IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Het Edda-topic Vorige pagina | Volgende pagina
yggdrasil
Usericon van yggdrasil
Posted 29-06-2003 21:35 by yggdrasil Wijzig reactieProfiel van yggdrasilQuote dit bericht

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met de Edda ?
En wat betekent het voor jullie ?

Voor mij is het een grote steun als iets mee of tegen zit zijn het de goden die ik bedank of vervloek, meestal thor of odin.
Ik heb op mijn 7de een mjolnir als ketting gekregen van mijn vader en sindsdien nooit meer afgedaan.
een paar jaar geleden heb ik een tattoo van een mjolnir op mijn schouder laten zetten zodat ik hem nooit meer kon verliezen.
Mijn mjolnir is mijn kracht.
hoe zit het met jullie ?





[Dit bericht is gewijzigd door yggdrasil op 29-06-2003 21:38]


Demon to some, Angel to others


Warrior_of_Odin
Usericon van Warrior_of_Odin
Posted 29-06-2003 22:06 by Warrior_of_Odin Wijzig reactieProfiel van Warrior_of_OdinQuote dit bericht

Het boek geeft me veel inspiratie, en zoals ook bij jou geeft de mjolnir me kracht.
Eind deze zomer neem ik ook een tattoo daarvan op mijn bovenarm.

[Dit bericht is gewijzigd door Warrior_of_Odin op 29-06-2003 22:06]


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 29-06-2003 22:10 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Het boek brengt je echt in een andere wereld en het is ook een van de weinige boeken die dat met mij kan doen.
Moet alleen nog eens een Mjölnir kopen, alleen wil ik dan echt een mooie...


Heiden_reich
Usericon van Heiden_reich
Posted 30-06-2003 9:25 by Heiden_reich Wijzig reactieProfiel van Heiden_reichQuote dit bericht

Misschien een beetje off-topic, maar ik vond het ook onzin om er een nieuw topic over te beginnen;

Weet iemand waar ik de Engelse versie van Vargsmål kan downloaden?
Mijn Noors is erg slecht, dus dat boek kopen heeft geen nut, maar ik wil het wel graag lezen.


Wodan met ons!


campske666
Usericon van campske666
Posted 30-06-2003 10:15 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 29 juni 2003 22:06 schreef Warrior_of_Odin het volgende:
Het boek geeft me veel inspiratie, en zoals ook bij jou geeft de mjolnir me kracht.
Eind deze zomer neem ik ook een tattoo daarvan op mijn bovenarm.


Ik was hetzelfde aan het overwegen, met een paar vette runes erbij.
Heb trouwens net een boek over runes besteld, ben eens benieuwd of het vet gaat zijn.


Tronc
Usericon van Tronc
Posted 30-06-2003 14:24 by Tronc Wijzig reactieProfiel van TroncQuote dit bericht

het is interessant om te lezen. maar hoe haal je kracht uit een boek?


campske666
Usericon van campske666
Posted 30-06-2003 14:25 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 30 juni 2003 14:24 schreef Tronc het volgende:
het is interessant om te lezen. maar hoe haal je kracht uit een boek?


Afkoken, de pulp eruit filteren, en het vocht opdrinken met een beetje suiker voor de smaak.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-06-2003 15:45 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Je leert dingen uit een boek en daar put je je kracht uit.
Volgensmij ken ik de edda via heidendom.nl of via Zware metalen.



rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 01-07-2003 10:34 by rvanderholst Wijzig reactieProfiel van rvanderholstQuote dit bericht

effe een beetje OFF Topic maar heeft er hier iemand de boeken van ORLANDO FURIOSO of te wel "De Razende Roeland" van een of andere italiaanse schrijver?? ik heb de mooie versie met de tekeningen van Gustav Dore!

Het zijn mooie sonetten over de Hoofse tijd van ridders en monsters en mooie dames! Erg cool....

iemand?


I Find That I Am Not There...


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 01-07-2003 10:36 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Het is wel heel erg off-topic.
Doe dat maar in een boeken topic


rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 01-07-2003 10:37 by rvanderholst Wijzig reactieProfiel van rvanderholstQuote dit bericht

kdacht misschien zijn alleen hier de geinteresseerde mensen...


I Find That I Am Not There...


campske666
Usericon van campske666
Posted 01-07-2003 10:38 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 10:37 schreef rvanderholst het volgende:
kdacht misschien zijn alleen hier de geinteresseerde mensen...


Denken moet je aan paarden overlaten. Die hebben daar het hoofd voor.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 01-07-2003 10:41 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

hmm, Noorse mythology is iets heel anders dan hoofse literatuur over riddertjes.


campske666
Usericon van campske666
Posted 01-07-2003 10:43 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 10:41 schreef wladimir het volgende:
hmm, Noorse mythology is iets heel anders dan hoofse literatuur over riddertjes.


Alhoewel hoofse romantiek toch ook wel voorkomt in sommige Sagas.


rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 01-07-2003 10:44 by rvanderholst Wijzig reactieProfiel van rvanderholstQuote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 10:41 schreef wladimir het volgende:
hmm, Noorse mythology is iets heel anders dan hoofse literatuur over riddertjes.


riddertjes??? probeer eerst er maar eens wat van te lezen... dan krijg je wel meer respect voor deze zogenaamde "riddertjes"!


I Find That I Am Not There...


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 01-07-2003 11:20 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

De edda is geen escapisme.
Je kan beter eens beowulf lezen, dat lijkt me een stuk beter.


rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 01-07-2003 11:25 by rvanderholst Wijzig reactieProfiel van rvanderholstQuote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 11:20 schreef wladimir het volgende:
De edda is geen escapisme.
Je kan beter eens beowulf lezen, dat lijkt me een stuk beter.


Weet jij uberhaupt wel over welk boek ik het heb? voor je een oordeel velt??


I Find That I Am Not There...


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 01-07-2003 11:40 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Ik weet wel wat hoofse literatuur is.


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 01-07-2003 15:41 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Laten we niet vergeten dat de Edda een verzameling gedichten is, samengesteld in een tijd dat Ijsland Christelijk was (wat uberhaupt niet lang duurde voordat dat zch voltrokken had), en dat de verhalen die er in voorkomen aan Ijsland eigen zijn.


campske666
Usericon van campske666
Posted 01-07-2003 15:42 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 15:41 schreef Egregius het volgende:
Laten we niet vergeten dat de Edda een verzameling gedichten is, samengesteld in een tijd dat Ijsland Christelijk was (wat uberhaupt niet lang duurde voordat dat zch voltrokken had), en dat de verhalen die er in voorkomen aan Ijsland eigen zijn.


Wat is je punt ?


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 01-07-2003 15:43 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 15:42 schreef campske666 het volgende:
Wat is je punt ?


Goeie vraag.

Meer een soort van statement dat de Edda een tikkie overrated is


campske666
Usericon van campske666
Posted 01-07-2003 15:45 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 15:43 schreef Egregius het volgende:
Goeie vraag.

Meer een soort van statement dat de Edda een tikkie overrated is


Daar heb je wel gelijk in eigenlijk, maar het blijft één van de weinige bronnen met zoveel Germaanse mythologie in. De hele zooi is idd Ijslands en Christen-beinvloed. Maar als dat het één van de belangrijkste bronnen is, dan moet je het daarmee doen he.


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 01-07-2003 16:49 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2003 15:45 schreef campske666 het volgende:
Daar heb je wel gelijk in eigenlijk, maar het blijft één van de weinige bronnen met zoveel Germaanse mythologie in. De hele zooi is idd Ijslands en Christen-beinvloed. Maar als dat het één van de belangrijkste bronnen is, dan moet je het daarmee doen he.



Je hebt gelijk, en ik was eigenlijk een beetje balorig aan het doen omdat ik niets zinnigs meer te adden had aan de topic (of ik moet antwoorden op de off-topic vragen..). Meestal het probleem met die oude topics, valt weinig nieuws in te zeggen

Eerst zag ik zelf de Edda als een soort van Noorse bijbel, aangezien het de mythen over de goden had, en gedragsregels (zie Havamal, leukste gedicht om te lezen naar mijn smaak), maar toen had ik een kort maar krachtig gesprek met iemand die Oud-Engelse geschiedenis studeerd, en zij had een niet-zo-milde mening over de Edda. Zelf verkiest ze de sagen zoals Beowolf, Widsith en Knutsdrapa als bronnen van gebruiken en mythen.

De Edda is immers ook een beetje eclectisch samenraapsel, verheerlijkt door Ijslanders omdat het oud-IJslands zo op hun eigen taal lijkt dat ze het nog steeds kunnen lezen. (haar woorden overigens)


Vlkodlak
Usericon van Vlkodlak
Posted 22-09-2003 14:11 by Vlkodlak Wijzig reactieProfiel van VlkodlakQuote dit bericht

Weet iemand of (en zo ja waar) ik ergens aan een Nederlandse (vast niet), Engelse of desnoods Duitse versie van de Snorra-Edda kan komen?


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 22-09-2003 14:49 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

De edda is inderdaad een bundel van verschillende proza's/gedichten. Maar het is niet alleen een verhaaltje, een groot deel heeft ook te maken met het Noorse pantheon.

Vlaklakoka:
Ik had nog een Edda boekje in het Nederlands van Snorri gelezen. Is vast nog wel ergens te krijgen.

Ragnarok:
En voor Ragnarok. Ragnarok is de eindstrijd van de goden en reuzen. En staat ook voor een nieuw begin. Waarin Balder terug keert en andere goden.


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen