IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : De toegevoegde waarde van songteksten Vorige pagina | Volgende pagina
0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:40 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:37 schreef altx het volgende:
Het heeft er blijkbaar ook mee te maken om welke reden je naar bepaalde muziek luistert.
Ik luister zelf niet naar death metal puur voor het hakken op zich... Ik hou zelf niet van bands die alleen maar pure takkeherrie produceren. Ik ben altijd op zoek naar iets dat zo'n band onderscheidt van de rest (en goede songteksten kan zo'n onderscheidende factor zijn).


Ach het leuke van deathmetal is, het is niet zo transparant als de meeste genre's in metal. Dus je weet nooit direct of het zich onderscheid of niet. En teksten, leuk als ze echt goed aansluiten op het geheel. Maar het zal mij nooit belemmeren om een cd wel of niet te kopen.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 13:40 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:37 schreef altx het volgende:
Het heeft er blijkbaar ook mee te maken om welke reden je naar bepaalde muziek luistert.
Ik luister zelf niet naar death metal puur voor het hakken op zich... Ik hou zelf niet van bands die alleen maar pure takkeherrie produceren. Ik ben altijd op zoek naar iets dat zo'n band onderscheidt van de rest (en goede songteksten kan zo'n onderscheidende factor zijn).




Same here!


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 13:43 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:40 schreef Snaack het volgende:


Same here!


Nu ik mijn post nog eens nalees, het lijkt zo evident... maar is het blijkbaar toch niet...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:45 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:39 schreef Snaack het volgende:


Ik zit niet te wachten op oneliners alá "teksten zijn gay, als het maar beukt, metollllll" Iets meer onderbouwing is gewenst.



Zie mijn vorige post.

Er zijn ook teveel semi-bal-metalheads waarbij alles zo technisch en zo intelectueel mogelijk moet. Muziek gaat mij primair om gewoon simpel een goede pot muziek, dat kan verstoord worden door belachelijke teksten (mits ze verstaanbaar zijn), maar ook door onnodig gepiel en gefreak.

Als een de zanger verstaanbaar zingt/grunt/whatevah en hij zingt iets waar ik me in in kan leven dan stijgt mijn waardering, als het iets is waar ik kotsmisselijk van word (ooohh draakje vlieg door het darmkanaal van een blasfemisch elfje, zoiets) dan vind ik het wel stukken minder.

Maar bij brute death en death/grind kun je 9 van de 10 keer de teksten pas goed begrijpen door ze te lezen, wat ik vaak al niet doe, omdat het me om het geheel (muziek + tekst) gaat en niet alleen de tekst.


NU BLIJ?


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 24-05-2004 13:48 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Ik ben het dus helemaal met Snaack en een aantal andere posters eens dat de teksten toch wel degelijk een zeer belangrijk onderdeel uitmaken van een nummer. Het overbrengen van je boodschap (of dat nou een bericht of een emotie is) werkt zo veel malen beter met een pakkende tekst er bij dan wanneer er maar wat op los gewauweld wordt.

Helaas leven we in een tijd waar kortzichtigheid en massa-consumptie overheersen. Het zou me niets verbazen als we het binnen een generatie voor elkaar krijgen om iets als 'schrift' zo te verneuken dat het in ongebruik raakt. Kindjes zitten uren voor de televisie zonder dat er iets van inhoud voorbij komt, waarom zou dat dan met de muziek helaas anders zijn? Het blijft een discussie tussen mensen met inhoud en de hersenloze massa die wil "beuken"...


I'm not being rude. You're just insignificant.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 13:49 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:45 schreef Jenje het volgende:
Zie mijn vorige post.

Er zijn ook teveel semi-bal-metalheads waarbij alles zo technisch en zo intelectueel mogelijk moet. Muziek gaat mij primair om gewoon simpel een goede pot muziek, dat kan verstoord worden door belachelijke teksten (mits ze verstaanbaar zijn), maar ook door onnodig gepiel en gefreak.

Als een de zanger verstaanbaar zingt/grunt/whatevah en hij zingt iets waar ik me in in kan leven dan stijgt mijn waardering, als het iets is waar ik kotsmisselijk van word (ooohh draakje vlieg door het darmkanaal van een blasfemisch elfje, zoiets) dan vind ik het wel stukken minder.

Maar bij brute death en death/grind kun je 9 van de 10 keer de teksten pas goed begrijpen door ze te lezen, wat ik vaak al niet doe, omdat het me om het geheel (muziek + tekst) gaat en niet alleen de tekst.


NU BLIJ?


JENJE HAPT? Ben je ziek ofzo?

De post waarin ik jou quotte was "tegen" OTolerance gericht kerel..

Maar, toch bedankt voor de uitleg


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:49 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

@Twan
Dat jij spreekt over mensen met inhoud betekent al dat jij denkt dat je inhoud hebt.

En je luistert naar bands die over draakjes zingen, dus je zwetst uit je nek.

[Dit bericht is gewijzigd door Jenje op 24-05-2004 13:49]


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:51 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:48 schreef helmet het volgende:
Ik ben het dus helemaal met Snaack en een aantal andere posters eens dat de teksten toch wel degelijk een zeer belangrijk onderdeel uitmaken van een nummer. Het overbrengen van je boodschap (of dat nou een bericht of een emotie is) werkt zo veel malen beter met een pakkende tekst er bij dan wanneer er maar wat op los gewauweld wordt.

Helaas leven we in een tijd waar kortzichtigheid en massa-consumptie overheersen. Het zou me niets verbazen als we het binnen een generatie voor elkaar krijgen om iets als 'schrift' zo te verneuken dat het in ongebruik raakt. Kindjes zitten uren voor de televisie zonder dat er iets van inhoud voorbij komt, waarom zou dat dan met de muziek helaas anders zijn? Het blijft een discussie tussen mensen met inhoud en de hersenloze massa die wil "beuken"...


Sinds wanneer is beuken hersenloos en non intelligent. Wat een pure onzin. Van mijn part is zo'n hele cd instrumentaal. Dat wil nog niet zeggen dat het kut is.
Misschien probeer je het wat genuanceerder te brengen dan ik het lees (hopelijk)


"This one is older than shit, heavier than time!"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 13:52 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:45 schreef Jenje het volgende:
Zie mijn vorige post.

Er zijn ook teveel semi-bal-metalheads waarbij alles zo technisch en zo intelectueel mogelijk moet. Muziek gaat mij primair om gewoon simpel een goede pot muziek, dat kan verstoord worden door belachelijke teksten (mits ze verstaanbaar zijn), maar ook door onnodig gepiel en gefreak.

Als een de zanger verstaanbaar zingt/grunt/whatevah en hij zingt iets waar ik me in in kan leven dan stijgt mijn waardering, als het iets is waar ik kotsmisselijk van word (ooohh draakje vlieg door het darmkanaal van een blasfemisch elfje, zoiets) dan vind ik het wel stukken minder.

Maar bij brute death en death/grind kun je 9 van de 10 keer de teksten pas goed begrijpen door ze te lezen, wat ik vaak al niet doe, omdat het me om het geheel (muziek + tekst) gaat en niet alleen de tekst.


NU BLIJ?


Owja, ik vind het zelf heel belangrijk dat ik een grunt kan verstaan. Als ik het niet kan verstaan, daalt een band al in mijn waardering. Als ik het boekje er dan bij pak en de tekst blijkt ook nog eens "debiel" te zijn, dan daalt die band nog verder in mijn waardering.

Ik bedoel, onverstaanbaar grunten kan ik zelf ook nog wel. Grunten doe je pas goed, als het èn goed en agressief klinkt èn het is ook nog eens te verstaan.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 13:52 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:48 schreef helmet het volgende:
Ik ben het dus helemaal met Snaack en een aantal andere posters eens dat de teksten toch wel degelijk een zeer belangrijk onderdeel uitmaken van een nummer. Het overbrengen van je boodschap (of dat nou een bericht of een emotie is) werkt zo veel malen beter met een pakkende tekst er bij dan wanneer er maar wat op los gewauweld wordt.

Helaas leven we in een tijd waar kortzichtigheid en massa-consumptie overheersen. Het zou me niets verbazen als we het binnen een generatie voor elkaar krijgen om iets als 'schrift' zo te verneuken dat het in ongebruik raakt. Kindjes zitten uren voor de televisie zonder dat er iets van inhoud voorbij komt, waarom zou dat dan met de muziek helaas anders zijn? Het blijft een discussie tussen mensen met inhoud en de hersenloze massa die wil "beuken"...


maar er zijn toch vele andere mogelijkheden om een boodschap over te brengen? Ik vind het dus echt gek. De muziek van Cannibal corpse, Watchtower etc staat vol met super ingewikkelde, technische en vernufte dingen. En je bent "afgestompt" (effe zwart-wit) als je alleen maar naar deze bands voor de muziek luistert???
Je kunt toch ook in een natuurgebied wandelen zonderdat er intellectuele teksten in de bomen staan gekerft?
Muziek draait om de muziek en als er toevallig een aardige tekst bijzit is dat meegenomen. Als je behoeft hebt hebt aan diepzininge teksten vrees ik dat je je geld aan lectuur moet besteden.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:53 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:52 schreef altx het volgende:
Owja, ik vind het zelf heel belangrijk dat ik een grunt kan verstaan. Als ik het niet kan verstaan, daalt een band al in mijn waardering. Als ik het boekje er dan bij pak en de tekst blijkt ook nog eens "debiel" te zijn, dan daalt die band nog verder in mijn waardering.

Ik bedoel, onverstaanbaar grunten kan ik zelf ook nog wel. Grunten doe je pas goed, als het èn goed en agressief klinkt èn het is ook nog eens te verstaan.


Fout en nog is fout, ga jij is ff Disgorge (US) luisteren. Die grunt zo uberlaag, dat kan jij niet.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hoe lang grunt jij al dan?


De stem is een instrument, versta jij van elk gitaar welke noot hij speelt? Nee

Als iemand in het oegandees gaat brullen vind iedereen het retegaaf, terwijl hij het misschien heeft over de anale verkrachting van de zwijntje van de buren.

Goede teksten zijn een bonus, als je naar die teksten gaat leven, heb je zelf blijkbaar een beperkt inlevingsvermogen.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 24-05-2004 13:55 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 24 mei 2004 13:51 schreef 0Tolerence het volgende:
Sinds wanneer is beuken hersenloos en non intelligent. Wat een pure onzin.
Hmm, moet ik hier nog op reageren? De persoon achter het gebeuk kan nog zo intelligent en weloverwogen zijn, het lijkt me evident dat 'beuken' niet bepaald een intelligente bezigheid is

quote:
Van mijn part is zo'n hele cd instrumentaal. Dat wil nog niet zeggen dat het kut is.
Ik vind het dan ook vaak jammer dat de lyrics ontbreken bij instrumentale nummers, wat niet wegneemt dat af en toe een instrumentaal stuk zeer goed kan zijn om een emotie over te brengen. Maar voor mij geldt toch echt dat de teksten van een dermate grote invloed zijn dat een band van goede huize moet komen om zonder teksten te kunnen scoren... en dan begin ik nog maar niet over het feit dat geen teksten nog altijd beter is dan domme teksten.

quote:
Misschien probeer je het wat genuanceerder te brengen dan ik het lees (hopelijk)
Nee, maar mijn mening ligt wel genuanceerder Maar zo is iedereen ff goed wakker.

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 24-05-2004 13:57]


I'm not being rude. You're just insignificant.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 13:56 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:53 schreef 0Tolerence het volgende:
Fout en nog is fout, ga jij is ff Disgorge (US) luisteren. Die grunt zo uberlaag, dat kan jij niet.


Dat zei ik helemaal niet... Kunnen mensen eerst ff leren lezen voordat ze reply'en...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:56 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:55 schreef helmet het volgende:
Hmm, moet ik hier nog op reageren? De persoon achter het gebeuk kan nog zo intelligent en weloverwogen zijn, het lijkt me evident dat 'beuken' niet bepaald een intelligente bezigheid is

Ik vind het dan ook vaak jammer dat de lyrics ontbreken bij instrumentale nummers, wat niet wegneemt dat af en toe een instrumentaal stuk zeer goed kan zijn om een emotie over te brengen. Maar voor mij geldt toch echt dat de teksten van een dermate grote invloed zijn dat een band van goede huize moet komen om zonder teksten te kunnen scoren... en dan begin ik nog maar niet over het feit dat geen teksten nog altijd beter is dan domme teksten.


Als jij vindt dat beuken niet intelligent is, dan zijn we snel uitgepraat.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:56 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:55 schreef helmet het volgende:
Hmm, moet ik hier nog op reageren? De persoon achter het gebeuk kan nog zo intelligent en weloverwogen zijn, het lijkt me evident dat 'beuken' niet bepaald een intelligente bezigheid is


Ja daar moet je op reageren aangezien je nu lult als iemand die maar op VVD stemt omdat ie de LPF te common class vind.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:57 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:56 schreef altx het volgende:
Dat zei ik helemaal niet... Kunnen mensen eerst ff leren lezen voordat ze reply'en...


Nee, je zei overstaanbaar en dus zeg ik Disgorge.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:57 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Disgorge heerscht, zwaar brute herrie die ultiem is om op af te chillen.

Niet iedereen zoekt verlichting in muziek.


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 24-05-2004 13:58 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 24 mei 2004 13:52 schreef attila_de_hun het volgende:
maar er zijn toch vele andere mogelijkheden om een boodschap over te brengen? Ik vind het dus echt gek. De muziek van Cannibal corpse, Watchtower etc staat vol met super ingewikkelde, technische en vernufte dingen. En je bent "afgestompt" (effe zwart-wit) als je alleen maar naar deze bands voor de muziek luistert???
Je kunt toch ook in een natuurgebied wandelen zonderdat er intellectuele teksten in de bomen staan gekerft?
Muziek draait om de muziek en als er toevallig een aardige tekst bijzit is dat meegenomen. Als je behoeft hebt hebt aan diepzininge teksten vrees ik dat je je geld aan lectuur moet besteden.

Als de tekst niet belangrijk zou zijn, waarom zouden er dan zoveel band toch veel tijd en moeite erin steken om een goeie tekst te hebben. Dan zou je evengoed (in de metal) een opsomming kunnen maken die op niks lijkt en die dan zo gaan zingen dat je het niet begrijpt en geen teksten bij je cd stoppen.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 14:00 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Wanneer is een tekst belangrijk?

Immer doorzagen over al je voorouderen is in mijn wereldje gruwelijk saai en retarded ...


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:00 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:58 schreef beli mawr het volgende:
Als de tekst niet belangrijk zou zijn, waarom zouden er dan zoveel band toch veel tijd en moeite erin steken om een goeie tekst te hebben. Dan zou je evengoed (in de metal) een opsomming kunnen maken die op niks lijkt en die dan zo gaan zingen dat je het niet begrijpt en geen teksten bij je cd stoppen.


Ach ik denk dat je het meer in de richting van ondersteuning van de muziek op zich moeten zoeken. Het heeft voor mij iig geen primaire functie


"This one is older than shit, heavier than time!"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 14:00 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:51 schreef 0Tolerence het volgende:
Sinds wanneer is beuken hersenloos en non intelligent. Wat een pure onzin. Van mijn part is zo'n hele cd instrumentaal. Dat wil nog niet zeggen dat het kut is.
Misschien probeer je het wat genuanceerder te brengen dan ik het lees (hopelijk)


Ik vind dat deze vergelijking eerlijk gezegd geen hout snijdt, want doorgaans zijn de leads bij instrumentale muziek ingewikkelder dan bij niet-instrumentale muziek (en dan zit die "intelligente" factor daarin).

Zoals jij het brengt zou instrumentale muziek altijd minderwaardig zijn ten opzichte van niet-instrumentale muziek (vanwege het gebrek aan iets, aan de zangpartijen in dit geval).


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:01 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:00 schreef altx het volgende:
Ik vind dat deze vergelijking eerlijk gezegd geen hout snijdt, want doorgaans zijn de leads bij instrumentale muziek ingewikkelder dan bij niet-instrumentale muziek (en dan zit die "intelligente" factor daarin).

Zoals jij het brengt zou instrumentale muziek altijd minderwaardig zijn ten opzichte van niet-instrumentale muziek (vanwege het gebrek aan iets, aan de zangpartijen in dit geval).


Ik reageer op helmet in die post, dus misschien moet je het ff in de context lezen


"This one is older than shit, heavier than time!"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 14:01 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Je verbind technische nivo aan intelligentie nivo, dat is pas fout ...

Die gitarist die eerst in Origin speelde en nu in cannivbal corpse gaat spelen, is nu plotsklaps retedom geworden ...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 14:02 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:58 schreef beli mawr het volgende:
Als de tekst niet belangrijk zou zijn, waarom zouden er dan zoveel band toch veel tijd en moeite erin steken om een goeie tekst te hebben. Dan zou je evengoed (in de metal) een opsomming kunnen maken die op niks lijkt en die dan zo gaan zingen dat je het niet begrijpt en geen teksten bij je cd stoppen.


voor mij persoonlijk? ze doen maar. ik lees zelden of nooit een songtekst. het gaat mij alleen om de M.U.Z.I.E.K.
En als iemand een intellectuele uitdaging zoekt middels de teksten dan doen ze dat maar. ik vond het alleen te ver gaan om een band af te kraken als een band niet aan die behoeft voldoet, zeker als je over bands spreekt met muzikale kwaliteiten a la Cannibal corpse, Death (Pull the plug, leprocy, wat een teksten) etc etc.


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen