IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : Satanisten, waarom heten ze zo? Vorige pagina | Volgende pagina
Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 28-12-2002 14:21 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 13:25 schreef Suicide King het volgende:
SATANISME IS GEEN ANTI - CHRIST ZIJN !!! echt hatelijk!


I know, ik zei alleen dat ze zo genoemd werden door de Christenen (en dat dan nog in de middeleeuwen) en dan hoef je toch ook geen logische gevolgtrekking te verwachten dacht ik zo...

quote:
Op 28 december 2002 13:33 schreef Trevoc het volgende:
en wederom is iedereen het allemaal in een hokje aan het proppen
Wat de hokjesgeest betreft, je kan natuurlijk wel weer gaan zeggen dat iedereen alleen bij zichzelf hoort en dat iedereen z'n eigen hokje heeft/is enzo en dit is in principe ook waar natuurlijk. Maar het is altijd handig om een label te vinden voor je overtuigingen, zodat het wat makkelijker te beschrijven is, bijvoorbeeld: "ik geloof in een almachtige God die alles controleert, maar waarvoor geen rationele ondersteuning voor bestaat en in wiens naam ontelbaar onnoemelijke wreedheden zijn begaan, etc, etc" is toch een stuk lastiger dan: "ik ben Christen."
But seriously, het is gewoon handig zo'n label, iedereen hier heeft zichzelf toch ook een of andere variant van het label 'metalhead' gegeven?

quote:
Op 28 december 2002 14:11 schreef MBMarduk het volgende:
Het overgrote gedeelte van mensen die zich echt Satanisten vinden verkondigen dat niet IMO.
Dus DE PAAR die ik hoor verkondigen dat ze Satanisten zijn neem ik nooit serieus en lach ik vol uit.



Echte Satanisten kan het geen ruk schelen wat anderen van hun overtuigingen vinden, dus dat is waarschijnlijk waarom ze het meestal niet verkondigen, plus het feit dat het wel irritant is om maar steeds weer uit te moeten leggen dat je geen baby's eet en huisdieren offert. Afgezien daarvan is het zeker lovenswaardig als je uit durft te komen voor je overtuigingen, zeker in zo'n intolerante maatschappij als de onze. Zeker niet om uit te lachen.


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 28-12-2002 14:25 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

[quote]Op 28 december 2002 14:21 schreef Darkfang het volgende:
(...)
Wat de hokjesgeest betreft, je kan natuurlijk wel weer gaan zeggen dat iedereen alleen bij zichzelf hoort en dat iedereen z'n eigen hokje heeft/is enzo en dit is in principe ook waar natuurlijk. Maar het is altijd handig om een label te vinden voor je overtuigingen, zodat het wat makkelijker te beschrijven is, bijvoorbeeld: "ik geloof in een almachtige God die alles controleert, maar waarvoor geen rationele ondersteuning voor bestaat en in wiens naam ontelbaar onnoemelijke wreedheden zijn begaan, etc, etc" is toch een stuk lastiger dan: "ik ben Christen."
But seriously, het is gewoon handig zo'n label, iedereen hier heeft zichzelf toch ook een of andere variant van het label 'metalhead' gegeven?
(...)
[quote]
Ik geef toe het is handig, maar het werkt (in dit geval iig) niet. Je ziet hier wel dat iedereen de begrippen op zijn eigen manier beschouwt. ik ben zelf geen satanist of iets dus ik kan me er eigenlijk niet zo heel druk om maken. Maar als iedereen het op zijn eigen manier interpreteerd, is het dan nog zinvol om te kunnen zeggen "Ik ben satanist". Want degene tegen wie je het zegt zal het waarschijnlijk toch anders interpreteren.



Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 28-12-2002 14:26 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

dubbelpost

[Dit bericht is gewijzigd door Trevoc op 28-12-2002 14:29]



Holocausto
Usericon van Holocausto
Posted 28-12-2002 14:29 by Holocausto Wijzig reactieProfiel van HolocaustoQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 14:16 schreef Trevoc het volgende:
Maar als iemand door telepathie al deze gedachten zou kunnen bekijken. Zou hij dan niet jou 'versie' van het woord huis kunnen krijgen en de boodschap volledig correct kunnen overnemen...


Jah, en als ik niet kijk zitten er kabouters in m'n kontzak te rukken. Hypothetische situaties zijn nou niet echt overtuigende argumenten . Maar om in het spelletje mee te gaan, je gehele wereldbeeld bestaat uit concepten. Het is onmogelijk om de waarneming-op-zich los te zien van het concept dat hieraan verbonden is. Het conceptualiseren is namelijk geen bewuste actie.


Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 28-12-2002 14:32 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

quote:
Op 28 december 2002 14:29 schreef Holocausto het volgende:
Jah, en als ik niet kijk zitten er kabouters in m'n kontzak te rukken. Hypothetische situaties zijn nou niet echt overtuigende argumenten . Maar om in het spelletje mee te gaan, je gehele wereldbeeld bestaat uit concepten. Het is onmogelijk om de waarneming-op-zich los te zien van het concept dat hieraan verbonden is. Het conceptualiseren is namelijk geen bewuste actie.

Zoals ik al eerder zei, het is vroeg ik heb de hele nacht niet geslapen, nu ligt het nivo me net iets te hoog.
Maar met die telepathie was gewoon een redenering "stel dat het zou kunnen" zou het dan mogelijk zijn.
maar we dwalen een beetje heel erg af van het onderwerp...



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 28-12-2002 14:37 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Het 'ding op zich' is zelf al een zinloze abstractie. Het is dan ook een onkenbare, onnoemelijke 'X', geabstraheerd en het GEVOLG van onze taal, in plaats van de oorzaak.

Er ìs gewoon niets anders dan onze concepten en symbolische orde; zonder taal kan er nl. niet meer gepraat, gedacht, geconceptualiseerd en gekend worden. Alleen de dood is echt!


Holocausto
Usericon van Holocausto
Posted 28-12-2002 14:47 by Holocausto Wijzig reactieProfiel van HolocaustoQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 14:37 schreef Dwaallicht het volgende:
GEVOLG van onze taal, in plaats van de oorzaak.


Heel scherp


Alleen de dood is echt!

Hoor ik hier een zekere genoegdoening




Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 28-12-2002 14:52 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 14:25 schreef Trevoc het volgende:
Ik geef toe het is handig, maar het werkt (in dit geval iig) niet. Je ziet hier wel dat iedereen de begrippen op zijn eigen manier beschouwt. ik ben zelf geen satanist of iets dus ik kan me er eigenlijk niet zo heel druk om maken. Maar als iedereen het op zijn eigen manier interpreteerd, is het dan nog zinvol om te kunnen zeggen "Ik ben satanist". Want degene tegen wie je het zegt zal het waarschijnlijk toch anders interpreteren.


True, maar net zoals bij de verschillende religies zijn er toch wat dingen die je als de gemene deler zou kunnen beschouwen denk ik. De regels zoals beschreven door LaVey, zijn dingen die zo'n beetje alle Satanisten wel erkennen als zijnde 'truly satanic' als het ware. Maar er zeker een hoop verdeeldheid binnen de satanisten over wat 'truly satanic' nu precies inhoudt. Maar geldt hetzelfde niet voor 'truly Christian'?


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 28-12-2002 14:56 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Lavey was een kneus. Zijn 'satanisme' is aangekleed hedonisme, compleet onschadelijk en doodnormaal conformerend aan de heersende joods-christelijke moraal. Zoals het elke fatsoenlijke postmoderne ideologie betaamt kan iedereen er "op z'n eigen manier" aan doen. Gewoon neuken en zuipen tot je erbij neervalt en even de Satanic Bible lezen en je bent op en top satanist.

Gay.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 28-12-2002 14:59 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Hehehe, inderdaad. En die gast heet trouwens Anton Levi, niet Lavey.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 28-12-2002 18:26 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 14:56 schreef Dwaallicht het volgende:
Lavey was een kneus. Zijn 'satanisme' is aangekleed hedonisme, compleet onschadelijk en doodnormaal conformerend aan de heersende joods-christelijke moraal. Zoals het elke fatsoenlijke postmoderne ideologie betaamt kan iedereen er "op z'n eigen manier" aan doen. Gewoon neuken en zuipen tot je erbij neervalt en even de Satanic Bible lezen en je bent op en top satanist.

Gay.


Ok prima, zo kan je het ook uitleggen. Ik zal niet ontkennen dat er sterke hedonistische kenmerken aan het Satanisme zitten. Compleet onschadelijk, zeker wel, maar is dat slecht? En conformerend aan de Joods-Christelijke moraal? Ik geloof niet dat sexuele vrijheid (om maar een van de vele kenmerken te noemen) nou iets is wat je als typisch Joods-Christelijk zou omschrijven. Maar goed... Nu heb ik zelf de Satanic Bible (nog) niet gelezen (maar hij staat op t verlanglijstje). Ik heb er echter wel al het enige over gelezen. De satanic rules & statements zijn toch zeker wel de algemeen geldende regels waar je in ieder geval aan kan zien wanneer iemand NIET satanistisch is. En tot op zekere hoogt kan je er dus ook mee bepalen wie het wel is. Je vindt ze in ieder geval terug op zo goed als alle satanistische sites als de geldende regels.

quote:
Op 28 december 2002 14:59 schreef Heiden het volgende:
Hehehe, inderdaad. En die gast heet trouwens Anton Levi, niet Lavey.


en die gast heet trouwens Anton Szandor Levine, maar hij heeft z'n achternaam veranderd naar LeVay. Don't ask me why, vond ie waarschijnlijk cool ofzo...dat is idd wel een beetje gay, maar ja, het gaat me ook om het satanisme en niet om hem persoonlijk.


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 28-12-2002 19:03 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

slotje!

Het is gay en het blijft gay, en dit topic dient toch nergens voor, het wordt gewoon om de maand door een of andere nieuweling die zo graag wil verkondigen dat hij/zij satanist is omhooggeschopt waardoor er weer 10 keer achter elkaar hetzelfde gelul komt te staan.



princess of darkness
Usericon van princess of darkness
Posted 28-12-2002 19:06 by princess of darkness Wijzig reactieProfiel van princess of darknessQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 13:12 schreef Darkfang het volgende:
Dit wil dus zeggen dat Satanisten tegen de norm (en onder die norm verstaan ze dan alle vormen van geinstitutionaliseerde (oef...is dat een woord?) religies i.e. Islam, Christendom, Judaisme, etc) in het geweer komen.
Dit wil overigens niet direct zeggen dat Satanisten ook automatisch atheisten zijn, er zijn er zat die religieus zijn en inderdaad ook sommigen die een wezen vereren die zij Satan noemen. Ikzelf behoor tot de atheistische variant.
Zogenaamde satanen (als er al zoiets bestaat) of satanisten die dieren of kinderen offeren ofzoiets zijn gewoon zielige mensen die opgesloten behoren te zijn.



die mensen die 'een wezen vereren die zij Satan noemen' zijn satanen. Zij offeren ook vaak dieren in naam van Satan.
Ik vind dat je echt ziek in je hoofd bent als je zoiets doet maar goed, ik ging alleen even uitleggen wat satanen zijn.


hannibal
Metal heerscht!!
Usericon van hannibal
Posted 28-12-2002 19:09 by hannibal Wijzig reactieProfiel van hannibalQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/hannibal-van-zm

Slotje
dit heeft toch geen nut
omdat satanisten van satan houden nou lekker
Slotje


Metal heerst


princess of darkness
Usericon van princess of darkness
Posted 28-12-2002 19:13 by princess of darkness Wijzig reactieProfiel van princess of darknessQuote dit bericht

als ik een godsdienst zou hebben zou dat waarschijnlijk satanisme zijn. omdat satanisme betekent dat je alleen iets doet waarvan je zelf denkt dat het goed is zonder er andere mensen mee lastig te vallen.
maar goed, ik heb geen zin om met welke religie dan ook mee te doen, gewoon omdat ik het onzin vind om mezelf in een hokje te stoppen.


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 28-12-2002 19:34 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

lavey was een sukkel, hij had 4 boeken nodig om te bewijzen dat hij geen gevoel voor logica had.


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 28-12-2002 19:45 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

Right you guys, het antwoord op de vraag is inmiddels meermalen gegeven. Slotje lijkt me goed plan, misschien een idee om een nieuw topic te openen over dat hele conceptualisatie/taal gedoe van hierboven? Klonk wel interessant...
Ik zou het zelf doen, maar ik ben nog maar een minderwaardig junior-member


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 28-12-2002 20:32 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 19:13 schreef princess of darkness het volgende:
als ik een godsdienst zou hebben zou dat waarschijnlijk satanisme zijn. omdat satanisme betekent dat je alleen iets doet waarvan je zelf denkt dat het goed is zonder er andere mensen mee lastig te vallen.
maar goed, ik heb geen zin om met welke religie dan ook mee te doen, gewoon omdat ik het onzin vind om mezelf in een hokje te stoppen.

Satanisme is niks meer dan onzin.

Ik ben het eens met Kramy!!
SLOTJE!!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 28-12-2002 22:32 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Satanen, waar haal je dat vandaan dan? Damn, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 28-12-2002 22:37 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

ik wel.
Fijn gehoord terwijl zo een metalgothic gast een spreekbeurt over satanisme deed.


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 30-12-2002 16:06 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

Satanisten?
Voor zover ik het begrepen heb worden verschillende soorten denkpatronen, zoals eerder aangegeven, over 1 kam worden geschoren door het Satanisme te noemen. Ik ken er twee soorten:

1. De eerste soort is de echte satanist, i.e. iemand die de tegenhanger van de christelijke God aanbidt, maakt niet uit welke naam HET gegeven wordt.
2. De tweede soort bestaat uit mensen die, zoals eerder is aangegeven, niet denken volgens het christelijk dogmatisch stelsel, maar geloven in vrijheid (in de breedste zin van het woord). Dit soort mensen gebruiken het intellect en niet het geloof als leidraad in het leven en bekriteseren alles dat met geloof te maken heeft.

Is deze soort hetzelfde als de atheïst? Ik denk het wel. Een satanist, zoals in geval 1, gelooft in Satan en dus logischerwijs ook in God. Een atheist gelooft niet in een higher power. Er kan dus geconcludeerd worden dat in het overgrote deel van de gevallen, atheisten, satanisten worden genoemd, wat in geen geval zo is.

[Dit bericht is gewijzigd door Faceless Unknown op 30-12-2002 16:08]


There is no religion higher than Truth!


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 30-12-2002 16:24 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

quote:
Op 30 december 2002 16:06 schreef Faceless Unknown het volgende:
Satanisten?
Voor zover ik het begrepen heb worden verschillende soorten denkpatronen, zoals eerder aangegeven, over 1 kam worden geschoren door het Satanisme te noemen. Ik ken er twee soorten:

1. De eerste soort is de echte satanist, i.e. iemand die de tegenhanger van de christelijke God aanbidt, maakt niet uit welke naam HET gegeven wordt.
2. De tweede soort bestaat uit mensen die, zoals eerder is aangegeven, niet denken volgens het christelijk dogmatisch stelsel, maar geloven in vrijheid (in de breedste zin van het woord). Dit soort mensen gebruiken het intellect en niet het geloof als leidraad in het leven en bekriteseren alles dat met geloof te maken heeft.

Is deze soort hetzelfde als de atheïst? Ik denk het wel. Een satanist, zoals in geval 1, gelooft in Satan en dus logischerwijs ook in God. Een atheist gelooft niet in een higher power. Er kan dus geconcludeerd worden dat in het overgrote deel van de gevallen, atheisten, satanisten worden genoemd, wat in geen geval zo is.


Een satanist (in beide gevallen) is niet noodzakelijk direct een atheist. Het gaat er alleen om dat zij geloven omdat ze er serieus over nagedacht hebben. Dus diegenen die in een 'higher power' geloven doen dat omdat zij dat via hun intellect als de beste manier zien. Dit tegengesteld aan het gros wat gelooft en er verder niet bij nadenkt. En uiteindelijk blijft het natuurlijk allemaal giswerk, dus een satanist zoekt gewoon de meest logische oplossing voor hem of haar, maar wel dmv het intellect dus.


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 30-12-2002 16:32 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Ik ga me ook maar eens hier in mengen.

Ik geloof dat iemand al had gezegd dat het word "satan" in het hebreeuws tegenhanger betekent.

In mijn mening/perceptie is een satanist dus ook iemand die zich als tegenhanger opstelt. Iemand die zich niet per se aan de algemene norm houdt, maar zich bezig houdt met wat hij/zij zelf wilt en waarom. Het zwarte schaap, of de zelfstandige denker, de rebel, e.d. zijn allemaal "satanisten" te noemen als je het zo bekijkt.

Ik denk zelf niet dat je een betekenis aan het woord satanist kan hangen. Iedereen heeft zijn eigen opvatting erover. Als men aan mij vraagt of ik een satanist ben (en die vraag is me al meerdere keren irl gesteld) antwoord is vaak; "deels". Meestal vragen mensen dan wel verder, en bij de uitleg komt pas echt begrip.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 30-12-2002 16:38 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2002 18:26 schreef Darkfang het volgende:
en die gast heet trouwens Anton Szandor Levine, maar hij heeft z'n achternaam veranderd naar LeVay. Don't ask me why, vond ie waarschijnlijk cool ofzo...dat is idd wel een beetje gay, maar ja, het gaat me ook om het satanisme en niet om hem persoonlijk.


Oh ja, Levine. In ieder geval een jood dus en je kunt je niet uit het jodendom laten uitschrijven zoals bij christelijke kerken. Dan maar je naam Frans laten klinken...Wat een ezel die vent.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 30-12-2002 16:39 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Ik kom niet meer bij van de lach, "SATANEN"


Ik, Wil Schuurman


Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen