IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Auteur:
Topic : But it's the truth even if it didn't happen [Boekentopic II] Vorige pagina | Volgende pagina
zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 01-08-2020 23:35 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

quote:
Op 1 augustus 2020 21:38 schreef Silence het volgende:
Ja, tof! Al sla ik nu de stukjes over het gebruik 'in den ouden tijden' soms over. Moe hoofd, maar ik wil wél alvast de plantennamen leren en kijken welke ik kan gebruiken om thee/fijne oliën e.d. van kan maken

Zo'n boek dat ik vermoedelijk steeds weer even uit de kast pak om te bladeren of een hoofdstuk te bestuderen. En fijne tekeningen!

Ha, fijn.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiac lung op 01-08-2020 23:37]


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 27-08-2020 10:04 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Is er een online go-to adres waar men boeken koopt?

Al even gekeken op Bol.com, maar die hebben het boek wat ik wil bestellen weer eens niet.


Sater
Usericon van Sater
Posted 27-08-2020 10:13 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

libris.nl
athenaeum.nl


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 27-08-2020 11:29 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Libris heeft 'm, thanks.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-09-2020 18:44 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Net gelezen:
Sander Kollaard - Uit het leven van een hond
Heel ontroerend, heel mooi, ik moest huilen.

Chris Ware - Jimmy Corrigan (the smartest kid in the world)
Heel deprimerend, erg goed, diep triest echter (het is een comic over een contactgestoord iemand en over de onmogelijkheid in het algemeen om echt contact met anderen te maken), ik moest drie weken lang in foetushouding in een geblindeerde kamer liggen om te herstellen.

Vladimir Nabokov - Lolita
Veel te slim boek van een veel te slimme schrijver, wel gaaf om gelezen te hebben. Ik moest heel vaak heen en weer bladeren.

Marcel van Roosmalen en Jan Dirk van der Burg - Nederland onder het systeemplafond
Soort fotodocument van typisch Nederlandse bijeenkomsten waar vaak de kneuterigheid vanaf spat zoals de uitslagenavond van de voortuinenwedstrijd van de vereniging Groei & Bloei Asten-Someren in Asten. Ik moest mezelf ervan weerhouden mijn ogen er niet uit te klauwen van onversneden afgrijzen. Wat een land.

Nu begonnen in Infinite Jest van David Foster Wallace, wat weer zo’n meer-weken-project wordt.

Boeken


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Silence
Usericon van Silence
Posted 06-09-2020 22:20 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2020 18:44 schreef M. het volgende:
Net gelezen:
Sander Kollaard - Uit het leven van een hond
Heel ontroerend, heel mooi, ik moest huilen.

Chris Ware - Jimmy Corrigan (the smartest kid in the world)
Heel deprimerend, erg goed, diep triest echter (het is een comic over een contactgestoord iemand en over de onmogelijkheid in het algemeen om echt contact met anderen te maken), ik moest drie weken lang in foetushouding in een geblindeerde kamer liggen om te herstellen.



Wil ik!


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 06-09-2020 22:35 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2020 18:44 schreef M. het volgende:

Vladimir Nabokov - Lolita
Veel te slim boek van een veel te slimme schrijver, wel gaaf om gelezen te hebben. Ik moest heel vaak heen en weer bladeren.




Je hebt Nabokov pas gelezen als je hem 10 keer hebt gelezen. En dan nog niet. Geweldig boek ook.


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-09-2020 9:24 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

"The Institute" - Stephen King

bevalt prima tot nu toe. Niet zijn beste maar gewoon weer erg goed. Je leeft goed met de protagonist mee.


When your people matter, menstrual health matters


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 08-09-2020 9:34 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2020 18:44 schreef M. het volgende:
Vladimir Nabokov - Lolita


Als je van Russische literatuur houdt moet je ook echt In Quarantaine van Maximov eens lezen.


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-09-2020 10:44 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 8 september 2020 9:34 schreef Dypfrys het volgende:
Als je van Russische literatuur houdt moet je ook echt In Quarantaine van Maximov eens lezen.

Die gaat op de lijst, dank!

Ik heb niet per sé een “favoriet genre”, merk wel dat er een paar literaire hoeken zijn waar ik vaak naar terugkeer: (post-)post-moderne Amerikanen (favorieten: Thomas Pynchon, Philip Roth) en ook vroeg-20e eeuwse Europese literatuur in het tijdvak rond de oorlogen (met name Centraal-Europees: Thomas Mann, Joseph Roth, Franz Kafka etc.).

De Russen intrigeren me. Ik heb er een paar gelezen: Oorlog & Vrede, the Master & Margarita (heel gaaf), Leven & Lot (bijzonder indrukwekkend), Ondergrondse Notities en Gogol’s Dode Zielen. Nog veel te doen (iig Turgenev en Tsjechov staan ook nog op de lijst).

Ik ben een bèta en het heeft lang geduurd voordat ik van mijn op de middelbare school aangeleerde literatuur-antipathie af was. Des te meer geniet ik er nu van. Heb jij iets soortgelijks, of ben je altijd (lucky you) "door blijven lezen" zoals een normaal mens?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Sater
Usericon van Sater
Posted 08-09-2020 11:57 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2020 10:44 schreef M. het volgende:
Joseph Roth




quote:
Op 8 september 2020 10:44 schreef M. het volgende:
the Master & Margarita (heel gaaf), Leven & Lot (bijzonder indrukwekkend),




Twee tips: The Fixer van Bernard Malamud en Bekentenissen van Zeno van Italo Svevo.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 08-09-2020 12:54 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2020 10:44 schreef M. het volgende:
(post-)post-moderne Amerikanen (favorieten: Thomas Pynchon, Philip Roth)


Probeer Wittgensteins Mistress eens van David Markson.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 08-09-2020 19:35 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

@M. Pynchon lees ik ook graag!

De klassiekers van de Russen blijven toch boeien. Daar zitten heel wat parels tussen. Ik maakte er kennis mee door Oblomov te lezen. De eerste 150 pagina's komt de hoofdpersoon zijn bed niet uit. Alleen Russische schrijvers kunnen dat.

Haha, herkenbaar. Iets zelf ontdekken is nou eenmaal vaak leuker dan cultuur door je strot gedouwd krijgen. Ik hield altijd al van lezen maar op m'n 15e nam ik een bijbaantje in een boekhandel. Dan ga je vanzelf lezen. Ik was er dus al mee bekend voor de gevreesde boekenlijsten verschenen. Dat hielp.

[Dit bericht is gewijzigd door Dypfrys op 08-09-2020 19:36]


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-09-2020 21:35 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 8 september 2020 19:35 schreef Dypfrys het volgende:
Haha, herkenbaar. Iets zelf ontdekken is nou eenmaal vaak leuker dan cultuur door je strot gedouwd krijgen. Ik hield altijd al van lezen maar op m'n 15e nam ik een bijbaantje in een boekhandel. Dan ga je vanzelf lezen. Ik was er dus al mee bekend voor de gevreesde boekenlijsten verschenen. Dat hielp.

Holy shit, beste bijbaan ooit!

Zo kut die boekenlijsten. Dan moet je als puber Couperus of zo gaan lezen, ben je mooi klaar mee. (overigens: de Stille Kracht vond ik één van de beste en "naarste" boeken die ik ooit gelezen heb, maar toen was ik al achterin de dertig.... als 16-jarige, no way)


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 08-09-2020 21:56 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Mensen hier ook bekend met/fan van Celine? Zwaar genieten. Weet je waar Reven de mosterd vandaan heeft gehaald.



Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 08-09-2020 22:52 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2020 21:35 schreef M. het volgende:
Holy shit, beste bijbaan ooit!

Zo kut die boekenlijsten. Dan moet je als puber Couperus of zo gaan lezen, ben je mooi klaar mee. (overigens: de Stille Kracht vond ik één van de beste en "naarste" boeken die ik ooit gelezen heb, maar toen was ik al achterin de dertig.... als 16-jarige, no way)

Haha, iedereen natuurlijk de dunste novelles uitzoeken. Meestal zijn mensen nog niet echt klaar voor het zware werk op die leeftijd denk ik. Plus stoer is het ook al niet. Maar het kan ook andersom werken. Horrible Tango las ik als geil pubertje, maar pas jaren later snapte ik de lust en intrige uit het verhaal. Dat zijn van die verhalen waar je dan aan terugdenkt als je zelf dingen meemaakt.


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 11-09-2020 8:59 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 6 september 2020 18:44 schreef M. het volgende:
Net gelezen:


Vladimir Nabokov - Lolita
Veel te slim boek van een veel te slimme schrijver, wel gaaf om gelezen te hebben. Ik moest heel vaak heen en weer bladeren.


Mijn vriendin heeft literatuurgeschiedenis gestudeerd. Zodoende staan er redelijk wat gewichtige klassiekers mij keer op keer hautain aan te kijken als ik mij op de boekenkamer begeef. Ik ben nog niet geheel door mijn reeks kankerliteratuur van Houellebecq, Celine en Hermans (Reve wel zo goed als uit, en Boek van Violet en Dood en Op weg naar het einde kan ik blijven herlezen), maar het staat wel op planning meerdere van die andere boeken eens open te slaan. Lolita had ik uit mezelf echter nooit gekozen. Titel spreekt mij geheel niet aan, maar een aanrader, dus?



zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 11-09-2020 9:12 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Zeker weten.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 11-09-2020 9:27 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

quote:
Op 11 september 2020 8:59 schreef KwelgeestIV het volgende:
Boek van Violet en Dood (...) kan ik blijven herlezen

Dan zal ik die eens een kans geven. Ik ben groot liefhebber van zijn ouder werk. Ik had daarom ooit de ambitie om me chronologisch door zijn bibliografie heen te werken, maar een aantal van zijn boeken uit de jaren '70 (De Taal der Liefde, Lieve Jongens) bevielen me zo slecht, dat ik er de brui aan heb gegeven. Later nog eens vrij willekeurig Het Hijgend Hert opgepakt, maar überhaupt niet uitgelezen.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 11-09-2020 9:39 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 11 september 2020 9:27 schreef zodiac lung het volgende:
Dan zal ik die eens een kans geven. Ik ben groot liefhebber van zijn ouder werk. Ik had daarom ooit de ambitie om me chronologisch door zijn bibliografie heen te werken, maar een aantal van zijn boeken uit de jaren '70 (De Taal der Liefde, Lieve Jongens) bevielen me zo slecht, dat ik er de brui aan heb gegeven. Later nog eens vrij willekeurig Het Hijgend Hert opgepakt, maar überhaupt niet uitgelezen.
Net als bij ieder ander is ook van Reve niet alles (even) goed. Ikzelf ben meer fan van zijn (semi-)autobiografische brieven- en reisboeken, dan van de echte romans. De Avonden haalt bij mij de top3 niet (Donkere kamer is overigens ook niet mijn favoriete Hermans). Zijn broer had overigens ook een scherpe pen.



M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 11-09-2020 10:14 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 11 september 2020 8:59 schreef KwelgeestIV het volgende:
Mijn vriendin heeft literatuurgeschiedenis gestudeerd. Zodoende staan er redelijk wat gewichtige klassiekers mij keer op keer hautain aan te kijken als ik mij op de boekenkamer begeef. Ik ben nog niet geheel door mijn reeks kankerliteratuur van Houellebecq, Celine en Hermans (Reve wel zo goed als uit, en Boek van Violet en Dood en Op weg naar het einde kan ik blijven herlezen), maar het staat wel op planning meerdere van die andere boeken eens open te slaan. Lolita had ik uit mezelf echter nooit gekozen. Titel spreekt mij geheel niet aan, maar een aanrader, dus?

Zeker zeker zeker!

De "plot" betreft de memoires van een veroordeelde man, die terugblikt op zijn liefde (obsessie) voor en relatie met een meisje van 12 (hij is dan iets van 40, yech). Ik spoil nu niks, dit staat basically op pagina 1. Deed heel wat stof opwaaien toen het uitkwam, het moge duidelijk zijn dat een boek met zo'n plot "on its face" inderdaad nogal eh... risico's neemt zogezegd. En dat is gaaf.

Uiteindelijk is bovenstaande plotlijn slechts 0,5% van waarom het boek zo belangwekkend/interessant/geniaal is.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 12-11-2020 8:29 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Zelf niet bekend met haar werk, en ik betwijfel of het echt iets voor mij is, maar ik kreeg onlangs het idee dat er op dit forum meerdere gegadigden rondhangen: Er is een nieuwe biografie van Sylvia Plath uit, "Rode komeet", en Volkskrant was er wel over te spreken.



Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 12-11-2020 12:32 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Sinds gisteren bezig in deze. Hoewel ik doorgaans geen moeite heb met oudere literatuur, blijkt de weelderige stijl met ontelbare bijzinnen toch een harde dobber te zijn voor mij. Wel een leuk verhaal waar je - na de korte intro - meteen middenin zit.



When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 12-11-2020 13:08 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Infinite Jest van David Foster Wallace vorige week uitgelezen. Bijna 2 maanden over gedaan.

Tijdens het lezen heen en weer geslingerd in mijn waardering, het is namelijk nogal overdadig en uitgebreid allemaal. Uiteindelijk oordeel toch wel: heel, heel gaaf. Echt een boek wat je volgens mij een tweede keer moet lezen trouwens. Ik was meteen opnieuw begonnen tot een bladzij of 40, totaal andere ervaring. Blijft onder je huid zitten.

Nu begonnen in 'De herinnerde soldaat' van Anjet Daanje.



Soldaat zit vier jaar lang na W.O. I in gesticht en wordt teruggevonden door zijn vrouw. Is echter alle herinnering kwijt. (verder ben ik nog niet, maar dit staat ook op de flaptekst)


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 22-11-2020 9:33 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Deze is net uit.Ik was op zoek naar wat ontspannende lectuur en dit was precies wat ik zocht. Een hilarisch detective verhaal doorspekt met allerlei verwijzingen naar 80's en 90's popcultuur, mafia, achtervolgingen, gunfights,...

Leest als een sneltrein.



When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen