IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : De benzineprijzen Vorige pagina | Volgende pagina
Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 12-05-2004 11:51 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 12 mei 2004 11:48 schreef Chelman het volgende:
Rotterdam eerst:

http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=1043873&page=1

Heeft jullie regering ook al zoveel geld te veel, ik dacht dat er net zoveel besparingen op til waren in Nederland, het kan natuurlijk wel verklaren waarom ze zo graag willen besparen.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 11:53 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 11:51 schreef beli mawr het volgende:
Heeft jullie regering ook al zoveel geld te veel, ik dacht dat er net zoveel besparingen op til waren in Nederland, het kan natuurlijk wel verklaren waarom ze zo graag willen besparen.


Het is niet de regering die dit beslist. Olympische Spelen worden door een stad georgaiseerd. OS zijn doorgaans een investering dat zich met de jaren terugverdient.

edit: ON TOPIC!

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 12-05-2004 11:53]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 12-05-2004 12:03 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 11:44 schreef Chelman het volgende:
En de aanschaf straf bij diesel auto's.....

(de hogere BPM zeg maar)

Dit is gewoon weer een bewijs dat milieuoverwegingen geen rol in dat befaamde 'ontmoedigingsbeleid' spelen.

Wat is het uberhaupt voor een idioterie om een ontmoedigingsbeleid op mobiliteit te voeren? Dat is een van de belangrijkste rechten van een mens nl. om zich te verplaatsen waar men wilt.....


Tsja... Als je een dure auto gaat kopen kan je hem inderdaad beter importeren bij onze Oosterburen om de BPM (deels?) te ontlopen..

@Beli: In Nederland werd het idealistische 'ga met de trein' gedachtegoed ons ook door de strot geduwd, maar aangezien het openbaar vervoer in al die jaren alleen maar slechter is geworden is dat voor heel veel mensen gewoon geen optie.. Als ik een baan in Amsterdam kan krijgen dan zou ik moeten kiezen tussen elke 2x een klein uurtje rijden of 2x 1,5 - 2 uur onderweg met o.v.


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 12-05-2004 12:33 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

Tja als we nou met zijn alleen eens wat zuiniger gingen leven dan zouden we al die problemen niet hebben. Maar we stoken allemaal zo snel mogelijk de fossiele brandstoffen op, en wat dan??


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 12:35 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 12:03 schreef Valorian het volgende:
Tsja... Als je een dure auto gaat kopen kan je hem inderdaad beter importeren bij onze Oosterburen om de BPM (deels?) te ontlopen..



Helaas. Als je hem hier in NEderland op kenteken zet kan je alsnog BPM betalen. Maar iets goedkoper zal het wellicht wel zijn. K weet het niet zeker.

Het is gewoon belachelijk. Mijn auto kostte iets van 27500 euro in aanschaf. Daarvan is ruim 7000 euro BPM (althans volgens mijn kentekenbewijs) en nog een flinke hap BTW. Echt ziek gewoon.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 12-05-2004 13:33 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 12 mei 2004 12:03 schreef Valorian het volgende:
@Beli: In Nederland werd het idealistische 'ga met de trein' gedachtegoed ons ook door de strot geduwd, maar aangezien het openbaar vervoer in al die jaren alleen maar slechter is geworden is dat voor heel veel mensen gewoon geen optie.. Als ik een baan in Amsterdam kan krijgen dan zou ik moeten kiezen tussen elke 2x een klein uurtje rijden of 2x 1,5 - 2 uur onderweg met o.v.

Dat ken ik, als ik uitga in Gent lift ik steeds, dan sta ik er in 8 van de 10 keer een pak sneller dan met het o.v. Een fout dat ze bij ons gemaakt hebben ivm het o.v. is dat ze het gratis hebben gemaakt voor alle 65+ers waardoor de trams langsheen de Belgische kust echt overvol zitten met 65+ers waardoor het soms echt drukken is om erop te kunnen. Daardoor zou ik ook de wagen verkiezen om bv. naar Oostende te gaan maar met de brandstofprijzen die steeds maar de lucht in gaan en het gebrek aan beschikbare parkingplaatsen zou ik toch voor de tram gaan, al moet ik dan wat duwen enzo. Maar als ik bv. naar een concert zou gaan zou ik de wagen verkiezen, want met het o.v. is rond 3uur 'snamiddags schering en inslag . Ik zou alleszins opteren voor een zuinige wagen.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 12-05-2004 13:41 by SkinPeeleR Wijzig reactieProfiel van SkinPeeleRQuote dit berichthttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

Ach, het openbaar vervoer in Nederland is nu al zover dat de wc's regelmatig op slot worden gehouden want dan kan men weer een paar schoonmakers ontslaan.. Moest voor mijn opleiding regelmatig naar Best (N-Br) vanuit Assen, erg leuk 3 uur reizen en geen plee. Als ze dit door voeren pleit ik ervoor dat men uit wraak alle vuilnisbakken in de trein en op de stations vol pist en schijt totdat men weer enigsinds service verleent.

Wat de diesels betreft, typisch Nederlands politieke handelsgeest. In de 80-begin 90ger jaren werd diesel gestimuleerd ivm zuinigheid en zogenaamd schoner dan benzine.
Nu er veel dieselrijders zijn worden ze aangepakt om het gat in de schatkist wat te dichten... LPG rijders zijn ook al grotendeels van een koude kermis thuisgekomen. Ik denk dat ik maar gewoon een vette ouwe vervuilende Amerikaan koop die 1:1 rijdt, flikker er een gastank in een van tankstation naar tankstation scheuren tot elk stukje groen in mijn omgeving geel en dor is..

[Dit bericht is gewijzigd door SkinPeeleR op 12-05-2004 13:41]


Een kleine snol zit zo vol.


Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 12-05-2004 15:01 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Blij dat ik bij de Duitse grens woon. Het is weer nuttig om in Dl te gaan tanken, terwijl daar de benzineprijzen ook al op het hoogst in jaren zijn. Bovendien vraag ik me af hoe het komt, en waarom het toegestaan is dat olie/benzineprijzen zo heftig fluctueren. Dat doe je toch ook niet met een pak melk?

Hoorde trouwens net dat je in Iran voor een liter benzine 2 ct betaald (okee, en voor een liter water 10 ct, maar goed).


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 15:10 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 15:01 schreef Killing Zoe het volgende:
Bovendien vraag ik me af hoe het komt, en waarom het toegestaan is dat olie/benzineprijzen zo heftig fluctueren. Dat doe je toch ook niet met een pak melk?



Melk heeft een veel stabielere toevoer. Verder is melk in principe onuitputbaar.


En toegestaan?!?!?! WTF?!? Moeten bedrijven hun prijzen door de overheid opgelegd krijgen?



Overigens fluctueren de prijzen helemaal niet veel. De stijging van gisteren van 1,6 cent is een stijging van iets meer dan 1%. Van die 1% is 70% door de overheid veroorzaakt, oftewel heeft Shell haar prijs met minder dan een half procent verhoogd....

edit: oh....en heb je de berichtgeving over de prijzenslag in de supermarkten gemist?

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 12-05-2004 15:15]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-05-2004 15:18 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

weet je, ik zou het mateloos interessant vinden als alle prijsafspraken en subsidies zouden worden afgeschaft.ik denk dat er uiteindelijk veel dingen goedkoper zouden gaan worden (of dit voor de kwaliteit van de produkten ook geldt is natuurlijk anders) helaas zouden veel landbouwers zichzelf dan opknopen.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 15:20 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 15:18 schreef attila_de_hun het volgende:
weet je, ik zou het mateloos interessant vinden als alle prijsafspraken en subsidies zouden worden afgeschaft.ik denk dat er uiteindelijk veel dingen goedkoper zouden gaan worden (of dit voor de kwaliteit van de produkten ook geldt is natuurlijk anders) helaas zouden veel landbouwers zichzelf dan opknopen.


Ik ben voor afschaffing van alle subsidies met landbouw subsidies op de eerste plaats.


Waarom moeten we allerlei kleine onrendabele boertjes onderhouden terwijl ze, wanneer ze door grotere opgekocht zouden worden, prima rendabel kunnen zijn?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-05-2004 15:23 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Als er zekerheid is dat de prijzen van vlees/groente/melk gelijk blijven, dan ist prima, maar ik voorzie dan een fikse stijging van de dagelijkse behoeften.

Dat is ook de reden van de regelgeving ...

Als die subsidies van de baan gaan, dan moeten ook de quta verdwijnen!


-banisher-
Usericon van -banisher-
Posted 12-05-2004 15:23 by -banisher- Wijzig reactieProfiel van -banisher-Quote dit berichthttp://www.smnnews.com

quote:
Op 12 mei 2004 15:01 schreef Killing Zoe het volgende:
Hoorde trouwens net dat je in Iran voor een liter benzine 2 ct betaald (okee, en voor een liter water 10 ct, maar goed).


Logisch dat het daar minder kost toch.
Als het eenmaal in NL is zijn er al honderden handelingen mee verricht, in- en uitvoerrechten, transportkosten etc etc


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 15:25 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 15:23 schreef Jenje het volgende:
Als er zekerheid is dat de prijzen van vlees/groente/melk gelijk blijven, dan ist prima, maar ik voorzie dan een fikse stijging van de dagelijkse behoeften.



Prijs zekerheid voor eindproducten is helemaal niet prima....productie is namelijk van veel exteren factoren afhankelijk en om een vaste eindprijs zou willen hebben dan moet je ALLE prijzen bevriezen.....en je leeft dan in een rode SP hel.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-05-2004 15:53 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 12 mei 2004 9:49 schreef SkinPeeleR het volgende:
In de 30ger jaren hadden we in Drente een uitvinder genaamd Waardenier.. Deze had een motor ontworpen die op water liep.. Dus niet waterstof, maar water..
Deze man is in opdracht van de NAM/SHELL in een inrichting gestopt, zijn spullen en aantekeningen zijn in beslag genomen en hij is jaren later als wrak ontslagen en als kluizenaar gestorven.. Was deze man gek of was men bang dat hij de hele oliemarkt plat zou leggen?


hmm water bevat volgens mij zelf geen energie lijkt me zeer vaag(zelf wou ik dit ook altijd maken toen ik nog een kleine puber was )


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 15:55 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 15:53 schreef ElitE het volgende:
hmm water bevat volgens mij zelf geen energie lijkt me zeer vaag(zelf wou ik dit ook altijd maken toen ik nog een kleine puber was )


Water bevat wel energie. In feite bevat elke stof energie in chemische vorm. Transformatie van die energie naar een bruikbare vorm....daar zit het probleem.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-05-2004 15:58 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 12 mei 2004 15:55 schreef Chelman het volgende:
Water bevat wel energie. In feite bevat elke stof energie in chemische vorm. Transformatie van die energie naar een bruikbare vorm....daar zit het probleem.


Huh wou je het omzetten naar waterstof peroxide Water is zelf al een verbrandings product dus verbranden zal moeilijk gaan, je kan wel warmte opwekken dmv toevoeging van andere stoffen. Maar alleen water lijkt me sterk.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-05-2004 16:00 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Chellie, kun je op msn?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 16:05 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 15:58 schreef ElitE het volgende:
Huh wou je het omzetten naar waterstof peroxide Water is zelf al een verbrandings product dus verbranden zal moeilijk gaan, je kan wel warmte opwekken dmv toevoeging van andere stoffen. Maar alleen water lijkt me sterk.


In feite bevat elke stof chemische energie. Omzetten is echter niet altijd (direct) mogelijk. Warmte en verbranding zijn overigens niet de enige manieren om energie te transformeren.

quote:

The energy held in the covalent bonds between atoms in a molecule is called chemical energy. Every bond has a certain amount of energy. To break the bond requires energy -- in chemical language it is called endothermic. These broken bonds then join together to create new molecules, and in the process release heat -- chemists call this exothermic.


Google eens op 'law of conservation of energy' en 'laws of thermodynamics'.


@jenje...ja maar pas als ik thuis ben...


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-05-2004 16:06 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik heb je op je metalcentre adres gemaild, kun je daarbij? Beetje haast bij namelijk


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 16:09 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

u heeft antwoord.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-05-2004 16:11 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 16:09 schreef Chelman het volgende:
u heeft antwoord.
hey chellie, je hebt looovvveemail


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-05-2004 16:14 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 12 mei 2004 16:05 schreef Chelman het volgende:
In feite bevat elke stof chemische energie. Omzetten is echter niet altijd (direct) mogelijk. Warmte en verbranding zijn overigens niet de enige manieren om energie te transformeren.



Google eens op 'law of conservation of energy' en 'laws of thermodynamics'.


@jenje...ja maar pas als ik thuis ben...



de atoombinding in water bevat (vrijwel) geen energie omdat er geen spanning is tussen de binding, bij H2 en O2 is dit wel het geval.

2 H2O + energie ===> 2 H2 + O2 (endoterm)

2 H2 + O2 ===> 2 H2O + energie (exoterm)

het zou wel kunnen door BV ongebluste kalk bij water te doen, maar de auto loopt dan dus op beide stoffen.



edit: ik zelf merk weining van benzine prijzen omdat m'n brommer niet veel zuipt


[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 12-05-2004 16:15]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Aeolus
Rex Venti
Usericon van Aeolus
Posted 12-05-2004 17:42 by Aeolus Wijzig reactieProfiel van AeolusQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 11:05 schreef Chelman het volgende:
Een verhoging van Shell met 1 cent betekent een verhoging van de adviesprijs aan de pomp met ongeveer 1,75 cent. Voor de hoge prijsverhogingen moet je dus niet bij de Shell zijn maar bij de overheid die belacheljike accijnzen op brandstof heft. Dit alles onder het mom van milieu e.d. terwijl de uitstoot van auto’s niet meer dan enkele procenten bedraagt...

Verder is het zo dat in mei 2001 de prijs voor gewone ongelode benzine 1,275 euro bedroeg. Wat betekent het? Dat betekent een stijging van maar liefst 1,9% over drie jaar. (ik ga uit van 1,30 als prijs nu) Zelfs een leek is in staat in te zien dat deze stijging, die al overigens inclusief accijns e.d. is, ver ONDER de inflatie zit. In reeële termen vraagt Shell nu dus in feite minder voor hun product dan in 2001. Vergeet ook niet dat de prijs van ruwe olie sinds kort absurd hoog staat en het lijkt me duidelijk dat je niet eenzijdig Shell als de schuldige kan aanwijzen. Ik heb geen aandelen Shell dus ik hoef ze niet te verdedigen maar de kille cijfers wijzen dit maar al te duidelijk uit...

Verder is het zo dat Shell inderdaad vet veel winst maakt en dat ze dus ‘hun prijs toch zouden kunnen verlagen’. Toeval wil echter dat Shell hun winst maar voor een heel klein gedeelte aan de pomp haalt. De meeste winst behalen ze met industriële producten en leveringen en met het zgn. prospecting.

Ik kan me voorstellen dat het kut is als je zelf je benzine moet betalen maar enige objectiviteit lijkt me op zijn plaats. Mij persoonlijk kan het toch geen reet boeien. Ik rijd op Diesel en met een tankpas van de zaak.

Hier een kleine berekening van de benzine prijs aan de pomp:



Kosten ruwe olie/Raffinage etc. E0,311
Kosten transport E0,122
Bruto Marge Shell E0,122
Accijns E0,529
BTW E0,206

Prijs aan de pomp E1,290




Bedank Den Haag maar.


Dat is niet helemaal waar. Ik heb een bijbaantje bij een benzinestation, en ik word dus regelmatig met die prijzen geconfronteerd.

Bij de invoering van de euro, dat was begin 2002 was de benzine 1,08 euro. Nu, twee en een half jaar later is dat 1,28 euro. Dat is een gigantische stijging.


Curse you all men, that resent my empire. Cause I have risen again, at war this time. The truth I speak, is your decease. My word is your defeat.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-05-2004 17:44 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 17:42 schreef Aeolus het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Ik heb een bijbaantje bij een benzinestation, en ik word dus regelmatig met die prijzen geconfronteerd.

Bij de invoering van de euro, dat was begin 2002 was de benzine 1,08 euro. Nu, twee en een half jaar later is dat 1,28 euro. Dat is een gigantische stijging.


Dat is omdat er in 2002 een enorme daling plaats heeft gevonden ivm de olieprijs.

quote:

In mei 2001 haalde een liter euro ongelood de hoogste prijs van omgerekend 1,275 (circa f 2,80).


http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2004/05_mei/03-shell_benzineprijs_omhoog.xml

E1,20 zou zo ongeveer de gemiddelde pomp prijs van de laatste jaren zijn.....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen