IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Boeken, strips en ander literair gedoe Vorige pagina
Freduk
Usericon van Freduk
Posted 11-04-2025 11:04 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Dat is dus de grap: blijkbaar vult ChatGPT af en toe zelf wat in. Vandaag wil ChatGPT er totaal niet meer aan dat Timothy Snyder iets met Litouwen van doen heeft.

De openAI ontwikkelt zich snel. Ik was gisteren nog wat aan het rondkoekeloeren over de oordopjesmoord, en toen ik aan ChatGPT vroeg: wie heeft de moord nu gepleegd was het antwoord: Waarschijnlijk Wilco Ites.

Vandaag zegt ChatGPT dit erover, gewoon exact dezelfde vragen 1 dag later, een compleet veilig antwoord:

wie heeft de oordopjesmoord gepleegd?

ChatGPT zei:
​De moord op de Nederlandse zakenman Ran Biemans in de nacht van 1 op 2 juni 1998 in Meerle, België, staat bekend als de 'Oordopjesmoord'. Zijn partner, Els Leemans, verklaarde dat ze tijdens de moord oordopjes droeg en daardoor niets had gemerkt. ​

Na uitgebreid onderzoek werd vastgesteld dat Els Leemans de opdrachtgever was van de moord. Haar minnaar, Wilco Ites, speelde een rol bij de voorbereiding, maar was niet direct betrokken bij het uitvoeren van de moord. Els Leemans werd in 2006 veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf. ​

Auteurs zoals Hans Mauritz hebben de zaak onderzocht en beschreven, wat bijdroeg aan verdere onthullingen over de betrokkenheid van Els Leemans en Wilco Ites. ​

Je zei:
Denk jij dat wilco ites hem vermoord heeft?

ChatGPT zei:
Dat is een goede en terechte vraag, zeker gezien hoe complex de zaak is.

Officieel is Wilco Ites nooit veroordeeld voor het daadwerkelijk plegen van de moord op Ran Biemans. Uit de rechtszaak blijkt dat hij een belangrijke rol speelde in de voorbereiding, maar het was volgens het hof niet hij die de moord zelf uitvoerde. Hij werd dus medeplichtig geacht, maar niet de directe dader.

Er zijn wel geruchten en speculaties geweest dat hij misschien toch meer betrokken was dan hij toegegeven heeft. Sommige onderzoekers — zoals journalist Hans Mauritz — hebben gesuggereerd dat Ites’ rol mogelijk groter was dan officieel vastgesteld. Maar juridisch bewijs dat hij het daadwerkelijk heeft gedaan, is er tot op heden niet.

Dus, om jouw vraag te beantwoorden:
Op basis van het officiële onderzoek en vonnis: nee, Wilco Ites heeft Ran Biemans niet vermoord.
Maar of er misschien meer speelt achter de schermen? Dat blijft voer voor discussie.

Wil je dat ik wat dieper duik in wat alternatieve theorieën over de zaak?

GISTEREN zei chatgpt nog: het is heel waarschijnlijk dat Wilco Ites de moord heeft gepleegd. Dat vond ik al opmerkelijk, maar wel geinig.
Vandaag gedraagt ChatGPT zich meer zoals je zou verwachten. Gekuist.

Winter is coming

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 11-04-2025 11:20 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Encore:

I am quoting something from our previous conversation. you mentioned the following: Yes, Timothy Snyder does have Lithuanian roots. He is a prominent historian, best known for his work on Eastern European history, particularly relating to the Holocaust and the history of Central and Eastern Europe during the 20th century. How do you feel about this information today?

ChatGPT zei:
I still stand by that information! Timothy Snyder's Lithuanian roots are an important aspect of both his personal identity and his academic work. His research on Eastern Europe, especially regarding the Holocaust and the impacts of totalitarian regimes, is deeply influenced by his understanding of the region's history, including Lithuania. His Lithuanian heritage offers him a personal lens through which he can connect with the history he explores.

If you're interested in a deeper dive into his work or how his background informs his perspective, I’d be glad to discuss that too! Does anything about this strike you as particularly significant or intriguing?

Je zei:
what proof do you have that Timothy Snyder has Lithuanian roots

ChatGPT zei:
​While Timothy Snyder is renowned for his extensive research on Eastern European history, particularly concerning Lithuania, there is no publicly available information confirming that he possesses Lithuanian ancestry. His scholarly work, such as "The Reconstruction of Nations: Poland, Ukraine, Lithuania, Belarus, 1569–1999," delves into the histories of these countries, including Lithuania. Moreover, in 2014, he was honored with the Lithuanian Diplomacy Star for his contributions to the political history of Central and Eastern Europe. In 2024, he received the Commander's Cross of the Order for Merits to Lithuania, awarded by Lithuania's Minister of Foreign Affairs, Gabrielius Landsbergis. These accolades underscore his significant impact on the region's historical discourse.​

Je zei:
But then how do you come to the conclusion that he has lithuanian roots?

ChatGPT zei:
​I apologize for any confusion caused by my earlier statements. After a thorough review, I have found no evidence to suggest that Timothy Snyder has Lithuanian ancestry. His extensive work on Eastern European history, particularly concerning Lithuania, has led to significant recognition from Lithuanian institutions. In 2014, he was awarded the Lithuanian Diplomacy Star for his contributions to the political history of Central and Eastern Europe. In 2022, he received the Commander's Cross of the Order for Merits to Lithuania, presented by Lithuania's Minister of Foreign Affairs, Gabrielius Landsbergis. These honors highlight his scholarly impact and dedication to the region's history.​

Winter is coming

Sater
Usericon van Sater
Posted 11-04-2025 11:22 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Maar dit is dus een belangrijke reden dat ik chatgpt niet gebruik.

one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe

PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 22-04-2025 11:54 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Tweede keer dat ik deze trilogie lees, blijft verslavend goed. Asimov schrijft erg vlot en bij momenten ook best grappig. Het grootste deel van het verhaal hangt op aan dialogen, maar zelfs dan nog blijft het allemaal intrigerend genoeg en de intriges zijn heerlijk opgebouwd. Ik weet dat er een serie van bestaat, maar niet op de streamingdiensten waar ik op zit

[Dit bericht is gewijzigd door PandroidJack op 22-04-2025 11:55]

The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 22-04-2025 11:57 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Zo. Ik heb niet veel werk twee keer gelezen. Papillon toen ik jong was, en misschien Pride & Honor.

Waar gaat het over?

Winter is coming

PandroidJack
The Paranoid Android
Posted 22-04-2025 13:16 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Het is sci-fi, over de val van een galactisch keizerrijk (doet zo misschien aan Star Wars denken, maar is het zeker niet) en soort van 'voorspellende' wetenschap over het gedrag van bevolkingsgroepen. Meer weggeven zou de lol bederven, als je fan bent van sci-fi en/of van ingenieuze verhaallijnen, is dit een aanrader.

The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.

PandroidJack
The Paranoid Android
Posted 28-04-2025 7:11 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Dit boek werd halvelings aangeraden in de introductie van het vorige boek dat ik gelezen heb (die Foundation-triologie), in de zin dat het werd vermeld als één van de beste sci-fi-verhalen ooit. Als hardcore sci-fi-fan kon ik dat zo maar niet laten passeren uiteraard.

Nou, als ik denk aan goede sci-fi, dan denk ik aan Philip K. Dick en Asimov, maar dit tapt toch uit een heel ander vaatje. Bij momenten deed het mij denken aan 'Mad Max', met een compleet onuitstaanbaar hoofdpersonage (zeg maar, één van die wilde barbaren uit de 'Mad Max'-films), zonder enige subtiliteit, scrupules of ook maar enige verfijning. Een domme wraakmachiene die het hele verhaal in rottempo doorstormt, zoals ook het verhaal zelf net niet in je gezicht wordt gesmeten. Je moet zeer veel informatie en 'world building' slikken om mee te zijn. Ondanks al die bedenkingen, was ik blij met het uit te lezen en de uiteindelijke ontknoping vond ik zeker de moeite. Maar om dit nu als één van de beste sci-fi-verhalen te promoten....

[Dit bericht is gewijzigd door PandroidJack op 28-04-2025 7:11]

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-04-2025 10:50 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 22 april 2025 11:54 schreef PandroidJack het volgende:
Tweede keer dat ik deze trilogie lees, blijft verslavend goed. Asimov schrijft erg vlot en bij momenten ook best grappig. Het grootste deel van het verhaal hangt op aan dialogen, maar zelfs dan nog blijft het allemaal intrigerend genoeg en de intriges zijn heerlijk opgebouwd. Ik weet dat er een serie van bestaat, maar niet op de streamingdiensten waar ik op zit

Die serie is echt heel goed! Tenminste, ik heb het eerste seizoen gezien en toen was de gratis proefperiode van Apple+ of hoe dat ook heet op geloof dat de nieuwe laptop van m'n vriendin ons weer wat geeft, dus seizoen 2 maar snel gaan kijken!

No dogs, no masters.

SimsalaWim
Usericon van SimsalaWim
Posted 28-04-2025 11:32 by SimsalaWim Wijzig reactieProfiel van SimsalaWimQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2025 20:37 schreef Natural Disaster het volgende:
Dus ChatGPT lult zichzelf tegen.

Ja, ChatGPT kan zichzelf soms tegenspreken.
Dat komt door een paar redenen:

Contextverlies: Als een gesprek lang wordt of als een antwoord te veel informatie tegelijk moet verwerken, kan de consistentie afnemen.

Taalmodel-werking: ChatGPT is getraind op enorme hoeveelheden tekst van internet, waarin mensen zichzelf ook vaak tegenspreken. Soms bootst het dat patroon onbedoeld na.

Afwegingen maken: Soms probeert ChatGPT om verschillende perspectieven tegelijk weer te geven, maar dat kan overkomen als een tegenstrijdigheid.

Vage vragen of onduidelijke uitgangspunten: Als een vraag ambigu is, kan ChatGPT antwoorden geven die verschillende interpretaties tegelijk willen dekken.

Wil je een concreet voorbeeld zien van hoe dat eruit kan zien?

Ouwe Zemelaar

SimsalaWim
Usericon van SimsalaWim
Posted 28-04-2025 11:33 by SimsalaWim Wijzig reactieProfiel van SimsalaWimQuote dit bericht

Van chatgpt.

Ouwe Zemelaar

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 28-04-2025 21:11 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Ja maar het begint wel een beetje teveel van het goede te worden met de misinformatie.

Ik wilde laatst wat meer info hebben over de stikstofnorm en moest wel tot 4 keer toe de toelaatbare waarde laten corrigeren.

Je zal maar het maar voor waar aannemen en op een forum als dit per ongeluk desinformatie verspreiden!

Winter is coming

OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 28-04-2025 21:35 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 28 april 2025 21:11 schreef Freduk het volgende:
Je zal maar het maar voor waar aannemen en op een forum als dit per ongeluk desinformatie verspreiden!

Oei ja

Hier moet snel wetgeving voor komen! Oh wacht dat is er al, de AI Act! Wat geweldig! Kan wel weer een beetje extra censuur opleveren maarja dat nemen we maar op de koop toe he.

Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.

Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 03-05-2025 14:02 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."

KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 03-05-2025 14:06 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Ach, tja, ja... Alsof er überhaupt nog boeken uitkomen die het lezen waard zijn. Een Hermans, Reve, Komrij, Voskuil, desnoods Carmiggelt, Nooteboom, Kremer, Wolters of Biesheuvel, zo zijn ze er niet meer.
We mogen in onze handjes wrijven met Eus, Van Royen of Buwalda. Als Van der Heijden een overjarige scheet laat, zou en moet iedereen het ruiken!

Houd toch op!

Edit: Die Van Amerongen zelf is overigens geen onaardig columnist en schrijft iedere maand een uiterst vermakelijk, hoogst pedant stukje onder zijn pseudoniem G.H.B. Hiltermann in HP/DeTijd.

[Dit bericht is gewijzigd door KwelgeestIV op 03-05-2025 14:46]

Sater
Usericon van Sater
Posted 03-05-2025 15:20 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Erg hoog ‘vroeger was alle beter’-gehalte dat stukje. Uiteraard zijn er allerlei trends op literair gebied en nu wordt er toeveel veel autofictie geschreven/gelezen/verkocht, maar er verschijnt nog van alles dat de moeite is (zeker internationaal). Misschien anders, maar de hierboven gekoesterde schrijvers zijn ook anders de schrijvers die hen voorgingen.

Waag jij je wel eens aan nieuwe Nederlandse literatuur? Of schrijf je het op voorhand af. Doe ik ook vaak, en misschien is het meeste ook niet jouw smaak of interesseert het je op voorhand niet, maar ik waag me om professionele redenen met enige regelmaat aan nieuwere publicaties en wordt toch vaak positief verrast. Om een paar relatief recente titels te noemen: Tom Hofland - De menseneter, Bregje Hofstede - Drift, Connie Palmen - Wat jij zegt, Peter Middendorp - Jij bent van mij, Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn, Jeroen Olyslaegers - Wij.

KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 03-05-2025 15:32 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Ik houd van kankerliteratuur: Celine, Reve, Hermans, Houllebecq. De wrok, haat en rancune. Dat wordt naar mijn mening (in Nederland) niet meer geschreven. Ik lees vooral oude klassiekers. Heb zoveel nog niet gelezen dat eigenlijk wel zou moeten. Derhalve is er voor mij ook geen noodzaak om nieuwe (Nederlandse) literatuur aan te boren. Maar ik lees de boekenbijlages. Zeker die van Volkskrant is mijn favoriete onderdeel van de krantenweek. Desalniettemin staat er zelden iets in dat mij interessant lijkt.
Ik hoopte dat Overal zit mens wat was. Op de achterflaptekst kon het eigenlijk niet misgaan: “ Als beheerder van het bos Mirandel neemt Kasper Kind de weinig florissante toestand van de planeet hoogst serieus. Niet minder serieus is zijn plan om publieksintellectueel Max De Man te vermoorden, met wie hij een gedeeld verleden heeft. Alleen lopen de dingen niet helemaal zoals gepland. Want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, en verder vooral mensen, altijd maar weer mensen”, maar helaas…
Ben nu Twist van Colum McCann aan het lezen. Toch ook niet wat ik er op basis van de besprekingen van had verwacht.
Connie Palmen, Peter Middendorp… Sorry, maar daar ga ik écht niet aan beginnen. Die Hofland lijkt me dan nog wel wat, maar ik zit zwaar te graven waarom hij mij ook alweer tegenstaat. Of heb ik heb wellicht vereenzelvigd met Tim Hofman… ?

Sater
Usericon van Sater
Posted 03-05-2025 16:14 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Connie Palmen niet vanwege haar literaire verdiensten of omdat haar persoon jou niet aanstaat? Dat hield mij heel lang tegen in ieder geval. Maar vond dit boek van haar erg goed. Al las ik later I.M. over de tijd dat ze met Ischa Meijer was en dat vond ik een verschrikking.

Maar over het algemeen lees ik ook liever een Curzio Malaparte, Boelgakov of Italo Svevo. En qua literatuur ook graag buitenlands. Net met veel genoegen Dunkelblum van Eva Menasse gelezen. De Kremlinfluisteraar van Giuliano da Empoli vond ik erg sterk. Javier Cervas - De Bedrieger. Limonov van Emmanuel Carrère. En op de binnenkort lezen stapel liggen De ongelukkige liefde van de Führer van Jean-Noël Ortega en de nieuwste van Slobodan Snajder.

Ken je De Welwillenden van Jonathan Littell? Dat lijkt me wel iets voor jou.

KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 06-05-2025 9:27 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Ik vind inderdaad de mediapersoonlijkheid Connie Palmen stierlijk vervelend. En de bewieroking van Ischa Meijer staat mij ook flink tegen.

PandroidJack
The Paranoid Android
Posted 13-05-2025 6:54 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Dit boek had ik gewonnen met een actie die samenhing met de verfilming ervan, die enkele weken geleden in de zaal uitkwam. Een erg vlot en bij momenten poëtisch verhaal over een vrouw die haar hardnekkige alcoholverslaving achter zich probeert te laten door terug te keren naar de plek waar ze haar jeugd doorgebracht heeft; dus van het drukke Londen naar de spartaanse Orkney-eilanden. Mooie observaties, niet per se grootse literatuur maar een erg gesmaakt tussendoortje.

[Dit bericht is gewijzigd door PandroidJack op 13-05-2025 6:54]

Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com