IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Wat maakt "metal" "heavy"? Vorige pagina | Volgende pagina
Marco_Filth
Usericon van Marco_Filth
Posted 02-06-2003 11:48 by Marco_Filth Wijzig reactieProfiel van Marco_FilthQuote dit berichthttp://www.geocities.com/marco_filth

In boek over heavy metal cultuur door sociologe Deena Weinstein stond dacht ik dat het vooral de basgitaar is die het geheel zwaar doet klinken. Natuurlijk kan de rest van de band ook in meerdere of mindere mate heavy bezig zijn, maar dat was dus blijkbaar de wetenschappelijke conclusie...

And the earth was without form and void - And darkness was upon the face of the deep

campske666
Usericon van campske666
Posted 02-06-2003 11:54 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2003 11:48 schreef Marco_Filth het volgende:
In boek over heavy metal cultuur door sociologe Deena Weinstein stond dacht ik dat het vooral de basgitaar is die het geheel zwaar doet klinken. Natuurlijk kan de rest van de band ook in meerdere of mindere mate heavy bezig zijn, maar dat was dus blijkbaar de wetenschappelijke conclusie...

Heb dat boek ook gelezen, ik dacht dat het meer de volledige range in lage tonen was, dus ook de bas-toenen van de guitaren, en de bas-drum.
Het heavy zijn van metal lijkt me toch iets subjectiefs te zijn. Voor mij is metal heavy als er een goeie dubbele bass-kick inzit, en krachtige, snelle riffs. En de vocals moeten met voeling gebracht zijn.

Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 02-06-2003 16:45 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 2 juni 2003 11:48 schreef Marco_Filth het volgende:

laat haar eens Skepticism opzetten ... hehe, wat nou basgitaar?

Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )

campske666
Usericon van campske666
Posted 02-06-2003 16:51 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2003 16:45 schreef Claw het volgende:
... hehe, wat nou basgitaar?

Zet Iron Maiden maar es op: veel basguitaar, maar klinkt niks zwaar.

Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 02-06-2003 16:54 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 2 juni 2003 16:51 schreef campske666 het volgende:
Zet Iron Maiden maar es op: ...

Nee liever niet

Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )

campske666
Usericon van campske666
Posted 02-06-2003 16:54 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

ook goed

Morningstar
It takes one to know one, and I know them all!
Usericon van Morningstar
Posted 02-06-2003 17:04 by Morningstar Wijzig reactieProfiel van MorningstarQuote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2003 13:29 schreef Pil het volgende:
Ik denk dat het tempo voor mij deels wel de agressie bepaald

Persoonlijk vind ik het nummer South Of Heaven van Slayer super agressief, terwijl dat echt geen super-snel nummer is.
Het is puur de dreiging die van de gitaarriff uitgaat, die het voor mij zo'n vreselijk agressief sfeertje meegeeft.

Maar soms zit de agressie enkel en alleen in bijvoorbeeld de tekst van een nummer.

What do You mean I ain't kind? Just not YOUR kind!

Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 02-06-2003 17:28 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Wat heavy metal (of andere muziek) heavy maakt, zijn volgens mij toch inderdaad vooral de harde lage tonen.

Bij popmuziek en andere zweverige liedjes ontbreken deze bijna helemaal, terwijl ook de hardere house/techno, weetikveel wat, en de agressievere hiphop/rap nummers een flink eind wegdreunen op de lage tonen.

"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."

Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 03-06-2003 1:12 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

quote:
Op 2 juni 2003 17:04 schreef Morningstar het volgende:
Persoonlijk vind ik het nummer South Of Heaven van Slayer super agressief, terwijl dat echt geen super-snel nummer is.
Het is puur de dreiging die van de gitaarriff uitgaat, die het voor mij zo'n vreselijk agressief sfeertje meegeeft.

Maar soms zit de agressie enkel en alleen in bijvoorbeeld de tekst van een nummer.

Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 13-12-2003 11:38 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Hehe gisteren was het weer eens horen hoe 'unheavy' een band als dyonichus (of weet ik hoe het heet) was (voorprogramma van Saxon). OK.. de lui kunnen een voor een best spelen maar het grootste gemis waren de heavy riffs.

Ik bedoel, een band als Cryptopsy of Dying Fetus vind ik helemaal niet heavy, het is snel en chaotisch..

Wat ik een geweldig voorbeeld van 'heavy' vind is de laatste riff van Metal I Pieko (of Metal and Hell - Engelse versie) van KAT (zit op 1:50 ofzo).

Ik, Wil Schuurman

enforcer
Uche, Uche, Uche.........Pierre Kartner!
Usericon van enforcer
Posted 13-12-2003 12:14 by enforcer Wijzig reactieProfiel van enforcerQuote dit berichthttp://www.enforcer-metal.com

Voor mij heeft het te maken met bruutheid..blastbeats klinken mij altijd zwak in de oren en vind ik niet bruur...als je zo snel speelt kun je weinig kracht in je spel leggen...

Ook een vet gitaargeluid met vette riffs, niet van dat oeverloos gezemel maar gewoon straight forward riffs!

Scheeuwende solo's niet van die half klassieke overtures maar gewoon het betere krijswerk..

en een bruut schreeuwende zanger (nee geen krijsende of onverstaanbare zanger!)....

Als je dat combineert met goed geschreven songs vetet refreinen en snelheid dat is HEAVY!

EXODUS, DRI, RAZOR dat is heavy....ik hou ook van Morbid Angel (de oude platen) maar qua heaviness komen die echt niet in de buurt van de bovenstaande bands!

Zware riffs kunnen ook heel heavy zijn zoals bij Trouble, Black sabbath or Candlemass, maar da;s heavy in de nauwste zin van het woord HAHAHHA

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 13-12-2003 12:16 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Daar kan ik me wel in vinden, ik vind heavy riffs sowieso het beste tot zn recht komen in mid-tempo tot vlotte nummers (en dan bedoel ik ook geen blastbeat onzin ofzo).

Heerlijk, van die platen waar echt een muur van gitaren op je af komt zetten!!

Ik, Wil Schuurman

dr. brain
zeef
Usericon van dr. brain
Posted 13-12-2003 12:20 by dr. brain Wijzig reactieProfiel van dr. brainQuote dit bericht

luister maar eens goed naar Out of Hand van Entombed, dan weet je meteen wat iets heavy maakt!....en dat zijn zeker geen blastbeats die het doen

This body of mine, I gotta get out of this void, Cos I don't wanna be destroyed, And I don't wanna turn android, You've gotta help me avoid that, Brainstorm, Here I go, Brainstorm, Flying low, I'm gonna miss it, You bet I'll kiss it!

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 13-12-2003 12:22 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Zweedse death metal is behoorlijk heavy inderdaad (OK Niet alle bands) maar ook Unleashed heeft echt kei-logge en heavy riffs op Where no life dwells en Shadows in the deep.

Ik, Wil Schuurman

dr. brain
zeef
Usericon van dr. brain
Posted 13-12-2003 12:24 by dr. brain Wijzig reactieProfiel van dr. brainQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 12:22 schreef Snagger het volgende:
Zweedse death metal is behoorlijk heavy inderdaad (OK Niet alle bands) maar ook Unleashed heeft echt kei-logge en heavy riffs op Where no life dwells en Shadows in the deep.

En net nu ik een nummer noem die NIET het typische Sunlight/Skogsberg geluid heeft, hehe

This body of mine, I gotta get out of this void, Cos I don't wanna be destroyed, And I don't wanna turn android, You've gotta help me avoid that, Brainstorm, Here I go, Brainstorm, Flying low, I'm gonna miss it, You bet I'll kiss it!

enforcer
Uche, Uche, Uche.........Pierre Kartner!
Usericon van enforcer
Posted 13-12-2003 12:55 by enforcer Wijzig reactieProfiel van enforcerQuote dit berichthttp://www.enforcer-metal.com

die UNLEASHED platen zijn in de Woodhouse studios in Duitsland opgenomen en voor mij de beste zweedse Death metal lpaten die er zijn!

Ik vind de iets latere Unleashed platen ook behoorlijk heavy!

dr. brain
zeef
Usericon van dr. brain
Posted 13-12-2003 12:59 by dr. brain Wijzig reactieProfiel van dr. brainQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 12:55 schreef enforcer het volgende:
die UNLEASHED platen zijn in de Woodhouse studios in Duitsland opgenomen en voor mij de beste zweedse Death metal lpaten die er zijn!

Ik vind de iets latere Unleashed platen ook behoorlijk heavy!

ik bedoelde met Zweedse bands o.a. Dismember, Grave, Carnage, Afflicted, Merciless (treasures..), etc. maar dat terzijde, Unleashed is ook lekker heavy idd

antipop
smoel houwe
Usericon van antipop
Posted 13-12-2003 18:52 by antipop Wijzig reactieProfiel van antipopQuote dit bericht

bij mij toch wel dat hakkende gitaar geluid van de oude metallica,prong,madball,korn,pro-pain enz,das denk ik ook de reden dat ik blackmetal(over het algemeen) hoe snel ook,niet heavy vind

het geven van je mening is LEVENSGEVAARLIJK!!!

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 13-12-2003 19:00 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

korn? hahaha...

Maar nee, vooral Noorse black metal is niet echt 'heavy' maar een band als Zemial of Denial of God hebben wel behoorlijk heavy riffs.

Ik, Wil Schuurman

invictis
Usericon van invictis
Posted 13-12-2003 19:02 by invictis Wijzig reactieProfiel van invictisQuote dit bericht

The Project Hate (met de oude zanger van Grave!!! )is echt heavy en lekker vet!!! (er zijn inmiddels ook al de nodige autoboxen door bepaalde cd's van ze gesneuveld! )

Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie.

elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 13-12-2003 19:07 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

blackmetal is ook geen heavymetal... Het is hatelijk, fel, soms agressief, soms eerder depressief, maar het heeft niet dat lompe en zware, het is juist de haat die het sterk maakt. NP Transilvanian Hunger....

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-12-2003 19:08 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 19:02 schreef invictis het volgende:
The Project Hate (met de oude zanger van Grave!!! )is echt heavy en lekker vet!!! (er zijn inmiddels ook al de nodige autoboxen door bepaalde cd's van ze gesneuveld! )

gasten heersen : http://www.zwaremetalen.com/interview/1647.html

invictis
Usericon van invictis
Posted 13-12-2003 19:11 by invictis Wijzig reactieProfiel van invictisQuote dit bericht

die gasten heersen zeker, ik had van Lord K de nieuwe via MSN gehad omdat ik ff een shitty periode had

Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie.

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 13-12-2003 19:13 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 19:07 schreef elessar het volgende:
blackmetal is ook geen heavymetal... Het is hatelijk, fel, soms agressief, soms eerder depressief, maar het heeft niet dat lompe en zware, het is juist de haat die het sterk maakt. NP Transilvanian Hunger....

Het gaat hier niet om heavy metal, het gaat over heavy riffs. En black metal kan dus echt wel heavy zijn, enkel jij luistert alleen naar norsecore en dat is inderdaad niet heavy. Op "Blood fire death" van Bathory staan ook redelijk heavy riffs, evenals de singles en Klabautermanden van Denial of God, For the glory of Ur en Necrolatry van Zemial of de laatste Agatus. Of wat te denken van het hele reportoire van Sabbat (japan) ?

Ik, Wil Schuurman

elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 13-12-2003 19:19 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 13 december 2003 19:13 schreef Snagger het volgende:
Het gaat hier niet om heavy metal, het gaat over heavy riffs. En black metal kan dus echt wel heavy zijn, enkel jij luistert alleen naar norsecore en dat is inderdaad niet heavy. Op "Blood fire death" van Bathory staan ook redelijk heavy riffs, evenals de singles en Klabautermanden van Denial of God, For the glory of Ur en Necrolatry van Zemial of de laatste Agatus. Of wat te denken van het hele reportoire van Sabbat (japan) ?

Klopt, ik houd niet van 'heavy' in m'n blackmetal, dat haalt voor mij het 'blacke' eraf.

Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com