IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Tijdloze Muziek van de Toekomst Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2007 10:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 10:07 schreef XnegativeX het volgende:
Volgens mij kijken jullie een beetje verkeerd naar dit vraagstuk kijken. De tijdsduur van een muziekstuk heeft niks te maken met hoe baanbrekend het was maar meer met de populariteit van dat muziekstuk in z'n eigen tijd. Als het populair genoeg is dan heeft het de kans om van generatie op generatie overgedragen te worden. Trouwens, met populariteit bedoel ik niet alleen hoeveel gillende tienermeisjes er stonden te gillen toen ze het hoorden. Ik bedoel iets dat zo groot was in z'n tijd dat het een stempel drukte op de tijdsgeest. Net als Elvis.

Wat herinneren wij ons nu nog van 200 jaar geleden? Dat zijn geen super obscure, baanbrekende stukken. Dat zijn de grote composities van die tijd die van generatie op generatie zijn overgedragen.

Dingen als Fantomas en Sleepytime gorilla museum hebben daarom geen kans. Omdat ze in deze tijd niet genoeg gewaardeerd worden. Ze zijn simpelweg niet groot genoeg.

Ik denk sowieso dat er geen enkel stuk muziek uit deze eeuw is die men zich over 200 jaar nog herinnert. Over 50 jaar? Ja. Maar over 200 jaar...? Dat komt gewoon omdat er teveel muziek is op het moment. Niks steekt er meer echt met kop en schouders bovenuit.


Wat ik eerder zei, gaat het niet alleen om de compositie, maar ook om impact en het luistergemak. Waarom kent elke mocro het begin van Für Elise en de Bolero? Herkenbaarheid ...


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 09-07-2007 10:40 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 8:42 schreef spectre het volgende:
Wat een onzin. Het maakt niets uit of het "inhoudstechnisch" wat voorsteld, het gaat om hele andere dingen.

Bijna alle muziek die je luistert is pure generatie-nostalgie. Kijk naar hoe ontzettend snel muziek uitsterft: wie luistert er nog naar muziek voor WOII?? Elvis en de beatles is niets meer dan een rimpeltje in de muziektijdlijn van mensen die het luisterden toen ze nog jong waren en toen hun smaak vormden

Ik heb laatst nog Sgt. peppers van de beatles geluisterd: het is werkelijk onluisterbaar irritante kutmuziek. Dat is dan 1 van DE klassiekers van de beatles. M'n reet. Niets dan generatienostalgie van vervette babyboomers die destijds met een joint in hun vreet de wereld dachten te verbeteren.


quote:
Edit: Het voordeel van deze tijd is natuurlijk dat alles opgenomen is, dus altijd beluisterbaar, dat hadden de middeleeuwen etc natuurlijk niet.
Edit2: Notatie kennen we wel wat langer natuurlijk, of de Romeinen dat deden weet ik niet.

Zeker wel notaties. Vergelijk het met literatuur: een schrijver sterft samen met zijn werk. Wat lezen we van gestorven schrijvers? Bitter weinig. Slechts de odyssee en de illias overleven. Zelfs Vergilius leest geen hond meer.


Dear dirty delightful old drunken old days


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 09-07-2007 10:45 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Jeff Wayne.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 09-07-2007 10:50 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 9 juli 2007 10:07 schreef XnegativeX het volgende:
Volgens mij kijken jullie een beetje verkeerd naar dit vraagstuk kijken. De tijdsduur van een muziekstuk heeft niks te maken met hoe baanbrekend het was maar meer met de populariteit van dat muziekstuk in z'n eigen tijd. Als het populair genoeg is dan heeft het de kans om van generatie op generatie overgedragen te worden. Trouwens, met populariteit bedoel ik niet alleen hoeveel gillende tienermeisjes er stonden te gillen toen ze het hoorden. Ik bedoel iets dat zo groot was in z'n tijd dat het een stempel drukte op de tijdsgeest. Net als Elvis.

Wat herinneren wij ons nu nog van 200 jaar geleden? Dat zijn geen super obscure, baanbrekende stukken. Dat zijn de grote composities van die tijd die van generatie op generatie zijn overgedragen.

Dingen als Fantomas en Sleepytime gorilla museum hebben daarom geen kans. Omdat ze in deze tijd niet genoeg gewaardeerd worden. Ze zijn simpelweg niet groot genoeg.

Ik denk sowieso dat er geen enkel stuk muziek uit deze eeuw is die men zich over 200 jaar nog herinnert. Over 50 jaar? Ja. Maar over 200 jaar...? Dat komt gewoon omdat er teveel muziek is op het moment. Niks steekt er meer echt met kop en schouders bovenuit.


Ik zeg ook niet dat fantomas en sleepytime gorilla museum nog lang herinnerd zullen worden. Dat lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk. Ik gaf hen als 2 voorbeelden die voortbouwen op het werk van John Cage.
Ik denk verder dat populariteit er maar heel weinig mee te maken heeft. Zoals ik al zei zijn lang niet alle componisten die we nu nog kennen van jaren geleden populair geweest in hun eigen tijd. Ook als je naar andere kunstvormen kijkt zie je dat veel schilders in hun eigen tijd niet gewaardeerd werden en dat vele filosofen/wetenschappers (niet echt kunst nee, maar toch) hevige kritiek ondervonden terwijl we ze nu nog wel kennen. Populair zijn betekend dat veel mensen je mooi vinden, muzieksmaak verandert echter, dus over 200 jaar vind lang niet iedereen je meer mooi. Wanneer je over langere tijd nog beroemd wil worden moet je echt iets nieuws gedaan hebben, vooruitstrevend geweest zijn. Iemand als Edgard Varese zal daarom vrijwel zeker over honderden jaren nog herinnerd worden. Over honderden jaren hebben we namelijk vrijwel zeker nog electronische muziek en hij wordt gezien als de ontdekker van electronische muziek.

quote:
Op 9 juli 2007 10:21 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik geloof dat niet. Als je de muziek van nu en van laten we zeggen beethoven met elkaar vergelijkt is dat dag en nacht verschillend. De "smaak" is dan ook zeer sterk veranderd. Toch spreekt men nog vol bewondering over Beethoven , Bach etc etc. en is er een groot aantal liefhebbers van deze muziek (en niet alleen freaks of bejaarden). En deel van de hedendaagse muziek zal dan ook nog liefhebbers kennen over 200 jaar denk ik (plus de manier van bewaren zal er toe leiden dat veel van de hedendaagse muziek over een tijdje nog zal bestaan)


Zoals ik in mijn eerdere post al zei blijven de grensverleggende componisten wel voortleven. Je moet niet vergeten dat Bach, Mozart en Beethoven allen erg vernieuwend bezig waren in hun tijd! Er waren talloze andere componisten die vergelijkbare muziek schreven, maar die waren lang niet zo grensverleggend waardoor wij ze nu niet meer kennen.



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 09-07-2007 10:51 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 10:40 schreef Schaffelaer het volgende:
Ik heb laatst nog Sgt. peppers van de beatles geluisterd: het is werkelijk onluisterbaar irritante kutmuziek. Dat is dan 1 van DE klassiekers van de beatles. M'n reet. Niets dan generatienostalgie van vervette babyboomers die destijds met een joint in hun vreet de wereld dachten te verbeteren.

hihihihi


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 09-07-2007 10:54 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 9 juli 2007 10:40 schreef Schaffelaer het volgende:
Bijna alle muziek die je luistert is pure generatie-nostalgie. Kijk naar hoe ontzettend snel muziek uitsterft: wie luistert er nog naar muziek voor WOII?? Elvis en de beatles is niets meer dan een rimpeltje in de muziektijdlijn van mensen die het luisterden toen ze nog jong waren en toen hun smaak vormden

Ik heb laatst nog Sgt. peppers van de beatles geluisterd: het is werkelijk onluisterbaar irritante kutmuziek. Dat is dan 1 van DE klassiekers van de beatles. M'n reet. Niets dan generatienostalgie van vervette babyboomers die destijds met een joint in hun vreet de wereld dachten te verbeteren.



Zeker wel notaties. Vergelijk het met literatuur: een schrijver sterft samen met zijn werk. Wat lezen we van gestorven schrijvers? Bitter weinig. Slechts de odyssee en de illias overleven. Zelfs Vergilius leest geen hond meer.


Ik denk dat je The Beatles toch wel een tikkeltje onderschat hoor. Ik ben een jaar of 2 geleden in aanraking gekomen met het album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band en ik vind het nu nog steeds een geweldig album. Maar naast mijn persoonlijke mening is het gewoon een erg invloedrijke band geweest. Ze hebben de hedendaagse popmuziek opgericht.



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 10:55 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 10:50 schreef Kramy het volgende:
Zoals ik in mijn eerdere post al zei blijven de grensverleggende componisten wel voortleven. Je moet niet vergeten dat Bach, Mozart en Beethoven allen erg vernieuwend bezig waren in hun tijd! Er waren talloze andere componisten die vergelijkbare muziek schreven, maar die waren lang niet zo grensverleggend waardoor wij ze nu niet meer kennen.


In geval van Mozart en Beethoven klopt dit vrij aardig. Bach was echter helemaal niet zo grensverleggend. Hij heeft niet echt nieuwe muzikale constructies en technieken geïntroduceerd, hij begaf zich op 'bekende' terrein alleen deed hij dit op een geniale manier.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 09-07-2007 11:00 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

quote:
Op 9 juli 2007 9:09 schreef Jenje het volgende:
en die UnePalomaBlanca gast! HE ROCKS!


hahaha jij hebt een straf punt nu.


quote:
Op 9 juli 2007 10:40 schreef Schaffelaer het volgende:
Bijna alle muziek die je luistert is pure generatie-nostalgie.


Conditionering=alles.


Suck my piss


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 11:08 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 10:07 schreef XnegativeX het volgende:
Volgens mij kijken jullie een beetje verkeerd naar dit vraagstuk kijken. De tijdsduur van een muziekstuk heeft niks te maken met hoe baanbrekend het was maar meer met de populariteit van dat muziekstuk in z'n eigen tijd. Als het populair genoeg is dan heeft het de kans om van generatie op generatie overgedragen te worden. Trouwens, met populariteit bedoel ik niet alleen hoeveel gillende tienermeisjes er stonden te gillen toen ze het hoorden. Ik bedoel iets dat zo groot was in z'n tijd dat het een stempel drukte op de tijdsgeest. Net als Elvis.

Wat herinneren wij ons nu nog van 200 jaar geleden? Dat zijn geen super obscure, baanbrekende stukken. Dat zijn de grote composities van die tijd die van generatie op generatie zijn overgedragen.
Dit klopt niet helemaal. Sommige componisten die we heden ten dage tot de kanon van klassieke muziek rekenen waren in hun tijd volstrekt onbekend maar zijn pas later door andere componisten ontdekt en gepopulariseerd. Idem voor veel schrijvers, schilders etc. zoals Kramy al schreef.

quote:
Op 9 juli 2007 10:40 schreef Schaffelaer het volgende:
Bijna alle muziek die je luistert is pure generatie-nostalgie. Kijk naar hoe ontzettend snel muziek uitsterft: wie luistert er nog naar muziek voor WOII?? Elvis en de beatles is niets meer dan een rimpeltje in de muziektijdlijn van mensen die het luisterden toen ze nog jong waren en toen hun smaak vormden.


De vraag in dit topic is niet wie er over 200 jaar de hitparades zal domineren maar wie van de 20ste eeuw dan nog herkend zal worden door tenminste de 'gevorderde' muziekliefhebber.
quote:

Ik heb laatst nog Sgt. peppers van de beatles geluisterd: het is werkelijk onluisterbaar irritante kutmuziek. Dat is dan 1 van DE klassiekers van de beatles. M'n reet. Niets dan generatienostalgie van vervette babyboomers die destijds met een joint in hun vreet de wereld dachten te verbeteren.



Ik zou bijna op een black metal manier willen zeggen: 'Je begrijpt het niet'. Sgt.Pepper, White album en Yellow Submarine zijn echt kleine meesterwerkjes die echt totaal nieuwe concepten in de populaire muziek geintroduceerd hebben. Daarnaast is hun invloed op talloze artiesten van de laatste 40 jaar zo groot geweest dat je er simpelweg niet omheen kan.

quote:

Zeker wel notaties. Vergelijk het met literatuur: een schrijver sterft samen met zijn werk. Wat lezen we van gestorven schrijvers? Bitter weinig. Slechts de odyssee en de illias overleven. Zelfs Vergilius leest geen hond meer.


Watte? Sorry hoor, maar zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord. Een schrijver sterft met zijn werk? Is dat de reden waarom er telkens nieuwe uitgaves van Cervantes, Dickens, Joyce, Defoe, Byron, Poe, Dostojevski, Tolstoy etc. etc. etc. gedrukt worden?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-07-2007 11:11 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Sgt. Pepper kut? Ik ga geen discussie meer aan.. haal eerst maar eens die berg schijt uit je oren. Mijn god zeg.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2007 11:13 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Schaffelaar denkt kennelijk dat de wereld zijn mening zal volgen ...

Verkoopcijfers vertellen echter een ander verhaal ..


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 09-07-2007 11:17 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 11:08 schreef Chelman het volgende:
De vraag in dit topic is niet wie er over 200 jaar de hitparades zal domineren maar wie van de 20ste eeuw dan nog herkend zal worden door tenminste de 'gevorderde' muziekliefhebber.

Dat is de vraag die ik ook stel en ik vraag in perspectief van het opname-argument wie er nog naar muziek van voor WOII luistert.

quote:
Ik zou bijna op een black metal manier willen zeggen: 'Je begrijpt het niet'. Sgt.Pepper, White album en Yellow Submarine zijn echt kleine meesterwerkjes die echt totaal nieuwe concepten in de populaire muziek geintroduceerd hebben. Daarnaast is hun invloed op talloze artiesten van de laatste 40 jaar zo groot geweest dat je er simpelweg niet omheen kan.

Heh-heh, mijn aversie tegen Sgt. pepper is meer persoonlijk denk ik. Maar als je de 'totaal nieuwe concepten' waar jij het zo hoogdravend over hebt wat nader zou kunnen uitleggen, dan weten we waar we het concreet over hebben.


quote:
Watte? Sorry hoor, maar zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord. Een schrijver sterft met zijn werk? Is dat de reden waarom er telkens nieuwe uitgaves van Cervantes, Dickens, Joyce, Defoe, Byron, Poe, Dostojevski, Tolstoy etc. etc. etc. gedrukt worden?

Je praat nu over de creme-de-la-creme van de schrijvers van de laatste 100-200 jaar. Dat is al slechts minder dan een procent van wat de literatuur ons heeft gebracht in de laatste 2 eeuwen en bekrachtigd enkel mijn argument.

Als je iets verder kijkt in historisch perspectief is de afsterving genadeloos en blijven er slechts enkelen tot geen enkele per eeuw over.


Dear dirty delightful old drunken old days


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 11:19 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 11:17 schreef Schaffelaer het volgende:

Je praat nu over de creme-de-la-creme van de schrijvers van de laatste 100-200 jaar. Dat is al slechts minder dan een procent van wat de literatuur ons heeft gebracht in de laatste 2 eeuwen en bekrachtigd enkel mijn argument.

Als je iets verder kijkt in historisch perspectief is de afsterving genadeloos en blijven er slechts enkelen tot geen enkele per eeuw over.


Maar dat is toch een non issue? De vraag was niet hoeveel maar wie. Aan begin van dit topic zei ik al:

quote:
Op 9 juli 2007 0:41 schreef Chelman het volgende:
Het is sowieso gissen maar ik denk dat je uit moet gaan dat op elke 1000 artiesten die je kent er hoogstens 1 over 100-200 jaar herkend wordt.



Maar dat lijkt me niet meer dan logisch.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-07-2007 11:29 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 11:17 schreef Schaffelaer het volgende:
Heh-heh, mijn aversie tegen Sgt. pepper is meer persoonlijk denk ik. Maar als je de 'totaal nieuwe concepten' waar jij het zo hoogdravend over hebt wat nader zou kunnen uitleggen, dan weten we waar we het concreet over hebben.


Concept album, opname technieken, onconventionele instrumenten / bespeling en andere geluiden. Om maar wat dingen op te noemen. Het was het begin van een compleet nieuw tijdperk in de muziekgeschiedenis.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 09-07-2007 12:13 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

Ghehe het lijkt mij echt niet ondenkbaar als men over 200 jaar de Spice Girls nog weet te herinneren. Zowiezo wordt muziek niet snel 'vergeten', en met de toenemende informatisering al helemaal niet.
Zeggen dat over 100 jaar de beatles niet meer bekend zijn is natuurlijk helemaal dikke onzin.


Zenial


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 09-07-2007 12:23 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Queen al genoemd?


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 09-07-2007 12:27 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Ja, om 12:23.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 09-07-2007 12:27]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 09-07-2007 12:28 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:27 schreef ZelThoR het volgende:
Ja, om 12:23.

Scherp.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 09-07-2007 12:29 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:28 schreef Dentz het volgende:
Scherp.
Het woord wat je zocht was "flauw".


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 09-07-2007 12:31 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:29 schreef ZelThoR het volgende:
Het woord wat je zocht was "flauw".

Kut, verkeerd gegokt. Daar gaat mijn kans op een koelkast.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Deathroad
Usericon van Deathroad
Posted 09-07-2007 12:37 by Deathroad Wijzig reactieProfiel van DeathroadQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:31 schreef Dentz het volgende:
Kut, verkeerd gegokt. Daar gaat mijn kans op een koelkast.


misschien krijg je hem als troostprijs


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 09-07-2007 12:41 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Neen, fout = afgelopen met de koelkast.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-07-2007 12:43 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

On topic


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 09-07-2007 12:45 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

En de genre bepalende bands? Zal over 100 jaar Black Sabbath nog steeds gezien worden als grondlegger van de metal? Of denkt iedereen dan dat Korn dat was?


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Nix
Usericon van Nix
Posted 09-07-2007 12:51 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Muziek van de toekomst kan natuurlijk niet tijdloos zijn.

*scheelkijksmiley*


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen