![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 | ||||
Auteur: |
|
|
Brave New World, mensen. Lijkt meer waar geworden te zijn dan 1984. No dogs, no masters. ![]() |
|
quote: Las dat het een van de boeken is waar het meeste over gelogen wordt (het gelezen te hebben). De bijbel is een van de andere. "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma ) ![]() |
|
quote: Staat ook op m’n lijstje. Ik vind de offline wereld van Snow Crash ook een grappige toekomstvisie. Geen staten maar overal BV’tjes waar je je bij aansluit ![]() "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma ) ![]() |
|
Ursula Le Guin - The Dispossessed is ook een enorme aanrader in dit ‘genre’! En als je iets wilt lezen dat minder over een dystopische toekomst gaat en nog meer als kritiek op totalitarisme leest, is Darkness at Noon van Arthur Koestler een tip. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Ik las vorige week De tegenstander van journalist/schrijver Emmanuel Carrère. Het is true crime in de traditie van In Cold Blood en gaat over een Fransman die ergens in de jaren negentig zijn gezin doodde, omdat hij jarenlang een dubbelleven leidde en die leugen dreigde uit te komen. Het is een heel dun boekje, prachtig geschreven en vol psychologische inzichten en zelfs als je bekend bent met de details van deze zaak, val je tijdens het lezen nog steeds van de ene in de andere verbazing. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Voor een tweede keer de 'Dark Tower' - reeks van Stephen King uitgelezen. Persoonlijk mijn favoriete fantasy-reeks en zeker één van mijn favoriete King-schrijfsels. Het is dan ook - bijna letterlijk - de kern van alle werelden die King ooit geschapen heeft. Ik was voorbereid op de teleurstellende confrontatie met de nemesis, maar het ultieme einde blijft toch erg sterk. Nu ga ik opnieuw 'Insomnia' lezen, dat blijkbaar erg dicht tegen de wereld van de donkere toren aanleunt. Het zou erg fijn zijn moest dit Donkere Toren - verhaal verfilmd, of beter ver-seried, worden. Ja, er was de film met Elba als de protagonist, maar dat was eerder een mini-dipje in een erg uitgediept verhaal. ![]() The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving. ![]() |
|
grappig. Heb denk ik ongeveer 75% van King wel gelezen (de korte verhalen minder denk ik) en vind zijn huidige boeken minder. Was altijd met een grote boog rondom de Donkere Toren cyclus gelopen. 1e en 2e deel nog enigszins mwoah... maar vanaf deel 3 erg gaaf. Op naar deel 4! ![]() |
|
quote: Necroposting, dit, maar ik blijf toch 'Nooit meer slapen' als ze z'n beste zien. Houellebecq altijd +1. No dogs, no masters. ![]() |
|
Cliënt E. Busken van Jeroen Brouwers net gelezen. Geweldig boek, je kijkt mee in het hoofd van een psychiatrische patiënt. Ontzettend mooi beeldend taalgebruik. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. ![]() |
|
The Ritual van Adam Nevill. Ik had wel zin in een folk horrortje over een vriendengroep in de Scandinavische bossen, maar na een redelijk sfeervol slowburn survivalverhaal, kwamen er in het tweede deel (SPOILER) opeens een stel supercringy black metalmuzikanten ten tonele die het overgebleven personage gevangen hielden en wilden offeren. En gaat ook maar tientallen pagina's in hetzelfde kringetje door zonder noemenswaardige ontwikkelingen. Niet echt een aanrader dus. Dan was de Netflixverfilming een stukje beter, omdat deze dit belachelijk stuk heeft laten vallen. Straks beginnen aan de nieuwe van Lieke Marsman. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Het literaire vervolg op 'Wild At Heart'; het boek is vooral opgebouwd uit snedige, levendige dialogen die je zo weer in de film met Cage en Dern brengen. Korte hoofdstukjes, grappig maar ook erg gewelddadig (het is wachten tot er weer een personage gruwelijk aan zijn einde komt). Hier en daar zelfs poëtisch en lichtjes filosofisch, maar nu niet om te zeggen grootse lectuur. ![]() The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving. ![]() |
|
Ongeveer tegelijkertijd ook deze autobiografie (in paperback-versie) van acteur Sam Neil er doorgejast. Ik ben wel fan van hem, niet in het minst omdat hij meegespeeld heeft in enkele van mijn favoriete horrorfilms ('In the mouth of madness' en 'Event Horizon') en nog een hele resem ander aangenaam kijkvoer. Het is erg ontwapenend en spontaan geschreven; het was duidelijk niet zijn bedoeling om grootste literatuur te bedrijven of om zijn ego in de etalage te zetten, eerder in tegendeel zelfs. Tussen de memoires, getuigt hij ook zeer open over zijn strijd tegen kanker. Hopelijk komt hij er door en mag deze sympathieke Nieuw-Zeelander nog wat meer acteerwerk uitvoeren in de toekomst. ![]() The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving. ![]() |
|
https://uitgeverijprometheus.nl/boeken/als-rusland-wint-paperback/ Deze maar in de pre-oder gegooid. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "klinkt als een AliExpress' Glenn Danzig" ![]() |
|
Ik lees "The Road to Unfreedom" van Timothy Snyder, een anti-Rusland boek met een hoop open deuren. Leuk stukje propaganda, maar wat me het meest opvalt is dat de rol van Litouwen heel groot wordt gemaakt. Zal ie wel roots of een chickie o.i.d. hebben. Winter is coming ![]() |
|
quote: Neen. Hij is zo Amerikaans als maar zijn kan en zijn vrouw ook. Haar boek, The Taste of Ashes, is trouwens ook best aardig. Ik heb dat boek aandachtig gelezen voor het schrijven van een recensie toen het net uit was, maar kan me hier niets van herinneren. Ging vooral over de VS en Rusland toch? In welk opzicht speelt Litouwen dan een (te) grote rol? @Kwelgeest, klinkt interessant! Ik zal eens kijken of het origineel al ergens te vinden is. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
quote: Bijzonder! Het viel me al na een paar keer over Litouwen begonnen te zijn op dat dat te veel was in vergelijking met hoe de geschiedenis van de koude oorlog in het algemeen bekend staat. Je denkt bij het verval daarvan vooral aan die man die met die voorhamer op de Berlijnse muur staat te beuken, daarna aan Ceaucescu die samen met z'n vrouw met machinegeweren wordt neergemaaid, dan aan de Poolse blijdschap om hun geloof weer te belijden. Litouwen speelt een heel marginale rol als het om het verval van de USSR gaat, in onze vertelling. Uiteraard zijn daar ook belangrijke dingen gebeurd. Maar hoe vaak hij over Litouwen begint in dat boek, waar ik nu halverwege in ben, duidt op een bepaalde mate van fanboyism. Ik heb het voor de grap maar even aan ChatGPT gevraagd: Does Timothy Snyder have Lithuanian roots? ChatGPT zei: Yes, Timothy Snyder does have Lithuanian roots. He is a prominent historian, best known for his work on Eastern European history, particularly relating to the Holocaust and the history of Central and Eastern Europe during the 20th century. Snyder has publicly acknowledged his Lithuanian heritage through his paternal grandfather, who was from Lithuania. In fact, Snyder has written about the importance of his family's roots in Lithuania, and he has explored Lithuanian history in some of his scholarly works, including his book "Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin", where he discusses the atrocities that occurred in territories including Lithuania during World War II. So, yes, his Lithuanian background plays a part in both his personal history and the academic work he has done on the region. Winter is coming ![]() |
|
Kan je chatgpt om een bron vragen? Ik ben er namelijk vrij zeker van dat dit onzin is. Snyder wil overigens altijd graag het minder bekende Oost-Europese verhaal vertellen dus ik kan me daarom goed voorstellen dat hij de rol van de Baltische staten bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie daarom wat meer benadrukt. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Iedere Blanke Amerikaan heeft natuurlijk een Europese roots. Los daarvan vertrouw ik AI voor geen meter. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "klinkt als een AliExpress' Glenn Danzig" ![]() |
|
QED Heeft Timothy Snyder een Litouwse grootvader? ChatGPT said: Er is geen openbare informatie die suggereert dat de Amerikaanse historicus Timothy Snyder een Litouwse grootvader heeft. Snyder werd geboren in 1969 in de omgeving van Dayton, Ohio, als zoon van Christine Hadley Snyder, een lerares, accountant en huisvrouw, en Estel Eugene Snyder, een dierenarts. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Hij heeft wel één of ander lintje gekregen. https://lithuaniatribune.com/lithuanian-diplomacy-star-awarded-to-yale-professor-and-author-timothy-snyder/ Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen. ![]() |
|
Maar even aan ChatGPT vragen wat die er van vindt ![]() Hoe vaak Timothy Snyder over Litouwen begint in The Road to Unfreedom, duidt op een bepaalde mate van fanboyism. Zou zijn ontvangen "sterretje" hier wat mee te maken kunnen hebben? In The Road to Unfreedom (april 2018) noemt Snyder Litouwen sporadisch, vaak als slachtoffer van Russische cyberaanvallen en propaganda, passend bij zijn regionale analyse. Fanboyism gaat te ver – zijn toon blijft scherp en analytisch, niet overdreven lovend. Toch werpt de "Lithuanian Diplomacy Star", die hij op 27 oktober 2014 kreeg van Žygimantas Pavilionis voor het promoten van Litouwen, een schaduw over zijn onafhankelijkheid. Deze onderscheiding suggereert partijdigheid: beloond worden door een land dat hij bestudeert, creëert een belangenconflict. Kan hij Litouwen nog kritisch benaderen zonder die "ster" te riskeren? Een echt onafhankelijke historicus zou zulke lintjes afslaan. Het maakt zijn objectiviteit, hoe subtiel ook, discutabel. Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen. ![]() |
|
Tim heeft geen Litouwse opa dus hij heeft geen Litouwse roots. :') Dat is net zoiets als zeggen dat appels die in een bananendoos zitten geen appels zijn. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." ![]() |
|
Niemand beweert dat. Ik checkte een bewering uit het resultaat waar Freduk mee kwam: 'Snyder has publicly acknowledged his Lithuanian heritage through his paternal grandfather, who was from Lithuania.' one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Dus ChatGPT lult zichzelf tegen. ![]() Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." ![]() |
![]() |
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 |
![]() |
Index / Algemeen | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |