|
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | ||||
Auteur: |
|
|
Azagthoth: tis arrrrrpeggio (Italiaans is de helft van je muziektheorie...) |
|
|
|
quote: uhum, arpeggio it is. Al weet ik dat ik dat over een maand weer fout zeg. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: Goh, ik moest "een artiest die graag brood eet" leren Love is a curse |
|
Pff... ik moet nogal m'n muziektheorie ophalen, want ik wil over een jaar naar het conservatorium. ik had laatst een muziektentamen over 18 hoofdstukken. als je klaar bent met leren weet je ook al weer aardig wat :D HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip |
|
Wat wil je op welk conservatorium gaan doen? |
|
een leuke gratis gehoors trainer online,check it out www.good-ear.com |
|
Hmmz das mischien wel handig voor mij ik ben niet echt zo goed in intervallen horen e.d. en moet dat voor mijn muziekexamen toch echt wel kunnen (6vwo eindexamen muziek) You will never have, what i never had. |
|
laatst mijn c gehaald wait for me dragon, we'll meet in the sky |
|
c-theorie bedoel je? Ja die heb ik ook al wel ergens liggen geloof ik You will never have, what i never had. |
|
Ooooooowgod...HaFaBla-c? En Nolthuar: doen jullie intervallen vanuit liedjes? Op mijn twee muziekscholen mogen de strijkers ook examens doen (of eerder: moeten, anders mogen ze niet in plaatselijke orkesten) maar die krijgen per examen een hele stoomcursus theorie. Ben blij dat ik dat niet zelf hoef te geven. Trouwens lekker moeilijke uitleg over triolen enzo paar blz. terug. Dat kan toch veel makkelijker? |
|
quote: Sorry maar dat is de zevende Modi van een diatonische toonschaal. Laat ik het even voor je uittypen Ionisch is de eerste = majeur Dorisch is de tweede Phrygisch is de derde Lydisch is de vierde Mixolydisch is de vijfde Aeolisch is de zesde= mineur En dan pas komt Locrisch als zevende Maar het niet waar dat in de westerse muziek niet vaak wordt gebruikt want in Jazz wordt het samen met Mixolydisch het meest gebruikt |
|
Voor die gene die wat kwa ritmiek een uitdaging willen!! Neem je metronoom of stel je drummachine zo in dat de 2 en de 4 tel op op de tikken vallen. En dan net er achter spelen. Je zal merken dat je aardig door de war wordt geschudt. Met deze manier krijg je een ritme die geen "swing feel" heeft toch zo'n gevoel. Beginners wil ik afraden om dit te doen omdat het bewustzijn op ritme gebied nog niet goed is ontwikkeld. |
|
quote: Met 1 van de 7 bedoelde ik dat het een van de zeven modus was, als ik bedoelde dat het de eerste was dan had ik "1e van de 7" gezegd. Maar dat de locrische mode vaak in Jazz wordt gebruikt wist ik niet, bedankt voor het delen van deze informatie. edit: Misschien komt het omdat ik wel slecht geslapen heb, maar ik vind die betweterige ondertoon (of boventoon, je mag kiezen van me) nogal iritant overkomen. [Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 06-03-2003 18:35] Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
Een Antimetrische figuur is inderdaad een figuur zoals een triool, quintuplet etc |
|
quote: Is dat zo? Hier bij deze m,n exscuses mocht ik zo overkomen. Ik ben niet op de forum gekomen om betweterig over te komen door andere users. Daar ben ik veel te relaxed voor kwa doen en laten en nog eens ideeen. Dat laat ik voor de gefrustreerden. Maar het doet me goed dat het jazzgedeelte goed is bevallen Bijdeze een goed weekend |
|
quote: Ik heb "een appel doet goed" geleerd, maar dat komt dan ook omdat ik basgitaar speel. ~* www.SpoOken.nl *~ |
|
quote: Daar ben ik weer met een reactie Ehm das weer niet waar, denk ik. Want hoe onstaat dan de sixuplet(even engels want ik weet het ff niet meer) Want dat is ook een antimetrische figuur. |
|
Ge hebt gelijk, waar ik een paar bladzijden geleden over zat te zaniken trouwens is de wat verwarrende term anti-metrisch, een anti-metrisch figuur gaat toch niet automatisch tegen het metrum in? maar goed daar heb ik genoeg over gemieren neukt!!! Iets anders nu, wat maakt dat wij sommige intervallen als dissonant ervaren, en wat bepaald de mate van dissonantie van een interval? Is het herkenning, dus persoonlijk? of is het voor iedereen min of meer het zelfde, feit is dat dissonante intervallen meer informatie bevatten dan consonante. een voorbeeld: een prime verhoud zich als 1:1 consonanter kan niet een octaaf ook behoorlijk in rust verhoud zich als 1:2 een kwint ook consonant maar wat minder in rust als een prime of octaaf verhoud zich als 2:3 een kleine secunde daar integen is behoorlijk dissonant en verhoud zich als 15:16 Met andere woorden hoe dissonanter het interval word des te onregelmatiger het golf patroon, per seconde bevat bv een secunde dus meer informatie om door je hersens verwerkt te worden als een kwint, of een kwart. ben ik nu vaag aan het lullen of zit er wel wat in? jullie mening graag? |
|
quote: Die uitlegt klopt niet, vergeef me alsjeblieft. Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik dat geleerd heb, en ik ben het ondertussen weer vergeten wat het precies is (ik vind het ook niet echt belangrijk om het te kunnen uitleggen). Ik probeer het toch maar even, ik kan het ook fout hebben, en als dat zo is zou ik het op prijs stellen als je me er op wijst, maar dat hoef ik niet te vragen natuurlijk, dat zal geheel wel uitjezelf komen Maar goed, of een patroon anti-metrsch is hangt ook af van de maatsoort. Een antimetrisch figuur "past" niet in de telindeling.. ehmmm... ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen. Vraag maar aan iemand die er meer verstand van heeft. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: Okee bedankt, dat je hebt geprobeert. Maar ik had al zo iets van: dat klopt niet. Want kijk, als je namelijk de triool door tweeen deelt kom je nammelijk op een "sixuplet" en dat is ook een antimetrisch figuur. Dus inderdaad het lijkt me heel interesant om re meer over te weten want dat is wel een van de basisbegrippen bij bevoorbeeld polyritmiek. |
|
Maar azagthoth(wat een naam)weet je toevallig een site met info over dit onderwerp? want ik heb niets kunnen vinden. Ja, bij de steve vai site. |
|
quote: Het is geen vaag gelul. Maar, zeg ik erbij dat het gene wat "vals" wordt gehoort inderdaad tussen de oren zit om het zomaar te zeggen. Als je bijvoorbeeld het boek Thesaurus of scales and modes door speelt merk je ook dat er veel met de 1:2 verhouding wordt gespeelt om dat het toch een bepaalde klankkleur aan een compositie geeft. Het is aan jou en je gehoor om daarmee te spelen. Grootste voorbeelden zijn bijvoorbeeld componisten als Webern, Lizst, schoneberg en slonimsky zelf Plus Zappa was daar ook zeer fanatiek met het spelen met die verhoudingen. Het is verkeert om namelijk te zeggen tegen je zelf dat alles niet klinkt te verbannen. dan zou er te veel het zelfde zijn. |
|
ben ik het mee eens, hoe dissonanter of valser een interval, des te meer spanning zo een interval in zich heeft ( zo ervaar ik het tenminste), en muziek waarbij geen spanning (harmonische spanning dan in dit geval)word opgebouwd, maar constant intervallen of akkoorden gebruikt die in rust zijn, tja dat vind ik doorgaans saaie muziek. |
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |