IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Auteur:
Topic : But it's the truth even if it didn't happen [Boekentopic II] Vorige pagina | Volgende pagina
KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 09-07-2020 13:52 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 20 september 2019 12:57 schreef Bub het volgende:
Iemand bekend met Thomas Olde Heuvelt?
Simpel gezegd: de Nederlandse Stephen King.
Aanrader.

Ik heb 2 boeken van hem gelezen.
Een kort verhaal: Dolores Dolly Poppedijn.
En Hex. Horror wat zich afspeelt in Gelderland!
Beiden vond ik erg tof en leest lekker weg.

Ik ben nu met zijn laatste bezig op de e-reader: Echo. Tot nu toe erg goed.



Aan de hand hiervan Hex voor m'n vriendin gehaald. Ze was er zeeer over te spreken. Zelf nog niet gelezen.



Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 09-07-2020 14:43 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Deze vanmorgen uitgelezen:



Goed gedocumenteerd en leest makkelijk weg.

Centrale idee: Op school leren we altijd dat het dankzij de monniken is dat er we nog zoveel klassieke literatuur kennen. In werkelijkheid overleefde minder dan 1% van die literatuur en dat is juist de schuld van diezelfde christenen. Ze vernietigden tempels, deden filosofen in de band, hielden grootste boekverbrandingen en uiteindelijk plaatste elke niet-christen zich zelf buiten de wet omwille van het beleid van o.a. Justinianus. Beroemde kerkvaders en heiligen (Augustinus, Chrysostomus, Benedictus,...) komen in de geschiedschrijving (die vanaf de 6de eeuw bijna volledig vanuit christelijk oogpunt gebeurt) naar voor als verdraagzame en deugdelijke figuren. Wanneer je naar hun brieven, redevoeringen en uitspraken kijkt, zijn het religieuze extremisten die (letterlijk) moord en brand in de naam van god prediken.

De slinger in het boek gaat soms een beetje in de richting van pure zwartmakerij om het punt over te brengen, anderzijds is alles juist heel goed onderbouwd en is (nagenoeg) alles te factchecken.

Nu bezig in deze:



When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 10-07-2020 11:44 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 9 juli 2020 14:43 schreef Count Usher het volgende:
Deze vanmorgen uitgelezen:



Goed gedocumenteerd en leest makkelijk weg.

Centrale idee: Op school leren we altijd dat het dankzij de monniken is dat er we nog zoveel klassieke literatuur kennen. In werkelijkheid overleefde minder dan 1% van die literatuur en dat is juist de schuld van diezelfde christenen. Ze vernietigden tempels, deden filosofen in de band, hielden grootste boekverbrandingen[...]
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Zonder bepaalde christelijke wanddaden had de gemiddelde 'burger' in de middeleeuwen echt niet Plato wel gelezen of de geschriften van Parmenides gekoesterd. Filosofie heeft de middeleeuwen overleefd in de kloosters, en vooral na de val van Constantinopel zie je een opleving door de teksten die door christenen dan van het Oost-romeinse rijk naar het west worden gebracht.



Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 10-07-2020 12:38 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Tuurlijk, maar het punt van het boek is dat de christelijke vernietigingsdrang in de vijfde eeuw volkomen onderschat wordt in onze geschiedschrijving. De latere weldaden van het christendom (wat die verder ook mogen zijn) komen niet aan bod in het boek. Vandaar mijn opmerking dat de slinger soms een beetje doorslaat in dit boek.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-07-2020 15:01 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Mijn ongefundeerde mening is dat t nogal behoorlijk ongefundeerd is om te zeggen dat de christenen verantwoordelijk zijn voor 99% van de verdwijning/vernietigig van 'de' klassieke literatuur


When your people matter, menstrual health matters


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 10-07-2020 15:10 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 10 juli 2020 15:01 schreef Fusion het volgende:
Mijn ongefundeerde mening is dat t nogal behoorlijk ongefundeerd is om te zeggen dat de christenen verantwoordelijk zijn voor 99% van de verdwijning/vernietigig van 'de' klassieke literatuur


Dat wordt ook nergens beweerd, dus dat zit wel snor.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-07-2020 15:19 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Dat is wat jij beweerde dat zij beweerden


When your people matter, menstrual health matters


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 10-07-2020 15:23 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Kijk, ik zou kunnen happen, maar dan zijn we binnen de kortste keren weer aan het discussiëren over welke vertaling van de woorden waarmee Augustinus opriep christenen over de kling te jagen (excuus, dood te knuppelen) de schrijver nu juist weer gebruikte en dergelijke meer. Daar pas ik met graagte voor.

[Dit bericht is gewijzigd door Count Usher op 10-07-2020 15:24]


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-07-2020 15:30 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

"Centrale idee: Op school leren we altijd dat het dankzij de monniken is dat er we nog zoveel klassieke literatuur kennen. In werkelijkheid overleefde minder dan 1% van die literatuur en dat is juist de schuld van diezelfde christenen"

Ik zou me dan ook n beetje lacherig op de running gag van vertalingen beroepen, krijg je vast de usual suspect lachers op de hand.


When your people matter, menstrual health matters


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 10-07-2020 15:33 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Pssst, jij bent de enige running gag hier.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 14-07-2020 6:23 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Heerlijk rauwe demystificatie. Nooit vermoed dat de man achter zo'n zachte, troostende muziek zo'n ultra-gewelddadig verleden meetorste. Het leeuwendeel gaat echter over de repetitieve sleur van een hopeloze heroïneverslaafde die alles voor een volgend shot zou doen. Zo is er één hoofdstuk bijna exclusief gewijd aan een nachtelijke queeste om in Amsterdam tot 3 keer toe aan spul te geraken. Gelukkig is het ook een "who's who" van het grungetijdperk, met een hele resem bekenden die de revue passeren. Lanegan draait er z'n hand niet voor om om sommigen serieus door het slijk te halen (zo 'verdiend' de Oasis-zanger een heel hoofdstuk om duidelijk te maken wat voor een arrogante eikel hij blijkbaar is).
Vanaf nu zal ik Mark Lanegan in ieder geval toch op een andere manier beschouwen.



[Dit bericht is gewijzigd door PandroidJack op 14-07-2020 6:24]


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 14-07-2020 7:13 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

SCreeming Trees toch?


When your people matter, menstrual health matters


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 14-07-2020 7:45 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Inderdaad, moet doe hem daar vooral niet te veel aan denken, als je geen pak slaag van Mark Lanegan wil krijgen . Solo heeft hij ondertussen al veel meer uitgebracht.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 14-07-2020 9:00 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ja ik had geloof ik idd een solo album van hem. Lijkt me verder een deprimeren boek en ik ben al depressief genoeg dus niets voor mij :D


When your people matter, menstrual health matters


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 24-07-2020 12:49 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Net uit:



Misschien wel het beste boek wat ik ooit over het Romeinse rijk heb gelezen. Alle antieke bronnen worden tegen elkaar afgewogen en zo ontstaat een heel complex beeld van wat het rijk ooit was. Of juist niet was. Op het einde van de rit zijn er nog steeds meer vragen dan antwoorden en is de slotsom dat er veel meer is wat we niet weten dan wat algemeen wordt aangenomen. Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd en ik merk dat er 20 jaar na mijn studie al veel "waarheden" gesneuveld zijn door recent(e) onderzoeken/ontdekkingen. Een heerlijk boek!

Nu ff de taco's in de oven schuiven en vanmiddag begin ik aan deze:





When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 24-07-2020 13:36 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Mooie werken man!

Zelf net Dode Zielen van Gogol uit, wat leuk was als (sarcastische) inkijk in de burgermaatschappij van het Rusland van de 19e eeuw.

En het laatste 'moderne boek' wat ik las was Otmar's Zonen van Peter Buwalda, en die gast heeft echt een zieke fantasie. Mooie literaire thriller, echte pageturner ook (Bonita Avenue is ook aan te raden).

Nu maar weer eens non-fictie oppakken, ik denk aan These Truths van Jill Lepore (zag interessant interview met haar in de krant -- dat boek gaat over de complete geschiedenis van de VS, wel weer een project an sich met 1000 pagina's).


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Sater
Usericon van Sater
Posted 24-07-2020 13:46 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Net begonnen in De bedrieger van Javier Cercas. De bedrieger uit de titel is Enric Marco, die zich tientallen jaren voordeed als voormalig concentratiekampingezetene en het zelfs tot voorzitter van een Spaans Mauthausen Comité schopte. Cercas onderzoekt de waarheid achter de leugen en wisselt biografische hoofdstukken over Marco af met beschouwingen over zijn eigen worsteling met het schrijven van het verhaal. Doet me wat dat betreft een klein beetje denken aan HHhH van Laurent Binet.



one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 24-07-2020 14:00 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 24 juli 2020 13:46 schreef Sater het volgende:
Doet me wat dat betreft een klein beetje denken aan HHhH van Laurent Binet.



Godver ja, die ligt hier ook al een hele tijd te wachten om gelezen te worden. Te veel boeken, te weinig tijd.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 24-07-2020 14:10 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Mooie titels op deze pagina weer, werkt motiverend.

Ik ben momenteel bezig in Comet, van Carl Sagan en Ann Druyan. Komeet Neowise met eigen ogen zien was een goede aanleiding die eens op te pakken. Erg goed geschreven en mateloos boeiend.

Tussendoor vergroot ik mijn plantenkennis door regelmatig een hoofdstuk in De Historia Naturalis van Marcel de Cleene te lezen. Fantastisch mooi boek dat per plant bespreekt hoe de ideëen over zijn geneeskrachtige werking door de eeuwen heen veranderde. Prachtig geïllustreerd ook.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Sater
Usericon van Sater
Posted 24-07-2020 14:28 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 24 juli 2020 14:00 schreef Count Usher het volgende:
Godver ja, die ligt hier ook al een hele tijd te wachten om gelezen te worden. Te veel boeken, te weinig tijd.


Superboek! Dankzij de korte hoofdstukjes ben je er zo doorheen. Zevende functie van taal vond ik ook erg tof, al is dit een totaal ander boek.

Ik wil hier ook nog een lans breken voor Kaputt van Curzio Malaparte, oorlogscorrespondent voor een Italiaanse krant tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij baseerde zich op zijn eigen ervaringen in o.a. Finland, Polen, Rusland en Kroatië, maar laat nu en dan zijn fantasie de vrije loop, wat tot surrealistische taferelen leidt. Met name zijn beschrijvingen van ontmoetingen figuren als met Himmler, Hans Frank en Ante Pavelic doen snappen waarom Malaparte dit zelf een 'wreed boek' noemt.





one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 24-07-2020 16:18 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 24 juli 2020 13:36 schreef M. het volgende:


Nu maar weer eens non-fictie oppakken, ik denk aan These Truths van Jill Lepore (zag interessant interview met haar in de krant -- dat boek gaat over de complete geschiedenis van de VS, wel weer een project an sich met 1000 pagina's).
Die staat hier ook op het lijstje. Maar dat lijstje is láng!

Net als die Gogol trouwens.



Silence
Usericon van Silence
Posted 24-07-2020 16:53 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 juli 2020 14:10 schreef zodiac lung het volgende:
Tussendoor vergroot ik mijn plantenkennis door regelmatig een hoofdstuk in De Historia Naturalis van Marcel de Cleene te lezen. Fantastisch mooi boek dat per plant bespreekt hoe de ideëen over zijn geneeskrachtige werking door de eeuwen heen veranderde. Prachtig geïllustreerd ook.
Dat klinkt interessant!


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 01-08-2020 13:07 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

De auteur die nooit teleurstelt. Interessante mix tussen (het spel) Fall Out en (de film) Scanners. Met een al even interessant nawoord van de auteur zelf.



The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 01-08-2020 13:11 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

quote:
Op 24 juli 2020 16:53 schreef Silence het volgende:
Dat klinkt interessant!

Vind je het wat?


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Silence
Usericon van Silence
Posted 01-08-2020 21:38 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Ja, tof! Al sla ik nu de stukjes over het gebruik 'in den ouden tijden' soms over. Moe hoofd, maar ik wil wél alvast de plantennamen leren en kijken welke ik kan gebruiken om thee/fijne oliën e.d. van kan maken

Zo'n boek dat ik vermoedelijk steeds weer even uit de kast pak om te bladeren of een hoofdstuk te bestuderen. En fijne tekeningen!


Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen