|
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 | ||||
Auteur: |
|
|
quote:Als er niet creatief nagedacht gaat worden weinig .. maar als ik al zie dat er in de kleinste kut gehuchten een zaaltje moet zijn, is het dan neit handiger als een aantal kleintjes in een bepaalde omgeving samengaan, om zo wat professioneler te werken, zodat er, na een startsubsidie, een goede onderneming gedreven kan worden? |
|
quote: jazeker, ik zie 013 hier ook als een voorbeeld van (een wat grotere zaal waar toch veel "undergroundbands" optreden). daarom ben ik ook benieuwd of zo een zaal onafhankelijk kan werken van subsidie. |
|
quote: Puntje voor jou ja.. Marktwerking en cultuur gaan niet samen, alhoewel ik nog steeds van mening ben dat er meer dan genoeg jongerencentra en popzalen zijn die middels mismanagement geld door de plee spoelen. Verder hoor ik iedereen wel zeuren als bands straks ook moeten betalen om ergens op te treden (wat in bijv de UK erg gebruikelijk is als je onbekend bent) en als de prijzen voor concertkaartjes helemaal de pan uit rijzen, ook voor lokale bands. Cultuur is de "bekroning" van een welvarende maatschappij die in mijn ogen gekoesterd moet worden; Dat mag best wat geld kosten. |
|
quote: Lijkt me een redelijk goede oplossing, beter geluid/betere zaal sowiso en meer opkomst (zou je denken iig). Als de mogelijkheden die er met een kleine DIY podia er maar wel een beetje blijven (dat je zelf ook eens een show op kunt zetten). "BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...." |
|
Cultuur is ook bij uitstek te vatten in geld... Ik vind dat men alle restauraties en onderhoud van oude panden / molens en dergelijke ook maar moeten afschaffen. Tevens moet de hele landbouwsector zelf maar rond zien te komen, als er genoeg vraag is dan bedruipt het zichzelf wel... NOT!!! Als er voor poppodia geen geld vrij gemaakt kan worden, moeten die podia zelf geld gaan genereren en wat creatiever daarin zijn. Maar zolang theaters e.d. subsidie krijgen, vind ik het niet meer dan rechtvaardig dat andere culturele uitingen net zo bedeeld worden. Tevens zie ik het nut wel in van subsidies, anders krijg je zoals Snaack goed omschreef eenheidsworst... www.myspace.com/heerschendeheerschers www.myspace.com/dihm www.myspace.com/departuremetal http://www.departuremetal.com http://www.freewebs.com/grindbashers |
|
quote: Dikke vette plus 1 |
|
Er is een verschil tussen high-culture en low-culture. Men ziet dit niet graag in deze postmoderne tijd maar deze is er weldegelijk. Ik ben in het algemeen geen voorstander van het verstrekken van subsidies aan culturele instellingen. Maar als het echt moet zie ik deze liever aan high-culture besteed worden. Deze levert op den duur een sterkere bijdrage aan onze gemeenschappelijke (denk)beelden, ideeën en waarden. Helaas is het ook veel moeilijker voor deze vormen van culturele uitingen om hun hoofd boven water te houden, althans op korte termijn. Daarom zijn deze van oudsher door patronage en filantropie onderhouden. Aangezien dit in socialistische staten dankzij inkomstenderving door hoge belastingen moeilijker gemaakt wordt kan ik me voorstellen dat men in een land als Nederland subsidies hieraan besteedt (zie: vanAbbemuseum, Rijksmuseum, Concertgebouw etc.). Low-culture heeft zich traditioneel zelfstandig goed staande weten te houden (troubadours, circus, vuurspuwers, freak-shows, volkskunsten etc.). Dit is nog steeds zo wanneer je naar pop-muziek (en dus ook metaal), (meeste) film, (veel) theater of beeldende kunst kijkt. Met dit in het achterhoofd vind ik dat de subsidies voor poppodia tot een absolute minimum beperkt mogen worden. Dit dwingt de podia om meer samen te werken (wellicht samengaan/centraliseren) en beter nadenken over hun programmering. Het is van de zotte dat elke boerengat een podium heeft, met gemeenschapsgeld gefinancierd, waar ook nog eens een ontzettende hoeveelheid talentloze bagger tentoongespreid wordt. De overheid mag wat mij betreft wel inspanning leveren om mensen ertoe bewegen om zelf iets voor deze cultuur uitingen te betekenen, hetzij door vrijwilligerswerk, hetzij door schenkingen. Maar hier speelt eenzelfde issue als in geval van high-culture patronage..... Ik zou niet bang zijn dat pop-muziek hierdoor een monopolie van de Bauers en Gordons gaat worden. Dit is eigenlijk nog nergens ter wereld voorgekomen, subsidies of geen subsidies. Een veel groter probleem is dat mensen 10 euro voor 1.5-2 uur entertainment duur vinden terwijl ze het normaal vinden om voor 40 euro een tegelzetter te huren.... P.S.Wat betreft de verschillen tussen high en low culture raad ik T.S. Elliot's 'Notes Towards the Definition of Culture' uit 1948 aan. Ik heb ergens een essay die dit werk, en een aantal andere, die over cultuurvorming gaan, bespreekt. Ik heb hem nu niet bij de hand maar ik post een PDF'je als ik thuis kom. [Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 31-10-2007 12:16] KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: Marktwering en pop-culture (waartoe poppodia behoren) gaan weldegelijk samen. Dat doen ze al eeuwen. Zie mijn vorige post. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Zelfs veel bekende podia hangen samen van vrijwilligers en de mensen die uit eigen pocket gigs regelen dus dat gebeurt al redelijk wat. "BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...." |
|
Men gaat hier kennelijk voorbij aan het belang van jeugdsoosen in kleine plaatsen. Daar worden ook concerten gegeven, veelal door plaatselijke bands. Dat is echter niet de hoofdtaak, zie ook Dappere Speerwerper's post. Bij dit soort "podia" snijdt het mes aan 2 kanten, de bands / artiesten krijgen zo podiumervaring, en de jeugd krijgt de kans om te leren organiseren e.d. Maar waarom is het in Nederland niet zo geregeld voor artiesten zoals in Scandinavië, waar de jeugd door de staat in staat gesteld wordt om instrumenten te leren bespelen, inclusief oefenruimtes en alles? En zie eens wat een exportproduct men daardoor heeft... www.myspace.com/heerschendeheerschers www.myspace.com/dihm www.myspace.com/departuremetal http://www.departuremetal.com http://www.freewebs.com/grindbashers |
|
True, maar ik denk dat er hier in nederland meer misbruik zou van worden gemaakt haha Tot je 18 verplicht OF iets in de sport OF iets in de muziek (waarin in je dan ook iid gesponsord word) vind ik wel ok. Of bedoelde je dat? (ik dacht ook meer aan de muzikante uitkeringen.. dat zou op de kop verkeerd gaan hahaha) "BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...." |
|
quote: WTF? Verplicht? Ik wil zelf voor mijn kinderen zorgen en dit niet aan de staat overlaten. Het is al erg genoeg dat we in Europa een leerplicht van hier tot Tokyo kennen waar iedereen aan meedoet waardoor het niveau onvermijdelijk dalende is (laagste gemene deler opzoeken). Het is al bijna onmogelijk om aan thuisscholing te doen en dan zou dit nog bij moeten komen? No, thank you. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote:Die snoepen uit behoorlijk veel potjes mee ja. |
|
quote:Heeft in de beginjaren hier heel wat rumoer veroorzaakt in de stad. 013 organiseerde dansavonden met een dijk subsidie van de gemeente + onbetaalde vrijwilligers achter de bar. Werd niet zo gewaardeerd door de andere horeca-ondernemers in de stad, wiens zaken leegliepen.. www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
quote:Nee, je hebt nu een dwangmatige verbreding, waar kennelijk veel mensen niet op zitten te wachten. "Het is cultuur want we krijgen er subsidie voor." De subsidie schiet zijn doel voorbij. [Dit bericht is gewijzigd door Jenje op 31-10-2007 13:15] |
|
quote:Jawohl mein fuhrer! Verplichten leidt niet tot verbetering. Ik zie wel nut in stimulering van muziekonderwijs. Ik baal soms best dat ik op school (basis en middelbaar) amper wat geleerd heb over bespeling van de instrumenten. Alleen suffe theorie .. |
|
In januari gaat de bierprijs in Atak met een duppie omhoog. Ik hoor nu al weer mensen janken: Weeeh, Atak wordt te commercieel , of: Weeeh, er staan amper grote bands , en Weeeh, de Kaartjes zijn te duur. Terwijl Atak niets anders doet dan proberen quitte te spelen ondanks een minimale subsidie en dankzij ruim 16 FTE aan vrijwilligerswerk. Vind je dat Poppodia geen subsidie moeten krijgen, moet je ook niet mekkeren als het veel te duur voor je wordt, Of als het geluid bijvoorbeeld compleet ruk is omdat er een of andere halfgeknutselde zelfbouw PA staat. En laat de gemiddelde prijs van een schouwburgstoel voor een operavoorstelling dan maar rustig 160 Euro kosten, want dat kost het. Maar da's hogere cultuur immers. [Dit bericht is gewijzigd door skarmoon op 31-10-2007 13:49] |
|
aan de verhouding hi-end & low-end cultuur wordt nu hard gewerkt. de verhouding is momenteel 1 : 75 Maar tegelijkertijd is het van de zotte dat iedere respecterende gemeente het bestaande cultuurhuis uit de jaren 70 vervangt door een popzaal. Hiermee schiet het zijn doel voorbij.... deze zalen zitten over een paar jaar allemaal met een tekort omdat er niet genoeg gebruik van gemaakt wordt, de overhead kosten zijn te hoog. Om nu 3x per jaar Ali B. & Di-rect à € 4500 uit te nodigen is hun ook te teveel. Cultuurhuizen van dit soort hebben een ander doel dan te fungeren als een veel te dure tweederangs popzaal. In de jaren 70 was dit doel vrij duidelijk, tegenwoordig niet meer, individualisering is hier mede debet aan. Cross-overs hebben voor deze gemeentes meer zin. Een combinatie van bibliotheek/film/cursus/muziek. Vooral niet te moeilijk en te specifiek, daar heb je ook weer het personeel voor nodig (het duurste van alles). Gewoon simpele eenvoudige PA & film projectie plus een niet al te grote zaal die voor beide doeleinden gebruikt kan worden seated/non-seated. Foyer plus bar en een aantal vergader/cursus ruimtes. Net als vroeger eigenlijk, maar dan van deze tijd. Klaar. |
|
quote: Een op vijfenzeventig wat? Appels? Peren? Atak krijgt ongeveer 167 000 Euro subsidie per jaar, Een club als de Nationale Reisopera miljoenen. . |
|
quote: je moet alles wel bij elkaar optellen, dus niet alleen Atak, er zijn vast wel kleine theaters en andere kleine cultuurinstellingen in Enschede. Ook stedelijk denken, niet landelijk...dan gaat het mis... Deze verhouding verschilt natuurlijk per stad, maar is een eind in de richting. [edit] verhouding in subsidie inderdaad [Dit bericht is gewijzigd door Spirit In Black op 31-10-2007 14:11] |
|
quote: Nee hoor, cultuur zit geïntegreerd ín een samenleving. Samenleving zonder cultuur kan niet. Niks geen bekroningen, maar gewoon een kenmerk van. En dan al helemaal niet speciaal voor de welvarende maatschappijen. I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
quote: Dat heeft alleen zin als de kwaliteitseisen er naar zijn. In kleine gemeentes kan dat werken. Wil je kwaliteit neerzetten, dan voldoen die multifunctionele zaatjes voor alle verschillende gebruikers net niet, is mijn ervaring. Wil je een wat grotere band boeken, dan krijg je een lijst met specifieke eisen aan de accomodatie en de PA opgestuurd. Kun je daar niet aan voldoen, dan gaat het feest gewoon niet door. |
|
quote: je moet als gemeente niet al te hoge eisen hebben. Dat werkt niet. Wat is een kleine gemeente in jouw ogen? Je kunt geen Herman Finkers en tegelijkertijd Interpol of een musical kwijt. Dat vraagt om heel wat meer. Daarvoor heb je specifieke pop/theater zalen en schouwburgen voor. [Dit bericht is gewijzigd door Spirit In Black op 31-10-2007 14:33] |
|
Dan zijn we het over die definitie (klein is 30 000 - 50 000) wel eens. Steden als Enschede, Arnhem, Nijmegen enz. horen in mijn ogen gewoon een fatsoenlijk poppodium te hebben. En de 167 000 Euro die Enschede daar tot nu toe aan bijdraagt vind ik een schijntje. [Dit bericht is gewijzigd door skarmoon op 31-10-2007 14:37] |
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 |
Index / Nieuws, actualiteit en media | Vorige pagina | Volgende pagina |