|
Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | ||||
Auteur: |
|
|
Er is geen zacht meer… {Edit} Deze discussie is wel echt al heel erg oud. We zitten al jaren alle platen zo af te mixen dat het effectieve dynamisch bereik tussen de 0 en -2db zit. Iedereen is het er over eens, maar echt verandering in de mainstream zie ik niet gebeuren. Volume is een drug. Harder klinkt beter. Jij wil beter klinken dan de buurman voor of na je in de playlist. De professionalisering in harde muziekproductie en de waardering van muziekanten voor pop-achtige elementen hebben dit alleen maar erger gemaakt denk ik. {/edit}{ [Dit bericht is gewijzigd door powertieke op 16-02-2022 8:47] "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma ) |
|
@Spectre: ja dat ook, ook al ben ik eerlijk gezegd minder gevoelig voor de loudness war. Zo gek als ik ben van muziek, ik luister thuis vaak muziek alleen maar op de laptop of mobiele telefoon, en stoor me minder aan de mix, master, afspeelkwaliteit etc. Da's echt een gebrek en verklaart wellicht ook waarom ik zo slecht ben in mixen. Ik interesseer me van nature meer voor de harmonische en ritmische content, maar ik hoop echt dankzij jou en Snaeck eindelijk eens de spreekwoordelijke oren te openen inzake mix etc When your people matter, menstrual health matters |
|
|
|
quote: Ik heb bovenstaand liedje eens laten analyseren op Loudness Penalty, het wordt op alle streaming diensten zo'n 7dB verlaagd in volume. Met andere woorden, een dynamische mix van dit zelfde liedje zal in een playlist hetzelfde volume hebben, maar wel veel fijner klinken. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Overigens clipped het nummer bijna constant +1,5dB, OOK in de intro Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Helpt mixen op volume? (Ik bedoel om jezelf ervan te weerhouden onbewust mee te doen) [Dit bericht is gewijzigd door powertieke op 16-02-2022 9:35] "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma ) |
|
quote: Ha ben ik nu de enige die dit stiekem best vet vind klinken? Muzikaal gezien niet mijn ding maar die mix, moderne vette sound, niets mis mee. Het is als geheel wel echt over the top gemaximized, zowel qua psychoacoustics als limiting. Er zit zo te horen ook weinig dynamiek meer in. Verder is het ook behoorlijk overproduced en daarmee wordt het een soort pop, merkwaardig vind ik dat toch in het genre. Dit alles verziekt de luisterbaarheid. Het is eigenlijk een heel typisch product anno 2022, puur ellebogenwerk van millennials die een plek op de eerste rang vanzelfsprekend vinden. |
|
quote: Haha holy shit!!!! Maar klonken er maar meer albums zoals dat album ja. Zo fijn om naar te luisteren. |
|
bedoel je nou, dat zonder de extreme limiting en zonder de zanger je de mix erg tof vindt klinken? Want daar kan ik wel in komen [Dit bericht is gewijzigd door spectre op 16-02-2022 9:49] Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote: Als je echt beter wilt worden in mixen moet je echt veel muziek gaan luisteren met betere monitoring. Mixen is namelijk voornamelijk je oren trainen. Ik zelf vind het ook moeilijk om te gaan zitten om muziek te luisteren, zonder iets anders te doen. Als ik je een tip mag geven, koop een goede set in-ear oordopjes of, als je dat niet trekt, een goede hoofdtelefoon en ga wandelen. Focus je op je favoriete muziek. Of zet muziek op terwijl je in bed ligt. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote: Yeap, alhoewel alles wel heel "vet" is gemixt -> de bas vind ik hierin juist veel te prominent, vooral in de toms. Maar zonder gaye zang en zonder brickwall, best een lekkere mix. |
|
@Spec: ik luister wel veel over een Bluetooth headset van Sony, met blijkbaar een soort goede basweergave. Is dat wat? Of moet ik echt meer aan een goede hoofdtelefoon denken? Ik heb er wel eentje (volgens mij) maar die hangt dus aan de DAW. Ik zal denk ik: * meer met ook hoofdtelefoon moeten mixen * meer met referentie tracks moeten werken * hopelijk uit jullie mixen heel moeten opsteken Het feit dat mijn mixen (op hun best!) klinken als AJFA van Metallica is helaas een vershijnsel waar ik altijd last van heb gehad. Ik heb recent wat oudere 'mixes' van mezelf geluisterd en ze klinken allemaal hetzelfde When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: Ik ben echt altijd de laatste die je zal zeggen dat je geld moet uitgeven aan nieuwe gear/plugins, maar gebruik wat je hebt. Zolang het middensegment is dan is het meeste spul erg goed bruikbaar. Een paar dingen wat je wel moet doen, als er ergens een verborgen equalizer/compressor aanstaat, zet die dan uit. Spotify heeft standaard normalisatie aanstaan bv en optie tot eq, probeer ook de hoogst mogelijke kwaliteit aan te zetten. Soms hebben die bluetooth headsets ook allerlei instellingen, als die er zijn kun je ze beter uitzetten. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote: Ik heb nu een hele aardige statische mix, ik ga snel verder met een aantal automation passages. Ik moet wel eerlijk met je zijn, er is heel veel meer te halen uit dit nummer -in mijn oren- als de basis beter is. En dan bedoel ik Dynamieker spel van de drums Geluid van de drums Bleed van de drums Echte basgitaar Maar ook zonder dat lukt het me wel, natuurlijk. Maar betere brongeluiden maken echt echt dat je liedjes tot leven komen. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Dat wat Spectre zegt, en zorg voor een referentieplaat, een album dat je kunt dromen. Als je de klank daarvan leert kennen op diverse installaties dan leer te horen wat de karakteristiek van een installatie zo ongeveer is. Dan worden je mixen automatisch beter. |
|
quote: Dat ja, a/b-en tot je omvalt. Ik ben absoluut geen heel goede mixer en ben iemand die al snel denkt "jup, prima zo, niks meer aan doen, doei", maar kreeg als tip van mijn vroegere label om continu te a/b-en met een bepaald nummer. Heeft me erg geholpen. Spectrum analyzer (had toen zo'n Behringer DSP8024, prima dingske) erbij en gaan. Ging toen overigens om dit nummer, compleet ander genre, maar for what it's worth: Overigens is een koptelefoon met "goede basweergave" ook wel link. Als die jouw bassen lekker vet aanzet snap ik dat je die op andere systemen gaat missen. Ik had ooit een AudioTechnica koptelefoon die echt belachelijk neutraal klonk. Zo neutraal zelfs dat ik hem voor gewoon muziek luisteren bijna onprettig vond en hem daarom heb weggedaan. Was volgens mij de AR-5BT, best te betalen overigens. Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
quote:Dank man. Ik ben vooral ook héél blij dat je niet de gitaarsound noemt. Dat de 'bas' ruk is weet ik, daar zal niet veel te behalen zijn. De dynamiek van de drums daar valt nog wel wat te doen, en ook de basis sound wellicht. Ik heb gekozen voor EZDrummer ipv Superior Drummer, maar ook voor EZ is er nog wel wat te tweaken, andere kit te kiezen etc. De bleed configuratie binnen EZ is echter heel raar en minimaal. Ik ben echt SUPER benieuwd! Ik kan bijna niet geloven dat het mogelijk is. Mag ik vragen wat je automatiseert? Ik automatiseer eigenlijk bij mixen erg weinig, alleen soms bijv de ritmegitaren wat omlaag qua volume tijdens een solo, maar zelfs dat doe ik vaker met side chain compressie dan echt automation. When your people matter, menstrual health matters |
|
Dank allen. Ik word echt blij van de input en willingness When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: Je gitaargeluid is niet super, maar wel bruikbaar, maar dat kon ik in je eigen mix al horen. Drums kunnen echt veel hebben, dus die krijg ik over het algemeen wel op de plek, zo ook in dit geval. Onderschat niet hoeveel je basgitaar bijdraagt aan je gitaargeluid, in dit geval moet ik echt hard werken en is het resultaat niet echt top. Wat betreft automation, mixfaders worden te weinig gebruikt, terwijl ze enorm veel kunnen bijdragen aan de spanningsboog van een liedje. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Ik automate grofweg op macro en op micro niveau. Macro voorbeeld: Een refrein net even luider dan je versen, dat zijn meestal alle instrumenten. Micro voorbeeld: Bepaalde noten van de basgitaar zijn slecht te horen in een bepaalde riff, die automate ik. Met compressie kun je heel veel goede dingen bereiken, maar met automation krijgen instrumenten lucht Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Ik automate mijn mixen ook altijd helemaal naar de tering. Beroepsdeformatie denk ik Maar ben het geheel met Spectre eens, dat kan zoveel doen voor de geluidsbeleving. In een couplet de gitaren net wat meer uit elkaar pannen om de zang meer focus te geven, alles een tandje harder in de refreinen, minder galm op de snare tijdens blastbeats, etc etc etc etc. Daarbij deed (doe) ik in eigen producties ook altijd veel met de tempotrack. Een refrein 2BPM meer geven bijvoorbeeld. Hoor je niet, maar voel je wel. Dat soort fratsen. Anyway.. Zin om aan de slag te gaan Fusion, maar zoals gezegd nu ff druk met andere shizzles. Stuur me nog de MIDI van de drums en de tempotrack want ik zal jou zeker ook het verschil laten horen met een andere drumlib met natuurlijker geprogrammeerde partijen. Ik wil alleen wat met de velocities kutten, ga geen andere partijen bouwen. [Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 16-02-2022 13:56] |
|
quote:Dank When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: [Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 16-02-2022 14:03] When your people matter, menstrual health matters |
|
@Snaeck: MIDI gestuurd. Volgens mij zijn de MIDI note mappings van EZDrummer en Superior heel anders, maar er zal vast wel een drum map voor te vinden zijn. When your people matter, menstrual health matters |
Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |