IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : De toegevoegde waarde van songteksten Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 14:02 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:02 schreef attila_de_hun het volgende:
voor mij persoonlijk? ze doen maar. ik lees zelden of nooit een songtekst. het gaat mij alleen om de M.U.Z.I.E.K.
En als iemand een intellectuele uitdaging zoekt middels de teksten dan doen ze dat maar. ik vond het alleen te ver gaan om een band af te kraken als een band niet aan die behoeft voldoet, zeker als je over bands spreekt met muzikale kwaliteiten a la Cannibal corpse, Death (Pull the plug, leprocy, wat een teksten) etc etc.
*schudt den hand*


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 14:04 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:57 schreef 0Tolerence het volgende:
Nee, je zei overstaanbaar en dus zeg ik Disgorge.


Jij studeert informatica toch? Dan heb je vast het vak "logica" gehad (ik wel in ieder geval). Want je redeneert nu precies verkeerd om.

Er zijn namelijk oneindig veel soorten van onverstaanbaar en er is maar 1 Disgorge, met andere woorden jouw redenatie is niet logisch geldig. Je mist namelijk een premisse, ik heb nergens gezegd dat ik überlaag kan grunten of iets dergelijks.

Zo duidelijk??? Kunnen we dan nu weer verder met de eigenlijke discussie?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 24-05-2004 14:06 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

quote:
Op 24 mei 2004 13:39 schreef Snaack het volgende:
Waarom interesseren teksten je dan niet, OTolerance?


De vraag is dan niet op mij gericht, maar je hebt eerder al eigenlijk antwoord erop gegeven. Zelf zeg je dat de meeste death metal teksten jou totaal niet boeien, 0Tolerance zegt eigenlijk hetzelfde, met als nuancering dat de muziek op zich hem toch genoeg boeit om ernaar te luisteren. Zelf kan ik me voorstellen (zoals ik al zei), dat ook die Death metal teksten een waarde hebben, als je erom kan lachen, dan is de tekst goed genoeg. Zelf luister ik ook regelmatig naar Manowar en andere bands met een dergelijke true metal insteek. Sommige mensen vinden sommige teksten van hun werkelijk tenenkrommend. Ik zelf krijg een brede glimlach als ik de tekst van Metal Warriors hoor. En dan nog niet eens op een "hahaha, Manowar is echt zo'n kutband met kutteksten" manier, maar ik vind het oprecht leuke teksten. Niet inhoudelijk, niet serieus, maar wel leuk, en daarom een meerwaarde voor het nummer.

Zo zijn er op dezelfde manier teksten die ergens over gaan maar die dan vrij zaadloos gebracht worden dat de muziek moet wijken voor de boodschap. Dat vind ik dan echt zonde, tenminste, als de boodschap slecht geschreven is (vrij veel teksten van Iced Earth's The Glorious Burden vind ik bijvoorbeeld een vrij zaadloze opsomming van geschiedenis feitjes waarbij in sommige gevallen de emotie vrij ver te zoeken is). Oftewel, een goede tekst hoeft voor mij niet per se ergens over te gaan om te kunnen waarderen (op emotioneel vlak, en daar valt humor voor mij ook onder). En inhoudelijke teksten kunnen evengoed zeer slecht uitgevoerd worden. Bovendien houd ik ook wel van instrumentale nummers.

Ik merk nu dat ik toch vooral doel op de emotionele prikkeling van muziek/teksten, terwijl dit natuurlijk niet per se de enige manier is waarop je tot denken gezet kan worden. Ik ben echter nog niet erg veel teksten tegengekomen die mij intellectueel of anderszijds intrigeerden. Als een tekst mij daartoe zou zetten zou ik die waarschijnlijk wel goed kunnen waarderen.


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:06 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:04 schreef altx het volgende:
Jij studeert informatica toch? Dan heb je vast het vak "logica" gehad (ik wel in ieder geval). Want je redeneert nu precies verkeerd om.

Er zijn namelijk oneindig veel soorten van onverstaanbaar en er is maar 1 Disgorge, met andere woorden jouw redenatie is niet logisch geldig. Je mist namelijk een premisse, ik heb nergens gezegd dat ik überlaag kan grunten of iets dergelijks.

Zo duidelijk??? Kunnen we dan nu weer verder met de eigenlijke discussie?


Nee wat jij zegt is, ik kan ook wel onverstaanbaar grunten. Ik zeg, jij kan disgorge niet nadoen. Dat is onverstaandaar en uberlaag. Nu duidelijk


"This one is older than shit, heavier than time!"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 14:07 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:01 schreef Jenje het volgende:
Je verbind technische nivo aan intelligentie nivo, dat is pas fout ...

Die gitarist die eerst in Origin speelde en nu in cannivbal corpse gaat spelen, is nu plotsklaps retedom geworden ...


Dat zei ik ook weer helemaal niet... Ik had het over het nummer in zijn geheel, niet over de technische skills van een muzikant daarin.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:08 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:06 schreef Pil het volgende:
lap tekst


Volledig mee eens

[Dit bericht is gewijzigd door 0Tolerence op 24-05-2004 14:08]


"This one is older than shit, heavier than time!"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 14:08 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:06 schreef 0Tolerence het volgende:
Nee wat jij zegt is, ik kan ook wel onverstaanbaar grunten. Ik zeg, jij kan disgorge niet nadoen. Dat is onverstaandaar en uberlaag. Nu duidelijk


Waarom doe je zo fucking veel moeite om het laatste woord te hebben? Van mij win je zo'n battle niet hoor...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:08 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:08 schreef altx het volgende:
Waarom doe je zo fucking veel moeite om het laatste woord te hebben? Van mij win je zo'n battle niet hoor...


Kan wel zijn, maar je hebt gewoon niet gelijk. Dan zijn we wat dat betreft klaar


"This one is older than shit, heavier than time!"


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 24-05-2004 14:09 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 24 mei 2004 14:02 schreef attila_de_hun het volgende:
voor mij persoonlijk? ze doen maar. ik lees zelden of nooit een songtekst. het gaat mij alleen om de M.U.Z.I.E.K.
En als iemand een intellectuele uitdaging zoekt middels de teksten dan doen ze dat maar. ik vond het alleen te ver gaan om een band af te kraken als een band niet aan die behoeft voldoet, zeker als je over bands spreekt met muzikale kwaliteiten a la Cannibal corpse, Death (Pull the plug, leprocy, wat een teksten) etc etc.

Bij sommige bands moet je idd achter de tekst heel weinig zoeken maar bij andere bands past de tekst vooreerst al volledig bij de muziek (bv bij treurige stukken ingetogen rustige muziek en bij opgewekte teksten opgewekte muziek). Inb de teksten van menig band die ik ken worden veel maatschappelijke problemen aangekaart. Idd, op de muziek zelf ga je dansen, maar de tekst is de boodschap van de muziek.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:10 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

dansen, dit is een metalforum, we dansen niet


"This one is older than shit, heavier than time!"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 14:11 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:06 schreef Pil het volgende:
(...)
Zo zijn er op dezelfde manier teksten die ergens over gaan maar die dan vrij zaadloos gebracht worden dat de muziek moet wijken voor de boodschap. Dat vind ik dan echt zonde, tenminste, als de boodschap slecht geschreven is (vrij veel teksten van Iced Earth's The Glorious Burden vind ik bijvoorbeeld een vrij zaadloze opsomming van geschiedenis feitjes waarbij in sommige gevallen de emotie vrij ver te zoeken is). Oftewel, een goede tekst hoeft voor mij niet per se ergens over te gaan om te kunnen waarderen (op emotioneel vlak, en daar valt humor voor mij ook onder). En inhoudelijke teksten kunnen evengoed zeer slecht uitgevoerd worden. (...)



Mee eens. Het een moet niet ten koste gaan van het ander.

Het "ideale" nummer is niet alleen muzikaal perfect, maar heeft ook een goede songtekst.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 24-05-2004 14:12 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Zoals Suzanne al aangeeft kunnen goeie teksten en muziek elkaar versterken; dit heeft niet alleen te maken met inhoud maar ook met ritmes van de woorden.
Een goed voorbeeld van perfect aansluitende teksten op muziek vind ik het Blessed are the sick album.

Qua inhoud zijn teksten in metal nogal eens voor de vorm. De teksten van Judas Priest bijvoorbeeld.

Of het zgn. streetwise macho gelul zoals vooral in de hardcore scene.

Ook veel wein weib and gesang teksten die vooral uit de hardrock lijken overgenomen zoals Manowar -vreselijke hekel aan- of idd vooral over gore gaan met name in het grindcore genre.

Het gaat hier vooral om tekstuele sfeermakerij; geen boodschap want bij metal is het vaker observatief zoals bij Slayer.

Teksten qua diepgang van de latere Death vind ik schitterend evenals die van Cynic en Metallica.
Gore teksten heb ik trouwens absoluut niets op tegen, integendeel...


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 14:12 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

ben 3 minuten weg en het gaat over dansen .....


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 24-05-2004 14:13 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 24 mei 2004 14:10 schreef 0Tolerence het volgende:
dansen, dit is een metalforum, we dansen niet

Met dansen bedoel ik bewegen op de muziek


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 14:14 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:09 schreef beli mawr het volgende:
Bij sommige bands moet je idd achter de tekst heel weinig zoeken maar bij andere bands past de tekst vooreerst al volledig bij de muziek (bv bij treurige stukken ingetogen rustige muziek en bij opgewekte teksten opgewekte muziek). Inb de teksten van menig band die ik ken worden veel maatschappelijke problemen aangekaart. Idd, op de muziek zelf ga je dansen, maar de tekst is de boodschap van de muziek.


zoals jij het nu stelt ben ik het geheel met je eens. teksten kunnen absoluut een aanvulling zijn op muziek. ik kan me geen party teksten bij Empyrium voorstellen. Maar nogmaals, het dient ter ondersteuning voor mij en niks meer. Ik lees ook graag en zeker intelligente dingen, maar daar heb ik boeken, tijdschriften etc voor. en die lees ik graag met op de achtergrond uitstekende muziek.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:14 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:13 schreef beli mawr het volgende:
Met dansen bedoel ik bewegen op de muziek


Ooohhh.. ok


"This one is older than shit, heavier than time!"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 14:14 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:08 schreef 0Tolerence het volgende:
Kan wel zijn, maar je hebt gewoon niet gelijk. Dan zijn we wat dat betreft klaar


Ik heb *wel* gelijk. Jij wilt het alleen niet toegeven...

(Gaan we echt uitproberen wie van ons tweeën de langste adem heeft? )


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:15 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:14 schreef altx het volgende:
Ik heb *wel* gelijk. Jij wilt het alleen niet toegeven...

(Gaan we echt uitproberen wie van ons tweeën de langste adem heeft? )


hehe, ik kan toegeven dat jij gelijk heb. Ondertussen is het alleen waar dat ik gelijk heb, dus het toegeven van jou gelijkheid verandert niks aan het feit dat ik gelijk heb.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 24-05-2004 14:15 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 24 mei 2004 14:13 schreef beli mawr het volgende:
Met dansen bedoel ik bewegen op de muziek


Spreken jullie Belgen ´slammen´ ook zo uit als tram en flat?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 14:15 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:12 schreef Mutilator het volgende:

Qua inhoud zijn teksten in metal nogal eens voor de vorm. De teksten van Judas Priest bijvoorbeeld.




breaking the law
breaking the law

(al dansend)


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 14:17 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:15 schreef 0Tolerence het volgende:
hehe, ik kan toegeven dat jij gelijk heb. Ondertussen is het alleen waar dat ik gelijk heb, dus het toegeven van jou gelijkheid verandert niks aan het feit dat ik gelijk heb.


Godverdomme. Zit ik dadelijk met RSI bij de dokter. Vraagt-ie hoe dat zo kon komen. "Ja, weet u, ik had een discussie op ZM..."


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 14:20 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 14:17 schreef altx het volgende:
Godverdomme. Zit ik dadelijk met RSI bij de dokter. Vraagt-ie hoe dat zo kon komen. "Ja, weet u, ik had een discussie op ZM..."


hehehe


"This one is older than shit, heavier than time!"


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 24-05-2004 14:20 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 24 mei 2004 14:14 schreef attila_de_hun het volgende:
zoals jij het nu stelt ben ik het geheel met je eens. teksten kunnen absoluut een aanvulling zijn op muziek. ik kan me geen party teksten bij Empyrium voorstellen. Maar nogmaals, het dient ter ondersteuning voor mij en niks meer. Ik lees ook graag en zeker intelligente dingen, maar daar heb ik boeken, tijdschriften etc voor. en die lees ik graag met op de achtergrond uitstekende muziek.

Ik vind het veel leuker dat je de tekst hoort (zoals bij Cruachan, het is ook heel begrijpbaar gezongen), je kan veel opsteken van geschiedenis, mythologie enzo enkel al door naar de nummers te luisteren en ondertussen lees je de uitleg bij de nummers ook eens en heb je veel opgestoken


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-05-2004 15:00 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Welles, nietes. Welles, nietes.

Ik vind zelf dat een briljante tekst in combinatie met bagger muziek nog steeds bagger is. Enige uitzondering hierop wordt gevormd door Bob Dylan Een bagger tekst met goede muziek kan daarentegen het geheel 'verlagen'. Zelf hecht ik wel waarde aan zowel inhoud als de muzikale kwaliteiten. Daarbij moet ik zeggen dat ik voor de inhoud het toch vaak buiten de metal moet zoeken.

Helaas is het lastig vast te stellen wat nou 'inhoud' is. De teksten van Slayer, Metallica of vroege Death noem ik niet bepaald hoogstaand...maar...ik heb ze in mijn tienerperiode meegemaakt en daardoor zijn ze voor mij 'speciaal' omwille van hun nostalgie. Ook het behandelen van serieuze onderwerpen is geen garantie voor goede teksten. Eerder genoemde Cruachan heeft dan bijvoorbeeld wel serieuze teksten maar ze zijn weer wel heel knullig en zwak vanuit een taalkundig perspectief. Omgekeerd zijn er een aantaal 'draakjes en elfjes' bandjes die ondanks de belachelijke inhoud an sich wel presteren om hele mooie teksten te schrijven d.m.v. interessant taal- woordgebruik. Het blijft lastig.

Waar ik me persoonlijk wel aan erger zijn de door Snaack aangehaalde figuren die zich heel bruut een tegendraads beschouwen en naar goregrind e.d. luisteren om vervolgens trots te zeggen: 'Kijk mij eens stoer brute muziek luisteren dat niet voor de domme massa weggelegd is.' terwijl ze eigenlijk zelf naar muziek op niveau van Britney Spears met distortion zitten te luisteren......


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 15:03 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ja, dat is nu al 5x gezegd.


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen