|
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 | ||||
Auteur: |
|
|
Wat doen die gasten precies? Is het zinvol om als beginnend bandje bij die gasten aan te kloppen? |
|
Hmm hmm .. wie hebben er hier ervaring metd e Buma/Stemra ? |
|
quote: Ik.. ik heb een demootje een keer laten reproduceren. Bij de kosten was registratie bij BUMA/STEMRA inbegrepen. We moesten namelijk per nummer een betaald bedrag voorschieten voor het geval we materiaal gejat hadden () en dat geld heb ik een jaar later (eerder kon niet) terug gevraagd.. |
|
Ivm mijn werk, heb ik met de BUMA/STEMRA te maken. Omroepen moeten de gegevens afdragen van de muziek die ze op de radio/tv uitzenden. Een omroep betaalt zowieso een vast bedrag per maand, maar moet alsnog alle gegevens indienen. Wanneer deze gegevens niet op de juiste manier worden ingediend, of niet compleet zijn, kan er een boete volgen. Er is wel weer een uitzondering voor lokale omroepen: zij betalen wel een vast bedrag per maand aan de Buma, maar hoeven de gegevens niet in te leveren. Vraag me niet wat hier de reden voor is. If you can't eat it or fuck it, then kill it... |
|
quote: onze drummer heeft ook wat gedaan met buma/stemra ivm rechten op de nummers van judgement day. maar hoe 't nou zit? Oud Vuil. |
|
quote: wat is de reden hiervoor? If you're not a metalhead, you might as well be dead (Piledriver) |
|
quote: Wanneer krijg ik het dan terug? Ik heb het hier over een album wat in de winkels komt te liggen. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Buma/Stemra kost je als band veel te veel geld, wij brachten onze spullen altijd naar de belastingsdienst. Je krijgt dan een registratieformulier wat rechtsgeldig is. Dat scheelt je een smak geld, en als iemand gaat lopen klooien met jouw spullen kun je aantonen dat jij eerder je spullen aangegeven hebt in een rechtbank. Je kunt bij wijs van spreken gewoon een hele cd laten registreren daar, dus nummers en artwork, loge en bandnaam en dan betaal je maar 1 bedrag. Ik zou onze gitarist anders even moeten vragen hoe hij dat destijds nou precies allemaal deed. "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
Ben al kleine 10 jaar lid, met grote tevredenheid. Begrijp echt niet dat mensen zeggen dat het teveel geld/moeite kost. Als je het een beetje uitzoekt, kost het je weinig tot niks. Daarbij probeert men zo goed mogelijk je rechten te bewaken, en uit te betalen waar nodig. Je hoeft echt geen 10.000 cd's te verkopen hiervoor. Spectre: hoe het precies zit weet ik niet meer (tijdje geleden), maar wij kregen gewoon die bijdrage van STEMRA terug na het persen van onze cd's. Zeker als je via een label iets gaat uitbrengen, zorg in ieder geval dat je zelf de auteurs-(en evt. publicatie)rechten regelt. En dat die ten allen tijde op jouw naam staan. www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
quote: Je werk registreren(het bewijs hebben dat jouw werk/artwork op een bepaalde datum bestond) kun je idd op die manier doen.Een gesloten aan je zelf gerichte aangetekende brief kan ook overigens, is nog goedkoper. Buma en Stemra kun je apart lid van worden. Stemra is vnl bedoeld voor de mechanische rechten van een geluidsdrager, dwz. het reproduceren van je cd voor verkoop, verspreiding ervan etc. Buma is meer bedoeld voor het controleren en innen van bedragen die men moet betalen voor het live uitvoeren van je muziek, het ten gehore brengen van je werk in de media etc. But there is no real me: only an entity, something illusory................ |
|
quote:Dit is geloof ik niet rechtsgeldig. Een kwaadwillende kan namelijk zo een lege envelop aangetekend aan zichzelf versturen en er 2 jaar later andermans muziek in doen die populair dreigt te worden. www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
|
|
Dat van de belastingsdienst weet ik, waarschijnlijk gaat dat binnenkort gebeuren. DAOPS: Ik zou het even verder moeten uitzoeken, maar van die teruggave is mij niets bekend (raar dat je eerst betaald en daarna terug krijgt , ik zal wel iets missen). Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote: Volgens mij toch wel hoor: van de Buma site: Toch werk registreren bij belastingdienst of notaris Hoewel de Auteurswet een creatie automatisch beschermt, kan het toch verstandig zijn om een werk te registreren. Dat kan bij een belastingkantoor met een afdeling ‘Registratie en Successie’ of bij de notaris. De auteur kan ook een opname van zijn werk in een envelop doen en verzegeld en aangetekend naar zichzelf opsturen. Vervolgens bewaart hij de ongeopende envelop met datumstempel op een veilige plek. Door registratie kan de auteur laten zien wanneer hij zijn creatie heeft gemaakt. Nu is dit wel fraudegevoeliger idd met wat je zegt 'creatief enveloppen' plakken [Dit bericht is gewijzigd door *Sander* op 01-11-2006 11:52] But there is no real me: only an entity, something illusory................ |
|
Ah, dat zegel doet het hem ja . Heb ooit een workshop van een kerel van de Buma/Stemra gehad, die destijds zei dat dat niet zo'n overtuigende methode was. Vandaar. www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
Is idd wel de minst 'veilige'methode. But there is no real me: only an entity, something illusory................ |
|
En de poststempels zijn niet altijd leesbaar Hatsjikidee! |
|
quote: Annemarie!!! www.myspace.com/heerschendeheerschers www.myspace.com/dihm www.myspace.com/departuremetal http://www.departuremetal.com http://www.freewebs.com/grindbashers |
|
quote: volgens mij wordt het pas rendabel als je tig platen verkoopt... dat is voor de meeste mensen / bands niet realistisch... daarbij: ik heb (als werkloze crusty ) veel ervaring om het zonder Stemra te doen. Als je dan muziek laat reproduceren (ceedee's, platen et cetera) vul je een formulier in dat je geen gebruik wilt maken van de diensten van stemra. Het plaatje staat dan echter wel geregistreerd (bij o.a. de plek waar je m laat reproduceren) en daardoor behoudt je als band wel je rechten... los van stemra: je hebt altijd een probleem als je andermans spullen jat / bootleg van maakt et cetera. De meerwaarde van Stemra is mijn inziens dat je als je doorbreekt en je plaat veel gedraait wordt in kroegen, radio en noem maar op, je een leuke stuiver kunt verdienen. Voorbeeld: collega van me heeft destijds de megahit "Busje komt zo" gemaakt... hij kon er niet van leven... maar zorgde voor wat leuke extra's... (als vergelijking bedoel ik dit wanneer Stemra echt zin gaat hebben)... hij was er wel bij aangesloten. meer weten? dan lees ik 't wel. [Dit bericht is gewijzigd door herrie op 01-11-2006 19:24] |
|
Ik heb in de loop van de jaren best een hoop geld gevangen van Buma/Stemra. En zelfs in inactieve jaren nog altijd meer gevangen dan mijn lidmaatschap kostte. Lid worden is alleen zinvol is wanneer je muziek via een label wordt uitgebracht en in redelijke oplages wordt geperst, een paar maal op radio/tv komt en/of regelmatig live wordt uitgevoerd. Een paar kanttekeningen: B/S is een onmogelijk bureaucratische organisatie. Je moet overal zelf achteraan en wanneer iets vervolgens alsnog geregeld is, duurt het soms nog anderhalf jaar voor je ook poen vangt. Als je eenmaal met B/S te maken hebt gehad, snap je plotseling waarom 'muziekuitgever' een beroep is. Je moet alles zelf bijhouden, indienen en vervolgens nog tig keer bellen voor je iets vangt. Maar in het geval van mijn band werd er dan wel eens een flink bedrag gestort. Omdat 1 nummer bijvoorbeeld op een Duitse verzamel-CD stond, waarvan er tienduizenden waren geperst. Sinds de download/MP3-toestand zul je van een album niet snel meer zoveel geld vangen. Van live vertolken van je eigen muziek kun je via Buma trouwens ook geld vangen. De zaal draagt hiervoor jaarlijkse een bedrag af (voor live muziek). Ik heb nooit muziek ingeschreven omdat ik bang was dat iemand met mijn composities aan de haal ging. In dat geval moet je sowieso zelf naar de rechter en dan moet een CD met een datum erop toch de doorslag geven. B/S registreert geen CD's, alleen titels van 'werken' en de tijdsduur. Het lidmaatschap van Stemra betaal je jaarlijks. Inschrijven voor Buma doe je eenmalig. Het eerste jaar betaal je dus meer dan in volgende jaren. |
|
Inkomsten van Stemra zijn trouwens bruto. Je moet die dus nog opgeven aan de belastingdienst en als je niet bij de KvK staat ingeschreven als muzikant is in de praktijk lastig om daar kosten tegenover te zetten (afgezien van het lidmaatschap van B/S natuurlijk, want dat heb je nodig om dat geld te vangen) |
|
quote: Stttt.... Hatsjikidee! |
|
Moet elk bandlid lid worden van de BS, of kan dat ook in 1 keer? Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Personen van een band kunnen zich inschrijven op buma stemra. De band opzichzelf niet. Het moet voor de buma stemra wel duidelijk zijn wie de componisten en tekst schrijvers zijn. Dirty Bird Studio for recording, mixing, mastering for CD & vinyl, re-amping, drumediting |
|
Je schrijft toch alleen bandleden in die of de muziek of de teksten of allebei geschreven hebben? Niet bandleden die alleen maar de muziek live spelen/een cd ingespeeld hebben. En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 |
Index / Muziek algemeen | Volgende pagina |