|
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | ||||
Auteur: |
|
|
7snaar: Bef Een Aap Die Geen Bananen Eet |
|
Hahahaha! |
|
quote: ROFLMAO |
|
Ik ben weer bezig m'n scales aan het oppoetsen en ineens schoot me weer dezelfde vraag binnen als bijna 10 jaar terug: Hoe zijn de root notes (in ROOD) gekozen ?? Bedoel; het was toch niet zo van "iene-miene-mutte we beginnen met F#!" Hier bijv. de major scale (hoe heet dit in het NL?) //edit Kutplaatje, klik hier anders. [Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 26-03-2003 15:48] |
|
kick |
|
quote: De "root" is de grondtoon. Het is gewoon de 1e toon uit de reeks tonen die de toonladder maakt. Probeer maar eens op die ladder uit te zoeken, welke tonen precies de "root" notes worden genoemd. Begin de toonladder bv op de 5e fret van de lage E (A). Dan is A de grondtoon (root). Als je gaat uitzoeken wat precies de toon is van die rode cirkeltjes, dan zul je zien dat je steeds op de A uitkomt. Die zijn dus niet zomaar door iene-miene-mutte uitgekozen Major scale, is Majeur ladder in het nederlands. (ook wel Ionisch genoemd) [Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 26-03-2003 22:36] Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: Major scale is gewoon, majeur ladder of ladder met grote terts |
|
quote: F# is een noot die je terug kan vinden op verschillende plekken op je hals. Bijvoorbeeld de op de dikste snaar van je gitaar (de lage E) is deze te vinden op de 2e toets. (los aanslaan = E, 1e toets is F, en 2e toets F#) Een majeur ladder wordt opgebouwd uit 7 verschillende tonen, en deze tonen hebben of een hele toon afstand, of een halve toon aftsand. Deze opeenvolging van halve of hele afstanden kan je ook zien als een patroon. De patroon voor de majeur ladder is als volgt, Begin-heel-heel-half-heel-heel-half
Nu begin ik met de C (grondtoon) maar dezelfde patroon kan ik ook beginnen op elke andere noot. Omdat ik de patroon nu op de C begin, noem je dit de C-Majeur ladder. Begin ik de patroon op de F#, dan noem je dat de F# majeur ladder. [Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 26-03-2003 23:09] Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
Om het even heel simlpistisch te maken: neem een toon als begintoon en zing daarbovenop het do-re-mi-fa-sol-la-si-do. Dan heb je een grote tertstoonladder gezongen. Grote tertstoonladder is tegenovergesteld aan kleine tertstoonladder (ook wel mineur of in het engels minor scale). Die naam krijgt hij door de terts aan het begin van de ladder. Een terts is een interval. Een interval is de afstand tussen twee tonen. Let op: tussen dezelfde toon (je hoort 2x hetzelfde bijv. C-C) heet al prime of priem. Verder: C-D secunde C-E terts C-F kwart C-G kwint C-A sext C-B septime C-C(bovenliggende dus, niet dezelfde toon herhaald) oktaaf. De noten "kaal" gebruikt heten overigens stamtonen, er kunnen ook og kruizen en mollen voor staan, en in dat geval kunnen de intervallen ook nog eens groot, klein, rein, verminderd en overmatig zijn. Maar dat is hogere wiskunde en kan ik eigenlijk alleen maar uitleggen met een piano erbij. |
|
Misschien kan dit ook helpen Azagthoth (en anderen): C D E F G A B C 1 1 1/2 1 1 1 1/2 Dit is nu van de C maar deze formule (1 1 1/2 1 1 1 1/2) pas je voor alles toe, je begint met de grondtoon en eindigd met de grondtoon. De eerste, derde en vijfde noot uit de reeks vormen het Majeur akkoord. Het C maj. akkoord bestaat dus uit C E G. De formule voor Cmaj = 1 3 5 Cmin = 1 b3 5 (de E wordt hier dus een halve verlaagd) C dominant 7 = 1 3 5 b7 (C E G bB ) C maj 7 = 1 3 5 7 (C E G B ) C min 7 = 1 b3 5 b7 (C bE G bB ) C min maj 7 = 1 b3 5 7 (C bE G B ) En dan heb je ook formules voor alle toonladders ook. Vb Cmaj pentatonisch = 1 2 3 5 6 (C D E G A). [Dit bericht is gewijzigd door Metal op 29-03-2003 13:26] After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain) |
|
Laat eens reageren om jullie te bedanken voor de uitleg. Ik ben er bijna uit... **dreunt door z'n hoofd: "NEEM EEN NOOT! HEEL HEEL HALF HEEL HEEL HEEL HALF HERHAAL" ** |
|
Kijk anders eens hier, naar mijn mening wordt het hier begrijpelijk uitgelgd. http://guitarsecrets.com/homework1.htm Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: wahahaha |
|
Ik speel nu zo'n 8 jaar muziek (eerst piano, nu ook gitaar sinds een jaar en een beetje) maar ik begrijp werkelijk NIKS van theorie. |
|
Misschien wordt het eens tijd dan. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
verder dan Bef Een Aap kom ik niet hoor |
|
quote: Ik dacht dat ik de theorie redelijk begreep, tot ik dit topic las. |
|
hèhè, mja het eerste wat ik wist is welke noot iedere snaar is en dat één fret een halve noot is. After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain) |
|
op de piano is dit allemaal een stuk eenvoudiger... Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas.... |
|
LOL ...mja daar moet je zo de snaren niet bewerken hè After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain) |
|
ff over die antimetrisch figuren! Als je een tweedelig notenwaarden in drieën splitst, een driedelig in vieren of vijven enzovoort onstaat er een antmetrisch figuur. Bij een antimetrisch figaur is er altijd sprake van een splitsing die tegen de logische verdeling van de maat ingaat. Dus een triool of een duool enzo gaat altijd tegen de logische maatverdeling. |
|
Ik geef donder om die hele theorie .. ik speel wat me bevalt, ik leer het - ondanks wat hulp van mijn broer etc. - zelf aan en tot nu toe gaat het redelijk goed. Ik, Wil Schuurman |
|
Heh, grindcore krijg van mij de prijs voor "meest cryptische/1337 gebruik van muziektermen" |
|
quote: Hoezo? |
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |