IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Teveel weten Vorige pagina | Volgende pagina
mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 11-01-2003 3:50 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

quote:
Op 11 januari 2003 3:26 schreef Dwaallicht het volgende:
Ik zou bijna de straat op rennen en het iedereen in z'n oor schreeuwen, echt waar. Mensen trekken zichzelf omlaag, ontkennen hun eigen lijf, zijn bang voor zichzelf.


Nou, doe het dan!?

Het is geen geluk, niet mooi, niet lelijk, het is nou eenmaal zo. Daar kan je lang of kort over lullen, het leven is niet mooi.

Het is lelijk. in alles, maar da's wat je er ZELF van maakt.

Ik ben het er Helemaal NIET mee eens dat het leven mooi is, maar wel dat je het zelf in de hand hebt.


Dit slaat nergens op.


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 11-01-2003 3:52 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

Sla je zelf eens op je vinger!


Dit slaat nergens op.


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 11-01-2003 11:23 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 11 januari 2003 3:14 schreef mislyd het volgende:
Waarom vraag je je niet af waarom pubers hangen en niets doen? (Ik heet het, als je denkt dat alles zo bewust gekozen is, dan vraag je niet meer waarom..) Dat is omdat ze voor het eerst nadenken over de onzin van het schoolgaan (iets wat ze later weer vergeten als ze 'volwassen' zijn)



Als die pubers daar nou eens over nadenken terwijl ze op school zitten, dat zou nog eens wat zijn.
En wat betreft de onzin van schoolgaan, ben ik het niet mee eens. Middelbare opleiding is lang niet zo onzinnig als sommige hogere beroepsopleidingen bv. maar die laatste heb je compleet zelf in de hand.

En wat betreft "later weer vergeten als ze 'volwassen' zijn", als ze later volwassen zijn en die schoolopleidingen af hebben gemaakt, zien ze pas hoeveel ze er aan gehad hebben.
Ik heb zelf een kuthekel aan school (helemaal HBO opleiding), maar ja ik weet wel waarom ik het nodig heb.

Oh ja, en die gezegde "Je weet veel als je weet dat je niets weet", dat slaat meer op wijsheid dan echte kennis. Het zegt niet dat je nooit iets kan weten.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 11-01-2003 12:25 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 3:26 schreef Dwaallicht het volgende:
Het leven heerscht! Verhef jezelf! Er is geen moeras, er is geen drab, er is geen hopeloosheid, zolang je jezelf bewust bent van je eigen Macht.



Helemaal, volledig en totaal mee eens!
Als meer mensen dat nou eens zouden inzien...


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 11-01-2003 13:17 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

quote:
Op 11 januari 2003 12:25 schreef Darkfang het volgende:
Helemaal, volledig en totaal mee eens!
Als meer mensen dat nou eens zouden inzien...


Waarom?
Waarom heerst het leven?

Leg UIT!

Ikke nie schnappe, maar k' zou het graag begrijpen...


Dit slaat nergens op.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 13:27 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 13:17 schreef mörke het volgende:
Waarom?
Waarom heerst het leven?

Leg UIT!

Ikke nie schnappe, maar k' zou het graag begrijpen...

"Van het concert des levens heeft niemand een program".

Ach, de wereld is LELIJK, dat ben ik wel met je eens, ja....

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 11-01-2003 13:27]


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 11-01-2003 16:00 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 13:17 schreef mörke het volgende:
Waarom?
Waarom heerst het leven?

Leg UIT!

Ikke nie schnappe, maar k' zou het graag begrijpen...


Tja, als je het zelf niet voelt is het lastig uit te leggen, aangezien het nogal een subjectieve aangelegenheid is, maar here goes...
Het leven heerst omdat je gedurende je leven de kans krijgt jezelf te verrijken. Niet alleen in intellectueel opzicht, maar ook spiritueel, emotioneel, noem maar op. En het mooie is dat jij in controle bent over de dingen die jij kiest om je leven mee te verrijken...op het moment dat je een zelfstandig volwassene bent dan, want voor die tijd zit je toch enigszins vast aan een aantal plichten jegens opvoeders, school, enz. Anyway, waar het op neerkomt is: Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt, en je bent je eigen meester of god of hoe je het ook wilt noemen. Daarom heerst het leven, tenminste, naar mijn bescheiden mening.
Ik weet het, het is een beetje korte omschrijving, maar het is moeilijk om woorden om dit concept heen te vouwen en alles precies te dekken. Ik hoop in ieder geval dat het een klein beetje duidelijker is...


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 11-01-2003 17:36 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Maar als je doodgaat neem je al die rijkdom toch niet mee.

quote:

The Tao Te Ching
48. FORGETTING KNOWLEDGE

When pursuing knowledge,
something new is acquired each day.
But when pursuing the way of the Tao,
something is subtracted;
less striving occurs,
until there is no striving.

When effort is uncontrived,
nothing is left undone;
the way of nature rules
by allowing things to take their course,
not by contriving to change.



En dan moet je nu terugdenken aan de Genesis. Problemen voor de mensheid begonnen pas toen ze appel van de kennis van goed en kwaad hadden geplukt, en toen niet meer in harmonie met natuur leefden. Taoisme zegt zo'n beetje: 'Hang die appel terug, dan kom je weer in die tuin terecht'.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 17:45 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 17:36 schreef Egregius het volgende:
Maar als je doodgaat neem je al die rijkdom toch niet mee.

Nou, dan ga je toch lekker dood? Ik bedoel, tja, je kan vanavond wel lekkere moussaka maken, maar dat schijt je toch weer uit. Laat je het dan ook staan?
quote:
En dan moet je nu terugdenken aan de Genesis. Problemen voor de mensheid begonnen pas toen ze appel van de kennis van goed en kwaad hadden geplukt, en toen niet meer in harmonie met natuur leefden. Taoisme zegt zo'n beetje: 'Hang die appel terug, dan kom je weer in die tuin terecht'.

Yeah, net wat we nodig hadden, moraal. Laten we met z'n alle domme onwetende brave christenen blijven terwijl we onszelf in een kooi stoppen en 'van de appel afblijven'. Ook dan ga je nog steeds dood hoor.

Taoisme is aziatisch -- daar snap ik niets van, en is ook niets voor mij. Minder weten? Minder streven? Heu? Klinkt als 'ontsnappen' in mijn oren.... maar zoals gezegd, ik snap daar niets van. Groeien en leven is mijn devies!


Shun Sacer
Usericon van Shun Sacer
Posted 11-01-2003 17:47 by Shun Sacer Wijzig reactieProfiel van Shun SacerQuote dit berichthttp://www.myspace.com/shunsacer

[behoorlijk offtopic]

Geinige gedachte is dat voordat adam en eva de appel van de boom van kennis van goed en kwaad (djeez wat een vannetjes) aten, ze geen kennis van goed en kwaad hadden. Dus beseften ze ook niet de goedheid van god (en zijn paradijs), noch zijn gebod de appel niet te plukken.

[en nu weer ontopic]


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 11-01-2003 17:48 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Ik eis n slotje, dit topic is ethisch onverantwoord...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 17:48 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Adam en Eva....









... waren GAY.


Saphire
Cry havoc!
Usericon van Saphire
Posted 11-01-2003 17:50 by Saphire Wijzig reactieProfiel van SaphireQuote dit bericht

Ik 'weet' dat het vriendje van mijn beste vriendin waarschijnlijk vreemd is gegaan. DA'S pas teveel weten.

Ookal vind ik die gast de grootste klootzak ooit.


cogito cogito ergo cogito sum: i think i think, therefore i think i am


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 11-01-2003 17:50 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Da's compleet naast de kwestie, dus oftopic, slotje!! NU!


Saphire
Cry havoc!
Usericon van Saphire
Posted 11-01-2003 17:53 by Saphire Wijzig reactieProfiel van SaphireQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 17:50 schreef Asherah het volgende:
Da's compleet naast de kwestie, dus oftopic, slotje!! NU!


Seriously?



cogito cogito ergo cogito sum: i think i think, therefore i think i am


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 11-01-2003 18:06 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 17:45 schreef Dwaallicht het volgende:

Yeah, net wat we nodig hadden, moraal. Laten we met z'n alle domme onwetende brave christenen blijven terwijl we onszelf in een kooi stoppen en 'van de appel afblijven'. Ook dan ga je nog steeds dood hoor.

Taoisme is aziatisch -- daar snap ik niets van, en is ook niets voor mij. Minder weten? Minder streven? Heu? Klinkt als 'ontsnappen' in mijn oren.... maar zoals gezegd, ik snap daar niets van. Groeien en leven is mijn devies!


Dat jij moraal verwerpt, is jouw moraal. En dat Christendom gelijkstaat aan achterlijkheid is jouw geloofsovertuiging.
Even ter verfrissing, het Genesis verhaal staat aan het begin van de bijbel, dus de *rest* van de bijbel, kwam na Genesis. De appel terug aan de boom hangen komt er dus op neer dat je op de eerste 4 pagina's stopt, en dan terugwerkt.

Dus als je zo'n verschrikkelijke teringhekel aan Christendom hebt, dan zou ik zeggen dat je niet anders kan dan hiermee eens zijn toch?
Jouw moraal van groeien en leven is in principe ook een kooi, en vrijheid is ook een kooi, alleen de meest ruime.
Punt van de topic: niet de meest comfortabele..


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 18:11 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 18:06 schreef Egregius het volgende:
Dat jij moraal verwerpt, is jouw moraal.

Onzin, weet je wel wat moraal is?
quote:
En dat Christendom gelijkstaat aan achterlijkheid is jouw geloofsovertuiging.

Nog meer onzin... Dat jij niet verder komt dan geloven, wil niet zeggen dat ik dat doe.
quote:
Even ter verfrissing, het Genesis verhaal staat aan het begin van de bijbel, dus de *rest* van de bijbel, kwam na Genesis. De appel terug aan de boom hangen komt er dus op neer dat je op de eerste 4 pagina's stopt, en dan terugwerkt.

Tja, Genesis is inderdaad een joods boek.

Burn it I say... god bestaat niet, and neither does that stupid tree.

quote:
Jouw moraal van groeien en leven is in principe ook een kooi, en vrijheid is ook een kooi, alleen de meest ruime.

Wat is dit nou voor loos gepraat, 'vrijheid is ook een kooi'. Ja man, en zwart is ook de meest donkere vorm van wit. En eh, vrede is de rustigste vorm van oorlog. En ga zo maar door... rare woordspelletjes speel jij.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 11-01-2003 18:11 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 11 januari 2003 18:06 schreef Egregius het volgende:
Jouw moraal van groeien en leven is in principe ook een kooi, en vrijheid is ook een kooi, alleen de meest ruime.


*juicht*


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 18:13 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 18:11 schreef mislyd het volgende:
*juicht*

Dronkenschap is de meest nuchtere vorm van helderheid, of niet soms .

Zelden zulk gezwets gezien. Onzin is de domste vorm van rationaliteit. Hoog is ook laag, maar dan anders...



mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 11-01-2003 18:21 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 11 januari 2003 18:13 schreef Dwaallicht het volgende:
Dronkenschap is de meest nuchtere vorm van helderheid, of niet soms .

Zelden zulk gezwets gezien. Onzin is de domste vorm van rationaliteit. Hoog is ook laag, maar dan anders...



Het was misschien ongelukkig geformuleerd, maar dat wil niet zeggen dat het onzin is.
Het gaat erom dat jij je duidelijk goed voelt in jouw kooi, wat a good thing is, voor jou. Maar het heeft geen zin om naar een ander te roepen in een andere kooi.
kooi.. kooi..


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 18:24 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Dat 'vrijheid is ook een kooi' is echt het belachelijkste wat ik hier in tijden heb mogen lezen hoor.

Maar ja, domheid is ook intelligentie. En als je niets weet, weet je veel, HAHA!!!! En strijdlust is eigenlijk heel vreedzaam, als je er lang over nadenkt, man.




mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 11-01-2003 18:29 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Alle dingen hebben oneindig veel zijden, ja.. Daar is niks mis mee hoor, het is alleen moeilijk om die gedachten te kunnen formuleren in verstaanbare taal..


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 18:35 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik ben het met je eens, mislyd, dat er meerdere kanten aan elke zaak zitten.

Dat wil nog niet zeggen dat vrijheid ook een kooi is of dergelijke stonede onzin. Dat is gewoon lijnrecht tegen het woord zelf ingaan. Dan kan je net zo goed zeggen dat deze zinnen niet getypt zijn, of zo. Of dat ik nu *niet* met je probeer te communiceren. Of andere pertinente ongein...


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 11-01-2003 18:50 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Je hebt gelijk, met zo'n verwarring met onjuist gebruik van woorden etc zou er geen gesprek meer mogelijk zijn..


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 11-01-2003 19:21 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

Als ik zou moeten geloven dat mijn vrijheid slechts een kooi is zou ik gek worden, ik ben ondanks of dankzij alles toch maar een mens en ik denk dat de mens in ieder geval het idee moet hebben vrij te zijn...

Volgens mij heeft wat je doet in dit leven heeft wel degelijk invloed op je ziel, en hoe het in een volgend leven bestaat. Misschien hebben we in deze maatschappij wel zo weinig vrijheid dat de geest het enige is wat we nog kunnen bevrijden en volledig vrij laten zijn (hier bedoel ik niet zozeer de nietschze benadering van geen moraal meer mee)... maar dit zal waarschijnlijk een ander topic zijn





"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen