IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : Cubase Vorige pagina | Volgende pagina
Lampje
Usericon van Lampje
Posted 06-12-2021 15:35 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Nee, allemaal niet van toepassing. Het is ook niet iets van de laatste tijd, dit valt me al jaren op.
(Dus heeft sws niets met Corona of 5g te maken, hahaha).

Het kan wel een cubase of WAV audio eigen iets zijn, maar dat kan ik ook niet met zekerheid zeggen.

Ik zal eerst eens kijken wat er gebeurt als ik in LCR mode opneem. Of andere stereo formats. Als dat geen oplossing geeft, dan zal ik wat software opzoeken en dat op een laptop zetten, even een el cheapo interface ertussen die ik nog heb liggen, en kijken wat er dan met het signaal gebeurt. (misschien heb ik nog een Wavelab licentie liggen, dan kan ik die in de analyzer ETX zetten).

Overigens had ik een dergelijke conclusie ook ontdekt toen ik overstapte van Akai DR-16s naar PC met Cubase. In eerste instantie had ik een RME 3x adat kaart in de computer, en gebruikte ik de AD en DA conversie van de Akai's. Dan kan je echt A/B vergelijken, en het was opvallend dat de Akai opname diepte én body had, als 3D, en dat Cubase behoorlijk 2D en mager klonk. Zelfde AD/DA converters, zelfde samplerate, zelfde bit depth, het enige verschil was een verschillend opnameformat. Heel apart.
Het is dat het opnemen met de Akai's zo duur was (HD's waren destijds sws kostbaar, SCSI groot formaat was echt onbetaalbaar). En de editmogelijkheden van de Akais waren een stuk beperkter dan van Cubase. Voornaamste ergernis van opnemen met de Akais was de wordclocksync. Dat gaf zo veel stress en ergernis, dat ik blij was om over te stappen op cubase, en toen ging de wereld van plugins ook voor me open



lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-12-2021 8:58 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Hmmmm potentiele kandidaten:

* AD/DA converters
* impedantie
* gebruikte kabels anders?
* summing algoritme

ik weet t ook niet. En in je bovenstaande relaas, de Akai AD/DA gebruikt in Cubase ipv de RME, hoe deed je dat? Hoe sloot je de Akai aan? Met een PCI kaart oid? Of een digital SPDIF kabel?

En misschien is t wel andersom en voegde die Akai allerlei kleur toe die toevallig goed uitpakte en was Cubase eigenlijk wel de intended mix, neutraal?


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 07-12-2021 9:01 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Lampje, heb je de mogelijkheid om een nulltest te doen? Ik weet niet hoeveel je doet in het analoge domein, want als je daar bv eq/compressie toepast heeft een nulltest niet veel zin.

Zo niet dan zou je eens kunnen kijken wat het verschil is in zo'n test


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 07-12-2021 9:24 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Ook mixbuss algoritmes tussen verschillende daws klinken imo wel anders.
Beetje moeilijkdoenerij natuurlijk, maar vind reaper ook wel anders klinken als ik er in mix bv.

Er is wel redelijk consensus dat (buiten of je het wel/niet fijn vind in functionaliteit) Cubase wel het best klinkt geloof ik.

Gewoon oud tafeltje scoren met mongolide lompe trafo's op alle kanalen en vca's, of wellicht de meest chique/2021 oplossing, iets als een Tubetech SSA 2B summing amp? (wel easier in recall als je naast je daw routing die op set en forget zet)


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-12-2021 10:01 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Er zullen vast wel master bus VST plugins zijn die hetzelfde doen


When your people matter, menstrual health matters


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 07-12-2021 10:25 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Ben die Klark EQPKT's aan het checken, en een stereo setje daarvan doet al hele andere dingen als de vst versie er van helaas moet ik bekennen

[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 07-12-2021 10:25]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


spectre
Usericon van spectre
Posted 07-12-2021 10:44 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2021 9:24 schreef jbassist het volgende:

Er is wel redelijk consensus dat (buiten of je het wel/niet fijn vind in functionaliteit) Cubase wel het best klinkt geloof ik.





volgens mij is er geen enkel verschil


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 07-12-2021 10:55 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Als je verschillende default panninglaws vergeet wil het nog wel eens verschillen, waardoor je incorrect tot andere conclusies komt.

ook 32 bit float engine vs 64 bit float engine.
built-in SRC resampling algos per daw.
Sample accurate automation of niet.
Verschillende PDC (timing, delay, offset etc).
Rendering settings.
blablabla

Uiteindelijk allemaal wel vrij negligible, en hoe je processed, wat voor workflow daw dicteert, etc, maakt natuurlijk 10000 x meer verschil, wat iets als hoe de digitale summing klinkt, compleet nutteloos maakt ook of er nou wel of niet een minimaal verschil in zou zitten of niet.


[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 07-12-2021 10:55]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-12-2021 16:34 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

BTBAM wordt nu wel heel duidelijjk zo

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14353733

Eigenlijk tapt BTBAM natuurlijk ook gewoon uit hetzelfde oud progrock vaatje als ik.

Anyway de export mp3 setting in Cubase stond op heel weinig kbps Nu staat ie op 320. Je zou verschil moeten horen!!


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 07-12-2021 18:07 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Die kick is niet best maat


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-12-2021 18:22 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Te clicky? Te midrange? Help a beratna out


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 07-12-2021 18:26 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

ja


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-12-2021 21:05 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Word. Mijn oren moetwn even rusten sasa-ke?


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-12-2021 10:25 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Als ik over je hele mix een notch doe op 2,700 is het irritantste er wel van af. Daar zit echt een soort resonantie die ook wel op andere instrumenten kan zitten daar, maar dat is lastig ontcijferen zonder stems.

Ik weet niet of je dit ook zelf hoort natuurlijk. En ik weet ook niet of je mix ruimte wel optimaal is. Daar kan zoiets vandaan komen. Verder is het liedje wel tof trouwens.

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 08-12-2021 10:27]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-12-2021 10:43 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

En check ook even veel lager rondom 120 wat daar allemaal gebeurd, vooral de gitaar.

Volgens mij speelt er op het eerste gedeelte geen bas mee, klopt dat?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 08-12-2021 12:51 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Sowieso (ondanks dat ze prima gespeeld zijn) veel te gitaar heavy ook imo.


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-12-2021 15:05 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

HE dank voor de reacties mannen! Geen bas nog nee. Heb op dezelfde link nu op t laatste stuk (wat ik ook opnieuw heb ingespeeld) fretloze bas toegevoegd.

@Spectre: een notch omlaag bedoel je neem ik aan?

@JB: te veel gitaar bedoel je?

EDIT: die bas klinkt wel als een verademing er bij zeg, al zeg ik t zelf.

[Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 08-12-2021 15:07]


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-12-2021 15:13 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

nee omhoog, ik wil die irritante fluittoon natuurlijk nog harder horen

ja omlaag


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-12-2021 15:29 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

en JB bedoeld hetzelfde als ik, er zit in de gitaar te veel laag op de verkeerde plekken. Op sommige mutes springen die frequenties dan uit mijn speakers op een foute manier.

Ik vul hem ff in voor JB, denk dat ie over hetzelfde praat. Maar nogmaals, als je mixruimte niet optimaal is, hoor je dat niet (of juist net te veel)


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-12-2021 15:47 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Oke dat zou kunnen. Ik heb wel t laag van de palm mutes in bedwang proberen te houden dmv multiband compressie of dynamic EQ weet even niet meer uit mijn hoofd. Ik zal wat meer A/B-en met een bestaande mix van een commerciele artiest om meer daar naar toe te sturen, maar fuck, wat is mixen moeilijk zeg. Idd is de ruimte ook niet optimaal waarin ik mix.


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-12-2021 16:04 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Als je ruimte niet optimaal is dan kun je nog beter gaan mixen op een fatsoenlijke koptelefoon.

want anders blijf je bezig en LIJKT mixen moeilijker dan dat het is


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-12-2021 16:08 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Zou kunnen ja. Heb wel een relatief goede hoofdtelefoon, volgens mij was die ook bedoeld om mee te mixen. Ik zal t daar ook eens mee proberen. Dank voor de tip


When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 08-12-2021 20:15 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Ik gebruik ook vaak een koptelefoon om de lage frequenties beter te kunnen beoordelen, dat werkt namelijk niet op een setje NS10's .

JB heeft gelijk hoor, verschillende DAW's gebruiken verschillende summingalgoritmes. En omdat dingen verschillend klinken, worden mixen vaak ook anders uitgevoerd omdat je andere keuzes maakt in verschillende DAW's. Er zijn ook summingplugins die beweren een betere summing te doen dan de DAW, zoals van Slate, en Waves heeft er ook eentje.

Spectre, JB, Fusion : dank jullie voor het meedenken en voor de suggesties. Ik denk dat ik mijn verhaal wat beter toe had moeten lichten. Er is geen mankement in mijn setup, het spul klinkt gewoon zoals hedendaagse digitale apparatuur klinkt. De stereomixdown opgenomen klinkt ook niet slecht, ik mis gewoon informatie in het signaal die eerder te omschrijven is als 'gevoel' dan een duidelijk omschrijfbaar probleem. Het is al jaren zo, en ik heb dat altijd maar gewoon zo geaccepteerd, immers, met mastering gebeurt er meer met de stereotrack dan de kleine verandering qua sound tijdens de mixdown.
Ik zal dit verder gaan onderzoeken, en als daar een aparte conclusie uit komt, dan laat ik dat wel weten


Oh,om nog even antwoord te geven over de Akai tests:

de Akai vs Cubase tests heb ik ook gedaan zonder interne summing van Cubase. Anders zou het vergelijk ook niet puur het opnameformaat zijn.

Analoog in naar de Akai > Adat out > RME adat kaart in > KoeBeest > afzonderlijke tracks direct out naar ADAT RME> Adat in van de Akai> analoog uit naar de console. Dus geen interne summing van Koebeest, gewoon keihard direct naar spoor, en van dat spoor weer rechtstreeks uit. En dan op 8 of 16 sporen/kanalen tegelijk.


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-12-2021 22:33 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ok, nu ga ik mijn 3 DAW's nulltesten met elkaar, bedankt he lul!


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-12-2021 22:48 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/



When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen