IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Het voortbestaan van poppodia Volgende pagina
ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-05-2003 12:23 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Zoals jullie allemaal wel weten gaat het met verschillende poppodia in Nederland niet goed. Voorbeelden zijn dan heel recentlijk de Goudvishal en de Doornroosje en de P60 in Amstelveen.

Om hier aandacht voor te vragen en er iets aan te doen wordt vandaag (16 mei) "Politics are Dancing" georganiseerd in Amstelveen, in de eerder genoemde P60.

De regering heeft namelijk nogal wat plannetje en ideetjes waardoor er probleempjes zijn:
- Er is geen geld voor betaald personeel, en gesubsidieerde arbeid wordt opgeheven
- Subsidies voor programmering worden bedreigs en tabakssponsoring verboden
- Van de brandweer moeten de deuren naar buiten kunnen openslaan, van de milieudienst moeten ze naar binnen kunnen openslaan ( suffies)
- Het publiek maakt meer lawaai dan de Arbowet toestaat om te werken.
- Roken wordt verboden omdat popmuziek cultuur is.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden

Programma
13.00 Inleiding en welkom
13.15 kort interview met D66 en LPF door PP Fischer
13.30 start Workshops
- workshop1 "popcircuit"
- workshop 2 "is muziek gratis"
- Workshop 3 "Radio en andere media"
15.00 Kort interview met PvdA en SP door PP Fischer
15.15 Debat (over de problemen gevonden in de workshop desbetreffende de verschillende onderwerpen)
16.45 Conclusie van het debat (samenvatting mogelijke oplossingen
17.00 Kort interview Groenlinks door P Fischer
17.15 Borrel
18.00 Buffet geopend (15 euro kost dat geloof ik)
19.00-21.00 Start Tweede kamer sessies
(optredens verschillende bands)
21.30 Optreden CEASAR


Met het openbaar vervoer:
Vanaf station Amsterdam CS of Amsterdam Zuid-WTC neem je tram 5 (eindhalte Amstelveen Binnenhof) of metro 51 (halte Amstelveen centrum). Loop vervolgens linksom langs de V&D het winkelcentrum door en je komt uit op het Stadsplein (circa 7 minuten). P60 ligt naast de Stadsschouwburg in de cultuurstrip en tegenover de openbare Bibliotheek aan de rechterkant van het stadsplein. de laatste tram en metro terug richting Amsterdam Cs vertrekt om middernacht. De laatste trein vanaf Zuid WTc gaat om 0.35 richting Duivendrecht en om 0.46 richting Schiphol.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-05-2003 12:27 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Hier staat wel dat je je van tevoren moet aanmelden, maar ik kreeg deze informatie folder (met nog meer heugelijk feitjes uit de muziek wereld btw) gister in mijn handen gedrukt door organisatior Jasper van Dijk.
Dit omdat de workshops beperkt zijn tot een bepaald aantal mensen, het moet namelijk wel in de ruimtes passen.
Mocht je daaraan willen deelnemen kun je het beste even met de P60 bellen denk ik.

Het optreden van Ceasar is iig val vrij voor iedereen die maar wil, en de Tweedekamersessies ook volgens mij.

http://www.p60.nl/
http://www.p60.nl/index.php?pid=6&id=270


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 16-05-2003 12:28 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

Interessant.. Jammer dat het zo ver is..


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-05-2003 12:52 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

ja ik kan helaas zelf ook niet (ziek en tentamens leren) maar ik vind het een goed initiatief (van de Sp trouwens).

Als andere mensen iets kwijt willen over het voortbestaan van poppodia kan dat ook in dit topic, het is niet alleen voor dit evenement bedoeld. (er was nog geen algmeen topic over poppodia volgens de search )


djkrizz
de allergeilste
Usericon van djkrizz
Posted 26-05-2003 15:16 by djkrizz Wijzig reactieProfiel van djkrizzQuote dit berichthttp://www.enschedeseheadbangers.tk

Die praktische dingen zoals geluidsoverlast, roken en milieuregels zijn nog wel te regelen.

Alleen qua financien zullen de podia gewoon een goed degelijk financieel beleid moeten voeren; ook zonder subsidie moeten ze gezond kunnen blijven. Misschien hebben sommige podia het wel zo moeilijk omdat er teveel van zijn



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 30-10-2007 22:00 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/



In 2006 diende de SP de Initiatiefnota Oorstrelend en Hartveroverend in. Even was er echt aandacht voor popmuziek in de Nederlandse politiek. De nota resulteerde in een Videoclipfonds en een aantal toezeggingen, maar echte spijkers met koppen wilde de meerderheid van de Kamer toen niet slaan.

We zijn nu één jaar en twee bewindslieden verder maar de nota is nog even actueel. Hoewel het op punten beter gaat met de pop in Nederland is de grote slag nog steeds niet geslagen. Talent genoeg, maar kansen te weinig. De SP vindt dat de overheid wel een handje mag helpen om die kansen te verbeteren. Om onze eigen popcultuur te versterken, om Nederlands talent een kans te geven en om de economische positie van het Nederlandse product te verbeteren. Daarom wil de SP in het najaar opnieuw aandacht vragen voor een betere positie voor Nederlandse popmuziek om te beginnen met deze petitie.
PLASTERK MOET NAAR NEDERLANDSE POPMUZIEK LUISTEREN

In Nederland loopt veel poptalent rond. Maar onze artiesten moeten roeien met de weinige riemen die ze hebben om aan de bak te komen. Minister Plasterk komt met een nieuw Kunstenplan maar heeft weinig tot niets over voor de Nederlandse Popwereld. Dit terwijl een kleine investering niet alleen de Nederlandse Popcultuur krachtiger maakt, maar ook economisch voordelen biedt.

Daarom vragen wij de minister de volgende punten in zijn nota “Kunst van Leven” op te nemen:

* Er moet een nieuw fonds komen: Het Nederlands Popmuziek Fonds. Een fonds waar artiesten en bands voor zaken als productie, marketing, eindmix, etc. een bijdrage kunnen krijgen.
* Meer aandacht van Nederlandse pop op radio en TV is letterlijk broodnodig. Onbekend maakt onbemind. Het beste wat we voor de Nederlandse pop kunnen doen is haar laten horen. Dan vinden de luisteraars ook hun weg naar de podia wel. Op de commerciëlen hoeven we niet te rekenen, maar de publieke omroep kan zeker meer aandacht aan Nederlandse Popcultuur besteden. Laat de publieke omroep haar verantwoordelijkheid nemen en meer van ons onbekend talent laten horen. Aan de minister vragen we met de publieke omroep in overleg te treden hierover.
* Musicxport is een succesvol programma voor artiesten die de stap naar het buitenland willen maken. Vele artiesten hebben hierdoor succesvolle tournees kunnen doen en EZ noemde Musicxport een voorbeeld van Best Practice. Toch heeft de rijksoverheid de subsidie voor dit project stopgezet. De komende vier jaar moet Musicxport structureel gesubsidieerd worden. Dat kan in de nota “Kunst van Leven”.

Voor de petitie:

http://www.sp.nl/nieuws/actie/pop2008/


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 30-10-2007 22:02 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

"een goed product verkoopt zichzelf"


Je moeder.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-10-2007 22:03 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Er zijn gewoon teveel podia ... als die podia nu eens zelf gaan proberen te bundelen om zo wat minder, maar betere podia op te richten ..


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 30-10-2007 22:18 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

of aan marketing beginnen te doen + leren accepteren dat niks gratis is


Je moeder.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-10-2007 22:19 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Een wat commercielere denkwijze zal bij veel podia goed doen idd ..


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 30-10-2007 22:20 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

en dan zal er wel weer geklaagd worden dat de underground verloren gaat en blabla. maarja, dat is dan weer slechte bedrijfsvoering


Je moeder.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 30-10-2007 23:50 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Zo'n actie van de SP spreekt me totaal niet aan. Het stikt van de poppodia in NL en je kunt elk weekend naar meerdere concerten in plaatsen die over het algemeen goed te bereiken zijn. Popmuziek is een teken van welvaart en ik vind het eigenlijk decadent om daar nóg meer gemeenschapsgeld in te stoppen. Er zijn veel belangrijker zaken te bedenken.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dappere-Speerwerper
Stoethaspel
Usericon van Dappere-Speerwerper
Posted 31-10-2007 0:10 by Dappere-Speerwerper Wijzig reactieProfiel van Dappere-SpeerwerperQuote dit berichthttp://myspace.com/clemensk

Doordat er welvaart is, is het idd mogelijk dat er poppodia zijn. Maar muziek kan ook een exportproduct zijn dat goed is voor de economie.
Verder is het ook zo dat innovaties in bedrijfsleven of waar dan ook komt door creativiteit, en creativiteit is aanwezig in Poppodia. Verder kan er bij Poppodia door het werken met vrijwilligersgroepen jongeren verantwoordelijkheidgevoel en samenwerking geleerd worden in een omgeving waar ze het ook nog leuk vinden.
Maar natuurlijk heeft het allemaal indirecte effecten en ben ik het er mee eens dat wanneer er te weinig of te eenzijdig bezoekers komen dat de tent beter kan sluiten.



Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 31-10-2007 0:10 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Nederland heeft eigenlijk belachelijk veel podia, objectief beschouwd. Dat zie je haast nergens anders.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-10-2007 0:22 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Inderdaad, alle buitenlanders die ik spreek zijn verbaasd over het aantal concerten.


Daops
Usericon van Daops
Posted 31-10-2007 10:29 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 30 oktober 2007 22:02 schreef karnivoor het volgende:
"een goed product verkoopt zichzelf"
Mee eens, hoewel ik in sommige gevallen subsidies uiterst nuttig vind. Dan denk ik vooral aan een eerste steuntje in de rug voor beginnende talentvolle bands, zodat ze in 'het wereldje' komen.

Overigens zou je volgens het principe "wat goed is, verkoopt zichzelf" zowat alle klassieke orkesten, jazz en theatergezelschappen kunnen opdoeken..


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-10-2007 11:24 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ja, maar dát is cultuur, popmuziek niet natuurlijk.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 31-10-2007 11:29 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 10:29 schreef Daops het volgende:
Overigens zou je volgens het principe "wat goed is, verkoopt zichzelf" zowat alle klassieke orkesten, jazz en theatergezelschappen kunnen opdoeken..
En waarom zou dat niet terecht zijn? Gezelschappen die niet kunnen overleven zonder subsidie zijn gewoonweg niet levensvatbaar en worden door die subsidie gewoon kunstmatig in leven gehouden.

Maar goed, daar hangt een soort van elitaire wolk boven waardoor het onmogelijk is die mensen ervan te beseffen dat ook zij eens klantgericht moeten gaan denken.


Daops
Usericon van Daops
Posted 31-10-2007 11:36 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Mijn opmerking was dan ook licht cynisch

Zoals gezegd, subsidie kan goed zijn om getalenteerde mensen een eerste zetje te geven. Maar kun je als orkest, theatergroep structureel niet zelfstandig bestaan.. jammer.

Helaas hangt er inderdaad een elitair sfeertje omheen van "bewaken en in stand houden van cultureel erfgoed", en gaan er bakken geld heen. Het is dan ook de verdeelsleutel die ik het meest oneerlijk vind.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 31-10-2007 11:39 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 31 oktober 2007 11:36 schreef Daops het volgende:
Helaas hangt er inderdaad een elitair sfeertje omheen van "bewaken en in stand houden van cultureel erfgoed", en gaan er bakken geld heen. Het is dan ook de verdeelsleutel die ik het meest oneerlijk vind.
Helemaal mee eens. Als je ziet wat een kapitale bedragen bijvoorbeeld het Van Abbemuseum hier elk jaar vangt. Voor datzelfde geld zouden Dynamo en de Effenaar onderhand wekelijk Slayer en Metallica kunnen laten spelen voor 5 pleuro entree..



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-10-2007 11:41 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Zijn bepaalde zaken het niet waard met gemeenschapsgeld in stand te houden? Zonder subsidie kunnen vrijwel alle musea en theaters in NL ook opgedoekt worden..

Het vooruitzicht dat er zonder subsidie alleen oppervlakkige commerciële meuk overblijft, zoals de Frans Bauers, Jan Smits etc vind ik nou niet bepaald plezierig.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 31-10-2007 11:44 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 11:39 schreef Judge M. het volgende:
Helemaal mee eens. Als je ziet wat een kapitale bedragen bijvoorbeeld het Van Abbemuseum hier elk jaar vangt. Voor datzelfde geld zouden Dynamo en de Effenaar onderhand wekelijk Slayer en Metallica kunnen laten spelen voor 5 pleuro entree..
Dynamo en Effenaaar hoeven geen subsidie te krijgen om iets te boeken imho .. subsidie voor bijv. verbeteringen in gebouw, subsisidie voor opstarten, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar om draaiende te blijven: Nein


Daops
Usericon van Daops
Posted 31-10-2007 11:49 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 11:44 schreef Jenje het volgende:
Dynamo en Effenaaar hoeven geen subsidie te krijgen om iets te boeken imho .. subsidie voor bijv. verbeteringen in gebouw, subsisidie voor opstarten, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar om draaiende te blijven: Nein
Waarom dan niet "gelijke monniken, gelijke kappen"? Als het van Abbe-museum structureel niet zelf kan draaien omdat er te weinig mensen komen.. ook de geldkraan dicht. In het andere geval: ook de Effenaar en Dynamo geld om te draaien.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 31-10-2007 11:53 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 31 oktober 2007 11:41 schreef Snaack het volgende:
Zijn bepaalde zaken het niet waard met gemeenschapsgeld in stand te houden? Zonder subsidie kunnen vrijwel alle musea en theaters in NL ook opgedoekt worden..

Het vooruitzicht dat er zonder subsidie alleen oppervlakkige commerciële meuk overblijft, zoals de Frans Bauers, Jan Smits etc vind ik nou niet bepaald plezierig.
Marktwerking ftw



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 31-10-2007 11:53 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 11:49 schreef Daops het volgende:
Waarom dan niet "gelijke monniken, gelijke kappen"? Als het van Abbe-museum structureel niet zelf kan draaien omdat er te weinig mensen komen.. ook de geldkraan dicht. In het andere geval: ook de Effenaar en Dynamo geld om te draaien.
Ja, dat bedoel ik

Een subsidie moet er zijn bij hetopstarten, of bij een grote investering, niet om toko draaiende te houden.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 31-10-2007 11:55 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 11:53 schreef Jenje het volgende:
Ja, dat bedoel ik

Een subsidie moet er zijn bij hetopstarten, of bij een grote investering, niet om toko draaiende te houden.


ik vraag me dan wel af hoeveel "toko's" draaiende zullen blijven. hoe zit het nu eigenlijk , zijn er concertzalen die onafhankelijk van subiside zichzelf staande kunnen houden? zou een 013 (tilburg) subsidie krijgen??

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 31-10-2007 11:56]


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen