IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Het Edda-topic Vorige pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 18-12-2006 10:57 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Precies! En het betaald goed


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Ymir
Usericon van Ymir
Posted 18-12-2006 11:29 by Ymir Wijzig reactieProfiel van YmirQuote dit bericht

quote:
Op 18 december 2006 10:33 schreef kwelgeest het volgende:
Vrije school moet deaud!


en dat zeg je uit welke ervaring?


Een es weet ik staan, Yggdrasil heet hij, hoog en met helder, heilvocht begoten, vandaar komt de dauw, in de dalen vallen; aan de bron van Urd, staat hij eeuwig groen.


Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 19-12-2006 9:52 by Rotzak Wijzig reactieProfiel van RotzakQuote dit berichthttp://www.meatspin.com

quote:
Op 29 juni 2003 21:35 schreef yggdrasil het volgende:
Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met de Edda ?
En wat betekent het voor jullie ?

Voor mij is het een grote steun als iets mee of tegen zit zijn het de goden die ik bedank of vervloek, meestal thor of odin.
Ik heb op mijn 7de een mjolnir als ketting gekregen van mijn vader en sindsdien nooit meer afgedaan.
een paar jaar geleden heb ik een tattoo van een mjolnir op mijn schouder laten zetten zodat ik hem nooit meer kon verliezen.
Mijn mjolnir is mijn kracht.
hoe zit het met jullie ?






Doe normaal man


Against God and Government


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 19-12-2006 11:21 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Ja! In Wodansnaam!


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


SevereTorture.
Zwart metaal.
Usericon van SevereTorture.
Posted 17-09-2007 11:41 by SevereTorture. Wijzig reactieProfiel van SevereTorture.Quote dit bericht

Weet 1 van jullie waar ik de Edda redelijk goedkoop op de kop kan tikken? Ik heb al bij de betere boekhandels gekeken, alleen daar betaal je 23 euro voor dat boek. Iemand tips voor iemand die minder dan 10 euro uit wil geven voor het boek?

Ik heb al op Marktplaats, e-Bay en Speurders gezocht, maar daar hadden ze niks.


R.
Usericon van R.
Posted 17-09-2007 11:45 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht



SevereTorture.
Zwart metaal.
Usericon van SevereTorture.
Posted 17-09-2007 11:46 by SevereTorture. Wijzig reactieProfiel van SevereTorture.Quote dit bericht

Geen succes: krijg daar alleen originele boeken, voor hetzelfde bedrag, en niet de tweedehands die ik zoek voor wat minder geld.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-09-2007 11:48 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

marktplaats, e-bay ...


R.
Usericon van R.
Posted 17-09-2007 12:01 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

quote:
Op 17 september 2007 11:46 schreef SevereTorture. het volgende:
Geen succes: krijg daar alleen originele boeken, voor hetzelfde bedrag, en niet de tweedehands die ik zoek voor wat minder geld.


Ben je echt zo'n miserable klaploper?

ps.
Helemaal gratis:

http://www.solar.boudicca.de/edda_online/

[Dit bericht is gewijzigd door R. op 17-09-2007 12:01]


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 18-09-2007 22:41 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 17 september 2007 11:46 schreef SevereTorture. het volgende:
Geen succes: krijg daar alleen originele boeken, voor hetzelfde bedrag, en niet de tweedehands die ik zoek voor wat minder geld.


www.boekwinkeltjes.com
www.antiqbook.com


Plokmaestro
jewetug a mattie
Usericon van Plokmaestro
Posted 06-11-2007 18:49 by Plokmaestro Wijzig reactieProfiel van PlokmaestroQuote dit bericht

´Een krakende klap als een klinkende munt, graangouden ringen gaf haar de moker. En zo kreeg Thor zijn hamer terug.´

Ook al is dit verhaal door christenen geschreven om de goden belachelijk te maken, het blijft prachtig!

Ik vraag me trouwens af wat er bedoeld wordt met het stukje uit de Havamal waar Odin zich 9 dagen en nachten aan zijn speer hing om de kennis van de runen te bemachtigen. Ik begrijp de achterliggende gedachte (als die er al is) niet helemaal.

Mvr. Alice Woutersen-Van Weerden gaf daar in haar boek ´Tussen Wodan en Widar´ een heuse verklaring voor. Maar de antroposofische onzin waar dat boek van vol staat lijkt me een beetje vergezocht.


R.
Usericon van R.
Posted 07-11-2007 8:41 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

Je moet bepaalde dingen inderdaad niet te ver zoeken. Ik vermijd dan ook typische 'new age' boeken die vol neo-mumbo-jumbo staan.

In mijn visie offerde Odin zichzelf aan de Yggdrasil door 9 dagen in gruwelijke pijn te hangen. Uiteindelijk liet de Yggdrasil hem vallen en had hij de kennis verkregen waar hij naar zocht.

Als achterliggende gedachte denk ik aan het ritueel van een sjamaan in trance die visioenen ziet. Niet meer of minder.

Wel vraag mij nu inderdaad ook enorm af of er een achterliggende gedachte is, gezien de Edda niet heel erg representatief ia qua informatie en er teveel mumbo-jumbo boeken bestaan zal die er niet zonder te filosoferen zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door R. op 07-11-2007 8:42]


Cryptogram
Usericon van Cryptogram
Posted 10-11-2007 22:55 by Cryptogram Wijzig reactieProfiel van CryptogramQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2007 8:41 schreef R. het volgende:
In mijn visie offerde Odin zichzelf aan de Yggdrasil door 9 dagen in gruwelijke pijn te hangen. Uiteindelijk liet de Yggdrasil hem vallen en had hij de kennis verkregen waar hij naar zocht.

Als achterliggende gedachte denk ik aan het ritueel van een sjamaan in trance die visioenen ziet. Niet meer of minder.

Wel vraag mij nu inderdaad ook enorm af of er een achterliggende gedachte is, gezien de Edda niet heel erg representatief ia qua informatie en er teveel mumbo-jumbo boeken bestaan zal die er niet zonder te filosoferen zijn.

Wodan als zijnde een sjamaan is één van zijn vele gezichten, klopt helemaal; denk echter dat je de mythe hiermee wel (onbedoeld) tekort doet met deze interpretatie!
Er zijn genoeg punten te noemen waar je vanuit kunt vertrekken: bijv -> 9, zijnde het getal van de oneindigheid en de kosmos / de negen werelden (veruiterlijkt in het Valknut symbool). Hij reist er immers ook door tijdens de 9 dagen voor het verkrijgen van kennis.
Natuurlijk is transcendentie -- evenals bij de mythe van Wodan die zijn oog uitplukt om te kunnen drinken uit de bron der wijsheid -- ook hier een bijzonder belangrijk kerngedachte.
Sommige menen op basis v/h aantal regels en de inhoud van deze verzen het aantal aanwezige tekens binnen de runenrijen te kunnen verklaren (kan helaas op het moment geen citaten geven), maar aangezien zij alleen het oude en jonge futhark hierbij betrekken, heb ik mijn twijfels hierover. Zo zeker is het namelijk nog niet dat deze de meeste authentieke zijn. De runesystemen zijn dynamieker geweest dan velen denken.

[Dit bericht is gewijzigd door Cryptogram op 10-11-2007 22:57]


"And as things fell apart, nobody paid much attention"


Cryptogram
Usericon van Cryptogram
Posted 10-11-2007 22:59 by Cryptogram Wijzig reactieProfiel van CryptogramQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2007 8:41 schreef R. het volgende:
Je moet bepaalde dingen inderdaad niet te ver zoeken. Ik vermijd dan ook typische 'new age' boeken die vol neo-mumbo-jumbo staan.


Ik ben het in de kern met je eens. Ben echter wel benieuwd met wat je zoal als 'new age' beschouwt.

[Dit bericht is gewijzigd door Cryptogram op 10-11-2007 23:00]


"And as things fell apart, nobody paid much attention"


Hildófr
Usericon van Hildófr
Posted 21-02-2008 20:59 by Hildófr Wijzig reactieProfiel van HildófrQuote dit bericht

gegroet
ik ben ook op zoek gegaan naar de edda
en met succes
ik heb dit gewoon gevonden in de bib
het is vertaald door Marcel Otten en bevat de Codex Regius en de Proza Edda van Snorri Sturluson, plus een inleiding.

[Dit bericht is gewijzigd door Hildófr op 21-02-2008 21:01]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-02-2008 21:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Edda??? nooit van gehoord

wasda?

mytho?


signature


FlandriaPagana
Usericon van FlandriaPagana
Posted 28-03-2008 17:48 by FlandriaPagana Wijzig reactieProfiel van FlandriaPaganaQuote dit bericht

Ik weet niet of het al gezegd is in de topic, maar in Antwerpen is er een winkeltje 'Triskel' waar je de Eddavertaling van Jan De Vries kunt kopen...
Zeer goed, ben het nu aan het lezen.
De winkel is als ik me niet vergis in de Verkammenstraat dichtbij het (metal)café 'Den Drempel'.


...sehnsucht...


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen