IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Politieke/ maatschappijkritische/links georienteerde teksten Vorige pagina | Volgende pagina
Krijst
Usericon van Krijst
Posted 11-04-2006 22:48 by Krijst Wijzig reactieProfiel van KrijstQuote dit bericht

In principe moet de muziek in hoofdzaak doel zijn en niet een middel. Dat zegt niet dat je muziek niet kunt gebruiken om bepaalde gedachten de vrije loop te laten gaan. Zo gauw je muziek 'slechts' gebruikt (leest: in hoofdzaak) om een politieke voorkeur uit te dragen, ga je voorbij aan wat ik zoek in muziek.

Maar goed, dit geldt voor muziek die ik luister vanwege de muziek.

Soms is een tekst in muziekvorm juist heel aardig. Maar dan gaat het volgens mij niet in de eerste plaats om de muziek, maar om de tekst. Ik zit bijvoorbeeld te denken aan het nummer van Stef Bos 'Is dit nu later'.

Mensen met een uitgesproken politieke voorkeur vind ik over het algemeen irritant. Zowel links als rechts.
En in muziek is dat over het algemeen ook irritant. Politiek staat voor mij gelijk aan het doordrukken van je eigen idee, dit in tegenstelling tot filosofie: de zoektocht naar de 'waarheid'(wat die ook moge zijn). Ik verafschuw daarom politiek, en hou van filosofie. En daarom liever geen politieke teksten.


The Fist in the Face of god


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 11-04-2006 22:50 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Mja, het is onmogelijk om d.m.v. politieke discussies enzo op zoek te zijn naar 'de waarheid'?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Krijst
Usericon van Krijst
Posted 11-04-2006 22:51 by Krijst Wijzig reactieProfiel van KrijstQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 22:50 schreef kwelgeest het volgende:
Mja, het is onmogelijk om d.m.v. politieke discussies enzo op zoek te zijn naar 'de waarheid'?


Leg uit.


The Fist in the Face of god


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 11-04-2006 22:56 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

quote:
Mensen met een uitgesproken politieke voorkeur vind ik over het algemeen irritant. Zowel links als rechts.
En in muziek is dat over het algemeen ook irritant. Politiek staat voor mij gelijk aan het doordrukken van je eigen idee, dit in tegenstelling tot filosofie: de zoektocht naar de 'waarheid'(wat die ook moge zijn). Ik verafschuw daarom politiek, en hou van filosofie. En daarom liever geen politieke teksten.


Ach je kunt op zich best wel ergens een duidelijk standpunt over hebben en dat willen uitdragen middels muziek. Maar als de muziek niet overtuigend is zal het standpunt ook nooit overtuigend overkomen.
Maar goed, ik ben zelf niet beïnvloedbaar door teksten van bands, hoewel je wel meer over bepaalde onderwerpen gaat nadenken natuurlijk.


Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 11-04-2006 23:02 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Do not attempt to think or depression may occur.


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 11-04-2006 23:03 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 23:02 schreef BARABAS het volgende:
Do not attempt to think or depression may occur.
Moet jij zeggen


Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 11-04-2006 23:03 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 22:48 schreef Krijst het volgende:
In principe moet de muziek in hoofdzaak doel zijn en niet een middel. Dat zegt niet dat je muziek niet kunt gebruiken om bepaalde gedachten de vrije loop te laten gaan. Zo gauw je muziek 'slechts' gebruikt (leest: in hoofdzaak) om een politieke voorkeur uit te dragen, ga je voorbij aan wat ik zoek in muziek.

Maar goed, dit geldt voor muziek die ik luister vanwege de muziek.

Soms is een tekst in muziekvorm juist heel aardig. Maar dan gaat het volgens mij niet in de eerste plaats om de muziek, maar om de tekst. Ik zit bijvoorbeeld te denken aan het nummer van Stef Bos 'Is dit nu later'.

Mensen met een uitgesproken politieke voorkeur vind ik over het algemeen irritant. Zowel links als rechts.
En in muziek is dat over het algemeen ook irritant. Politiek staat voor mij gelijk aan het doordrukken van je eigen idee, dit in tegenstelling tot filosofie: de zoektocht naar de 'waarheid'(wat die ook moge zijn). Ik verafschuw daarom politiek, en hou van filosofie. En daarom liever geen politieke teksten.
Kijk eens aan, een semi-intellectueel. Waarom denk jij dat filosofie naar de 'waarheid' zoekt? En definieer 'de waarheid'?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 11-04-2006 23:04 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 22:50 schreef kwelgeest het volgende:
Mja, het is onmogelijk om d.m.v. politieke discussies enzo op zoek te zijn naar 'de waarheid'?
De mens is gelijk!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Krijst
Usericon van Krijst
Posted 11-04-2006 23:07 by Krijst Wijzig reactieProfiel van KrijstQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 23:03 schreef Misanthrope het volgende:
Kijk eens aan, een semi-intellectueel. Waarom denk jij dat filosofie naar de 'waarheid' zoekt? En definieer 'de waarheid'?


hoezo semi-intellectueel? Stoer doen?
En dan moet ik nog serieus op je bericht in gaan zeker?

Waarom denk je dat ik 'waarheid' tussen haakjes zette?

...semi-gaaf mannetje.


The Fist in the Face of god


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 11-04-2006 23:09 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 23:07 schreef Krijst het volgende:
...semi-gaaf mannetje.
Niets semi-gaaf. Misanthrope is gewoon gaaf.

En de uitleg van mijn post volgt morgen wel al denk ik dat je zelf ook wel kan bedenken wat ik bedoel. Maar goed --> bed.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 11-04-2006 23:12 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 23:07 schreef Krijst het volgende:
hoezo semi-intellectueel? Stoer doen?
En dan moet ik nog serieus op je bericht in gaan zeker?

Waarom denk je dat ik 'waarheid' tussen haakjes zette?

...semi-gaaf mannetje.
Goedzo knul, mooi semi-intellectueel antwoord. Heb je nu een antwoord op mijn vragen, of wil je zeggen dat je een stelling geponeerd hebt waar je nog niet eens over nagedacht hebt?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 12-04-2006 0:05 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Nations on Fire - Hardcore, Frankrijk, Communistisch.
Feeding the Fire - Hardcore, Nederland, Communistisch.
Consolidated - Industrial, VS, Communistisch.
Heresy - Hardcore, Engeland, Communistisch?
Oi Polloi - Oi/Punk, Engeland, ook al communisten.
Redskins - Ska/Rocksteady, Engeland, militant communistisch.
Dat is wat me nu op dit moment invalt aan écht linkse muziek, niet die gigantische berg aan politiek correcte crap en al die anarchotrendies die alleen zo'n muziek en teksten schrijven omdat ze bij dat heftige groepje met legerjassen en hanekammen willen horen die in de pauze achter de fietsenstalling blowen....

Oh ja, nog ééntje;
Marxmen - Hip hop, Ierland, Communistisch.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 12-04-2006 0:45 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht







Nations On Fire was een Belgische punkband, geen Franse.

De band kenmerkte zich door zeer maatschappelijke en politieke houding in zowel teksten als artwork. Jaren na het uiteengaan geniet de band nog steeds enige bekendheid omdat twee bandleden erg actief zijn in de H8000-scene. Hans werd zanger van de band Liar en richtte het platenlabel Sobermind Records op, en Edward richtte Goodlife Recordings op, wat uiteindelijk zou uitgroeien tot het grootste en meest toonaangevende platenlabel van de H8000.
[bewerk]

Discografie

* Death of the Pro-lifer (1994)
* Burn Again (1995)
* Strike/Strike (1995, samen met Scraps)
* Acenda A Chama (1999, compilatie)









Ook in de populaire muziek waren ooit militante commies actief, Bronski Beat en The Communards, hoewel hun teksten wat opener en voor interpretatie vatbaarder zijn als al die andere rode bands.
Sinead O'Conner, ook al zo links als de tering, was altijd goed bevriend met die Marxman gasten en ze zingt zelfs wat refreintjes op hun CD.

Napalm Death was al genoemd, maar wat die vroeger brachten was extreem-ultra-über-links, niet politiek haalbaar, gewoon elke man voor sexistische, monsterlijke vleesvretende nazigorilla uitmaken en daar al je ideeën op baseren. Consolidated deed dat ook.
Elitair gelul!!! We zijn ook dieren, verdomme, hoe halen die commies het in hun stomme koppen dat dat iets verwerpelijks of gedegenereerds zou zijn!? En dat de mens eigenlijk een superbeschaafd opperwezen met een onstilbare dorst naar kennis en vooruitgang is, of zou moeten zijn, zonder "prehistorische" en "primitieve" driften die ons agressief en dominant maken en die ons ons zaad willen doen verspreiden en dus de oorzaak van al het slechte in de wereld zijn.

Volgens dit soort clowns moeten we dus onze cultuur, onze passie en onze seksualiteit afwerpen om tot een betere wereld te komen.

Nekschot.


[Dit bericht is gewijzigd door Heiden op 12-04-2006 4:00]


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 12-04-2006 1:36 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

33 revolution per minute?

shit mijn bier comt uit mijn neus.


Suck my piss


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 12-04-2006 1:40 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 12 april 2006 1:36 schreef skullfuck het volgende:
33 revolution per minute?

shit mijn bier comt uit mijn neus.



LOL!
Da's niet de bedoeling van bier, kerol. Maar ik kan je reactie wel begrijpen.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 12-04-2006 1:44 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

quote:
Op 12 april 2006 1:40 schreef Heiden het volgende:
LOL!
Da's niet de bedoeling van bier, kerol. Maar ik kan je reactie wel begrijpen.


Klopt, en ik las het topic nog een keer voor de aardigheid. En die Stef Bos referentie doet het em.


Suck my piss


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 12-04-2006 1:53 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik heb een goddeloos geloof en ik hou van elke vrouw en misschien ben ik geworden wat jij helemaal niet wou. Maar pappa, ik lijk steeds meer op jou.
Stev Boznavitch! Die vuile linkse hond! Een goddeloos geloof->Marx! Ik hou van elke vrouw->die andere communistische schrijver ofzo. Verdomme, de bak in met die gasten en ik bedoel niet de uitverkoopbak.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 12-04-2006 7:41 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Oude Carcass, Napalm death, Agathocles, veel hardcore bands idd.....

Maatschappijkritisch=altijd goed, zolang het niet plat schoppen is, maar gefundeerd.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 12-04-2006 8:22 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 12 april 2006 7:41 schreef Mutilator het volgende:
Maatschappijkritisch=altijd goed, zolang het niet plat schoppen is, maar gefundeerd.



De muziek wordt er anders nog niet direct goed van hoor
Of gaan we allemaal Boudewijn de Groot luisteren nu


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-04-2006 8:49 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 12 april 2006 7:41 schreef Mutilator het volgende:
Oude Carcass, Napalm death, Agathocles, veel hardcore bands idd.....

Maatschappijkritisch=altijd goed, zolang het niet plat schoppen is, maar gefundeerd.

En als toevoeging: het moet niet de muziek overheersen. Muziek moet muziek blijven, en niet een propagandamiddel worden ...


chaoss
UNITY!
Usericon van chaoss
Posted 13-04-2006 13:47 by chaoss Wijzig reactieProfiel van chaossQuote dit bericht

Opzich mee eens, maar iedereen weet dat muziek hét communicatiemiddel is om bijvoorbeeld politieke ideeën over te dragen op anderen. Niet voor niets worden er partijliederen geschreven (Internationale, Horst Wessel etc.)of strijdliederen. Muziek geeft het idee door dat je ergens bijhoort (volkslied) of verwoordt je (politieke) frustraties (hardcore, oi!) op een manier dat jij misschien nooit had gekund. Muziek zweept op of doet mensen kalmeren.
Muziek om muziek is wat mij betreft daarom iets te simpel. Of muziek nu politiek is of niet, het maakt mij in principe weinig uit. Ik vind het wel gaaf als bands mijn mening delen en dat op een manier vorm weten te geven door teksten die ik nooit zou kunnen bedenken.
(P.S. Marx en Engels waren ook filosofen en grondlegger van de linkse politieke stroming).

[Dit bericht is gewijzigd door chaoss op 13-04-2006 13:48]


don't fuck the system, change it


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 13-04-2006 14:07 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 13 april 2006 13:47 schreef chaoss het volgende:
Opzich mee eens, maar iedereen weet dat muziek hét communicatiemiddel is om bijvoorbeeld politieke ideeën over te dragen op anderen.



Of muziek hét communicatiemiddel is om politieke ideeën over te dragen durf ik te betwijfelen. Voornaamste reden hiervoor is dat in geval van muziek niet alleen de inhoud maar ook de vorm zeer belangrijk is. M.a.w. je kan een prachtig boodschap hebben maar wanneer je het in een jasje van extreem slechte muziek hult ga je daar geen zieltjes mee winnen.

Hét communicatiemiddel is m.i. nog steeds het woord. Debatten, teksten, toespraken etc. Die kan je, mits inhoudelijk goed, ongeacht de vorm goed tot je nemen. Het is al sinds jaar en dag zo en tevens de reden waarom kneuzen zoals Adolf of Lenin dankzij hun oratorische skillzzz in staat waren om massa's op de been te krijgen.

De keizer spreekt en brengt zijn boodschap over. Pas daarna zorgt hij voor entertainment in de vorm van muziek en christenen die voor de leeuwen geworpen worden....dat versterkt zijn boodschap maar is niet de hoofddrager.
quote:

Niet voor niets worden er partijliederen geschreven (Internationale, Horst Wessel etc.)of strijdliederen.


Precies. De gevallen die je beschrijft gebruiken muziek niet als hoofddrager van informatie maar als een bindmiddel onder mensen die toch al grofweg dezelfde idealen erop na houden.

De muziek vormt in dit geval eenheid onder de volgers.

Wel grappig trouwens dat je net twee voorbeelden van liederen aanhaalt die symbool staan voor de meest misdadige ideologieën die de wereld gekend heeft, maar goed. Ik had eerder voor de Gaudeamus of zo gekozen om mijn punt te illustreren.

quote:

(P.S. Marx en Engels waren ook filosofen en grondlegger van de linkse politieke stroming).


Wat dit met muziek te maken heeft vat ik niet....

Bovendien is het onjuist. Zij waren echt geen grondlegger van de mens-onterende ideologie wat zich onder de noemer 'links' schaart. Die ideologie had haar oorsprong veel eerder, tijdens de Franse Revolutie, die weer elementen uit de filosofie van Rousseau bevatte.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 13-04-2006 14:12 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 12 april 2006 8:22 schreef Argus het volgende:
De muziek wordt er anders nog niet direct goed van hoor
Of gaan we allemaal Boudewijn de Groot luisteren nu


Ik heb het nu alleen over de teksten he


quote:
Op 12 april 2006 8:49 schreef Jenje het volgende:
En als toevoeging: het moet niet de muziek overheersen. Muziek moet muziek blijven, en niet een propagandamiddel worden ...


Mee eens; muziek gemaakt om de muziek klinkt toch een stuk sterker dan muziek als begeleiding van propaganda; de OI/RAC stroming vind ik hier een voorbeeld van.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-04-2006 14:17 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Tja, call me an idiot, het gaat mij om het totaal plaatje, ik wil gewoon een goed stuk muziek horen. Teksten boeien mij maar zeer matig, uit de muziek wil ik een sfeer of een emotie voelen. Al die zogenaamde politieke bands vind ik in principe een stuk muziekmisbruik en propaganda. Ik hoef niet te horen dat de zanger het blanke ras superieur of dat alle westerse landen een stelletje kapitalistische zwijnen zijn .... dat is oud nieuws en oersaai ...


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 13-04-2006 14:19 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Edit: Nee.

[Dit bericht is gewijzigd door Schaep op 13-04-2006 14:30]


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen