IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Buma Stemra Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-01-2003 20:49 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Wat doen die gasten precies?
Is het zinvol om als beginnend bandje bij die gasten aan te kloppen?


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-01-2003 20:59 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Volgens de site doen ze dit:

quote:

Buma/Stemra is…
Buma/Stemra is de organisatie die in Nederland de belangen van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers behartigt. Belangen op het gebied van muziekauteursrecht. Vrijwel alle componisten, tekstdichters en muziekuitgevers in Nederland (bijna 13.000) zijn rechtstreeks aangesloten bij Buma/ Stemra. Door internationale samenwerking behartigt Buma/Stemra de belangen van een veelvoud daarvan.

Het verschil tussen Buma en Stemra
Buma gaat over het openbaar maken van muziek (uitvoeringsrechten). Live-optredens, radio- en tv- uitzendingen, verspreiding via internet en achtergrondmuziek bij horecabedrijven en winkels bv. Stemra richt zich op het vastleggen en verveelvoudigen van muziek (mechanische reproductierechten). Denk aan de productie van cd's, audiovisuele producties, commercials en het vastleggen van muziek via internet.

Eén bedrijf
Buma en Stemra vormen in feite één bedrijf dat ook in één pand kantoor houdt. Dit bedrijf, waar zo'n 300 mensen werken, is het uitvoeringsorgaan van Vereniging Buma en Stichting Stemra. In datzelfde gebouw is ook een aantal aanverwante (auteurs)rechtenorganisaties gevestigd (CEDAR).

Buma/Stemra probeert ook invloed uit te oefenen op de totstandkoming, handhaving en verandering van wet- en regelgeving op het terrein van intellectueel eigendom. De contacten met overheid en politiek – zowel nationaal als internationaal – worden aangestuurd vanuit een kantoor in Den Haag. Organisaties als CEDAR en Stichting Auteursrechtbelangen maken eveneens gebruik van dit kantoor.

Buma en Stemra regelen
Muziekauteurs en -uitgevers kunnen bij Buma en/of Stemra hun werken laten registreren en de exploitatie van hun muziekauteursrecht overdragen. Dat betekent voor hen een zorg minder. Want voor individuele auteurs is het ondoenlijk om te controleren waar en wanneer hun muziek wordt gebruikt. Om over het innen van de verschuldigde rechten nog maar te zwijgen.

Maar ook degenen die muziek van anderen gebruiken hebben baat bij Buma/Stemra's rol. Voor 'grootgebruikers' zoals omroepen of discotheken bv. is het veel te omslachtig om met alle makers van de muziek die ze laten horen individueel een contract te sluiten. Via Buma kunnen ze dat in één keer regelen.


Dus sja.. je zou daar je muziek kunnen laten registreren (mocht iemand anders het jatten kun je dan aantonen dat het JOUW werk is..)

Maar -- dat is imho niet noodzakelijk.. Op het moment dat jij iets maakt verkrijg je automatisch al het intellectueel eigendom. Alleen wordt het dan iets lastiger je gelijk te krijgen mocht iemand anders jullie materiaal misbruiken zonder jullie toestemming.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-01-2003 21:01 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hmm hmm .. wie hebben er hier ervaring metd e Buma/Stemra ?


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-01-2003 21:03 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 6 januari 2003 21:01 schreef Jenje het volgende:
Hmm hmm .. wie hebben er hier ervaring metd e Buma/Stemra ?


Ik.. ik heb een demootje een keer laten reproduceren. Bij de kosten was registratie bij BUMA/STEMRA inbegrepen. We moesten namelijk per nummer een betaald bedrag voorschieten voor het geval we materiaal gejat hadden () en dat geld heb ik een jaar later (eerder kon niet) terug gevraagd..


Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 06-01-2003 21:59 by Sarjenka Wijzig reactieProfiel van SarjenkaQuote dit berichthttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

Ivm mijn werk, heb ik met de BUMA/STEMRA te maken. Omroepen moeten de gegevens afdragen van de muziek die ze op de radio/tv uitzenden. Een omroep betaalt zowieso een vast bedrag per maand, maar moet alsnog alle gegevens indienen. Wanneer deze gegevens niet op de juiste manier worden ingediend, of niet compleet zijn, kan er een boete volgen.

Er is wel weer een uitzondering voor lokale omroepen: zij betalen wel een vast bedrag per maand aan de Buma, maar hoeven de gegevens niet in te leveren. Vraag me niet wat hier de reden voor is.


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 06-01-2003 22:19 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 6 januari 2003 21:01 schreef Jenje het volgende:
Hmm hmm .. wie hebben er hier ervaring metd e Buma/Stemra ?


onze drummer heeft ook wat gedaan met buma/stemra ivm rechten op de nummers van judgement day. maar hoe 't nou zit?


Oud Vuil.


Barrrman
Stage-diver
Usericon van Barrrman
Posted 07-01-2003 9:51 by Barrrman Wijzig reactieProfiel van BarrrmanQuote dit berichthttp://www.the-stage.be

quote:
Op 6 januari 2003 21:59 schreef Sarjenka het volgende:


Er is wel weer een uitzondering voor lokale omroepen: zij betalen wel een vast bedrag per maand aan de Buma, maar hoeven de gegevens niet in te leveren. Vraag me niet wat hier de reden voor is.


wat is de reden hiervoor?


If you're not a metalhead, you might as well be dead (Piledriver)


spectre
Usericon van spectre
Posted 01-11-2006 8:43 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
DAOPS schreef het volgende:
@spectre: dan doe je toch iets niet goed.. als het je iets kost om een cd te laten maken. Dat Stemra-geld krijg je later namelijk terug. Vergeet ook niet dat je bij eigen optredens je nummers zelf moet opgeven. Naast je gage van de zaal, krijg je dan ook centen van de Buma. Niet veel, maar toch


Wanneer krijg ik het dan terug? Ik heb het hier over een album wat in de winkels komt te liggen.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 01-11-2006 9:44 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Buma/Stemra kost je als band veel te veel geld, wij brachten onze spullen altijd naar de belastingsdienst. Je krijgt dan een registratieformulier wat rechtsgeldig is. Dat scheelt je een smak geld, en als iemand gaat lopen klooien met jouw spullen kun je aantonen dat jij eerder je spullen aangegeven hebt in een rechtbank. Je kunt bij wijs van spreken gewoon een hele cd laten registreren daar, dus nummers en artwork, loge en bandnaam en dan betaal je maar 1 bedrag.

Ik zou onze gitarist anders even moeten vragen hoe hij dat destijds nou precies allemaal deed.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Daops
Usericon van Daops
Posted 01-11-2006 10:38 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Ben al kleine 10 jaar lid, met grote tevredenheid. Begrijp echt niet dat mensen zeggen dat het teveel geld/moeite kost. Als je het een beetje uitzoekt, kost het je weinig tot niks. Daarbij probeert men zo goed mogelijk je rechten te bewaken, en uit te betalen waar nodig. Je hoeft echt geen 10.000 cd's te verkopen hiervoor.

Spectre: hoe het precies zit weet ik niet meer (tijdje geleden), maar wij kregen gewoon die bijdrage van STEMRA terug na het persen van onze cd's. Zeker als je via een label iets gaat uitbrengen, zorg in ieder geval dat je zelf de auteurs-(en evt. publicatie)rechten regelt. En dat die ten allen tijde op jouw naam staan.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


*Sander*
Usericon van *Sander*
Posted 01-11-2006 10:41 by *Sander* Wijzig reactieProfiel van *Sander*Quote dit berichthttp://www.facebook.com/sander.vd.meer

quote:
Op 1 november 2006 9:44 schreef Staalman het volgende:
Buma/Stemra kost je als band veel te veel geld, wij brachten onze spullen altijd naar de belastingsdienst. Je krijgt dan een registratieformulier wat rechtsgeldig is. Dat scheelt je een smak geld, en als iemand gaat lopen klooien met jouw spullen kun je aantonen dat jij eerder je spullen aangegeven hebt in een rechtbank. Je kunt bij wijs van spreken gewoon een hele cd laten registreren daar, dus nummers en artwork, loge en bandnaam en dan betaal je maar 1 bedrag.

Ik zou onze gitarist anders even moeten vragen hoe hij dat destijds nou precies allemaal deed.


Je werk registreren(het bewijs hebben dat jouw werk/artwork op een bepaalde datum bestond) kun je idd op die manier doen.Een gesloten aan je zelf gerichte aangetekende brief kan ook overigens, is nog goedkoper.

Buma en Stemra kun je apart lid van worden. Stemra is vnl bedoeld voor de mechanische rechten van een geluidsdrager, dwz. het reproduceren van je cd voor verkoop, verspreiding ervan etc. Buma is meer bedoeld voor het controleren en innen van bedragen die men moet betalen voor het live uitvoeren van je muziek, het ten gehore brengen van je werk in de media etc.



But there is no real me: only an entity, something illusory................


Daops
Usericon van Daops
Posted 01-11-2006 11:04 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 1 november 2006 10:41 schreef *Sander* het volgende:
Een gesloten aan je zelf gerichte aangetekende brief kan ook overigens, is nog goedkoper.
Dit is geloof ik niet rechtsgeldig. Een kwaadwillende kan namelijk zo een lege envelop aangetekend aan zichzelf versturen en er 2 jaar later andermans muziek in doen die populair dreigt te worden.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 01-11-2006 11:05 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht



spectre
Usericon van spectre
Posted 01-11-2006 11:20 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Dat van de belastingsdienst weet ik, waarschijnlijk gaat dat binnenkort gebeuren.

DAOPS: Ik zou het even verder moeten uitzoeken, maar van die teruggave is mij niets bekend (raar dat je eerst betaald en daarna terug krijgt , ik zal wel iets missen).


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


*Sander*
Usericon van *Sander*
Posted 01-11-2006 11:48 by *Sander* Wijzig reactieProfiel van *Sander*Quote dit berichthttp://www.facebook.com/sander.vd.meer

quote:
Op 1 november 2006 11:04 schreef Daops het volgende:
Dit is geloof ik niet rechtsgeldig. Een kwaadwillende kan namelijk zo een lege envelop aangetekend aan zichzelf versturen en er 2 jaar later andermans muziek in doen die populair dreigt te worden.


Volgens mij toch wel hoor:

van de Buma site:

Toch werk registreren bij belastingdienst of notaris
Hoewel de Auteurswet een creatie automatisch beschermt, kan het toch verstandig zijn om een werk te registreren. Dat kan bij een belastingkantoor met een afdeling ‘Registratie en Successie’ of bij de notaris. De auteur kan ook een opname van zijn werk in een envelop doen en verzegeld en aangetekend naar zichzelf opsturen. Vervolgens bewaart hij de ongeopende envelop met datumstempel op een veilige plek. Door registratie kan de auteur laten zien wanneer hij zijn creatie heeft gemaakt.

Nu is dit wel fraudegevoeliger idd met wat je zegt 'creatief enveloppen' plakken



[Dit bericht is gewijzigd door *Sander* op 01-11-2006 11:52]


But there is no real me: only an entity, something illusory................


Daops
Usericon van Daops
Posted 01-11-2006 11:53 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Ah, dat zegel doet het hem ja . Heb ooit een workshop van een kerel van de Buma/Stemra gehad, die destijds zei dat dat niet zo'n overtuigende methode was. Vandaar.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


*Sander*
Usericon van *Sander*
Posted 01-11-2006 11:56 by *Sander* Wijzig reactieProfiel van *Sander*Quote dit berichthttp://www.facebook.com/sander.vd.meer

Is idd wel de minst 'veilige'methode.



But there is no real me: only an entity, something illusory................


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 01-11-2006 19:06 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

En de poststempels zijn niet altijd leesbaar


Hatsjikidee!


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 01-11-2006 19:12 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 1 november 2006 19:06 schreef Unholy Mary het volgende:
En de poststempels zijn niet altijd leesbaar


Annemarie!!!



herrie
Usericon van herrie
Posted 01-11-2006 19:23 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

quote:
Op 6 januari 2003 20:49 schreef Jenje het volgende:
Wat doen die gasten precies?
Is het zinvol om als beginnend bandje bij die gasten aan te kloppen?


volgens mij wordt het pas rendabel als je tig platen verkoopt... dat is voor de meeste mensen / bands niet realistisch...

daarbij: ik heb (als werkloze crusty ) veel ervaring om het zonder Stemra te doen. Als je dan muziek laat reproduceren (ceedee's, platen et cetera) vul je een formulier in dat je geen gebruik wilt maken van de diensten van stemra. Het plaatje staat dan echter wel geregistreerd (bij o.a. de plek waar je m laat reproduceren) en daardoor behoudt je als band wel je rechten... los van stemra: je hebt altijd een probleem als je andermans spullen jat / bootleg van maakt et cetera. De meerwaarde van Stemra is mijn inziens dat je als je doorbreekt en je plaat veel gedraait wordt in kroegen, radio en noem maar op, je een leuke stuiver kunt verdienen.

Voorbeeld: collega van me heeft destijds de megahit "Busje komt zo" gemaakt... hij kon er niet van leven... maar zorgde voor wat leuke extra's... (als vergelijking bedoel ik dit wanneer Stemra echt zin gaat hebben)... hij was er wel bij aangesloten.

meer weten? dan lees ik 't wel.

[Dit bericht is gewijzigd door herrie op 01-11-2006 19:24]


krisiunizer
Broadway, the hard way
Usericon van krisiunizer
Posted 01-11-2006 22:43 by krisiunizer Wijzig reactieProfiel van krisiunizerQuote dit berichthttp://www.myspace.com/beyondbeliefofficial

Ik heb in de loop van de jaren best een hoop geld gevangen van Buma/Stemra. En zelfs in inactieve jaren nog altijd meer gevangen dan mijn lidmaatschap kostte.

Lid worden is alleen zinvol is wanneer je muziek via een label wordt uitgebracht en in redelijke oplages wordt geperst, een paar maal op radio/tv komt en/of regelmatig live wordt uitgevoerd.

Een paar kanttekeningen:
B/S is een onmogelijk bureaucratische organisatie. Je moet overal zelf achteraan en wanneer iets vervolgens alsnog geregeld is, duurt het soms nog anderhalf jaar voor je ook poen vangt.
Als je eenmaal met B/S te maken hebt gehad, snap je plotseling waarom 'muziekuitgever' een beroep is. Je moet alles zelf bijhouden, indienen en vervolgens nog tig keer bellen voor je iets vangt.
Maar in het geval van mijn band werd er dan wel eens een flink bedrag gestort. Omdat 1 nummer bijvoorbeeld op een Duitse verzamel-CD stond, waarvan er tienduizenden waren geperst.

Sinds de download/MP3-toestand zul je van een album niet snel meer zoveel geld vangen.
Van live vertolken van je eigen muziek kun je via Buma trouwens ook geld vangen. De zaal draagt hiervoor jaarlijkse een bedrag af (voor live muziek).

Ik heb nooit muziek ingeschreven omdat ik bang was dat iemand met mijn composities aan de haal ging. In dat geval moet je sowieso zelf naar de rechter en dan moet een CD met een datum erop toch de doorslag geven. B/S registreert geen CD's, alleen titels van 'werken' en de tijdsduur.

Het lidmaatschap van Stemra betaal je jaarlijks. Inschrijven voor Buma doe je eenmalig. Het eerste jaar betaal je dus meer dan in volgende jaren.



krisiunizer
Broadway, the hard way
Usericon van krisiunizer
Posted 01-11-2006 22:45 by krisiunizer Wijzig reactieProfiel van krisiunizerQuote dit berichthttp://www.myspace.com/beyondbeliefofficial

Inkomsten van Stemra zijn trouwens bruto.

Je moet die dus nog opgeven aan de belastingdienst en als je niet bij de KvK staat ingeschreven als muzikant is in de praktijk lastig om daar kosten tegenover te zetten (afgezien van het lidmaatschap van B/S natuurlijk, want dat heb je nodig om dat geld te vangen)




Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 01-11-2006 22:48 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

quote:
Op 1 november 2006 19:12 schreef blonde rockgod het volgende:
Annemarie!!!


Stttt....


Hatsjikidee!


spectre
Usericon van spectre
Posted 06-01-2007 17:57 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Moet elk bandlid lid worden van de BS, of kan dat ook in 1 keer?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fredde Kaddeth
zaagbaas
Usericon van Fredde Kaddeth
Posted 15-09-2008 18:39 by Fredde Kaddeth Wijzig reactieProfiel van Fredde KaddethQuote dit berichthttp://www.facebook.com/massiveassault

Personen van een band kunnen zich inschrijven op buma stemra.
De band opzichzelf niet.
Het moet voor de buma stemra wel duidelijk zijn wie de componisten en tekst schrijvers zijn.


Dirty Bird Studio for recording, mixing, mastering for CD & vinyl, re-amping, drumediting


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 15-09-2008 19:41 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Je schrijft toch alleen bandleden in die of de muziek of de teksten of allebei geschreven hebben? Niet bandleden die alleen maar de muziek live spelen/een cd ingespeeld hebben.


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen