zzzodiac |
Villeman |
![](/forum/spacer.gif) |
![Usericon van zzzodiac](http://www.fylmklasse.de/community/Solos/P6060137.jpg) |
|
Posted 18-09-2003 10:05 by zzzodiac |
![Wijzig reactie](/forum/edit.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Profiel van zzzodiac](/forum/profile.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Quote dit bericht](/forum/quote.gif) ![](/forum/spacer.gif) |
|
uit de locale krant:
quote: Geachte premier/beste Jan Peter,
Donderdag 18 september, Het is niet gebruikelijk om vanaf deze plaats een open brief te schrijven aan de premier van dit land, maar soms moet je dingen doen omdat je vindt dat ze nodig zijn. Er moet me dan ook iets van het hart en dat heeft te maken met datgene waar veel mensen zich momenteel zorgen over maken. Dat is natuurlijk het beleid van jouw kabinet in deze economisch moeilijke tijden.
Maar bovenal gaat het om de vraag of de overheid - dat wil zeggen jij en je collega-ministers - in staat is bij de burgers het vertrouwen te wekken om de maatregelen die jouw kabinet heeft afgekondigd, aanvaardbaar te maken. Eerlijk gezegd maak ik mij daar zorgen over. Want waar jij en de andere leden van het kabinet juist de samenleving nodig hebben om Nederland weer op koers te krijgen, keren jullie je juist van haar af. Het is zelfs nog erger: bij menig minister is sprake van een verontrustend grove minachting voor de mensen in dit land en hun terechte zorgen.
Dat blijkt niet zozeer uit de moeizame omgang met bijvoorbeeld de vakbonden. De publieke aanvaringen van de afgelopen weken tussen het kabinet en de bonden maken onderdeel uit van het politieke kaartspel om niet direct je troeven op tafel te leggen. Dat snapt iedereen. Nee, het gaat om de houding van sommige van je ministers en jouzelf. Mag ik een paar voorbeelden noemen?
Jouw vice-premier minister Zalm van Financiën, ooit het 'lachebekje van Paars', heeft zich ontpopt als een cynische autocraat. Het dédain dat hij uitstraalt ten opzichte van de mensen die getroffen worden door de kabinetsmaatregelen is ronduit stuitend. Toen een journalist hem laatst vroeg of hij zich iets zou aantrekken van massale protesten op het Haagse Malieveld tegen de bezuinigingen, antwoordde hij sarcastisch dat hij 'wel vanuit mijn werkkamer naar de demonstranten zal zwaaien.'
Is dit de reactie van een minister wanneer die geconfronteerd wordt met bezwaren uit de samenleving? Is dit de toon van een bewindsman die geacht wordt de dialoog met die samenleving te zoeken? Gisteren was Zalm ook weer op dreef. Nee hoor, zo zei hij voor de radio, het is niet erg dat de vergoedingen voor tandartscontroles uit het ziekenfonds gaan. 'Gewoon een kwestie van goed je tanden poetsen. En tandpasta en de tandenborstel zijn nog nooit vergoed via het ziekenfonds.' Voor Zalm zal het niet uitmaken. Maar wel voor die mensen die niet alleen hun ziekenfondsvoorzieningen zien afkalven, maar die ook de medicijnendaalder moeten gaan betalen en die op tal van fronten hun inkomen in de knel zien raken. En wat te denken van minister De Geus die metselaars met een kapotte rug de suggestie doet dan maar een baan te zoeken als stukadoor?
Er heerst in jouw kabinet een bizar cynisme. Ministers lopen weg voor gerechtvaardigde vragen, smoren kritiek in weinig geslaagde humor en sluiten zich vervolgens weer met hun ambtenaren op in hun werkkamers. Helaas is het beeld van jou, Jan Peter, niet veel anders. Ik kan me voorstellen dat je het gezeur over het absurd hoge inkomen van Ahold-topman Moberg zat bent. Maar waarom kun je geen helder antwoord geven op de vraag of het terecht is dat, waar mensen bij Albert Heijn dreigen te worden ontslagen, hun hoogste baas er met de zilvervloot vandoor mag gaan? Past dat soms niet bij een premier, die nota bene de normen en waarden terug wil brengen in de samenleving? Durf je je vingers niet te branden aan een discussie over topinkomens in dit land, op het moment dat vrijwel iedereen er op achteruitgaat?
Volgens jou moet de verzorgingsstaat drastisch worden omgevormd. Je hebt daarvoor met de Miljoenennota de eerste aanzet gegeven. Of dat terecht is, is een andere discussie. Maar als je inderdaad van mening bent dat de sociale pijlers onder de samenleving dienen te worden vervangen door andere, dan ben jij de eerste die dat diezelfde samenleving moet uitleggen. Je bent het aan je stand als minister-president verplicht om de burgers in dit land met uitgestoken hand tegemoet te treden.
Die hand steek jij nog steeds niet uit. Dat is jammer. Het is een gemiste kans om de problemen in dit land samen met ons op te lossen. In plaats daarvan vluchten jij en je ministers weg in hooghartig, afstandelijk gedrag. Dat is geen basis voor het vertrouwen van de mensen in jouw kabinet en jouw beleid. Maar dat vertrouwen, Jan Peter, heb je meer nodig dan je misschien nu zult beseffen.
Met vriendelijke groet,
PAUL KOKKE
hoofd opinie van het Eindhovens Dagblad
*Sights and visions, prophecies and horror, they all come in one.*
![](/forum/spacer.gif) |