R. |
|
|
|
|
Posted 08-01-2009 22:11 by R. |
|
|
quote: Op 8 januari 2009 17:09 schreef willy het volgende:
Inbreuk
Tegen (al dan niet opzettelijke)(dreigende) inbreuken op zijn/haar recht, kan de auteursrechthebbende zich uiteraard verzetten. Inbreuk is bijvoorbeeld wanneer iemand zonder toestemming creaties verspreidt of verveelvoudigt, door het op Internet te zetten, af te drukken in een boek of kopieën te branden voor een ander. Men noemt inbreuk op auteursrechten ook wel piraterij of auteursrechtcriminaliteit.
Als de maker zijn auteursrecht aan een ander heeft overgedragen, kan hij toch optreden tegen handelingen waarmee zijn persoonlijkheidsrechten worden geschonden.
Het Openbaar Ministerie heeft de mogelijkheid om bij opzettelijke inbreuken over te gaan tot strafrechtelijke vervolging. Sommige inbreuken worden zelfs als misdrijf beschouwd. Naast een geldboete van maximaal € 67.000,- kan de rechter een gevangenisstraf opleggen van ten hoogste vier jaar.
Voorbeelden van werken die auteurs¬rechtelijk beschermd zijn:
- alle geschriften zoals romans, novellen, (Sinterklaas) gedichten, brieven, opstellen, dagboe¬ken, top-10 lijsten, notulen, telefoongidsen, advertenties en slagzinnen
- muzikale composities
- toneelwerken, choreografieën en pantomimes
- redevoeringen, voordrachten en conferences
- films en videoclips
- schilderijen, tekeningen, (spot-)prenten, strips, grafische werken
- bouwtekeningen, aardrijkskundige kaarten (landkaarten, stadsplattegronden)
- bankbiljetten
- architectonische werken
- foto's
- werken van beeldende kunst
- producten van industriële of ambachtelijke vormgeving
- sieraden
- computersoftware
Stap dan lekker naar de rechter, ijdele-tuitlul dat je er bent! Eens zien of je genoeg heb verdient met die ranzige mobiele-telefoon foto's van jou om dit aan te vechten!
Weet je wat willy, weet jij godver-de-godverdomme wat? Ik stap nu zelf op naar de rechter, want jouw walgelijke stilbeelden zie ik als een poging tot moord! Want ik word er doodziek van als ik er naar kijk!
GRR
[Dit bericht is gewijzigd door R. op 08-01-2009 22:16]
|