|
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 | ||||
Auteur: |
|
|
Dan ook, het inspelen van de muziek heeft ook consequenties. En ook als tekstdichter kan je je inschrijven. Als je je CD via een platenmaatschappij uitgaat laten geven dan is het zeker slim om je werken aan te melden. Het kost eenmalig zo'n € 110,- en daarna zo'n € 60,- in het jaar dacht ik. Maargoed, voor elke geperste CD waar werk van jou op staat krijg je geld. Als je je werk in eigen beheer uitbrengt is het niet persé nodig om je aan te melden, dan betaal je de Buma kosten zelf en krijg je het meteen weer terug aangezien je zelf je werk gebruikt. BS is inderdaad een trage organisatie, vaak komt dat omdat het moet samenwerken met zusterorganisaties in het buitenland die al even traag zijn. Het gebruik (bijvoorbeeld cd's persen door platenmaatschappijen) kan je daarom erg makkelijk opgeven via de online portal. Hier heb je je aangemelde werk staan, producent, label, catalogusnummer en EAN opgeven (allen vermeldt op de CD zelf) en maar wachten...wachten...wachten... Maargoed, het is al helemaal geweldig dat er een organisatie deze dingen onderneemt. De inkomsten zijn idd bruto aangezien het gewoon 'inkomen' is. En spectre, elk bandlid moet zich aanmelden las muziekkant zijnde, je kan middels een formulier wel gezamelijke alle gezamelijke werken aangeven. [Dit bericht is gewijzigd door Grimnir op 15-09-2008 20:35] |
|
week nu ook wa Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
We moeten met DrDoom nu voor het eerst aan de Bumra Stemra ik ben benieuwd. Lijkt mij een klote gedoe maar gelukkig heb je daar een platenlabel voor |
|
hoezo "moeten"?? |
|
O jee, we hebben er weer 1 Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
hoezo? of mag zo'n vraag niet gesteld worden ofzo? ben gewoon benieuwd waarom dat moet. kan namelijk een goede reden hebben... |
|
Lijkt me dat als je onder een label zit (zeker het label waar DrDoom mee in onderhandelin is/was) dat je je buma zaken wel "moet" regelen. En gelukkig zijn daar idd labels voor ja. |
|
quote: Volgens mij zijn er meerdere opties om dingen te regelen, en dat bedoeld meneer Grindbasher volgens mij ook. Maar als je een label hebt lijkt mij wel zo handig om de platgetreden paden te bewandelen, zo min mogelijk valkuilen. Boeiender |
|
In een platen contract staat (bijna) altijd, muziekkant verklaard lid te zijn van een collectief die auteursrechten behartigd (in dit geval BS), al is het wel je eigen beslissing. Maar als je het hebt over of het slim is, het zou gewoon niet slim zijn als je bij een label zit die een redelijk aantal platen perst je geld niet te laten collecteren. Als je er zelf achteraan moet (als dat uberhaubt kan) dan heb je een fulltime job. (NB: Auteurs Royalties, waar we hier over praten, zijn andere royalties dan het geld wat je per verkochte CD van de platenmaatschappij krijgt) |
|
quote: Dat is inderdaad het geval, onze vorige labels waren allen buitenlands dus toen hoefte het niet wat we uiteraard ook niet gedaan hebben. Met het komende label kunnen we echter niet anders. Gelukkig hoeven we het niet zelf te regelen. |
|
quote: met een label kun je idd ook "platgetreden paden" op een zeer simnpele manier omzeilen... enfin, voor zover mijn kennis reikt is Stemra alleen handig als je ook veel gedraaid wordt in kroegen, discotheken, radio en tv. Als je dat als band niet hebt, kun je door simpelweg een korte verklaring in te vullen buiten Stemra om prima ceedees uit (laten) brengen, zonder dat je per release stemra geld over moet maken (kan per 1 cd dus al gauw richting de euro lopen)... |
|
Dat betekend ook dat je als je de CD 'laat' uitbrengen je 1 euro per geperste CD misloopt, natuurlijk ben je niet altijd de enige schrijver dus zal die euro minder zijn, maar toch... |
|
zou kunnen, volgens mij is de verdeelsleutel niet zo lucratief... zoals als eerder gepost: collega van me (busje komt zo...) heeft er, ondanks dat het destijds een top 40 hit was, echt veel minder aan over gehouden... (en dat lag niet aan 't label, niet lid zijn van stemra etc). uiteindelijk moeten de opgedrikte dames van stemra ook betaald worden... |
|
zo, m'n meest favoriete formuliertje: Ondergetekende verklaart de componist / tekstdichter te zijn van: En heeft de exploitatie van zijn auteursrecht niet ondergebracht bij enige auteursrechtelijke vereniging / of uitgeverij. Bij deze verleent ondergetekende toestemming tot mechanische reproductie, zonder verrekening via Stichting Stemra of daarmee verbonden zusterorganisatie. De met deze toestemming verkregen reproducties zullen niet in aanmerking komen voor toekomstige afrekeningen met terugwerkende kracht. Naam : Adres : Postcode + woonplaats : Geboortedatum : Handtekening : Datum : Cat. nr. : HRI1 2008 © Herrie Records Inc. |
|
En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
|
SP wil opheldering over geld muziekrechten Uitgegeven: 21 augustus 2009 10:28 DEN HAAG - De SP gaat minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) vragen om opheldering over de wijze waarop auteursrechtenorganisaties als Buma de rechten van muziekstukken verdelen. Dat heeft SP-Kamerlid Arda Gerkens vrijdag laten weten naar aanleiding van onderzoek in Het Financieele Dagblad (FD). De krant berekende dat eind 2008 het totaal aan nog te verdelen gelden van alle achttien auteursrechtorganisaties tezamen ruim 400 miljoen euro bedroeg. Bij Buma nam die pot aan nog te verdelen gelden toe van 126 miljoen naar 154 miljoen euro. Daarnaast groeide het totaal aan geïnde gelden de afgelopen zes jaar met een derde tot 140 miljoen, terwijl het totaal aan uitkeringen met 11 procent toenam tot 113 miljoen euro. Geld Gerkens concludeert dat de rechtenorganisaties lang op hun geld blijven zitten en dat totaal onduidelijk is waarom ze dat doen. ''Ze doen dat al langere tijd'', schetst Gerkens. Daarom bestaat er een parlementaire werkgroep die deze kwestie volgt. Gerkens is daarvan de voorzitter. Ze denkt dat ze niet alleen namens de SP, maar ook namens die hele werkgroep een brief kan sturen aan Hirsch Ballin om om opheldering te vragen. Ze wil dat de minister via het College van toezicht op de Auteursrechtorganisaties (CvtA) actie onderneemt. Verbaasd De SP-volksvertegenwoordiger is hoogst verbaasd over het grote verschil tussen innen en uitkeren. ''Ik word soms benaderd door artiesten of componisten die hebben gehoord dat hun werk is gebruikt als achtergrondmuziekje in een tv-uitzending. Pas een jaar later kregen ze daar geld voor. Ik wil weten waarom dat zo lang duurt. Schimmig Ook hebben organisaties als Buma een grote pot met geld voor muziek waarvan ze de eigenaar van de rechten nog niet konden achterhalen. In deze tijd met digitale footprints in muziekstukken moet dat toch echt beter kunnen.'' Gerkens vindt in z'n algemeenheid dat de werkwijze van auteursrechtorganisaties schimmig is. © ANP Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Hanteren ze dan niet meer de verdeelsleutel "de helft naar Marco Borsato en de andere helft is voor de rest" |
|
Ik vind het raar dat er vele miljoenen binnen komen die vervolgens niet worden uitgekeerd. Ik hoor namelijk keer op keer weer dat de mensen die downloaden de reden zijn dat artiesten geen geld verdienen. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
quote: Al met al is het BumaStemra gebeuren erg achterhaald. Boeiender |
|
quote: Het verdeelsysteem en administratie van wie wat wanneer voor wie geschreven heeft is behoorlijk complex. Ik kan me dus best voorstellen dat er met enige regelmaat onduidelijkheid is over wie wat hoort te krijgen en er geld blijft liggen. De reden dat downloaders muzikanten minder geld opleveren heeft meer te maken met de platenmaatschappijen en de manier waarop contracten opgesteld zijn. Aangezien een groot deel van die contracten nog erg achterlopen op de hedendaagse realiteit, zijn er omtrent digitale verkoop nog veel dingen slecht geregeld. Maar dat terzijde: Het kost de muzikant allebei geld. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
quote: Hele dikke plus 1. We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno. |
|
quote: Dat zijn Buma rechten, geen Stemra rechten. Stemra is de tastbare geluidsdrager. CD's, LP's, DVD's. Buma is de uitvoering op tv, radio, podium, internet etc. Ik ben al sinds begin jaren negentig lid en ik heb bijna elk jaar meer geld gevangen dan het bedrag van mijn lidmaatschap. Het is pas echt interessant als je 20.000 CD's verkoopt natuurlijk. Tot die tijd is het vooral veel werk, voor een leuke extra zakcent. Ik heb bij elke release nog zelf in actie moeten komen om daadwerkelijk geld te krijgen. Het is dus niet zo dat wanneer een label (vooral buitenlands) jouw geregistreerde werken uitbrengt, je ook daadwerkelijk dat uitbetaald krijgt. Je krijgt trouwens ook geld voor het live spelen van je eigen muziek. Mits je muziek bij B/S is aangemeld en je zelf na een optreden een programma-opgave invult. Je krijgt dan een deel van het geld dat een zaal jaarlijks afdraagt om bands live te mogen laten spelen. |
|
quote: Dat is nou precies de reden waarom ik WEL alles aanmeld en check bij Stemra. Omdat ik zeker weet dat de Borsato's, en de erven Hazes dat ook doen. Ik heb ook wel eens 'onverdeelbaar geld' of zoiets van Stemra ontvangen. Wat labels vs B/S betreft... Labels betalen bands bijna nooit royalties uit. Echt niet. Want er zijn altijd weer manieren om dat te voorkomen. Maar de mechanische rechten op vermenigvuldiging (het persen van CD's), daar vangen veel artiesten best wat van. En dat geld komt dus van auteursrechtenorganisaties als Buma/Stemra. Overigens zijn er ook bands die elkaar op de bek slaan als de Stemra-afrekening komt. Bijv. omdat 1 persoon alle teksten heeft geschreven en dus 5x meer geld krijgt dan de rest. Het is verstandiger om gewoon alle nummers gezamenlijk aan te melden. Als er dan geld komt, krijg je allemaal je evenredige deel. Tenzij iedereen je CD in 2 minuten van Rapidshare sleurt. Dan krijg je helemaal niks. In dat opzicht is downloaden dus behoorlijk funest voor muzikanten die fulltime met de muziek bezig zijn. Die moeten dan pizza's gaan bezorgen om de huur te kunnen betalen. Overigens leven veel grotere bands ook zeker deels van de merchandise-verkoop. Dat levert wel 5x zoveel op als een verkochte CD. edit; 5x zoveel ALS [Dit bericht is gewijzigd door krisiunizer op 22-08-2009 8:48] |
|
hoe zit t als je je tekst op een shirt afgedrukt hebt. krijg je dan 5 x zoveel van de shirtopbrengst? |
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |