|
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 | ||||
Auteur: |
|
|
Jep zitten ook gedichten bij uit meer GRISTEN tijd. En aangepaste gedichten. Snorriej was zelf ook een gristen (of moest het zijn). |
|
Volgens Georges Dumézil zou die hele kristen-invloed op de proza-edda nogal overdreven zijn, en zou het dus meer authentiek zijn dan ze tot nu toe hadden gedacht. Behalve dan dat de invloed van de godinnen/vrouwen in de Heidense wereld groter zou zijn dan zou blijken uit de Edda's. |
|
Ik ben ook zeer geintresseert in dit onderwerp (Ook lid op Nederlands Heidendom). Ik wil ook altijd nog de vertaling van Tacitus Germanicus (als ik het goed heb). "Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn." |
|
quote: www.northvegr.org staat ie in het engels. [Dit bericht is gewijzigd door campske666 op 27-09-2003 17:31] |
|
Oja thnx! (hij stond in mn favorieten zie ik nu, maar ik ben vergeetachtig zoals wel weer blijkt). "Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn." |
|
quote:Dat is maar een kerel. Kijk maar is naar de inhoud en sommige delen zullen je wel verdomd christenlijk overkomen. |
|
quote: Dat ontken ik niet, maar als het er op aankomt om de betrouwbaarheid van oude geschriften te beoordelen, betrouw ik liever op mensen met meer kennis van zaken dan op m'n eigen amateru indrukken. In in die context is Georges Dumézil niet "maar een kerel", maar een persoon die er zeker meer vanaf weet dan jij en ik samen. |
|
quote:Dat is waar, maar er zijn denk ik meer mensen met kennis hierover die zeggen dat het christenlijke invloeden heeft. Zoals onze Jan de Vries! |
|
quote: Idd. Ze zijn het er niet over eens. Uit onze doppen kijken dus. |
|
Sowiezo krijg je over Heidendom een hoop vage/zweverige informatie vind ik, van hopeloze amerikaanse new age dingetjes tot belachelijke NS organisaties. gewoon je ogen goed open houden zoals al gezegd werd. "Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn." |
|
ik ben begonnen in een Nederlandse vertaling van de Edda's. In 1994 uitgebracht, het is trouwens vertaald door M. Otten. aha, ik zie net op de site van heidendom.nl dat deze uitgave in de literatuurlijst staat. |
|
quote:Heb die ook, is een goeie. Wil zelf nog een keer de vertaling van Jan de Vries hebben, maar die moet je een toevallig een keertje tegenkomen. De Germanen van Jan de Vries is trouwens ook een aanrader |
|
quote: Kan je gewoon bestellen op i-net site. Heb hem zelf uit een new-age winkeltje F*ck hippies |
|
quote: Feit is inderdaad, aangezien Snorre zelf een christen was, dat er invloeden van de kerstening terug te vinden zijn. |
|
quote: ah geweldig! nog een vrije school ganger! Een es weet ik staan, Yggdrasil heet hij, hoog en met helder, heilvocht begoten, vandaar komt de dauw, in de dalen vallen; aan de bron van Urd, staat hij eeuwig groen. |
|
Ik heb alleen maar negatieve dingen over de vrije school gehoort. Een vriendin van me heeft erop gezeten en wat voor verhalen ik hoorde... Toen ze besloot om niet door te gaan naar 't middelbare onderwijs van de vrije school werd ze gepest met het feit dat ze volgend jaar aan plastic tafeltjes zou zitten. Wtf? En dan dat hele verhaal over kinderen van de nacht en van de dag. Wat een kansloze bedoeling was 't daar. Gaat het er zo aan toe op elke vrije school? Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen." |
|
quote: serieus? werd ze daar echt mee gepest? da's wel n hele extreme school dan zeg! dat gaat er zeker niet zo op elke vrije school. Ik zit nou ook op een 'gewone' middelbare school, en mijn klasgenootjes toen wisten ook dat ik dat wou. En daar werd echt niet moeilijk over gedaan ofzo.. Maar wat was dat dan over kinderen van de nacht en van de dag? Een es weet ik staan, Yggdrasil heet hij, hoog en met helder, heilvocht begoten, vandaar komt de dauw, in de dalen vallen; aan de bron van Urd, staat hij eeuwig groen. |
|
Het was een raar verhaal over racisme. Rudolf Steiner is toch wel in opspraak gekomen vanwege zijn racistische ideeën. Maar ok, het zal inderdaad wel van school tot school verschillen. Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen." |
|
Vrije school moet deaud! Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
inderdaad (ik ben het niet zo vaak eesn met Kwellie dus bij deze moet als extra worden opgemerkt dat dit dus een uitzonderlijke post is) |
|
Iemand de kutgrap al gemaakt dat ik constant lees "Het Edah-topic"? |
|
Jenje leest constant "Het Edah-topic" Bij deze. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Maar het is 'de topic'. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
quote:anders moet ik het zelf doen, zo lame .. |
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |