|
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 | ||||
Auteur: |
|
|
Plaats of bediscussieer hier evt. oplossingen. Ik kom niet verder dan dat ik 3 ballen overhoud na 2 weegbeurten, btw. En om die ene bal met één weegbeurt te bepalen gaat slechts goed met een kans van 33%. Oftewel, dat is niet goed. origineel topic: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=484108&page=1 [Dit bericht is gewijzigd door Paul op 17-12-2002 9:59] |
|
Hallo schat, in het raadsel staat dat je NIET weet of de bal lichter of zwaarder is . |
|
aan beide kanten zes. dan aan beide kanten drie en dan een aande een en een aan de andere. is de balans dan in evenwicht dan is degene de ernaast ligt den afwijkende, is de balans niet in evenwicht dan moet je dus de hoog liggende bal op die balans hebben |
|
Waarom de hoog liggende bal? Je weet niet of de bal zwaarder of lichter is dan de rest? En hoe weet je welke ballen je moet weghalen? En als je aan beide kanten zes ballen legt, dan slaat de balans door, maar je weet niet aan welke kant de afwijkende bal ligt? Nogmaals, je weet NIET of die afwijkende bal zwaarder of lichter is! Alleen dat-ie een afwijkend gewicht heeft. Come on people! |
|
de oplossing is dat je gewoon veel vaker moet wegen |
|
Ik word er ook een beetje moedeloos van, want met drie keer kom ik er ècht niet uit. Maar het schijnt te kunnen, en ik ben dan ook heel benieuwd. Op het werk brainstormen we verder. |
|
Probleem is dat je niet weet of de bal zwaarder of lichter is. Anders kon je de eerste keer 4 ballen tegen 4 ballen wegen en dan kom je een heel eind. Dan hield je namelijk na 1 keer wegen 4 ballen over waar je nog 2x op kon wegen. Daarnaast heb je ook nog het probleem dat als je 2 ballen over kan houden na een aantal keer wegen dat je dan nog een controle weegmeting moet doen om te zien welke van de 2 ballen nou lichter of zwaarder is. [Dit bericht is gewijzigd door Paul op 17-12-2002 9:50] |
|
ik kan nu in 2 wegingen komen tot 2 ballen die overblijven. Maar welke van de 2 nu dan de verkeerde is ? hmm ook niet goed. Dit kan niet [Dit bericht is gewijzigd door Paul op 17-12-2002 10:00] |
|
Hmm .. irritante deze .. Omdat je niet weet lichter of zwaarder moet je eerst een referentie zien te krijgen ... |
|
quote: Argh! Ik dus ook Nog even verder denken.. *edit* [Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 17-12-2002 10:51] |
|
quote:die 2 die ik overhield klopte niet. Maar als je er 2 overhoudt die wel kunnen dan is het niet zo moeilijk meer dan weeg je gewoon 1 van die 2 ballen met 1 van de ballen die je al uitgesloten had. |
|
5 ballen aan beide zijden ... als ze even zwaar zijn dan moet je de 2 overige ballen wegen, in dat geval ben je in 2x wegen erachter. ... zo niet... dan is er 1 kant die lichter is en heb je 5 ballen over waar de lichte bal zich bevindt. ... Dan leg je 2 aan elke zijde, is het even zwaar dan is de overige bal de lichtste, zo niet ... dan heb je 2 mogelijke ballen (van de kant die het lichtst is uiteraard), en nog 1x wegen over. [Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 17-12-2002 11:00] Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: of de zware dan he |
|
Op de één of andere manier moet je bepalen of de afwijkende bal zwaarder of lichter is.. 4 om 4 wegen, en vervolgens nog een keer wegen met de overgebleven vier ballen. helaas, dan heb in het beste geval nog 4 ballen en 1 weging over *kraak kraak* |
|
niet verder kraken, de oplossing heb ik hierboven geplaatst. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
Maar je gaat er daar van uit dat er 1 bal lichter is, terwijl ie ook zwaarder kan zijn... Ik ka hem oplossen met 4x wegen Of met 3x wegen, maar dan komt ie niet altijd uit Maar als ie uitkomt, klopt ie wel! Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
quote: die klopt dus niet volgens mij |
|
Waar zit de fout dan ??? Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: Nop, je weet nl. niet of de afwijkende bal zwaarder of lichter is.. Volgens mij bepaal je dat niet op de manier die jij aangeeft, je kan net zo goed een "gewone" bal overhouden als de afwijkende. |
|
ow, ik ging er vanuit dat er 1tje de lichtste was. Niet goed gelezen dus. (kolere, het tsaat nog vet gedrukt ook... mijn excuus is dat ik maar 2 minuten had om het te lezen, ik was net wakker en was al te laat ) [Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 17-12-2002 11:09] Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
Hehehe, ik dacht ook dat ik em had .. maar dat je niet weet of ie zwaarder of lichter is maakt het erg veel moeilijker |
|
hmmmmm *peins peins peins* Ik denk dat we er in ieder geval niet uitkomen door in groepjes te wegen en er uiteindelijk 1 over te houden aangezien je dan nog niet weet of de afwijkende zwaarder of lichter is. Uhm.. er begint iets te dagen.. ff uitwerken op papier! |
|
Uhm.. Ik denk dat we het zo kunnen bepalen: 1 weging heeft 3 uitslagen, links zwaarder (L), rechts zwaarder (R) of gelijk (G). Hoeveel uitslagen kunnen er dan in drie wegingen zijn? Dit zijn dan volgens mij alle mogelijk uitslagen. Volgens mij kan je dan van 13 ballen bepalen of die zwaarder of lichter is, als je op een bepaalde manier gaat wegen. Alleen moet je wel bij gaan houden welke bal(len) je gewogen hebt. 1 L L L 2 L L R 3 L L G 4 L R L 5 L G L 6 L R R 7 L R G 8 L G R 9 L G G 10 R R R 11 R R L 12 R L R 13 R L L 14 R R G 15 R G R 16 R G G 17 R L G 18 R G L 19 G G G 20 G G L 21 G L G 22 G L L 23 G G R 24 G R G 25 G R R 26 G L R 27 G R L Ik zit nu met bovenstaand schema verder te kloten, heb ff geen idee hoe het verder moet maar ik denk wel dat bovenstaande de weg naar de oplossing is. |
|
Okay hebbes.. maar hij gaat nogal even duren: edit: De dash (-) is dus om aan te duiden wat aan welke kant van de weegschaal ligt. Nummer de twaalf ballen 1 t/m 12. Begin met weging A. A. Op de weegschaal 1+2+3+4 - 5+6+7+8 Als deze in balans is, ga naar weging B. Als deze uit balans is ga naar weging E. B. Op de weegschaal 9+10 - 11+1 Als deze in balans is, dan is bal 12 afwijkend. Ga naar weging C. Als deze in balans is, ga dan naar weging D. C. Op de weegschaal 12 - 1 Bal 1 is neutraal. Dus nu kun je zien of bal 12 zwaarder of lichter is dan de rest. D. Op de weegschaal 9 - 10 Als deze in balans is, dan is bal 11 afwijkend. Aangezien bal 9, 10 en 1 dan neutraal zijn kun je aan weging B zien of bal 11 lichter of zwaarder is dan de rest. Als deze niet in balans is en dezelfde kant op uitslaat als weging B dan is bal 9 afwijkend. Als deze de andere kant op uitslaat als weging B dan is bal 10 afwijkend. Zie ook weging B voor of de afwijkende bal lichter of zwaarder is dan de rest. E. Op de weegschaal 1+2+5 - 3+6+9 Als deze in balans is dan ga dan naar weging H. Als deze uit balans is en dezelfde kant op uitslaat als weging A ga dan naar weging F. Als deze de andere kant op uitslaat als weging A, ga dan naar weging G. F. Op de weegschaal 1 - 2 Als deze weging in balans is dan is bal 6 afwijkend. Als deze weegschaal dezelfde kant op uitslaat als weging A en E dan is bal 1 afwijkend. Als deze weegschaal de andere kant op uitslaat dan is bal 2 afwijkend. Kijk naar weging E om te zien of deze bal lichter of zwaarder is dan de rest. G. Op de weegschaal 3 - 9 Als deze in balans is dan is bal 5 afwijkend. Zie weging E om te zien of de bal zwaarder of lichter is dan de rest. Als deze uitslaat dan is bal 3 afwijkend. H. Op de weegschaal 7 - 8 Als deze in balans is dan is bal 4 afwijkend. Kijk naar weging A om te zien of deze bal zwaarder of lichter is dan de rest. Als de weging dezelfde kant op uitslaat als weging A dan is bal 8 afwijkend, anders is bal 7 afwijkend. Zow, weer twee A4tjes naar de vuilnisbak... [Dit bericht is gewijzigd door helmet op 17-12-2002 11:59] I'm not being rude. You're just insignificant. |
|
zo moeilijk is het toch niet volgens mij 1e weging: 6 ballen aan iedere kant. de kant die omhoog gaat bevat te lichte bal... die groep van 6 ballen neem je voor de volgende weging 2e weging: 3 ballen aan iedere kant. de kant die omhoog gaat bevat te lichte bal... die groep van 3 ballen neem je voor de volgende weging 3e weging: 1 bal aan iedere kant. dan hou je dus 1 bal over die je niet weegt. als de weegschaal de linker bal omhoog laat gaan is dat de lichte bal. gaat de weegschaal rechts omhoog is de rechter de lichte bal. blijft de weegschaal in evenwicht dan is de ene bal die je niet gewogen hebt de lichte bal. klaar. REMEMBER: BE NOT NICE TOO ARE LIKE SATAN!!!! SATAN WIL KILL YOU DEAD! |
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 |
Index / Algemeen | Volgende pagina |