|
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | ||||
Auteur: |
|
|
mooi he. Maar ik vind wel dat ik een punt heb mbt kunstenaars met of zonder een opleiding. Een eigenstijl moet je ontwikkelen. Wanneer je de beschikking hebt over de meeste tools hiervoor kun je meer. Net zoals je beter kunt schrijven als je meester bent van de nederlandse taal dan wanneer je alleen aap noot mies weet. Ik vind het hartsikke knap als mensen autodidact zijn, maar ook dan ben je afhankelijk van patronen die in je hoofd aanwezig zijn, en die komen ergens vandaan. Niets is compleet origineel, alles komt voort uit eerdere ideeen. Hoe meer ideeen je in je hoofd bezit hoe meer je eruit kunt halen. Vive l'acedemi! |
|
Ik heb inderdaad door de theorie veel inspiratie opgedaan. Combinaties, loopjes, modulaties waar ik zelf niet direct aan gedacht zou hebben. Ik ben het dan ook met je eens. Laat ons dit moment inlijsten en aan de muur hangen. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
quote: Ik heb alleen bedenkingen bij de stelling dat je 'niet al goed hoeft te zijn' om op het conservatorium te worden toegelaten. Ik ben er ook niet van overtuigd dat je door zo'n opleiding per definitie een beter kunstenaar wordt. @ Autodidact: http://nl.wikipedia.org/wiki/Autodidact Staan toch wat redelijk indrukwekkende namen tussen. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
De vraag is natuurlijk ook: Wat hebben de autodidacten zichzelf geleerd ? Waarschijnlijk een hele hoop techniek en theorie die op het conservatorium ook gegeven worden. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
Ja, want het voordeel van een conservatorium is dat anderen je voorkauwen wat je zelf ook uit boeken kunt halen. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
quote: Met een grote woordenschat alleen red je het anders ook niet. Je moet ook nog zoiets als inspiratie en een creatieve geest hebben. Iemand die de hele Dikke Van Dale uit zijn hoofd kent, hoeft nog geen briljant dichter of schrijver te zijn. Ook iemand zonder enige kennis van muziektheorie of speelervaring kan geniale melodieën verzinnen, of hij ze uit kan voeren, is een ander verhaal. Bitches, i want to torture you!!!!!!!!!!!! |
|
Klopt, je hebt mensen die alleen technisch heel goed zijn. Niet iedereen die naar een conservatorium gaat is dan ook meteen een super ster. Mijn stelling was ook niet dat een gedegen opleiding er garant voor staat. Maar ik denk wel dat mensen die creatieve geest er wat aan kunnen hebben. Die laten zich uiteindelijk toch niet beperken. De gedachte dat je alleen leert wat je moet leren op een opleiding is een beetje vreemd. Mensen zijn geen robots, en kunstenaars al helemaal niet. In een opleiding leer je aan de hand van de gevestigde orde je er juist tegen afzetten. (behalve dan als je dat eng vind en ngeen eigen inbreng hebt). |
|
quote: Ehm. Nee, het voordeel van een conservatorium is dat je een netwerk opbouwt, in aanraking komt met techniek en theorie die je misschien in de eerste instantie niet eens zou overpeinzen (maar daar wel van leert), volop gelegenheid krijgt om ervaring op te doen in vele bezettingen en kan putten uit de kennis en ervaring van mensen die al jaren in het vak zitten. Met een opmerking als 'voorkauwen' vind ik dat je het muziekonderwijs wel erg makkelijk afdoet als overbodig. Heb je zelf ooit les gehad ? [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
quote: " I love it when a plan comes together" als je in de buurt was had ik je een kop koffie aangeboden |
|
quote: Die hou ik dan wel van je tegoed. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
quote: Telt blokfluitles op de lagere school mee? Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Ik had blokfluitles op de havo. Wat een onzin was dat, verplicht een instrument in je muil douwen. Ik kon er niets van, maar speelde al wel gitaar. Maar nee, daar werd niets mee gedaan. En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
|
quote: Serieus? Ik zat ook op de havo en daar hadden we muziekles met electrische gitaren, basgitaar, keyboards, drums, alles. Ik de pauzes leerde ik mezelf een drumkit in elkaar te zetten om het intro van Sepultura's 'Territory' onder de knie te krijgen |
|
Andere tijden, denk ik. Ik zat in 1608 op de havo, dat zal schelen. ;-) En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
|
quote: Tja, na het trauma van de slag bij Nieuwpoort mocht je natuurlijk ook alleen maar een houten instrument zonder scherpe randjes.. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
Precies! Maar er werd dan nóg scherp op je gelet! En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
|
quote: Wees blij dat het die fluit was en niet die van de leraar! Kan allemaal tegenwoordig. |
|
quote: spelfout weggehaald... |
|
toen jij op school zat was de blokfluit waarschijnlijk nog niet uitgevonden en makten men nog trommels van mammoethuiden |
|
quote: ok, maar trey is dan ook best wel geniaal. IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK |
|
quote: Een discussie opstarten/voortzetten is niet m'n bedoeling, maar ik wil wel graag even mijn visie op (de voors en tegens van) een muziekstudie geven. Dus als ik hier even op mag inhaken? Ik denk dat je nu iets te enthousiast doet over autodidacten. De handvol daarvan die het ver schopt staat namelijk in schril contrast met de tallozen die echt niet meer kunnen dan met een beperkte 'rugzak' binnen één genre rondstruinen en qua optredens niet verder komen dan de dorpskroeg van Lutjebroek. Wat betreft het conservatoriumverhaal: een groot deel van alle studenten volgt inderdaad vier, vijf, zes jaar lang de aanwijzingen van de docent op, zonder daar verder iets van zichzelf aan toe te voegen. Maar voor velen is dat beroepsmatig gezien helemaal niet zo verkeerd. Wat je namelijk niet moet vergeten is dat het conservatorium mensen niet opleidt om een eigen stijl te ontwikkelen, maar om te kunnen leven van het musiceren. In de praktijk betekent dat qua lichte muziek het doen van studio- en sessiewerk, en qua klassieke muziek het vinden van een orkestbaan - disciplines die bij uitstek een heel neutrale stijl vereisen, en dat is precies wat het conservatorium je bijbrengt. De groep die de hoeveelheid kennis, mogelijkheden en contacten die een conservatorium biedt juist gebruikt als startpunt en daar vervolgens een eigen ding uit destileert is echter niet zo klein als je misschien zou denken. Als ik even binnen mijn eigen vakgroep blijf (mensen die met stokken op dingen slaan) denk ik bijvoorbeeld aan mensen als Arien van Weesenbeek, Stef Broks, Friso van Wijck (o.a. Polluted Inheritance) en Matthias Landes (alias Seraph, o.a. Dark Fortress). Matthias en, in mindere mate, Arien volg(d)en alle lessen die ze maar bij kunnen/konden wonen en gebruiken de kennis, technieken en contacten die ze daar opdeden onder meer om de metal die ze speelden naar een hoger plan te kunnen tillen. Friso ging zelfs nog een stap verder: hij studeerde jazzdrums en klassieke compositie en combineerde die achtergronden vervolgens met zijn metalhistorie. Gevolg: een heel persoonlijke stijl en connecties in veel verschillende 'scenes', die hem in staat stellen om te leven van de muziek. Morean (de huidige zanger van Dark Fortress) is net zo iemand: creëert uit metal, flamenco en klassieke muziek een totaalpakket aan werk waar hij uitstekend van rond kan komen. Wat ik maar bedoel is dat een conservatoriumopleiding voor iedere muzikant echt wel een hoop te bieden heeft. Als ambitieus muzikant moet je er alleen wel voor waken dat je het 'waarom' van jouw keuze voor die opleiding altijd voor ogen houdt. Wil je een baan als orkestmusicus of studiocat? Doe dan zes jaar lang precies wat je gezegd wordt en je komt gegarandeerd in een gespreid bedje terecht. Wil je je eigen ding doen? Zorg dan dat je goed genoeg presteert om niet van de opleiding getrapt te worden, doe ondertussen veel contacten op en investeer de rest van je tijd in het uit de grond stampen van je eigen projecten. Op die manier kom je er altijd. Einde van dit bericht. [Dit bericht is gewijzigd door Hexegot op 21-06-2009 16:27] |
|
. [Dit bericht is gewijzigd door Mark op 21-06-2009 16:32] She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. |
|
Dank Hexegot: De namen die je noemt, verfijnen ongetwijfeld het niveau aanzienlijk, maar dat kunnen bij wijze van spreken kopieer-Japanners ook; ik bedoel muzikaal pionieren en dat heeft een andere intentie dan 'ervan kunnen leven', hoe begrijpelijk die instelling ook is. Ermee geld verdienen is een -prettige- bijkomstigheid... Toch maar weer iets meer ontopic: Een band die de Nederlandse middelmaat mijns inziens ontstijgt is Nox met hun Ixaxaar album. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 24-06-2009 0:29] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Centurian klinkt ook niet eens slecht. Soort voorloper van.. |
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |