IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Snelcursus zweeds , noors , fins? Vorige pagina | Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 03-12-2005 22:52 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 3 december 2005 21:44 schreef Hypnos het volgende:
http://www.opium.se/viewtopic.php?id=1394

asjeblieft


Hahaha, moet het vertaald worden?


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 03-12-2005 22:54 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 3 december 2005 22:09 schreef Gangrad het volgende:
Mensen die Noors/Zweeds/wat dan ook gaan leren om het 'te kunnen spreken' (of om hun Dimmu Borgir boekjes te vertalen) vallen lelijk door de mand, maar dat heeft Aerobed al grotendeels verklaard.


Waarom? Ik heb Zweeds geleerd omdat ik het wil spreken, maar wanneer val ik dan door de mand?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 03-12-2005 23:44 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 3 december 2005 22:52 schreef WhiteRider het volgende:
Hahaha, moet het vertaald worden?



dat mag altijd!!


signature


Tongerloft
Usericon van Tongerloft
Posted 04-12-2005 0:35 by Tongerloft Wijzig reactieProfiel van TongerloftQuote dit berichthttp://www.baumstrunk.org/joensuu

quote:
Op 3 december 2005 22:54 schreef WhiteRider het volgende:
Waarom? Ik heb Zweeds geleerd omdat ik het wil spreken, maar wanneer val ik dan door de mand?

Waarom zou je door de mand vallen, alleen maar gaaf dat je een taal leert ja.
Volgens mij bedoelt ie lui die er echt een studie voor gaan volgen. Die komen er dan na hun 1e jaar achter dat zo'n studie toch anders inelkaar steekt.

Ben het wel met meneer eens dat ergens wonen en de taal leren zonder je in grammatica te verdiepen etc beetje onnozel is.


Back to the Baumstrunk


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 04-12-2005 0:36 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Ik heb ooit een poging gedaan Zweeds te leren.. ben niet ver gekomen, maar op TV kon ik wel uitstekend de ondertiteling volgen. Het spreken was iets anders, maar lezen ging erg snel. Mooi taaltje. Zeker om te horen.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-12-2005 0:48 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 4 december 2005 0:35 schreef Tongerloft het volgende:
Waarom zou je door de mand vallen, alleen maar gaaf dat je een taal leert ja.
Volgens mij bedoelt ie lui die er echt een studie voor gaan volgen. Die komen er dan na hun 1e jaar achter dat zo'n studie toch anders inelkaar steekt.


Aah, zo, sorry meneer Gangrad, hehe.
quote:

Ben het wel met meneer eens dat ergens wonen en de taal leren zonder je in grammatica te verdiepen etc beetje onnozel is.


Ja, ik vraag me af hoe je, als je gewoon ergens gaat wonen, binnen 1.5 jaar de, bijvoorbeeld, Finse grammatica onder controle hebt. Gister nog wat over gelezen, ik heb een DEEL van de vervoegingen van het woord 'huis' gelezen, lang niet alles.
Het waren er 19.
Ik vind het knap als je dat in 1.5 jaar onder de knie hebt, samen met Zweeds en Noors.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 04-12-2005 0:50]


Tongerloft
Usericon van Tongerloft
Posted 04-12-2005 2:01 by Tongerloft Wijzig reactieProfiel van TongerloftQuote dit berichthttp://www.baumstrunk.org/joensuu

quote:
Op 4 december 2005 0:48 schreef WhiteRider het volgende:
Ja, ik vraag me af hoe je, als je gewoon ergens gaat wonen, binnen 1.5 jaar de, bijvoorbeeld, Finse grammatica onder controle hebt. Gister nog wat over gelezen, ik heb een DEEL van de vervoegingen van het woord 'huis' gelezen, lang niet alles.
Het waren er 19.
Ik vind het knap als je dat in 1.5 jaar onder de knie hebt, samen met Zweeds en Noors.

[Quote - mezelf 30-11-05]
Keihard volhouden dat je geen Engels spreekt is de truc.


Back to the Baumstrunk


Gangrad
MKP
Usericon van Gangrad
Posted 04-12-2005 10:38 by Gangrad Wijzig reactieProfiel van GangradQuote dit bericht

Tongerloft, dat je Zweeds en Noors binnen 1,5 jaar redelijk perfect kan wil ik best geloven, maar wat betreft Fins lijkt het me sterk.

Ik ken mensen die al 8 jaar in Hongarije wonen (en ook geen extra taalonderwijs hebben gehad), en nog steeds het gevoel hebben dat ze nog niet alles kunnen.


Mai am un singur dor, În linistea serii sa ma lasati sa mor


mardukfan
Usericon van mardukfan
Posted 04-12-2005 10:58 by mardukfan Wijzig reactieProfiel van mardukfanQuote dit bericht

quote:
Op 4 december 2005 10:38 schreef Gangrad het volgende:
Tongerloft, dat je Zweeds en Noors binnen 1,5 jaar redelijk perfect kan wil ik best geloven, maar wat betreft Fins lijkt het me sterk.

Ik ken mensen die al 8 jaar in Hongarije wonen (en ook geen extra taalonderwijs hebben gehad), en nog steeds het gevoel hebben dat ze nog niet alles kunnen.


Niet ieder mens is hetzelfde. Er zijn mensen die talen heel snel kunnen oppikken (talenknobbel), dus waarom zou dat Fins niet kunnen?


Gangrad
MKP
Usericon van Gangrad
Posted 04-12-2005 11:02 by Gangrad Wijzig reactieProfiel van GangradQuote dit bericht

Nee, het kan ook wel. Het zou gewoon heel knap zijn, want het is een vrij lastige taal.


Mai am un singur dor, În linistea serii sa ma lasati sa mor


Tongerloft
Usericon van Tongerloft
Posted 04-12-2005 17:47 by Tongerloft Wijzig reactieProfiel van TongerloftQuote dit berichthttp://www.baumstrunk.org/joensuu

In het Fins kent heel veel regeltjes ja, maar nauwelijks uitzonderingen. De hele taal zit lekker logisch in elkaar. Dat ligt mij wel.

Bovendien heb ik een Finse vriendin, spreekt niemand om me heen Engels en ben ik erg fanatiek. Leren is gaaf (als je geen examens hoeft af te leggen).


Back to the Baumstrunk


Knallendekrakert
Usericon van Knallendekrakert
Posted 07-12-2005 0:00 by Knallendekrakert Wijzig reactieProfiel van KnallendekrakertQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gewijzigd door zillah-morte op 07-12-2005 0:05]


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 15-12-2005 21:34 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht


Fins is echt bizar... Ik heb een paar Finse bekenden hier in Stockholm en dat is echt *niet* te volgen.. gelukkig spreken ze ook goed Zweeds en Engels!
Maar als je echt wilt en je woont in een land dan leer je redelijk vlot.
Les in grammatica helpt wel heel veel. Ik heb voordat ik naar Zweden verhuisde Zweedse priveles gehad, puur zodat ik een goede grammaticale bodem had en dat scheelt echt enorm. Ik zit hier nu een half jaar en ik heb de taal aardig onder de knie... Het is wel een mooi taaltje hoor! Maar vloeken doe ik nog steeds in het Nederlands, dat klinkt echt veel te verwijfd in het Zweeds!

[Dit bericht is gewijzigd door Midnight op 15-12-2005 21:36]


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 15-12-2005 21:38 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Ik ga een half jaar in Helsinki studeren en ik had me voorgenomen om meteen met een blok Fins te beginnen. Maar laatst heb ik eens door een 'simpel' Hoe en Wat boekje heengekeken... denk dat ik er toch maar vanaf zie


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 15-12-2005 22:13 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2005 21:34 schreef Midnight het volgende:
Fins is echt bizar... Ik heb een paar Finse bekenden hier in Stockholm en dat is echt *niet* te volgen.. gelukkig spreken ze ook goed Zweeds en Engels!
Maar als je echt wilt en je woont in een land dan leer je redelijk vlot.
Les in grammatica helpt wel heel veel. Ik heb voordat ik naar Zweden verhuisde Zweedse priveles gehad, puur zodat ik een goede grammaticale bodem had en dat scheelt echt enorm. Ik zit hier nu een half jaar en ik heb de taal aardig onder de knie... Het is wel een mooi taaltje hoor! Maar vloeken doe ik nog steeds in het Nederlands, dat klinkt echt veel te verwijfd in het Zweeds!

Hahaha.

Nu vroeg ik me af...hoe zit het met het Zweedse 'taalgevoel'? Ik hoor natuurlijk dat het in het Nederlands 'het huis' en 'de school' is, maar heb je dat in het Zweeds snel onder de knie gekregen?
Bij veel woorden kan ik het aardig inschatten, maar vaak tast ik in het duister. In het geval van 'huis', is het redelijk simpel. 'En hus', of 'husen', klinkt gewoon niet. 'Ett hus' en 'huset' daarentegen al een stuk beter.
Echter, met een woord als..eh..'bostad' moet ik vaak wel lang nadenken of het opzoeken. Het is vooral stampwerk, of heb jij er inmiddels minder moeite mee, als het gaat om nieuwe woorden?


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 15-12-2005 22:25 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2005 21:34 schreef Midnight het volgende:
Les in grammatica helpt wel heel veel. Ik heb voordat ik naar Zweden verhuisde Zweedse priveles gehad, puur zodat ik een goede grammaticale bodem had en dat scheelt echt enorm.

O echt? Van wie? Kris?
Just kidding...hoe kwam je daaraan dan?



Midnight
Usericon van Midnight
Posted 15-12-2005 22:40 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2005 22:13 schreef WhiteRider het volgende:
Hahaha.

Nu vroeg ik me af...hoe zit het met het Zweedse 'taalgevoel'? Ik hoor natuurlijk dat het in het Nederlands 'het huis' en 'de school' is, maar heb je dat in het Zweeds snel onder de knie gekregen?
Bij veel woorden kan ik het aardig inschatten, maar vaak tast ik in het duister. In het geval van 'huis', is het redelijk simpel. 'En hus', of 'husen', klinkt gewoon niet. 'Ett hus' en 'huset' daarentegen al een stuk beter.
Echter, met een woord als..eh..'bostad' moet ik vaak wel lang nadenken of het opzoeken. Het is vooral stampwerk, of heb jij er inmiddels minder moeite mee, als het gaat om nieuwe woorden?


Ik moet het weleens opzoeken maar ik merk wel dat ik bij veel woorden er het automatisch bij leer of het een ' ett of en' woord is. En in het taalgebruik gebruik je natuurlijk vaak de bepaalde vorm... Het scheelt dat ik de hele dag Zweeds moet spreken en schrijven op mijn werk dus dat moet je wel snel leren! Ik denk er nu niet teveel meer bij na, ik gebruik gewoon de vervoeging waarvan ik het gevoel dat het goed klinkt. En als het niet goed is, hoor ik het vanzelf wel.


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 15-12-2005 22:44 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2005 22:25 schreef Mikeee het volgende:
O echt? Van wie? Kris?
Just kidding...hoe kwam je daaraan dan?


Hehehe... nee niet van Kris, die spreekt zelfs veel te veel Engels tegen me, dat krijg ik hem maar niet afgeleerd.. zelfs niet als ik hem in het Zweeds antwoord...

Ik heb priveles gehad van een mevrouw die Nederlandse docent van beroep is en 5 jaar in Stockholm heeft gewoond en vloeiend Zweeds spreekt. Ze woont in Acht / Eindhoven. Interesse? Is niet zo heel ver bij jou uit de buurt!


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 15-12-2005 23:08 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2005 22:40 schreef Midnight het volgende:
Ik moet het weleens opzoeken maar ik merk wel dat ik bij veel woorden er het automatisch bij leer of het een ' ett of en' woord is. En in het taalgebruik gebruik je natuurlijk vaak de bepaalde vorm... Het scheelt dat ik de hele dag Zweeds moet spreken en schrijven op mijn werk dus dat moet je wel snel leren! Ik denk er nu niet teveel meer bij na, ik gebruik gewoon de vervoeging waarvan ik het gevoel dat het goed klinkt. En als het niet goed is, hoor ik het vanzelf wel.

Haha, ja, precies.
Ik ben het, zoals ik een paar pagina's terug zei, het via fora/woordenboeken/een Zweedse 'chatvriendin' aan het leren, maar je merkt dat het echt met extreem grote stappen vooruit gaat.
Ik merkte vooral in het begin dat ik zoiets had van "eh...?", maar het is allemaal heel logisch. Vooral dat met bijvoorbeeld 'vilken', 'vilket' en 'vilka'. Eerst denk je: fuck! 3 woorden voor 'welke'! Maar hoe je ze moet gebruiken wijst zich vanzelf, en is helemaal niet zo moeilijk.
Wel snel op te pikken vind ik.


Tongerloft
Usericon van Tongerloft
Posted 16-12-2005 5:31 by Tongerloft Wijzig reactieProfiel van TongerloftQuote dit berichthttp://www.baumstrunk.org/joensuu

quote:
Op 15 december 2005 22:13 schreef WhiteRider het volgende:
Hahaha.
Echter, met een woord als..eh..'bostad' moet ik vaak wel lang nadenken of het opzoeken. Het is vooral stampwerk, of heb jij er inmiddels minder moeite mee, als het gaat om nieuwe woorden?

Typisch zo'n voorbeeld van als je het een keer gehoord hebt weet je 't. Bostaden wordt uitgesproken 'bostan' en staden als 'stan'(in de streek waar ik zat).
Als je het allemaal moet leren is het wat lastiger.


Back to the Baumstrunk


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 16-12-2005 11:59 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2005 23:08 schreef WhiteRider het volgende:
Haha, ja, precies.
Ik ben het, zoals ik een paar pagina's terug zei, het via fora/woordenboeken/een Zweedse 'chatvriendin' aan het leren, maar je merkt dat het echt met extreem grote stappen vooruit gaat.
Ik merkte vooral in het begin dat ik zoiets had van "eh...?", maar het is allemaal heel logisch. Vooral dat met bijvoorbeeld 'vilken', 'vilket' en 'vilka'. Eerst denk je: fuck! 3 woorden voor 'welke'! Maar hoe je ze moet gebruiken wijst zich vanzelf, en is helemaal niet zo moeilijk.
Wel snel op te pikken vind ik.


Op zich is het wel snel op te pikken iig de basis. Maar vloeiend en foutloos Zweeds spreken vind ik niet mee vallen hoor! In ieder geval succes met je studie!


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 16-12-2005 15:03 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

Je moet wel een beetje aanleg hebben, dat heb ik dus totaal niet.
Ik ben een ramp met andere talen.


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Mr. Cuntreaper
Heavy metal, Raise Hell!
Usericon van Mr. Cuntreaper
Posted 18-12-2005 13:29 by Mr. Cuntreaper Wijzig reactieProfiel van Mr. CuntreaperQuote dit berichthttp://www.myspace.com/Jack_Hellfire

Ik vind het wel fijn dat ik de teksten van Dimmu Borgir kan lezen, echt een verrijking voor de geest

Overigens, iedereen kan wel beweren dat hij binnen een kort tijdsbestek perfekt een taal kan leren, maar ik geloof er geen fuck van dat je dan echt perfekt de grammatica beheerst, en al zeker niet bij Fins! Perfekt wil bij mij zeggen dat je taalbeheersing op het zelfde niveau zit als iemand van wie het de moedertaal is, en die beheersen het vaak nog niet eens perfekt, in grammaticaal opzicht.

En in 1,5 jaar vloeiend Fins in combinatie met Zweeds en Noors perfekt kunnen is echt heel erge bullshit. Als jij dat kan, dan kan je meteen op de UvA les gaan geven, ik zou meteen contact opnemen met Harry Perridon, als je die kan overtuigen, dan ben ik ook overtuigd

[Dit bericht is gewijzigd door Mr. Cuntreaper op 18-12-2005 13:40]


Bitches, i want to torture you!!!!!!!!!!!!


Hub de Gallier
Usericon van Hub de Gallier
Posted 18-12-2005 13:54 by Hub de Gallier Wijzig reactieProfiel van Hub de GallierQuote dit bericht

Hier sluit ik me bij aan. Enkele woordjes spreken is nog heel wat anders dan een taal vloeiend spreken. dat word door de meesten toch aardig onderschat. De meesten praten niet eens goed Nederlands, laat staan zo'n Scandinavische taal.



Hub de Gallier RIP 17-03-2013


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 02-01-2006 0:32 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Weet iemand hoe ik, net als de 'ä' en 'ö', de 'å' makkelijk kan fabriceren zonder de ALT-toets te gebruiken?
Nu gebruik ik ALT+0229, waarna ik hem selecteer en kopieër, zodat ik het voor de rest van het gesprek (of wat dan ook) kan gebruiken. Betekent wel dat ik m'n plaktoets niet meer voor andere dingen kan benutten, of weer overnieuw moet beginnen.
Iemand een oplossing?


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen