XXL |
Xenofobe analfabeet. |
|
|
|
Posted 22-11-2009 13:29 by XXL |
|
|
Kabinet eens over kilometerprijs
Uitgegeven: 13 november 2009 15:16
DEN HAAG - Het kabinet heeft vrijdag een akkoord bereikt over de kilometerprijs. Dat meldde minister Camiel Eurlings vrijdag tijdens een persconferentie.
De kilometerheffing begint in 2012 met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018.
Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012.
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.
Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.
Anders verdeeld
Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld.
Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden.
Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings.
Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi's en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt.
Tevreden
Bos noemde het bereikte akkoord goed nieuws voor automobilisten. Hij was ''uitermate tevreden''. De files moeten minder worden, dat is goed voor het milieu en voor de helft van de weggebruikers zal de regeling financieel gunstig uitpakken.
Bijna 60 procent van de autorijders zal volgens het kabinet straks minder gaan betalen, aangezien de aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting zullen verdwijnen.
Kilometers
Het kabinet wil het aantal gereden kilometers met 15 procent terugdringen. ''Dat is tamelijk ambitieus'', aldus Bos. Hij verwacht niet dat automobilisten nog minder gaan rijden en dat de schatkist erbij inschiet. Volgens hem is het plan voor de overheid kostenneutraal.
''Ik hoef er ook geen cent aan te verdienen'', aldus de minister van Financiën. De bedoeling is volgens Bos dat er een eerlijker systeem komt en dat mensen belasting betalen naarmate ze de auto gebruiken in plaats van dat ze betalen alleen voor het hebben van een auto.
Werkgevers
De werkgevers steunen het kabinetsvoorstel voor het rekeningrijden op hoofdlijnen. Betalen per gereden kilometer is eerlijk en helpt files bestrijden. Maar het mag niet leiden tot extra lasten voor het bedrijfsleven.
Dat stellen de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland vrijdag. De opbrengsten van het systeem moeten bestemd zijn voor de infrastructuur, aldus de twee organisaties. Ook moet het een klantvriendelijk systeem zijn.
Bovag
Brancheorganisaties Bovag en Rai noemen de kilometerheffing een ''belangrijke stap'' om automobilisten te laten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van de aanschaf en het bezit. ''Dit is een veel eerlijker model'', aldus de organisaties vrijdag in een reactie.
Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) reageerde positief. De heffing is volgens de vereniging ''goed voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stedelijke gebieden''. De VNG noemt de betrokkenheid van gemeenten bij de invoering ''essentieel''.
Transportwereld
De transportwereld steunt het kabinetsvoorstel voor de kilometerheffing. Transport- en verladerorganisaties TLN, EVO en KNV noemen het belangrijk dat alle groepen weggebruikers per kilometer en naar tijd en plaats gaan betalen.
Het lijkt er volgens hen op dat het kabinet de belofte waarmaakt dat het personen-, vracht- en bestelverkeer elk ''niet méér gaan betalen, maar anders''. Ook is belangrijk dat de opbrengsten rechtstreeks in een structuurfonds vloeien, stellen zij in een gezamenlijke reactie.
Punt van kritiek: zij missen het concrete tarief in de spits.
© ANP/NUzakelijk
Kamer verdeeld over kilometerheffing
Uitgegeven: 13 november 2009 20:02
DEN HAAG - De Tweede Kamer is verdeeld over de plannen voor de kilometerheffing van minister Camiel Eurlings van Verkeer. De coalitiepartijen zijn voor, maar de oppositiepartijen VVD, SP en PVV zijn fel tegen. Ook voorstander GroenLinks ziet nog problemen.
De VVD stelt dat de automobilist ''schandalig wordt gepakt''. Tussen nu en 2018 gaan de kosten voor iemand die ongeveer 12.500 kilometer per jaar rijdt omhoog van 800 euro nu naar 900 euro, aldus de rekensom van VVD-Kamerlid Charlie Aptroot.
''Het is gewoon weer een belastingverhoging waarbij de automobilist schandalig wordt gepakt, zeker de mensen die in de file naar hun werk moeten. De bouwvakker, de onderwijzer, die worden gepakt.''
Bovendien, zegt Aptroot gaat de invoering 4 miljard kosten en zal het hele systeem nooit werken. ''Straks moeten er 9 miljoen facturen maandelijks naar de mensen. De overheid weet van elke rit waar je geweest bent. Dat gebeurde zelfs in de Sovjet-Unie niet.''
Belangrijke hobbel
De coalitie is wel blij met de voorstellen.''De meeste mensen gaan minder betalen en staan minder in de file, dus dat is goed nieuws. En de zakelijke automobilisten die meer gaan betalen worden gecompenseerd doordat dat ze minder in de file staan'', aldus CDA-Kamerlid Ger Koopmans.
PvdA-Kamerlid Lia Roefs stelt dat een ''belangrijke hobbel'' nu is genomen. Eurlings zet ''onomkeerbare stappen'', stelt ze tevreden vast. Ook de ChristenUnie is blij.
''Deze wet is een van de belangrijkste hervormingen van dit kabinet'', zegt Kamerlid Ernst Cramer, die het systeem eerlijk en rechtvaardig voor het milieu noemt.
In de oppositie noemt de SP de kilometerheffing een ''filebelasting'' en zij vindt het hele project veel te duur en te ingewikkeld.
GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik is een principiële voorstander, maar vindt de heffing voor het vrachtverkeer nog veel te laag. En de invoering van het spitstarief duurt Vendrik veel te lang.
Rekenen
De ANWB gaat de cijfers voor de kilometerprijs die minister Camiel Eurlings vrijdag bekendmaakte de komende tijd doorrekenen. Guido van Woerkom gaf vrijdagavond aan dat de richting van de plannen hem aanspreekt, maar dat hij nog geen zicht heeft op het totale plaatje.
Zolang hij dat niet heeft, schort hij een definitieve reactie op. ''We gaan rekenen en kijken of het klopt, maar dit bevat zeker positieve onderdelen'', aldus de ANWB-voorman. Ook Peter Janssen (van de RAI-vereniging) was positief kritisch in zijn eerste reactie.
''De uitgangspunten kloppen, maar we moeten goed kijken hoe de verschillende tarieven uitpakken per autosoort en of het bijvoorbeeld veel scheelt of een auto op benzine of op diesel rijdt.'' Hij denkt dat hij begin volgende week echt een oordeel kan vellen.
Dick van den Broek-Humphreij, directeur van verladersorganisatie EVO is positief. Hij gaat ervan uit dat de kosten zich terugbetalen, ook al omdat de bedrijfswagens sneller zullen doorrijden op de wegen.
© ANP
Helft Nederlanders voor kilometerheffing
Uitgegeven: 22 november 2009 11:16
AMSTERDAM - Ongeveer de helft van de Nederlanders (53 procent) is voor de invoering van een prijs voor elke in een auto gereden kilometer.
© ANP
Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond, die hij zondag gepubliceerd heeft.
De steun is het grootst onder kiezers van GroenLinks (98 procent), maar ook nog iets meer dan een op de vijf PVV-aanhangers (21 procent) staat erachter.
Een meerderheid heeft wel twijfels over het effect van de invoering. Slechts een kwart denkt dat de files ook echt zullen verminderen. Twee derde denkt dat de meeste automobilisten meer gaan betalen.
Later
Ruim driekwart (77 procent) verwacht dat de kilometerheffing later ingevoerd zal worden dan is aangekondigd. Het kabinet wil vanaf 2012 met de nieuwe maatregel beginnen.
De peiling van De Hond wordt via internet gehouden onder tenminste 2500 mensen, uit een steekproef onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld. De peildagen zijn vrijdag en zaterdag.
© ANP
'Tarieven vrachtvervoer mogen niet omhoog'
Uitgegeven: 21 november 2009 19:16
UTRECHT - Als de Tweede Kamer besluit de tarieven voor het vrachtverkeer te verhogen, zijn protestacties van vrachtvervoerders niet uit te sluiten.
Voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft dat zaterdag gezegd op het jaarcongres van zijn organisatie in Utrecht.
TLN kan volgens hem best leven met de voorstellen rond de invoering van de kilometerheffing die nu ter tafel liggen.
Politieke partijen als D66 en GroenLinks hebben, aldus Sakkers, echter al geopperd de transportsector extra te willen belasten.
De voorzitter waarschuwt andere fracties in de Tweede Kamer niet hun kant op te schuiven. ''Wij kunnen dan niet instaan voor de gevolgen'', zei hij zaterdagavond na afloop van het congres.
© ANP
Maargoed, ik ben wel eens benieuwd naar de meningen hier.
Ik denk dat ik er persoonlijk wel op vooruit ga en met de afschaffing van de BPM een leuke bus kan kopen zonder dat de prijs van een auto hierdoor verdubbeld wordt.
Ik kan me echter voorstellen dat de zakelijke rijder of kilometervreter (Mr.N, Vikingblood,....) misschien wel fors duurder uit is. Hoewel dat bij Vikingblood wellicht wel weer zal meevallen omdat hij voor zijn hobby auto's geen aparte belasting meer betaalt maar hij gewoon dokt voor het totaal aantal gereden kilometers.
Note: Transport en mensen als Grey laat ik even buiten beschouwing omdat die de extra kosten waarschijnlijk wel 1 op 1 zullen doorberekenen aan hun klanten.
En daarbij: Wat zijn de effecten op de handelaars in gebruikte auto's en de inruilwaarde van je huidige auto in de komende paar jaar?
Je gaat natuurlijk geen 15.000 voor een gebruikte auto betalen als hij straks nieuw amper meer kost door de afschaffing van de aanschafbelasting.
[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 22-11-2009 13:37]
Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.
|