IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : Vogels Vorige pagina | Volgende pagina
bonobo
drs.
Usericon van bonobo
Posted 17-06-2003 13:25 by bonobo Wijzig reactieProfiel van bonoboQuote dit berichthttp://www.moslimswiththeirlimbschoppedoff.gr/eatfun.htm

windverkracht10, o wat ben jij grappig, werkelijk om te janken zo fucking grappig. Zeker een familietrekje van 3 eeuwen ongebreidelde inteelt? Je vader (c.q. je neef, broer en tante) is vast ook zo ad rem en humoristisch als motregen op een zondagnamiddag.

Zwijg, idioot, zwijg.


Nog steeds een drummer + bassist gezocht voor een waardige death metal band met accipiter op gitaar. Stijl: uiterst duistere, technische death metal met invloeden van Morbid Angel, Winter, Excommunion en Candlemass; randstad e.o. - evil_bonobo@hotmail.com


campske666
Usericon van campske666
Posted 17-06-2003 13:26 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

wow, that is one pissed off gay monkey!!


DMTR
Stik er maar in
Usericon van DMTR
Posted 17-06-2003 13:28 by DMTR Wijzig reactieProfiel van DMTRQuote dit berichthttp://www.shadowsofdisgust.com

Ja, allemachtig BonerBo....doe even kalm aan zeg....


You see what happens when you fuck a stranger in the ass?!!


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-06-2003 13:34 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Net alsof hij het serieus bedoeld stelletje homeaux! On-topic

Zijn er trouwens nog bonte kraaien in Nederland?
(Grijs in plaats van zwart)

De kwak en de roerdomp zijn zeker uitgestorven in Nederland.

Vooral de roerdomp is gaaf, de naam alleen al en net als een reiger alleen dan een schutkleur van het riet.

De kwak is gewoon grappig van naam.


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 17-06-2003 13:52 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 17 juni 2003 13:34 schreef wladimir het volgende:
Net alsof hij het serieus bedoeld stelletje homeaux! On-topic

Zijn er trouwens nog bonte kraaien in Nederland?
(Grijs in plaats van zwart)




De Bonte kraai is in Nederland een doortrekker en wintergast. Hij komt wel veel voor in Schotland, Ierland en Noord en Oost Europa.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-06-2003 13:58 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Bonte kraaien?

Die zie ik met duizenden in Twente en Drenthe

Het valt me overigens op dat de kleinere vogeltjes (winterkoninkje en roodborstje) het best goed doen de laatste tijd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-06-2003 13:58 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Dus ook weer in Scandinavie.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-06-2003 13:59 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Het ging eerst trouwens slecht met de mussen.
Maar die komen nu ook langzamerhand weer op been. (tijd geweest, dat ik ze helemaal niet meer zag)


she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 17-06-2003 13:59 by she_devil Wijzig reactieProfiel van she_devilQuote dit berichthttp://shedevil.wiebel.nl

bij mijn papa in Portugal zitten ooievaars in de tuin...

en als ik naar mijn werk fiets zie ik vaak valken en buizerds...ruige beesten...
heb laatst getuige mogen zijn van een gevecht tussen 2 fazanten, was best impressive!!!!!


wait for me dragon, we'll meet in the sky


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 17-06-2003 14:04 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 17 juni 2003 13:58 schreef Jenje het volgende:
Bonte kraaien?

Die zie ik met duizenden in Twente en Drenthe




Toch wel? ik haal die informatie uit een boek:

"Vogels in West-Europa" van Spectrum.

Wel een aanrader trouwens, er staan meer dan 650 kleurenfoto's in.

Edit:
Bonte kraai

De bonte kraai is een ondersoort van de zwarte kraai. Net als de zwarte kraai is de bonte kraai een alleseter. Naast eieren, kuikens en aas, eet de bonte kraai ook wel bessen. Hij broedt in Noord- en Oost-Europa in vrijwel alle landschapstypen. De vogel heeft wel een voorkeur voor terreinen met hier en daar een bosje en voor bosrijke terreinen. Bij strenge winters trok de soort naar het zuiden en vaak overwinterden groepjes bonte kraaien in het waddengebied. Dit overwinteren van bonte kraaien in Nederland is tegenwoordig een uitstervend verschijnsel. De vogels blijven gewoon in hun broedgebieden.

Incidenteel broedt er ook een bonte kraaienpaartje in Nederland. Uit 1994 zijn broedgevallen bekend uit Lauwersoog en uit de duinen bij Schoorl.

Hoewel de bonte kraai en de zwarte kraai samen vruchtbare nakomelingen zouden kunnen krijgen, gebeurt dit in de praktijk zelden: de verspreidingsgebieden van beide soorten liggen te ver uiteen.



[/edit]


[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 17-06-2003 14:14]


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-06-2003 14:25 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Misschien verward jenje het met een kauw.
Die zijn ook een beetje grijs, maar je kunt ze duidelijk onderscheiden met kraaien door hun rare hoofd.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-06-2003 14:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hmm .. oeps ... ik verwar inderdaad de Bonte kraai met de Kauw ...



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-06-2003 14:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Zwarte Raven zijn coole beesten in Burger's zitten er een stel. Misschine zijn dat wel de Dondervogels


bonobo
drs.
Usericon van bonobo
Posted 17-06-2003 14:33 by bonobo Wijzig reactieProfiel van bonoboQuote dit berichthttp://www.moslimswiththeirlimbschoppedoff.gr/eatfun.htm

wladimir, Bonte Kraai is gewoon een subsoort van de Zwarte Kraai die meestal iets noordelijker voorkomt (Scandinavie). In Nederland wordt die steeds schaarser, maar in de winter kun je nog steeds groepen Bonte Kraaien zien langs de Fries-groningse kust. Zorg er wel voor dat je een slagwapen bij je hebt want die ingeteelde Friezen zijn niet te vertrouwen.

Roerdomp is zeer zeldzaam geworden, maar er broeden nog enkele paartjes in o.a. Lauwersmeer, Friese meren, Oostvaarders plassen, Naardermeer, Wieden & Weerribben.

Kwak is als broedvogel nagenoeg uitgestorven (nog 2 of 3 paartjes in de Biesbosch), maar als zeldzame jaargast nog hier en daar te zien als je fucking veel geluk hebt. Ik houd zelf niet van deze vogelsoort want Kwak klinkt te gay.


Nog steeds een drummer + bassist gezocht voor een waardige death metal band met accipiter op gitaar. Stijl: uiterst duistere, technische death metal met invloeden van Morbid Angel, Winter, Excommunion en Candlemass; randstad e.o. - evil_bonobo@hotmail.com


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-06-2003 14:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hmm, toch maar weer eens een boekkie kopen met de vogels van Nederland/Benelux. Wist er ooit veel ...

Vind het wel leuk om naar die beessies te kijken als ik rondwandel


bonobo
drs.
Usericon van bonobo
Posted 17-06-2003 14:50 by bonobo Wijzig reactieProfiel van bonoboQuote dit berichthttp://www.moslimswiththeirlimbschoppedoff.gr/eatfun.htm

Gratis tip voor jullie plebejers van bonobo.

Goede vogelgidsen zijn:

Peterson's Vogelgids (Roger Peterson) - wel erop letten dat je de nieuwste drukken hebt

Lars Johnson's Vogelgids - zeer uitgebreid met uitstekende illustraties; volgens meesten de beste gids op de markt

Koop geen goedkope gidsen, want die zijn meestal beperkt en vaak verouderd. Voor degenen met geldproblemen: Hayman's vogelgids - klein, maar met goede plaatjes met meeste soorten. Maar als je helemaal geen geld hebt om boeken te kopen moet je jezelf voor je kop schieten.

Print dit uit en hang hem boven je bed.


Nog steeds een drummer + bassist gezocht voor een waardige death metal band met accipiter op gitaar. Stijl: uiterst duistere, technische death metal met invloeden van Morbid Angel, Winter, Excommunion en Candlemass; randstad e.o. - evil_bonobo@hotmail.com


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-06-2003 14:51 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Jammer van die elitaire bal opmerkingen.

Maar zijn die voor Nederland? Anders boeit het me niet.


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 17-06-2003 15:07 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

Oe, heerschend topic, jammer dat ik hem niet eerder heb gezien.

In ieder geval, ik ben geen vogelaar ofzo (ik begin er een klein beetje aan te werken, bovendien werkt het vogelen enigszins besmettelijk), maar heb mij op vakantie door Afrika toch wel flink tegoed gedaan aan alle prachtige vogels die ze daar hebben. Eén van mijn favoriete vogels is trouwens gewoon de scholekster, gewoon omdat het grappige beesten zijn (wadkippen :D), maar vooral omdat ik er een paar jaar geleden wat onderzoek aan had gedaan (ik studeer biologie). Overigens is de scholekster een erg lang levende soort, ze kunnen iets van 40 jaar worden...

Ook vind ik kraaien erg cool om naar te kijken, tsja, wat wil je, helemaal zwart gekleed, en ze headbangen als ze lopen

Maar goed, al die zeldzame vogels enzo is natuurlijk ook erg mooi om te zien, maar het meer algeme spul heeft ook z'n charme

Reigers vind ik trouwens ook erg gave vogels (tsja, groot he? ), daar hadden ze in afrika ook veel van.

Wat ook een zeer kleurrijke vogel is is de lilac breasted roller (Gewone troupant in het afrikaans), bij gidsen beter bekend als A.B.R. (another bloody roller, omdat al die toeristen er altijd fotos van willen maken):



Als ie vliegt is hij vrijwel fluorescent blauw, errug cool.

Ook een mooie (grote) vogel (uit Afrika) i de African Darter:



Hij heet Slanghalsvoël in het afrikaans omdat hij onder water zwemt, waarbij alleen de nek boven het water uitsteekt (kon ik helaas alleen maar een tekening van vinden, geen foto):



Doordat hij geen olie op de veren heeft (zodat ie onder water kan zwemmen -wat overigens veel van vliegen weg heeft-, zit hij vaak in een zeer karakteristieke opdrooghouding:



NP: Evergrey - When The River Calls

Edit: wat betreft vogelgidsen, waarschijnlijk de beste veldgids is de ANWB vogelgids. Deze heeft namelijk een hele fijne sleutel, en duidelijke illustraties, Johnson is ook erg goed, en heeft als voordeel dat de vogelnamen er in 5 talen in staan (wetenschappelijk, nederlands, engels, duits en frans als ik mij niet vergis). Petersons was lange tijd de meest uitgebreide vogelgids, maar heeft (of had, ik heb geen recente edities gezien) een zeer vervelende indeling, waardoor opzoeken heel lastig is.

Ik zelf heb de ANWB vogelgids en die bevalt goed, het kost inderdaad wel een paar centen, maar dan heb je ook gelijk echt een goed naslagwerk waar je jaren plezier van kan hebben. Een recente editie is inderdaad wel handig om te hebben, omdat er nogal een eens wat rondgeschopt wordt met wetenschappelijke namen, maar ja, je gaat ook niet voor elke herdruk een nieuw boekje kopen

Die van mij kostte geloof ik iets van 45 euro (hardback editie), ik geloof dat je nog korting kan krijgen met een ANWB pas bij ANWB winkels.

NP: Blind Guardian - Born In A Mourning Hall

Edit 2: al deze gidsen zijn geloof ik voor west europa, je hoeft niet echt bang te zijn dat je een vogel tegen komt die er niet in staat, tenzij het een hybride of een gedomesticeerde soort is, of ontsnapt uit een dierentuin/kinderboerderij (zo liepen er op Schiermonnikoog wat Magelhaenganzen rond, uit Noord Amerika).

[Dit bericht is gewijzigd door Pil op 17-06-2003 15:16]


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


bonobo
drs.
Usericon van bonobo
Posted 17-06-2003 15:12 by bonobo Wijzig reactieProfiel van bonoboQuote dit berichthttp://www.moslimswiththeirlimbschoppedoff.gr/eatfun.htm

De eerste vogel is een Vorkstaart Scharrelaar. De gewone Scharrelaar komt ook in Nederland (zeer zeldzaam als doortrekker) voor.

Vogelen is wel geinig, jammer dat veel van die vogelaar zulke ontzettende eikels zijn.


Nog steeds een drummer + bassist gezocht voor een waardige death metal band met accipiter op gitaar. Stijl: uiterst duistere, technische death metal met invloeden van Morbid Angel, Winter, Excommunion en Candlemass; randstad e.o. - evil_bonobo@hotmail.com


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 17-06-2003 15:23 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

Ah, net even gecheckt, de vorkstaart scharrelaar kan ik niet vinden in m'n gidsje (ANWB dus ), maar de gewone scharrelaar inderdaad wel, iig. bedankt voor de info.

NP: Helloween - Mission Motherland


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-06-2003 15:29 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2003 14:33 schreef bonobo het volgende:
wladimir, Bonte Kraai is gewoon een subsoort van de Zwarte Kraai die meestal iets noordelijker voorkomt (Scandinavie). In Nederland wordt die steeds schaarser, maar in de winter kun je nog steeds groepen Bonte Kraaien zien langs de Fries-groningse kust. Zorg er wel voor dat je een slagwapen bij je hebt want die ingeteelde Friezen zijn niet te vertrouwen.

Roerdomp is zeer zeldzaam geworden, maar er broeden nog enkele paartjes in o.a. Lauwersmeer, Friese meren, Oostvaarders plassen, Naardermeer, Wieden & Weerribben.

Kwak is als broedvogel nagenoeg uitgestorven (nog 2 of 3 paartjes in de Biesbosch), maar als zeldzame jaargast nog hier en daar te zien als je fucking veel geluk hebt. Ik houd zelf niet van deze vogelsoort want Kwak klinkt te gay.

Oftewel in Friesland kan je de meeste soorten zien. Maar uit kijken voor inteelt boeren. Ik ben wel is achterna gezeten door zo'n gestoorde boer met een riek hier gewoon in Noord-Holland.

Mooie foto's Pil.
In Afrika heb je nog wel veel verschillende soorten reigers, hier haast niet meer.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-06-2003 16:26 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Mag ik effe wat anders aan jullie vragen? Ik vind het eigenlijk best storend dat tijdens het voorgezet onderwijs geen of nauwelijks aandacht aan kennis van de natuur wordt besteedt. Dat zou toch wel moeten? Voor mijn part rammen ze de liefde voor de inheemse natuur er maar keihard in (en dan schrappen ze Wiskunde A maar, dat is toch tijdverspilling). Straks weet niemand meer dat we alleen de Huismus maar ook de Ringmus in Nederland voorkomt of wat Pinksterbloemen zijn (die roze dingen die tijdens het voorjaar verschijnen in de berm of de wat schralere weide). Mee eens????


ps: vogelsoorten die erg hoog op mijn lijstje staan van nog moeten zien (helaas moet ik voor de meeste wel naar het buitenland):

Auerhoen
Hazelhoen
Spaanse mus
Italiaanse mus
Blauwe ekster
Jan-van-gent
Lammergier
Monniksgier
Knobbelmeerkoet
Purperhoen
Witwangstern
Witvleugelstern
Gekroesde pelikaan
Grijze wouw

ach, ik hou er mee op. ik kan nog wel 100 soorten opnoemen


Arson
1010010110
Usericon van Arson
Posted 17-06-2003 16:48 by Arson Wijzig reactieProfiel van ArsonQuote dit bericht

vogels??

zijn dat die dingen die een vliegtuig immiteren en zo nu en dan wat lading overboord gooien??


None of us are saints - Albert Fish


DMTR
Stik er maar in
Usericon van DMTR
Posted 17-06-2003 16:54 by DMTR Wijzig reactieProfiel van DMTRQuote dit berichthttp://www.shadowsofdisgust.com

Ja, die in het voorjaar zo'n pluk hout in een boom bouwen en daar wat zitten te kwelen enzo...


You see what happens when you fuck a stranger in the ass?!!


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 17-06-2003 16:58 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

Uilen zijn trouwens mijn favoriet. Vooral de Oehoe, grote en indrukwekkende uil.



Heel soms in Nederland te zien als dwaalgast.

Edit: plaatje verwijderd. Kut geocities.

[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 17-06-2003 17:23]


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen