| Steel Jaw |
|
 |
 |
|
Posted 29-09-2026 14:54 by Steel Jaw |
      |
|
quote: Op 27 september 2026 9:34 schreef KwelgeestIV het volgende:
Omdat het die daar ook gewoon objectief begint. Vergelijk Si Monvmentvm […] met het werk ervoor. Nieuwe zanger, nieuwe sound, nieuwe esthetiek, nieuwe composities. Het is een moderne, eigenzinnig, en vooruitstrevende schijf. Licht progressief/avant-garde. Het werk ervoor is gewoon kille standaard black metal met hinten van Darkthrone. De verwrongen, en dissonante (gitaar)lijnen zijn volop aanwezig. Natuurlijk kan je stellen dat er met math rock van Fas en de jazz van Paracletus veel dissonanter, avant-gardistischer, en verder verwijderd zijn van conventionele black metal dan op Si Monvmentvm […]. En dat is niet onwaar. En Si Monvmentvm […] is in principe ook nog een conventioneel black metal-album, maar het is zowel voor de band zelf, als voor het genre een overgangsalbum.
Ik weet nog goed dat ik Si Monvmentvm […] voor het eerste hoorde: Was een avondje met wat puristen. Het album was net uit. Iemand had de LP meegenomen. Niemand kende band of deze sound. Iedereen was flink onder de indruk. De eerste albums/releases van Funeral Mist, Watain, Ondskapt, en Ofermod waren toen al wel uit, maar het religieuze/orthodoxe/luciferische sub-genre qua sound, esthetiek, en thematiek was toen nog niet zo bekend. De hype rond deze bands begon pas net aan te zwellen.
Lang verhaal kort dat altijd heel hoogdravend klinkt, maar het is/was ook een tijdsdingetje waar je nou eenmaal bij had moeten zijn om ten volle te begrijpen.
Als je het op die manier bekijkt snap ik je redenering wel. Ik heb de release van dat album inderdaad niet meegemaakt, was toen nog into andere dingen. Deathspell Omega pas rond 2011 leren kennen via een maat. Ik zat toen al heel wat jaren in een serieuze anti-black metal periode. Maar toen hij mij Deathspell Omega liet horen had ik zoiets van: "damn, dit is toch echt wel vet". Voor zover ik mij herinner was Paracletus mijn introductie tot de band.
[Dit bericht is gewijzigd door Steel Jaw op 29-09-2026 14:54]
 |