IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Tijdloze Muziek van de Toekomst Vorige pagina | Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 12:53 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:45 schreef Dentz het volgende:
En de genre bepalende bands? Zal over 100 jaar Black Sabbath nog steeds gezien worden als grondlegger van de metal? Of denkt iedereen dan dat Korn dat was?

Met de huidige vorm van documentatie zal Black Sabbath nog steeds als pioniersband gezien worden, denk ik.
Wel vraag ik me af hoe metal er over 100 jaar uitziet, maar dat is weer een andere discussie.


Nix
Usericon van Nix
Posted 09-07-2007 12:56 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Toch staat Slayer (slayer=kudtFTW) in de algemene kunstgeschiedenisboeken als 'stichter'.

(Neen, dit is geen discussie 'wie was de eerste'. Maar meer m.b.t. jouw bewering van 'huidige documentatie'.)


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 09-07-2007 12:58 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:53 schreef WhiteRider het volgende:
Met de huidige vorm van documentatie zal Black Sabbath nog steeds als pioniersband gezien worden, denk ik.
Wel vraag ik me af hoe metal er over 100 jaar uitziet, maar dat is weer een andere discussie.

Black Sabbath zal niet zomaar vergeten worden, daar heb je gelijk in. Wel raken de minder bekende/grote bands die ook genre bepalend waren in de vergetelheid.
En wat betreft metal over 100 jaar, trends herhalen zich om de 15 jaar. Reken maar uit wat dan hip is.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 12:59 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:58 schreef Dentz het volgende:
Trends herhalen zich om de 15 jaar. Reken maar uit wat dan hip is.

Waar haal je dat nou weer vandaan?


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 09-07-2007 13:04 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 12:59 schreef WhiteRider het volgende:
Waar haal je dat nou weer vandaan?

Geen idee of het exact 15 jaar is. Maar feit is wel dat trends zich herhalen.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 13:05 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Eh, ja, maar ik denk niet dat dat van toepassing is op zo'n lange periode.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 09-07-2007 13:11 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

We zullen zien, wij maken het iig niet meer mee.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 09-07-2007 13:19 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 11:19 schreef Chelman het volgende:
Maar dat is toch een non issue?

Dus eigenlijk ben je het al die tijd met me eens, ondanks dat je eerst tegensputtert? Wat is dan helemaal je punt als ik vragen mag?

Ik wil mijn punt nog wel eens herhalen: alle popmuziek valt onder de schare "troubadours" vanwege hun muzikaaltechnisch inhoudsloze muziek, en dan doel ik zeker op muziek als presley en the beatles. Hier zal over 200 jaar geen hond meer naar luisteren.


Wel mooi dat je ome spectre nodig hebt om uit te leggen wat er eigenlijk zo goed is aan Sgt. Pepper

quote:
Op 9 juli 2007 11:29 schreef spectre het volgende:
Concept album, opname technieken, onconventionele instrumenten / bespeling en andere geluiden. Om maar wat dingen op te noemen. Het was het begin van een compleet nieuw tijdperk in de muziekgeschiedenis.

concept album: volgens mij zijn opera's, symfonie-en enz. niet veel anders dan concept-muziekstukken.

opname-technieken: muzikaal gezien irrelevant.

onconventionele instrumenten: voor een op z'n eiland vastgeroeste brit misschien. Dat gepingel op zo'n cithar is niet echt wereldschokkend te noemen.

compleet nieuw tijdperk: de cithargeluiden vliegen me om de oren tegenwoordig, op dat punt moet ik je gelijk geven!


Dear dirty delightful old drunken old days


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 09-07-2007 13:30 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 9 juli 2007 13:19 schreef Schaffelaer het volgende:
Hier zal over 200 jaar geen hond meer naar luisteren.


sukkel
Het album is 40 jaar oud, en is 4 jaar terug nog als beste album ooit verkozen.
Met een beetje interpoleren snap je zelf ook wel dat het over 200 jaar nog steeds een veel geluisterd, bekend, en geliefd album zal zijn.


Zenial


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 09-07-2007 13:31 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 13:19 schreef Schaffelaer het volgende:
Ik wil mijn punt nog wel eens herhalen: alle popmuziek valt onder de schare "troubadours" vanwege hun muzikaaltechnisch inhoudsloze muziek, en dan doel ik zeker op muziek als presley en the beatles. Hier zal over 200 jaar geen hond meer naar luisteren.




ik denk niet dat je gelijk hebt. veel (of ten minste een deel) van die troubadourmuziek hebben het wel degelijk overleeft. veel "kinder"-en volksliedjes etc. etc. zijn al vaak erg oud.(en hoe oud zijn de klassike folkmelodieen??). en dat terwijl er nog geen technieken bestonden zolas mp3 etc etc. ik weet dan ook nagenog zeker dat over 200 jaar men nog naar de beatles, police etc etc zal luisteren (ten minste, een dele van het publiek).


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 13:35 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 13:19 schreef Schaffelaer het volgende:
Dus eigenlijk ben je het al die tijd met me eens, ondanks dat je eerst tegensputtert? Wat is dan helemaal je punt als ik vragen mag?

Ik wil mijn punt nog wel eens herhalen: alle popmuziek valt onder de schare "troubadours" vanwege hun muzikaaltechnisch inhoudsloze muziek, en dan doel ik zeker op muziek als presley en the beatles. Hier zal over 200 jaar geen hond meer naar luisteren.



Maar met jouw bovenstaande punt ben ik het niet eens. De reden waarom maar een fractie van de artiesten uberahupt onthouden wordt is niet omdat je ze onder de troubadours kan scharen die inhoudsloze muziek produceren maar omdat de zeef van vele jaren alleen die artiesten laat voortbestaan welke iets teweeg gebracht hebben en welke tijdens hun '15 minutes of fame' een echt blijvende stempel op de publieke bewustzijn hebben weten te drukken.

Ik vind King Crimson of Zappa bijvoorbeerd 'muzikaaltechnisch inhoudelijker' dan de Beatles maar ik denk dat zij het over 200 jaar niet gaan redden.
quote:

Wel mooi dat je ome spectre nodig hebt om uit te leggen wat er eigenlijk zo goed is aan Sgt. Pepper



Ik ging er niet op in want je hebt duidelijk je oren niet goed uitgespoten. Spectre had er blijkbaar wel zin in.

quote:

concept album: volgens mij zijn opera's, symfonie-en enz. niet veel anders dan concept-muziekstukken.



In de populaire muziek waarover wij het hebben was dat op dit moment vrij uniek. Populaire muziek bestond tot op dat moment alleen uit 'liedjes'.

quote:

onconventionele instrumenten: voor een op z'n eiland vastgeroeste brit misschien. Dat gepingel op zo'n cithar is niet echt wereldschokkend te noemen.

compleet nieuw tijdperk: de cithargeluiden vliegen me om de oren tegenwoordig, op dat punt moet ik je gelijk geven!


Er gebeurt iets meer dan alleen het gebruikr van een sitar.....beter luisteren.

Maar goed, het punt is dat het niet per se de beste muziek is dat over 200 jar bekend blijft maar wel de muziek die het meeste teweeggebracht heeft....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 09-07-2007 13:36 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Ik denk/hoop dat Neurosis toch wel als een klassieke band zal worden bestempelt door een groot deel van de "heavy" muziekscene


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 13:39 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Ik heb een vaag vermoeden dat metal niet echt als een apart genre beschouwd gaat worden over 200 jaar.

Naar mate de tijd vordert en er nieuwe genres ontstaan wordt de aggregatieniveau waarop naar die genres gekeken wordt veel grover. Kijk maar naar de componisten uit de barok, een periode van +/-150 jaar en iedereen wordt onder een noemer geschaard terwijl ook daar overduidelijke verschillen te horen zijn.

Ik denk dat blues, rock, metal en aanverwanten over 200 jaar allemaal als "20th century contemporary popular music" o.i.d. bestempeld worden. Het zijn in essentie dan ook zeer vergelijkbare genres.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 09-07-2007 13:41]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-07-2007 13:45 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 13:19 schreef Schaffelaer het volgende:
Ik wil mijn punt nog wel eens herhalen: alle popmuziek valt onder de schare "troubadours" vanwege hun muzikaaltechnisch inhoudsloze muziek, en dan doel ik zeker op muziek als presley en the beatles. Hier zal over 200 jaar geen hond meer naar luisteren.


Nogmaals: Muziek gaat om hele andere dingen dan techniek.

quote:

concept album: volgens mij zijn opera's, symfonie-en enz. niet veel anders dan concept-muziekstukken.


Klopt. Maar nooit uitgebracht als een album, een opname. Ik ben het met je eens dat het al bestond in de vorm van opera's e.d. Toch is dit niet helemaal hetzelfde als een popmuziek conceptalbum.

The Beatles zelf zien de eersteling van Zappa als het eerste conceptalbum overigens.

quote:

opname-technieken: muzikaal gezien irrelevant.


Helemaal niet waar. Tot die tijd werden werken heel anders opgenomen, the Beatles en producer Martin waren pioniers op opnamegebied. Ze bedachten allerlei technieken om muziek anders te benaderen. En dat heeft de plaat Sgt. Pepper muzikaal gezien wel degelijk beinvloed! Maargoed, ga hem eerst maar eens goed luisteren voordat je er over probeert mee te lullen.

Het is onnodig om uit te leggen wat al die nieuwe opnametechnieken te weeg bracht bij de nieuwe bands toen aan het einde van de jaren 60 en begin 70. Zonder the Beatles zouden die niet bestaan of heel anders geklonken hebben.

quote:

onconventionele instrumenten: voor een op z'n eiland vastgeroeste brit misschien. Dat gepingel op zo'n cithar is niet echt wereldschokkend te noemen.


Je hebt niet geluisterd, Dat wist ik al.. maar hier bevestig je het zelf.

quote:

compleet nieuw tijdperk: de cithargeluiden vliegen me om de oren tegenwoordig, op dat punt moet ik je gelijk geven!

Idem

quote:

Wel mooi dat je ome spectre nodig hebt om uit te leggen wat er eigenlijk zo goed is aan Sgt. Pepper


Ok, een intelligente discussie is dus blijkbaar niet aan te gaan met jou! Moet jij zelf weten natuurlijk


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 09-07-2007 13:46 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 13:39 schreef Chelman het volgende:

Ik denk dat blues, rock, metal en aanverwanten over 200 jaar allemaal als "20th century contemporary popular music" o.i.d. bestempeld worden. Het zijn in essentie dan ook zeer vergelijkbare genres.


Dat zal eerder liggen aan het feit "aan wie je het vraagt" denk ik. Ik vermoed dat als je een barokkenner vandaag de dag hierover iets vraagt deze gelijk begint over allerlei stijlen terwijl het voor mij als leek(of voor de populaire pers zelfs mogelijk) allemaal eender klinkt. Dat zal ook in de toekomst zo zijn vermoed ik.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 09-07-2007 13:47]


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 13:51 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 13:46 schreef attila_de_hun het volgende:
Dat zal eerder liggen aan het feit "aan wie je het vraagt" denk ik. Ik vermoed dat als je een barokkenner vandaag de dag hierover iets vraagt deze gelijk begint over allerlei stijlen terwijl het voor mij als leek(of voor de populaire pers zelfs mogelijk) allemaal eender klinkt. Dat zal ook in de toekomst zo zijn vermoed ik.
Tot op zekere hoogte klopt dit wel maar het zullen hoogstens globale stroming aanduidingen zijn en geen fijnmazige genretyperingen zoals we die nu binnen rock en metal kennen met hun duizenden subgenres.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-07-2007 13:53 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik noteer datum 9 juli 2107 trouwens even in de agenda.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 09-07-2007 14:12 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

Over 200 jaar zal je ook nog wel prognerds hebben die alleen naar muziek luisteren die technisch knap in elkaar zit, maar verder niet om aan te horen is


Zenial


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2007 14:14 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 14:12 schreef Zenial het volgende:
Over 200 jaar zal je ook nog wel prognerds hebben die alleen naar muziek luisteren die technisch knap in elkaar zit, maar verder niet om aan te horen is
Is nu toch ook al ... als ik al die stuitercore luister ...


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 09-07-2007 14:16 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 9 juli 2007 14:14 schreef Jenje het volgende:
Is nu toch ook al ... als ik al die stuitercore luister ...

Ik verwees met deze post dan ook naar suckelaer... nerds als hij zullen er over 200 jaar ook nog steeds zijn


Zenial


waterfiets
Reality is only a Rorschach ink-blot, you know.
Usericon van waterfiets
Posted 09-07-2007 14:20 by waterfiets Wijzig reactieProfiel van waterfietsQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 13:19 schreef Schaffelaer het volgende:

Ik wil mijn punt nog wel eens herhalen: alle popmuziek valt onder de schare "troubadours" vanwege hun muzikaaltechnisch inhoudsloze muziek, en dan doel ik zeker op muziek als presley en the beatles. Hier zal over 200 jaar geen hond meer naar luisteren.



The Beatles "muzikaal technisch inhoudsloze muziek" en dat meen je serieus?


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 09-07-2007 14:22 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

quote:
Op 9 juli 2007 14:12 schreef Zenial het volgende:
Over 200 jaar zal je ook nog wel prognerds hebben die alleen naar muziek luisteren die technisch knap in elkaar zit, maar verder niet om aan te horen is


nu-prognerds vs oldschool prognerds, of misschien wel post prognerds vs modernpostprognunerds.


Suck my piss


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2007 14:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hmm wat het ook word, de doomers blijven er wars van gok ik ...


moerke
mörke
Usericon van moerke
Posted 09-07-2007 14:35 by moerke Wijzig reactieProfiel van moerkeQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 13:05 schreef WhiteRider het volgende:
Eh, ja, maar ik denk niet dat dat van toepassing is op zo'n lange periode.


Grieken -> Romeinen -> Neo-classicisme

Tegendeel bewezen.


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 09-07-2007 14:37 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 14:20 schreef waterfiets het volgende:
The Beatles "muzikaal technisch inhoudsloze muziek" en dat meen je serieus?


als ik t zo lees denkt meneer schaffellellaar dat muziek alleen oke is als het niet te doen ingewikkeld in elkaar gezet is, ik vermoed juist dat de simpelere liedjes langer zullen blijven hangen en daarmee langer stand zullen houden. Wat meneer whiterider in het begin van dit topic aantipt over nirvana, ik denk inderdaad dat zo'n band nog heel lang mee zal gaan,

van sisters of mercy, the cure, u2 verwacht ik ook dat de houdbaarheidsdatum veel verder in de toekomst ligt dan die van jou en mij...


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen