf. Beetje de weemoed die Varg ook tentoonspreidde in 'Hvis Lyset Tar Oss' later, of eerder met een nummer als 'A Lost Forgotten Sad Spirit'.

Silencer is vooral theatraal; men weet een 'ziekelijke' sfeer te vormen, maar het is vooral het opbouwen van imago met rare bandfoto's en vage verhalen welke niet lijken te kloppen. Idem voor de website, of de 'spirituele opvolger' Diagnose: Lebensgefahr. Een "suicide kit" verloten bijvoorbeeld. Punt is; het verschuift de toon van de teksten (en het imago) van een algemene wanhoop naar de persoonlijke variant. De wereld is niet zozeer ten einde, maar ik ben dat.

Schrijven over jezelf, of dit althans theoretisch doen (immers, niet iedereen die een liedje over liefde schrijft hoeft dit op dat moment te kennen of te ervaren, doch het zal ongetwijfeld helpen) is makkelijker aan te pakken dan het betrekken van (naar eigen mening geïnterpreteerde) filosofische wereldbeelden en daarmee krijg je wel een basis voor de wat mindere delen van een subgenre. Idem dito met de periode dat het opeens "stoer" was om een Satanistische black metal te hebben en iedereen opeens "overtuigd" satanist was. Hetgeen een uitwas is van een concept dat aanvankelijk wel op een goede manier in elkaar stak.

Daarbij snap je ook wel dat zelfbeschadiging - in de ruimste zin van het woord - lang niet alleen voorkomt bij de (negatieve) generalisatie(s) die je zelf maakt, maar dat terzijde. Echter, je trekt met bands als Shining (waar ik zelf ook een immense hekel aan heb, juist vanwege Kvarforth's acties en imago-vorming) wel bepaald negatief volk op je band af inderdaad - daar heb je volkomen gelijk in.

[Dit bericht is gewijzigd door Mythics op 22-01-2015 12:19]


I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath


Mythics
Usericon van Mythics
Posted 22-01-2015 12:20 by Mythics Wijzig reactieProfiel van MythicsQuote dit bericht

quote:
Op 21 januari 2015 10:22 schreef Mortis Rex het volgende:
Suicidal "black metal" is per definitie compleet infantiel.. logisch dus dat de sleutelfiguur van dat genre een enorme droeftoeter is.

Ik geef dit zielige subgenre nog een jaar of drie/vier.. dan is de trend helemaal over

Kvarforth is net zozeer een sleutel figuur voor dit subgenre als Gorgoroth dat is voor "traditionele black metal". Slaat als een tang op een varken dus. Neemt niks weg van het feit dat Kvarforth alsnog een enorme sukkel is.


I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath


caron
Jay Vleugels
Usericon van caron
Posted 22-01-2015 14:38 by caron Wijzig reactieProfiel van caronQuote dit bericht

quote:
Op 22 januari 2015 12:11 schreef Mythics het volgende:
Ik denk dat Silencer vooral de negatieve variant(en) van het subgenre gestimuleerd heeft. Voorafgaand aan deze band hadden we natuurlijk al Forgotten Woods en Abyssic Hate, waarbij dit vooral geïnspireerd leek te zijn op de meer gedeprimeerde kanten van Burzum's werk uit die periode. Ik krijg daar vooral het idee bij dat er een minder persoonlijke kijk van het negatieve meespeelt, maar meer een soort (algemene) wanhoop jegens de wereld op zichzelf. Beetje de weemoed die Varg ook tentoonspreidde in 'Hvis Lyset Tar Oss' later, of eerder met een nummer als 'A Lost Forgotten Sad Spirit'.

Silencer is vooral theatraal; men weet een 'ziekelijke' sfeer te vormen, maar het is vooral het opbouwen van imago met rare bandfoto's en vage verhalen welke niet lijken te kloppen. Idem voor de website, of de 'spirituele opvolger' Diagnose: Lebensgefahr. Een "suicide kit" verloten bijvoorbeeld. Punt is; het verschuift de toon van de teksten (en het imago) van een algemene wanhoop naar de persoonlijke variant. De wereld is niet zozeer ten einde, maar ik ben dat.

Schrijven over jezelf, of dit althans theoretisch doen (immers, niet iedereen die een liedje over liefde schrijft hoeft dit op dat moment te kennen of te ervaren, doch het zal ongetwijfeld helpen) is makkelijker aan te pakken dan het betrekken van (naar eigen mening geïnterpreteerde) filosofische wereldbeelden en daarmee krijg je wel een basis voor de wat mindere delen van een subgenre. Idem dito met de periode dat het opeens "stoer" was om een Satanistische black metal te hebben en iedereen opeens "overtuigd" satanist was. Hetgeen een uitwas is van een concept dat aanvankelijk wel op een goede manier in elkaar stak.

Daarbij snap je ook wel dat zelfbeschadiging - in de ruimste zin van het woord - lang niet alleen voorkomt bij de (negatieve) generalisatie(s) die je zelf maakt, maar dat terzijde. Echter, je trekt met bands als Shining (waar ik zelf ook een immense hekel aan heb, juist vanwege Kvarforth's acties en imago-vorming) wel bepaald negatief volk op je band af inderdaad - daar heb je volkomen gelijk in.



Bedoel je geheel terzijde niet Forgotten Tomb ipv Forgotten Woods maar dit is dus één detail.

Abyssic Hate neigt idd zwaar naar Filosofem muzikaal maar of dat door te trekken valt qua thematiek naar de Shinings of Lifelovers kan ik niet declareren.

Nog één uitstekende is Dolor van Veil.

Wat Silencer ken ik die background niet, ik had gelezen in de thankslist dat hij medicamenten en een psychiatrische instelling bedankt, als dat evenzeer pose is, is dat uiteraard onzinnig.
Ik vind dat Silencer qua muziek en sfeer als geen ander wel die klinische kilheid die je vaak in ziekenhuizen vindt, en ook in gevangenissen hebt, weer geeft.

Voor het subgenre als dusdanig kan ik niet zoveel declareren, om de eenvoudige reden dat ik het niet zozeer volg.
Ik ken Shining en Lifelover en dat is het.
Over zaken die ik niet goed ken, ga ik niet declareren, lijkt me vrij fair van mij.


En nu gaan we vegen


caron
Jay Vleugels
Usericon van caron
Posted 22-01-2015 14:44 by caron Wijzig reactieProfiel van caronQuote dit bericht

quote:
Op 22 januari 2015 12:20 schreef Mythics het volgende:
Kvarforth is net zozeer een sleutel figuur voor dit subgenre als Gorgoroth dat is voor "traditionele black metal". Slaat als een tang op een varken dus. Neemt niks weg van het feit dat Kvarforth alsnog een enorme sukkel is.


Laten we zeggen dat Gorgoroth de eerste generische wave van de tweede wave inzette.
Shining is bij mijn weten begonnen als doorsnee BM maar kende hun momentum vanaf Halmstad en dat was één hutsepot van stijlen.
Een beetje het verhaal van Cradle Of Filth.

Voor de rest ken ik niet veel met Hypothermia of Austere.


En nu gaan we vegen


_Thomas_
Usericon van _Thomas_
Posted 22-01-2015 14:45 by _Thomas_ Wijzig reactieProfiel van _Thomas_Quote dit bericht

quote:
Op 22 januari 2015 11:45 schreef caron het volgende:
Automutilerende meisjes met borderline

Geil


caron
Jay Vleugels
Usericon van caron
Posted 22-01-2015 14:48 by caron Wijzig reactieProfiel van caronQuote dit bericht

Ik had daar geen suggestieve betekenis aan heheven hoor.

Zijn btw niet altijd dikke trollen maar maakt uberhaupt niet uit wanneer ik er al dan niet als dusdanig een waardeoordeel mbt geilheid over ga heven, wat ik dus niet ga doen.

Ik ga dit forum niet spijzigen met onfrisse gedachten.


En nu gaan we vegen


mikkasscar
Usericon van mikkasscar
Posted 22-01-2015 19:56 by mikkasscar Wijzig reactieProfiel van mikkasscarQuote dit bericht

quote:
Op 22 januari 2015 14:38 schreef caron het volgende:
Bedoel je geheel terzijde niet Forgotten Tomb ipv Forgotten Woods maar dit is dus één detail.


Neen, Forgotten Woods waren met As The Wolves Gather veel eerder met dit geluid (1994), terwijl Forgotten Tomb (2002) met hun eerste (die een heel ander geluid bracht dan hun demo) in de slipstream van Silencer kwam.

Abyssic Hate zat nog net voor Silencer (2000), en maakte ook de omschakeling van snel naar een tragere, slepende aanpak. Puur muzikaal vind ik Forgotten Woods helemaal top, hun discografie blijf ik grijsdraaien. Abyssic Hate is een band die iets meer 'stemmingsgevoelig' is, de ene keer pakt het album me helemaal, terwijl het andere keren eerder aan me voorbij gaat. Ik ben ook één van de weinigen die blijft hopen op Medication...

[Dit bericht is gewijzigd door mikkasscar op 22-01-2015 19:57]


williamblake
Usericon van williamblake
Posted 22-01-2015 21:25 by williamblake Wijzig reactieProfiel van williamblakeQuote dit bericht

Ik mis Bethlehem in bovenstaande voorgeschiedenis verhalen...



Marcel H.
Usericon van Marcel H.
Posted 22-01-2015 22:08 by Marcel H. Wijzig reactieProfiel van Marcel H.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 22 januari 2015 21:25 schreef williamblake het volgende:
Ik mis Bethlehem in bovenstaande voorgeschiedenis verhalen...


Ik ook, inderdaad. Wilde ze net al noemen, maar jij was me voor


Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.


caron
Jay Vleugels
Usericon van caron
Posted 23-01-2015 1:02 by caron Wijzig reactieProfiel van caronQuote dit bericht

quote:
Op 22 januari 2015 19:56 schreef mikkasscar het volgende:
Neen, Forgotten Woods waren met As The Wolves Gather veel eerder met dit geluid (1994), terwijl Forgotten Tomb (2002) met hun eerste (die een heel ander geluid bracht dan hun demo) in de slipstream van Silencer kwam.

Abyssic Hate zat nog net voor Silencer (2000), en maakte ook de omschakeling van snel naar een tragere, slepende aanpak. Puur muzikaal vind ik Forgotten Woods helemaal top, hun discografie blijf ik grijsdraaien. Abyssic Hate is een band die iets meer 'stemmingsgevoelig' is, de ene keer pakt het album me helemaal, terwijl het andere keren eerder aan me voorbij gaat. Ik ben ook één van de weinigen die blijft hopen op Medication...


Forgotten Woods heeft inderdaad 3 prima platen maar ik heb nooit die abstractie gemacht mit depressive.
Eigen sound die op zichzelf steht.

Van Abyssic Hate had ik ooit die eerste split mit Det Hedenske Folk (nu viel geld waard) maar dat was eerder doorsnee-BM.
Suicidal Emotions één mijlpaal, ook al was het redelijk ripoff, ik kan die altijd draaien.
Die nieuwe op No Colours ware immer zo'n bischen datzelfde verhaal als Wigrid, die laatste ware één zware desillusie.


En nu gaan we vegen


caron
Jay Vleugels
Usericon van caron
Posted 23-01-2015 1:02 by caron Wijzig reactieProfiel van caronQuote dit bericht

Betlehem is volgens mijn woordenboek overigens "Dark Metal".


En nu gaan we vegen


Marcel H.
Usericon van Marcel H.
Posted 23-01-2015 1:12 by Marcel H. Wijzig reactieProfiel van Marcel H.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 23 januari 2015 1:02 schreef caron het volgende:
Betlehem is volgens mijn woordenboek overigens "Dark Metal".


Als dat volgens jouw woordenboek zo is dan is Venom duidelijk ook black metal en possessed death metal.


Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.


ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 04-02-2015 17:13 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht

Artwork en tracklist



1. Den Påtvingade Tvåsamheten
2. Vilja & Dröm
3. Framtidsutsikter
4. Människotankens Vägglösa Rum
5. Inga Broar Kvar Att Bränna
6. Besök Från I(ho)nom

En een nummertje!

http://www.metalunderground.com/news/details.cfm?newsid=110362


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 04-02-2015 17:20 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Eerste snelle indruk van die track: niet beroerd!



cataclysm child
Usericon van cataclysm child
Posted 04-02-2015 23:53 by cataclysm child Wijzig reactieProfiel van cataclysm childQuote dit bericht

Doet me bij vlagen denken aan III: Angst. Prima nummer!


Faustian Spirit of the Earth


Je van Het
Master Baiter
Usericon van Je van Het
Posted 23-02-2015 19:30 by Je van Het Wijzig reactieProfiel van Je van HetQuote dit bericht



ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 02-03-2015 11:38 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht



Weeral een nieuw nummer. Tot nu toe geven de nieuwe nummers mij meer de vibe van album VII, wat ik toch een mindere plaat vond. Maar we zullen zien.


DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 02-03-2015 12:58 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

ben benieuwd maar de vorige werd ik ook niet echt heel vrolijk van


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 02-03-2015 13:07 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht

quote:
Op 2 maart 2015 12:58 schreef DaVinz het volgende:
maar de vorige werd ik ook niet echt heel vrolijk van


Da's de bedoeling!


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 02-03-2015 13:31 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik vond de vorige eigenlijk best goed te hachelen. Best benieuwd.



_Thomas_
Usericon van _Thomas_
Posted 26-03-2015 19:15 by _Thomas_ Wijzig reactieProfiel van _Thomas_Quote dit bericht



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 26-03-2015 20:46 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

iemand die split met Enslaved gehoord van dat magazine?


signature


ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 27-03-2015 11:38 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht

Ja.


ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 20-04-2015 15:33 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht

Goed, nieuwe is dus uit. Ik vind hem wel lekker, maar tot nu toe weet hij me nog niet zo te pakken als Redefining Darkness. Misschien moet hij nog groeien. Wie weet.


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen