Lionheart |
|"| |''| |"| >') |
 |
 |
|
Posted 25-07-2006 15:19 by Lionheart |
      |
|
quote: Op 10 juni 2006 0:25 schreef M. het volgende:
De laatste, "Instinct: Decay" is IMO veruit het beste werk van Nachtmystium. Ik vind zelf dat hun "stijl" hierop voor het eerst echt duidelijk naar voren komt.
Wat een rare band is dit toch eigenlijk. Als je de nummers voor het eerst hoort verwacht je truie en grimme black metal: gitaren zijn fuzzy, instrumenten zijn sowieso niet zo goed "gedefinieerd" qua sound, de zang is een rauwe, raspende krijs, etc. "Troe blek" denk je en je smijt het CD'tje weg.
Totdat hij plots een week later (je was hem eigenlijk alweer vergeten) opduikt in de playlist van je iPod die je altijd gebruikt voor muziek in de auto op weg naar het werk. "Hey, vage melodieën zeg, wat is dit dan?" -- Nachtmystium dus. Diezelfde "troe blek" plaat die je had weggesmeten. Plotseling blijkt dat deze muziek *rockt*; en er zitten leads tussen die meer naar NWOBHM ruiken dan heel Göteborg ooit gedaan heeft. Diezelfde leads die, midden in het black metal moeras (want het blijft een ontoegankelijke, muffe productie -- speltechnisch is het wel prima in orde) toch een rare droeve en desolate draai geven aan de muziek van deze band.
Wat een merkwaardige, gelaagde plaat. Geweldige band en dikke aanrader. Ook als je normaal black metal niet trekt zou je dit kunnen waarderen, je moet echter wel even door de muffe productie heen kunnen luisteren. Een voorkeur voor contemplatieve muziek is ook een pré (dit is qua stemming nl. bepaald geen Immortal of Marduk, als je begrijpt wat ik bedoel).
Als ik dit zo lees is het een logische vervolg op Eulogy IV?
Dat was een schitterende eigenaardige plaat, hun beste werk.
 |