|
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | ||||
Auteur: |
|
|
ik denk het niet. IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK |
|
Genoeg Nederlandse bands die het goed doen in het buitenland, toch? Er zijn er al heel wat genoemd in dit topic, Hail Of Bullets kun je daar dezer dagen uiteraard ook bij zetten, en Pestilence ook weer. Natuurlijk zijn er veel 'middelmatige' bands, maar die heb je in Engeland ook. Kom hier maar eens op een willekeurige donderdag in de concerthal om de hoek kijken. Ik vraag me wel af hoe belangrijk de 'scene' is in dezes. Ik heb zelf sterk het gevoel dat kleine landen als Noorwegen en Finland een relatief veel grotere metal-export bereiken doordat er veel draagvlak is en gevestigde bands nieuwelingen ondersteunen met support slots en dergelijke. Ik weet niet hoe sterk dat in Nederland het geval is, maar dit lijkt me eerlijk gezegd een veel grotere invloed hebben op (overzees) succes en status dan de intrinsieke kwaliteit van een band. Dus wellicht zijn de bands niet zozeer middelmatig alswel de scene. [Dit bericht is gewijzigd door Mark op 03-06-2009 14:21] She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. |
|
ik hoor het ook van andere zalen. Maar mijn kennis is opzich wel regio gebonden ja. Ons aanbod komt wel overal vandaan. Of andere zalen het beter geregeld hebben? In Doornroosje (Nijmegen) is alles goed geregeld ja, daar staan gewoon nauwelijks NL metalbandjes. In The Stage (commercieel) is niet veel anders dan Willemeen, en in de Goudvishal was het ook niet heel anders. die enge trap verkwam wel veel, maar dat heeft met de indeling van het pand te maken en niet met de organisatie. [Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 03-06-2009 14:21] |
|
Ok, duidelijk, bedankt voor de verheldering Rebekski! Deels mee eens, maar wil nog wel het volgende kwijt: Er zijn natuurlijk een hoop Nederlandse bands die iedereen al 100 keer gezien heeft... Deze (middelmatige) bands die voorheen voor matsprijzen speelden, willen zolangzamerhand ook wel eens van die "matsprijzen" af, omdat sommige van deze (middelmatige) bands al lang zat zalen en café's een mooie prijs hebben gegeven... Concertzalen en cafe's willen doorgaans voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dus bands zo goedkoop mogelijk laten spelen, iets dat natuurlijk begrijpelijk is... Dit gaat natuurlijk een keer botsen... Ik ken zowel de kant van de programmering als het "bandjes" gedeelte en voor beide valt dus wat te zeggen Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia. |
|
Mijn ervaring is dat de gemiddelde ned band niet zo extreem veeleisend is. Misschien heb weinig ervaring met veeleisende middelmatige bands ofzo OT: persoonlijk vind ik Carach Angren een erg goede nederlandse band. But there is no real me: only an entity, something illusory................ |
|
@ de rol van de scene: er zijn veel optredens op een relatief klein oppervlak. Als zaal weet je dat de kans groot is dat niemand komt als je een kleine metalband programmeert (ja dit komt erg vaak voor). Wij besluiten dit vaak toch te doen, we zijn immers op de eerste plaats een jongerencentrum en geven jonge bands misschien eerer een kans tegen beter weten in. Maar ook met grote bands is er een risico. Candlemass trok vorige keer 20 man o.i.d. Ligt dit aan de band? Nee, dit ligt aan het grote aanbod, en aan het feit dat mensen alles al eens gezien hebben denk ik... |
|
Nou, goed voorbeeld van Candlemass: Nederlands publiek heeft te veel keuzes: Elk weekend kan men naar minimaal 3 / 4 shows die een uur of 2 uur rijden zijn..... de keuze is reuze Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia. |
|
quote:nulletje vergeten Jimbo? (en nee, geen 20 uur rijden ) |
|
Dus het recept voor hogere gages: Minder aanbod vanuit de bands, minder aanbod vanuit de zalen? denk niet dat iemand die echt wil. Behalve gemeente Arnhem natuurlijk, maar dat zijn cultuurfascisten. |
|
Of zalen wat kritischer zijn mbt de te boeken bands? Beter marktonderzoek, beter inzicht in de doelgroep? En daaar naast niet elke keer hetzelfde saaie kutbandje boeken ter opvulling .. Bij drie goede bands hoeft geen vierde saaie zaadband omdat het kan. |
|
Ging het niet over de muzikale kwaliteiten? "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
quote:Daar is lastig over te praten aangezien dat subjectief is. |
|
quote: Op zich, ware het niet dat de stelling zo'n beetje luide dat NL metal kwalitatief minder is dan buitenlandse metal. Het gaat er natuurlijk ook om dat wij hier elke beginnende prutsband kunnen bekijken, terwijl de buitenlandse beginnende prutsband hier niet te zien is. Daardoor lijkt het natuurlijk dat het hier minder is. Neemt niet weg, dat smaak daargelaten, er toch echt wel voldoende bands in NL zijn die de concurrentie met de buitenlandse acts moeiteloos aan kan. "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
Bij het concerten boeken is mij het volgende opgevallen: De iets grotere bands en hoofdprogramma's vragen vaak buitensporig hoge bedragen, de voorprogramma's, beginnende bands en kleinere bands zitten juist weer vet onder de prijs. Als band viel me juist op dat iedereen onder de kosten gaat zitten, waarmee ik dus bedoel dat mensen voor minder dan de benzinekosten en eten en drinken gingen spelen. En mijn hobby moet me niet teveel geld gaan kosten. Maar bekkens, pedalen e.d. zijn gewoon voor eigen rekening. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote:\ quote: Bovenstaande drie zijn voor mij duidelijke voorbeelden van NL'se band die juist teveel aanbeden worden, deels door het Nederlands zijn en deels door persoonlijke status van bandleden (denk ik). Niet dat het echt slechte bands zijn, verre van, maar stukken matiger dan vele buitenlandse (en binnenlandse, trouwens) genregenoten. Zelf zie ik geen reden om aan te nemen dat Nederlandse metal meer of minder middelmatig is dan het wereldgemiddelde. Wat Elite zei (afstandsfiltering) is denk ik de sleutel tot het waargenomen probleem; wij zien hier het hele spectrum aan bands van slecht tot goed en vanuit het buitenland een beperkter spectrum waarin vooral de betere bands vertegenwoordigd zijn. Daarbij krijgen we hier ook meer mee van het gedonder, geroddel, geruzie, vriendjespolitiek, persoonlijke aanvaringen en weet ik veel wat met betrekking tot de NL bands. Omdat je dat van buitenlandse bands een stuk minder hoort zal er inderdaad meer gezeken worden op NL bands. Ik kan me niet voorstellen dat dat in andere landen echt anders is. Ja, misschien ook wel, maar dan omdat die landen een stuk groter zijn. In een gebied met een vergelijkbare bevolkingsdichtheid zal het ongeveer hetzelfde gaan. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
quote:spijker en kop Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote:Tsjah, ik denk ook wel dat veel mensen en vooral pers ook echt gaat zoeken waarmee ze het kunnen vergelijken. En dan krijg je natuurlijk vaak een vergelijking die wel denkbaar is maar niet volledig is. Zo wordt Carach vaak vergeleken met Dimmu. Opzich een wel begrijpelijke vergelijking, maar wij doen toch echt heel wat anders als Dimmu, maar omdat er dan bombastische toetspartijen inzitten moet die vergelijking gemaakt worden anders weten de mensen niet waar ze aan moeten denken. Persoonlijk doen wij het in het buitenland, met name Finland, waar bij uitkomen van Lammendam in 1 winkel zelfs binnen een week alle 40 cd's weg waren, en Frankrijk erg goed. Beter dan in Nederland, maar dat heeft ook enorm te maken met distributie en promotie. Over het algemeen spelen we in het buitenland grotere podia dan in Nederland. Merk wel dat het redelijk Nederlands is om een nationale band minder aandacht te geven om de kwaliteit dan een internationale. Blindsight bijvoorbeeld hoor je hier ook relatief weinig van, maar is wel een van de weinige metalbands die effe naar China vliegen, daar waar uberhaupt bijna nooit metalconcerten zijn. Cypher staat wat mij betreft ook ver boven veel bekende Amerikaanse of Scandinavische bands. My friend, watch out for traitors... |
|
quote: Ik had al een reactie getypt (wat dat doe ik altijd meteen) toen ik toch nog een keer deze post moest doorlezen (stemmetje in mijn hoofd of zo) en hoe vaker ik dit doorlees hoe meer ik er om moet lachen. Markt onderzoek bijvoorbeeld. Hoe zie je dat voor je? Vraag je de algehele bevolking (uberhaupt geen affiniteit met metal) vraag je je bezoekers (wat al erg vaak gedaan is, maar je bereikt er alleen de mensen mee die je al binnen hebt).... Je kunt geen marktonderzoek doen onder een markt die zo gefragmenteerd is als de undergroudn muziek liefhebber. Bovendien weet ik ook wel wat de mensen willen zien: Slayer! Maar ja... niet echt binnen het budget. Alles wat bij de aardschok een cd van de maand krijgt is waarschijnlijk al boven ons budget. Onze manier van marktonderzoek is door mensen uit de scene shows te laten boeken. En dat werkt soms vrij goed, bijvoorbeeld in de HC/punk: want actieve scene, gaan voor de muziek. Bij Metal shows werkt het soms. Bij black metal bijv iets beter: want excl, scene is bereid te reizen, goed op de hoogte door proactieve houding ten opzichte van info. Maar wanneer zelf de vrienden van bands wegblijven van locale bands (die echt niet elk jaar hier staan) wat kun je als zaal dan nog doen? Volgens mij bieden wij een redelijk divers aanbod, en staan zeker niet steeds dezelfde bands bij ons. Maar dat doet er niet toe, want onbekende band 1 is voor het publiek hetzelfde als onbekende band 998989... Metals zijn conservatief, niet geintresseerd in bands die ze niet kennen. Maargoed jij hebt denk ik erg makkelijk praten vanuit je ivoren toren. |
|
quote:Completly true. Imho ging de stelling meer op de reacties op Nederlandse bands. Nederland is en blijft een klein landje, dus in pure aantallen echt scorende bands stellen we waarschijnlijk niets voor tov duitsland of een UK of USA ... logisch lijkt me ... |
|
quote: Zeer herkenbaar! |
|
quote:Wederom.. spijker, kop. www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
Het probleem ligt deels ook wel bij bedrijven als Mojo en andere grote concert-/bandpromotors denk ik. Als het aanbod van bands voor het grootste deel bij dezelfde bureaus ligt, zul je ook steeds dezelfde bands te zien krijgen, b.v. de overkill aan Marduk en Morbid Angel-optredens van een tijdje terug. In de tijd dat ik met mijn eerste bandjes optrad (jaar of twintig geleden) durfden zalen nog veel avontuurlijker te programmeren. Zo heb ik b.v. nog Urban Dance Squad en Gotcha! voor weinig gezien, en allerlei andere grote bands toen ze nog klein waren. Maar zalen durfden toen ook nog gewoon vernieuwende acts en nieuwe dingen neer te zetten. Tegenwoordig wordt vaak op veilig gespeeld om in ieder geval volle zalen en weinig kosten (in verhouding) te draaien, en ook door grote boekingsbureaus de programmering van festivals e.d. te laten doen. Waardoor je op allerlei grote festivals dezelfde bands kunt bekijken, een paar jaar terug hadden Fields of Rock, Pinkpop en Lowlands b.v. gigantische overlappingen in hun programmering. Nederlandse bands worden door dit risicoloze programmeren van veel zalen en festivals vaak ook uit de markt gedrukt, ze komen er gewoon niet tussen. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Hmmm, volgens mij zie jij het toch verkeerd. Heb met menig hoogwaardig NL band het podium mogen delen en meestal is het juist erg relaxt. Boeiender |
|
quote: Ook een goed punt, ja. Al worden er ook NL bands overgeprogrammeerd. Ook daadwerkelijk goede nieuwe acts worden op die manier verpest (qua wat het met hun instelling doet en het ermee doodgegooid worden). Maar goed, zo lang mensen geld blijven ophoesten verandert het waarschijnlijk niet. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |