IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Nietzsche, Lovecraft enzo Vorige pagina | Volgende pagina
WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-10-2002 12:25 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2001 21:51 schreef Azagthoth het volgende:

Ten tweede, wat is filosofie nou eigenlijk ??? Rechtstreeks uit hetwoordenboek:

Al ben ik het ermeee ens dat Nietsche meer was, maar een filosoof was hij IMO wel.





IMO is Nietzsche (ja, hoe schreef je het nou ookalweer officieel) ook een filosoof. Niet alleen omdat ik dat op school heb geleerd bij godsdienst/filosofie, maar ook omdat ik een stuk heb gelezen van een van de toonaangevende filosofen van Nederland op dit moment (ik ben zn naam even kwijt ), die vond dat iedereen die dacht, zijn gedachten opschreef en ze publiceerde, een filosoof was.

Ik heb hier lang over na zitten denken maar ik weet nog niet of ik het met hem eens ben...maar goed, ik wilde jullie de definitie niet onthouden.


I spy with my little and verrry evil eye.....


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 05-10-2002 14:05 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Tuurlijk, als je over filosofie praat ben je aan het filosoferen (duh) maar Nietzsche poneerde een radicaal ander wereldbeeld dan de filosofen tot dan toe (die zich allemaal bezighielden met 'zijn' en 'bestaan' en 'goed' en 'kwaad' en meer van dat soort ontologische onzin). Dus in die zin was hij de aanstichter van een tegenbeweging, en hij beschouwde zichzelf ook niet als filosoof.

Maar ja, als je over filosofie praat ben je aan het filosoferen. Daar valt weinig tegen in te brengen.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 05-10-2002 14:12 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Hij was dichter/componist/muzikant/filosoof. Oh, en hij was ook ziek



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-10-2002 14:33 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Wat ik erg interessant aan "De Antichrist" vind is dat ik duidelijk een lijn in het werk zie waar ik aan kan zien dat Friedrich langzaam aan het doordraaien was..

Vooral "Wet tegen het Christendom".. De filosofen zijn het er ook nog niet over eens of deze "wet" als epiloog bij "de Antichist" of "ecce homo" bedoel was door Nietzsche..

Maar goed, beide werken heeft hij nagenoeg aansluitend geschreven. En een paar maanden na de voltooing van "de Antichrist" is Friedrich mentaal ingestort.


Ik vind deze "wet" sja.. amusant... Wat denken jullie dat hij met deze wet bedoeld heeft Ik twijfel of hij er überhaupt wel iets mee bedoeld heeft namelijk.

Pff -- heb haast dus ff een weinig onderbouwde post Ga NU naar de metaalmarkt


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 07-10-2002 18:57 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

Ik heb beide wel gelezen, althans een aantal werken ervan.



gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 07-10-2002 20:16 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

Ik heb alleen de Heksensabbat van Lovecraft gelezen en dat smaakte naar meer.
Het probleem vind ik alleen dat je zijn boeken niet zo makkelijk in een boekenwinkel vind.

En over Nietzsche dat wil ik wel een keer gaan lezen aleen spreekt op een of andere manier Dante me toch meer aan. (misschien door Seven )


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 07-10-2002 20:25 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Ik vergeet steeds de naam van die zaak, maar naast de American Bookstore ligt er op de Klverstraat in A'dam NOG zo'n Engelse boekwinkel, en DAAR hebben ze best wat boeken van Lovecraft (keurig in het Engels dus ook).


gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 07-10-2002 20:27 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

quote:
Op 7 oktober 2002 20:25 schreef TNightmare het volgende:
Ik vergeet steeds de naam van die zaak, maar naast de American Bookstore ligt er op de Klverstraat in A'dam NOG zo'n Engelse boekwinkel, en DAAR hebben ze best wat boeken van Lovecraft (keurig in het Engels dus ook).


Alleen ik woon vlak bij Rotterdam.
Maar toch bedankt voor de tip.


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 07-10-2002 20:28 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Heck, ik woon in Limburg en probeer daar ook minstens 2x per jaar te komen!


gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 07-10-2002 20:29 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

quote:
Op 7 oktober 2002 20:28 schreef TNightmare het volgende:
Heck, ik woon in Limburg en probeer daar ook minstens 2x per jaar te komen!


Ik heb zelf zoiets van dat ze dat in Rotterdam ook wel hebben.

Amsterdam


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 07-10-2002 21:49 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

we behandelen nu op school Nietzsche, ik zal eens kijken of inscannen van mijn info zinnig is...


I spy with my little and verrry evil eye.....


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 07-10-2002 22:19 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht



I spy with my little and verrry evil eye.....


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 07-10-2002 23:34 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Maar goed, wat ik dus zei: dit is niet leesbaar helaas...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 07-10-2002 23:38 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 6 oktober 2002 14:33 schreef Snaack het volgende:
Wat ik erg interessant aan "De Antichrist" vind is dat ik duidelijk een lijn in het werk zie waar ik aan kan zien dat Friedrich langzaam aan het doordraaien was..

Vooral "Wet tegen het Christendom".. De filosofen zijn het er ook nog niet over eens of deze "wet" als epiloog bij "de Antichist" of "ecce homo" bedoel was door Nietzsche..

Maar goed, beide werken heeft hij nagenoeg aansluitend geschreven. En een paar maanden na de voltooing van "de Antichrist" is Friedrich mentaal ingestort.


Ik vind deze "wet" sja.. amusant... Wat denken jullie dat hij met deze wet bedoeld heeft Ik twijfel of hij er überhaupt wel iets mee bedoeld heeft namelijk.

Pff -- heb haast dus ff een weinig onderbouwde post Ga NU naar de metaalmarkt

Nou Snaack, met dat weinig onderbouwde kan ik het wel eens zijn . Waarom relateer je de 'gekte' van Nietzsche aan zijn ideeën in z'n boeken? De man had vreselijke migraine... daarvan zou ik ook gek worden!

De 'Wet Tegen het Christendom' is niets meer dan een strategisch stuk schrijfwerk.... net zoals 'Blessed Are The Sick' van Morbid Angel of zo dat ook is!! Nietzsche vond het christendom een geestesziekte; 'it will have to go'. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Dus, maak van de priesters paria's!! Ook dit is trouwens te zien in het licht van zijn 'heromkering van alle waarden'. Dus wat hij ermee bedoeld heeft is nog een keer het duidelijk maken van zijn standpunt, gecombineerd met een dikke middelvinger.

A fist in the face of g0D!!!


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 07-10-2002 23:38 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 7 oktober 2002 23:34 schreef Dwaallicht het volgende:
Maar goed, wat ik dus zei: dit is niet leesbaar helaas...


als ik tijd heb tiep ik t een keer uit..nu niet


I spy with my little and verrry evil eye.....


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-10-2002 15:55 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 7 oktober 2002 23:38 schreef Dwaallicht het volgende:
Nou Snaack, met dat weinig onderbouwde kan ik het wel eens zijn . Waarom relateer je de 'gekte' van Nietzsche aan zijn ideeën in z'n boeken? De man had vreselijke migraine... daarvan zou ik ook gek worden!



Hmm.. Ik ben ervan uitgegaan dat die "gekte" zijn geest op een gegeven moment is gaan vertroebelen en dat je dat dus ook in zijn laatste werk terug kan vinden; zeker het feit dat de Antichrist zijn meest furieuze aanval op het christenDOM ooit is kan als een laatste krachtsinspanning beschouwd worden, "alles of niets" zeg maar..

Hij had zelf ook (te) hooggespannen verwachtingen van het werk, elke christen die het zou lezen zou volgens hem zijn geloof opgeven.

Is deze overschatting door Friedrich zelf geen teken dat hij aan het doordraaien was? Ik bedoel, hij wilde het in 7 talen laten vertalen en er per taal een miljoen van laten drukken. Een hele grote middelvinger naar gOD ja, maar helaas niet realistisch..

quote:

*knip*

Dus wat hij ermee bedoeld heeft is nog een keer het duidelijk maken van zijn standpunt, gecombineerd met een dikke middelvinger.

A fist in the face of g0D!!!


Hmm.. ik zou het dan toch als een sarcastisch pamflet willen interpreteren..


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-10-2002 17:34 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hij was inderdaad wel behoorlijk megalomaan ja... uiteindelijk heeft hij wel een beetje gelijk gekregen, maar z'n claims waren erg overdreven.

Sarcastisch, de wet tegen het christendom? Ik weet het niet... hij meende echt wel wat-ie zei. Maar misschien was het aangedikt zoals zoveel bands het ook aandikken (en het is gewoon cool om 'DEATH TO JESUS' te roepen, misschien vond Nietzsche dat ook wel ).


Demogorgon
skåp
Usericon van Demogorgon
Posted 08-10-2002 18:02 by Demogorgon Wijzig reactieProfiel van DemogorgonQuote dit berichthttp://www.koelkast.net/

Nietschze


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-10-2002 18:13 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2002 17:34 schreef Dwaallicht het volgende:
Sarcastisch, de wet tegen het christendom? Ik weet het niet... hij meende echt wel wat-ie zei. Maar misschien was het aangedikt zoals zoveel bands het ook aandikken (en het is gewoon cool om 'DEATH TO JESUS' te roepen, misschien vond Nietzsche dat ook wel ).


Precies wat ik bedoel dus, zijn intense afkeer van het christendom nogmaals grootst kenbaar maken met behulp van 'de wet'.

Ik noem het sarcastisch omdat Friedrich een enorme schop tegen de kERK geeft op een, zeker in die tijd, absurdistische manier; Spottend met het christenDOM..

Zou dit trouwens niet puur provocatief bedoeld kunnen zijn Zoals idd bijv. bandshirts met "Death to jesus" erop ofzo..

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 08-10-2002 18:14]


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-10-2002 18:14 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hmm dan weet ik niet goed wat je bedoelt met sarcastisch we hebben het er nog wel eens over .


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-10-2002 18:17 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2002 18:14 schreef Dwaallicht het volgende:
Hmm dan weet ik niet goed wat je bedoelt met sarcastisch we hebben het er nog wel eens over .



sar·´cas·me (het ~)


1 bittere, bijtende spot


Lijkt me duidelijk toch


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 09-10-2002 18:26 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Hey,mensen,als je van Lovecraft houdt,moet je beslist ook eens Baudelaire lezen. De thema's zijn zo goed als dezelfde : levensangst,doodsverlangen,verlangen naar fantastische werelden-zeker doen als dat jullie 'cup of tea' is.Ideaal voor een gekwelde romanticus zoals ik-


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 22-10-2002 0:08 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik ben best wel geinteresseerd in Nietzsche, we hadden in het racisme-topic een discussietje over untermensch-theorieen. Hij schijnt eerst een behoorlijke anti-semiet te zijn geweest, toen hij nog met Wagner omging. Later bleek dat hij de Joden juist een über-beschaving vond. Hoe zit dit nu precies? En wat zijn zijn banden met het Duitse anti-semitisme?


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-10-2002 0:10 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Dan pleur ik het ook maar hier:

Lijkt me duidelijk: voordat je er iets over gaat zeggen, moet je de goede man eerst maar eens lezen .

Enfin, in 'Genealogie van de Moraal' (bijvoorbeeld) en in 'De Antichrist' (ook bijvoorbeeld) trekt Nietzsche behoorlijk van leer tegen de joden (eigenlijk trekt hij overal flink van leer ). Vooral ten aanzien van 'de slavenopstand in de moraal' zoals hij het noemt; het moment dat dankzij priesterlijke instincten (die hij geheel en al aan de joden toedicht vanwege hun godsdienst, en waarvan de christenen een nog veel decadenter iets hebben gemaakt) de wereld ontkend wordt ten faveure van een 'hiernamaals'... het smerige affect dat ervoor zorgt dat zij die knielen voor een g0D, zichzelf moreel superieur voelen aan de rest van de wereld, en dat dan met een verfoeilijke, wanstaltige lijdzaamheid gepaard laten gaan.... (je merkt, ik verval al in zijn taalgebruik ).

Enfin, dat heeft niet erg veel met DNA an sich te maken, maar wel met volkeren en hun cultuur. Onder anderen dankzij Friedrich's zus Elisabeth hebben de nazi's dankbaar gebruik gemaakt van Nietzsche's anti-joodse tirades maar tegenwoordig weet bijna iedereen dat en is de naam 'Nietzsche' niet meer een vies woord.

Wat 'untermensch' hiermee te maken heeft, daar heb ik geen idee van, ik heb een boek of vier, vijf van Nietzsche gelezen en ben het hele woord NOG NOOIT tegengekomen!!! Wel de "Übermensch", als zijnde de mens die de totale vrijheid heeft bereikt en alle ketens van de moraal van zich heeft afgeschud.... maar Untermensch, nee, nooit. Ik vind het ook geen Nietzscheaans woord -- hij was de laatste persoon om rancune te gebruiken (dat wat hij zo verafschuwde).

*edit* waar komt het idee eigenlijk vandaan, dat het woord 'Untermensch' van Nietzsche afkomstig zou zijn???


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 22-10-2002 0:15 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Excuses, ik loop wat te praten over dingen waar ik me niet genoeg in verdiept heb, maar wel ga doen.
Ik bedoel dus übermensch ipv untermensch.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen