IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Het Edda-topic Volgende pagina
Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 31-05-2002 21:55 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Mensen die in de Edda's en Germaans/Noorse mythologie geinteresseerd zijn kunnen hier disscussieren.

*Tiepvaut*

[Dit bericht is gewijzigd door Heiden op 01-06-2002 8:53]


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 31-05-2002 21:58 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

weet iemand waar je de edda's nog kan kopen?
ik heb zelf nu een soort samenvatting liggen..maar de originele boeken zijn natuurlijk veel mooier...


No meat is sweater


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 31-05-2002 22:02 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik heb de complete Edda's van Snorri Sturluson nog nooit gezien. Je hebt wel werken erover door o.a. Jan De Vries.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 31-05-2002 22:03 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

hmm enig idee waar ik die kan krijgen?


No meat is sweater


Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 31-05-2002 22:05 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

voor de geinteresseerden btw :

www.heidendom.nl

een site met o.a informatie over het odinisme in nederlands


No meat is sweater


Lord Belial
this user is dead
Usericon van Lord Belial
Posted 31-05-2002 22:09 by Lord Belial Wijzig reactieProfiel van Lord BelialQuote dit bericht

wat is een edda?
en odisme???


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 31-05-2002 22:11 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

De Edda's zijn opgeschreven rond 1100, de rest is verloren gegaan aan het christendom, oude Sages en Verhalen over Noors/Germaanse Mythologie.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 31-05-2002 22:37 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

ik moet de edda ook nog steeds lezen.
Heb op zich al wel veel gelezen over vikingen en het Futhark enzo maar de edda nog nooit.

komt nog


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-06-2002 7:36 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Hier een stukje uittreksel wat ik heb gemaakt uit de Edda. Dit gaat over Ragnarok.

Eerst drie harde winters, door geenen zomer gescheiden: streng is de heerschende koude;
Hevige winden loeijen allerwege: de zon verbergt zich.
Broeders zullen strijden en elkaar vernielen, overal heerscht jammer - echtbreuk overal;
Bijltijd is 't en zwaardtijd, waar de schilden klett'ren. Stormtijd is 't en wolfstijd en het al vergaat.
Dan geschiedt het, dat de eene wolf Skoll de zon en de andere wolf Menegarm de maan verslindt.
Daar beeft de hoge Yggdrasil, aarde en bergen worden geschokt
Alle ketenen en banden verbreken, de tijd loopt ten einde
De gebondene Fenrir-wolf huilt, rukt zich los en woedt ijselijk grimmig in het rond.
De Midgard-slang treedt in schrikkelijke gedaante te voorschijn en zoekt het vaste land.
Ook Loke verbreekt zijne boeijen en de helhond Garmur verscheurt zijne ketenen.
De adelaar Hrasvelgur zweeft met sterken vleugelslag rond om de lijken te verzwelgen.
Daar verheft zich Heimdall en blaast in Gjallarhoorn,
Zoo dat men het in alle negen werelden hoort en roept de goden ten strijde.
Odin raadpleegt Mimir's wijze hoofd; maar ook dit verstomt.
De geheele natuur staat verschrokken; Yggdrasil waggelt in, den grond geschokt,
De landen der reuzen met gekrijsch vervuld; dwergen zuchten en weeklagen, aan den ingang hunner holen.
Bij gansche scharen gaan de menschen op de paden des doods en de reuzenadelaar verzwelgt krijschend de lijken.
De zee woedt en het schip Nagelfar, gemaakt uit de nagelen der overledenen, slaat los.
De reus Hrymur komt van het zuiden, de Fenrir-wolf snelt te voorschijn met opengesperden muil,
De onderste kaak raakt aarde, de bovenste hemel. Vuur fonkelt uit neus en oogen.
De Midgard-slang spuwt gift en verpest de gansche lucht en zee.
Daar barst de hemel en Muspel's zonen komen aangereden, aangevoerd door Surtur, den alverzenger.
Door vuurvlammen en bliksemstralen omgeven; zijn zwaard schitterd helderder dan de zon.
Bifrost den daverende hemelsbrug breekt onder hen aan stukken.
Ook Loke, met zijne schaar van Hela's zonen, vereenigt zich met de ijsreuzen, om den algemeenen strijd te beginnen.
Alle Asen en Einherjar, vijfhonderdveertig maal achthonderd, rusten zich uit
En spoeden zich naar de onmetelijke strijdplaats Wigrid.
Odin met zijnen gouden helm, zijn schoone harnas en den spies Gungnir gewapend,
Rijdt deze ontzagwekkende schare voorop. Hemel en aarde sidderen, daar begint de schrikkelijkste aller strijden. -
Odin rijdt den Fenrir-wolf te gemoet. Thor strijdt aan Odins zijde, zonder hem te kunnen bijstaan;
Want alle inspanning zijner krachten is hem noodig tegen den Midgard-slang.
Freyr staat tegenover Surtur, als de weerloze bloem tegenover de verzengende vlamme.
Ook de hond Garmur, van voor de Gnijpaholen losgerukt, valt den eenhandigen Tyr aan
En de ontzettende tweestrijd eindigt met den dood van beide.
Odin kampt lang en hevig met Fenrir; Thor met de wereldslang die hij met zijnen moker den kop verbrijzelt;
Doch negen voet van daar valt ook de overwinnaar zelf, verstikt door het gift dat het monster op hem uitwerpt.
Fenrir opent den afgrijsselijken muil en ook Odin, vader en aanvoerder van de goden, is niet meer.
Maar de geweldige zoon van Sigfodr, Widar genaamd,
Treedt met zijnen schoen het monster op de onderkaak, verscheurt hem den muil,
En stoot hem zijn zwaard in den strot. Zoo wreekt hij den vader.
Ten laatste vallen ook Heimdall en Loke tegen elkander.
Alle Asen vallen; slechts Baldur, Hodur, Widar en Wale overleven dezen laatsten kampstrijd.
De godenbrug van Asgard, alle paleizen en burgten der goden worden verwoest.
Nu slingert Surtur vuur en vlammen rondom en verbrandt de gansche aarde, de zon word zwart, de aarde zinkt weg in de zee,
Van den hemel vallen de heldere sterren, rook stijgt opwaarts, de tijd is ten einde. -
Maar de zon heeft voor dat zij door den wolf verslonden werd eene dochter gebaard, die in haar sporen wandelt.
Lif en Lifthrasir, man en vrouw, hebben zich in Hlodmimir's woud gered voor de vuurvlammen van Surtur.
Zij voeden zich van morgendauw en van hen stamt het nieuwe geslacht af dat de aarde bewonen zal.
Maar ook de Asen worden na dezen geweldigen dood wedergeboren;
Zij verzamelen zich dan op het Ida-veld, waar vroeger Asgard lag, om te oordelen over het stof,
Om zich daar te herinneren groote besluiten, te bepeinzen Fimbultir's aloude runen,
En te vinden in het gras, de wondertafels uit goud gewrocht, die in ouden tijd de geslachten bezaten;
De god wiens schepter volken beheerscht en Fiolnirs geslacht.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-06-2002 8:18 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 31 mei 2002 22:03 schreef Infaustus het volgende:
hmm enig idee waar ik die kan krijgen?


Edda
Goden- en heldenliederen uit de Germaanse Oudheid
door: Vries, Dr. Jan de

EUR.22.46
Aantal bladzijden: 295
Uitvoering : geb
ISBN nummer : 9020248782
Nugi nummer : 644
Druk : 10e e
Geillustreerd : N

Uitgeverij Ankh Hermes BV
Postbus 125, 7400 AC Deventer
Tel.: (0570)67 89 00
Fax: (0570)62 46 32




Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-06-2002 10:07 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 31 mei 2002 22:05 schreef Infaustus het volgende:
voor de geinteresseerden btw :

www.heidendom.nl

een site met o.a informatie over het odinisme in nederlands


Heersende Site.
Ik heb er ook nog een paar als je meer over Heidendom wilt weten:
http://www.gggev.com/
http://www1.tip.nl/~t968103/pfi_nederland/pf_stefa.htm
http://www1.tip.nl/~t887876/index.html
Er zijn nogal wat verschillende, zoals het Nederlands Heiden Front(Varg Vickernes is leider van de Noorse afdeling) maar met dit soort Hitler-Verering kan ik het niet eens zijn. Maar het te erge 'nee wij zijn niet zo' irriteert me ook. We moeten gewoon alle politiek achter ons laten wat mij betreft. Het is gewoon een gevoel.




Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


lestat
I assume I need no introduction...
Usericon van lestat
Posted 01-06-2002 10:27 by lestat Wijzig reactieProfiel van lestatQuote dit berichthttp://www.aeternus-darkermonument.tk

Die van Ankh Hermes heb ik ook,en ik heb nog een hele oude in het duits en in gotische letters gedrukt erg mooi.


God kills indiscriminately and so shall we. For no creatures under god are as we are, none so like him, as our selves.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 01-06-2002 11:30 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Mooi hoor. Ik heb de hele Edda op school gehad (Vrije School) maar ik weet er niet veel meer van. Maar als ik dit zo lees komt het een beetje terug. Ik moet het ook maar eens gaan lezen!



Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 01-06-2002 14:28 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

ik heb edda wel eens geleent van de bieb, maar het kon mij toen niet echt boeien. misschien moet ik het toch maar weer eens gaan opzoeken


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Lord Uraneck
SCHIJT!!
Usericon van Lord Uraneck
Posted 01-06-2002 15:47 by Lord Uraneck Wijzig reactieProfiel van Lord UraneckQuote dit bericht

er zijn toch meerdere Eddas? een proza edda, een gedichten edda enzo?
Volthor Khan heeft er geloof ik een liggen, hoopte dat ik die binnenkort eens kan lenen


ik heb schijt aan alles, zelfs aan m'n handen


Nihil
Casus belli
Usericon van Nihil
Posted 01-06-2002 16:29 by Nihil Wijzig reactieProfiel van NihilQuote dit bericht

Het is niet gemakkelijk om degelijke Nederlandse vertalingen te vinden. Je kan beter voor de Duitse of Engelse gaan. Vertalingen direct van het origineel zijn vrij zeldzaam.


Tum podem extulit horridulum...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 01-06-2002 19:06 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

is er een link tussen het noorse geloof en andere geloven? (zo is er een duidlijke link tussen de islam en christengeloof buiten het feit dat beide zuigen)


Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 01-06-2002 19:18 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

de noorse mythologie word(werd) vaak vergeleken met het griekse en dan doel ik op het feit dat veel noorse goden een grieks equivalent hadden o.a odin en loki


No meat is sweater


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-06-2002 19:24 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2002 15:47 schreef Lord Uraneck het volgende:
er zijn toch meerdere Eddas? een proza edda, een gedichten edda enzo?
Volthor Khan heeft er geloof ik een liggen, hoopte dat ik die binnenkort eens kan lenen


Dat klopt je hebt De Poetische Edda's(Konungsbok Eddukvaedi in oud-ijslands ook bekend als de Codex Regius) en de Proza Edda of Snorra Edda opgetekend door de oude IJslandse dichter Snorri Sturluson. De laatste is het bekendst, met de delen 'Gylfaginning', 'Skaldskaparmal' en 'Hattatal'.

Waarom loopt het getal 9 als een rode draad door de Edda's? Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen?


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Lord Uraneck
SCHIJT!!
Usericon van Lord Uraneck
Posted 02-06-2002 4:32 by Lord Uraneck Wijzig reactieProfiel van Lord UraneckQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2002 19:06 schreef attila_de_hun het volgende:
is er een link tussen het noorse geloof en andere geloven? (zo is er een duidlijke link tussen de islam en christengeloof buiten het feit dat beide zuigen)

ja hoor, het huidige christendom heeft een aantal dingen uit de noorse mythologie geript.

@ Heiden nouja niet direct iets zinnigs, maar je hebt bijvoorbeeld 9 werelden dacht ik. Maar de rode draad?...ik moet dat ding echt eens lezen

[Dit bericht is gewijzigd door Lord Uraneck op 02-06-2002 4:33]


ik heb schijt aan alles, zelfs aan m'n handen


GkuA
-nt
Usericon van GkuA
Posted 02-06-2002 11:50 by GkuA Wijzig reactieProfiel van GkuAQuote dit bericht

Nummer 9 komt idd wel vaak voor, maar ik kan er niet echt iets interessants over vinden, dit was het enige wat ik tegenkwam:
http://www.mmedia.is/odsmal/
quote:
Nine, the number 9, belongs to the norse mystics too, where 8 are the worldly layers, and 9 is the unseen great source, ginnungagap (gap ginnunga); nine nights is a common concept in edda, and probably not nine at all, rather: the nine is divine.


En 216 (24 x 9? )
quote:
216 is a mystical number, the number of einherjar in Valhöll; -- and 432 are echoed in edda from yugas (Vedic time-concept, (some zeros lacking here)) and is the number of doors and mansions of divine abodes in norse mythology.


[Dit bericht is gewijzigd door GkuA op 02-06-2002 11:59]


'I think therefore I am, I think' -Nordom the Modron


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 02-06-2002 15:55 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

Ik heb de prose Edda en de Epische en heb ze ook gelezen Zeer mooie verhalen!!! Ik heb ook nog een aantal beschouwingen gelezen en andere verhalen die er ook op ingaan. Ik heb ook de (ik ben de naam even kwijt) gelezen (Goh wat interessant Grimnir...weet ik ) Maar ik vind de Gylfaginning nog het mooist. Ook de gedichten als het Voluspa kunnen mij zeer boeien.



Ooypunk
Heidevolk
Usericon van Ooypunk
Posted 11-06-2002 23:47 by Ooypunk Wijzig reactieProfiel van OoypunkQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

Ik lees hier dat de Edda in het Nederlands niet altijd even goed vertaald is. Nu wil het geval dat ik bezig ben Zweeds te leren. Is het een idee om Zweedse exemplaren te proberen, m.a.w. zijn die wel goed vertaald? Dat het waarschijnlijk te moeilijk is heb ik het niet over.


Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 11-06-2002 23:59 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Origineel is het in het Oud-Ijslands, dus dat zou het beste zijn om te leren of in ieder geval modern Ijslands. Dit is de site van een Ijslandse talen-student die wat dingen in het Nederlands heeft vertaald. Het is wel wat gebrekkig Nederlands, maar ook vrij letterlijk geloof ik, dus dat is misschien ook best wel interessant. http://www.stepcla.subnet.dk/onorse/sources.htm


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 14-06-2002 13:21 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Kijk ik vind een Zweedse vertaling:

http://www.lysator.liu.se/runeberg/eddan/



Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 14-06-2002 20:02 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2002 19:24 schreef Heiden het volgende:
Dat klopt je hebt De Poetische Edda's(Konungsbok Eddukvaedi in oud-ijslands ook bekend als de Codex Regius) en de Proza Edda of Snorra Edda opgetekend door de oude IJslandse dichter Snorri Sturluson. De laatste is het bekendst, met de delen 'Gylfaginning', 'Skaldskaparmal' en 'Hattatal'.

Waarom loopt het getal 9 als een rode draad door de Edda's? Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen?


ik heb de proza edda van snorri (coole naam)

de naam 9 is eenvoudigweg het meest heilige getal in de Noordse cultuur
Odin hing bv 9 dagen aan Ygg om de Runen te verkrijgen
9 is zo heilig, omdat het 3x3 is
3 is van oorsprong het heilige getal, omdat al het goede in drievoud komt
alles komt in drieen zoals
lichaam, ziel en geest
verleden, heden en toekomst (de drie nornen)
enz.....

en wat is er dan heliger dan 3 drieen oftewel 9???
niets

de versie die ik van de proza edda heb, vind ik buitengewoon goed. Deze is ook vrij recent, maar ik heb em in R'dam liggen nu...
is vrij makkelijk te verkrijgen in boekwinkels, net zoals boeken over Runen, daar heb ik er ook 5 van.
de Poezie edda wil ik ook nog, das wat lastiger

Eigenlijk moet je de Edda's gewoon gelezen hebben, iig de Proza edda (weet je gelijk waar veel bands hun inspiratie vandaan halen) . De Ilias en Oyssea heb ik ook gelezen, maar die vind ik wat minder boeiend.


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen